Forumsvar skapade

Sida 6 av 78
  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:34 som svar på: Vad händer och varför??
    Hilding;628035 wrote:
    Hej…ber om lite tips och kunskap

    Seglar mycket på insjö. Vinden är oftast riktigt byig. Ibland när det brallar till så ballar seglet ur helt och hållet. Framsidan på seglet ”stallar” och i stället för att hålla i så får man koncentrera sig på att skjuta framhanden ifrån sig för att inte seglet skall trycka upp brädan i vinden. Kostar mycket kraft.

    Man vill ju rigga för medelvinden och ändå klara att segla när det brallar i lite.

    Vad är det som gör att seglet inte klarar att hålla formen?

    Vad kan man göra? (utom det uppenbara…att köpa nytt)

    Tack för lite expert-tips

    /Fet-Hilding

    Du har ju ett cambersegel så helt instabilt är det nog inte. Men troligtvis är det inte riktigt lika stabilt som ett med fler cambers. Så vad som händer är troligtvis att när det brallar i så flyttas tryckpunkten i seglet bakåt. Och då behöver hängseletamparna sitta längre bak. Så du får när det är mer vind flytta bak tamparna några cm och acceptera framhandsdrag innan byarna och sen ett lugnare bakhandsdrag när det brallar i. Sen när det är hela havet stormar och brädan vill upp och flyga och riggen lever ett eget liv, då måste du tyvärr upp i racing-pryttlar om du vill kunna hänga kvar med någotsånär kontroll utan att gå ner i storlek.

    Det är min gissning på vad du upplever efter att ha läst dina svar här ovan.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:22 som svar på: Vad händer och varför??
    Hilding;628514 wrote:
    …vad är det som gör att en hög bom ger snabbare planing? Hur hög är hög…i näshöjd eller pannan?

    Det är att mer av din vikt tas upp av riggen och brädan kan plana ut trots att du står längt bak och kan belasta fenan.
    Om det är näshöjd eller pannan som är högt beror på om det är formula eller slalom/freeride och hur mycket det blåser. För mig så är högt = näsan på slalom, pannan eller lite högre på formula. Mina nyare segel (-07 -08) har uttaget för masten nån decimeter högre än mina äldre (-92 till -97).

    Glöm inte att släppa på uthalet om det är snabb planing som är målet.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:15 som svar på: Vad händer och varför??
    Hilding;628513 wrote:
    Hur känns ett segel med för mycket nedhal? Finns det förresten???

    Om du drar för mycket nedhal kommer du att få ett segel som inte alls vill kryssa. Det kommer att vara väldigt snällt när du slörar, men kraftlöst på halvvind. Toppen på seglet hänger viljelöst och dinglar.

    *ibland* funkar det skitbra att göra så.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:09 som svar på: Vad händer och varför??
    Hilding;628508 wrote:
    Tycker att brädan ”limmar” eller suger fast mot vattnet om jag har mastfoten för långt fram. Kanske också beror på felaktigt trimmad rigg??

    Det beror mycket på hur bottenformen på brädan ser ut ifall den gillar att ha mastfoten fram eller bak. Men nedhal och bomhöjd påverkar också utöver mastfotspositionen.

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 18:00 som svar på: Planande lättvindsbrädor
    Maglu;628522 wrote:
    Äntligen, fått Formulan i vatten med rätt segel. Det blåste inte mycket, för lite, men kom ändå i planing ett par gånger. Sjukt vad lätt den gick igång. Utan planing låg jag och höll jämnt med ett gäng segelbåtar i en segeltävling i fjärden. Låg då runt 2 knop. När en liiten liiten by kom poppade jag upp i planing och toppade 18.9 knop och blåste förbi båtarna.
    Kul =)

    Kul att höra! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 19:45 som svar på: Camberlöst vs camber

    Jag planade tidigare och klarade mer vind (byigt med hål) i söndags med 7:2 RS:Slalom och gammal lång slalombräda på 130 liter än den klubbkamrat som var kvar då med sailloft 2-cam runt 8 kvadrat och 140 liters jp.
    Skillnaden var nog att buken på mitt låg emot hängseletamparna och tvistar vackert som fn.
    Men, det är värre och värre (hänger på tajming mest tror jag) att gippa ju mer cambertryck och buk man har.

  • carl-r

    Medlem
    27 augusti, 2010 vid 19:39 som svar på: Tobbe, Uffe, Tompa… WOW asså…

    Snabbt på chop. Respekt!

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 18:43 som svar på: surra bommen

    Snart börjar uppgraderingståget att rulla, men det är en trevlig åktur. 😉

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 18:23 som svar på: Planande lättvindsbrädor

    Fanken vad jag tycker att det är skönt med formula. Helt underbar känsla att bara bränna omkring så obehindrat i 5 m/s. Rätt skaplig benträning också för den delen…

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2010 vid 11:31 som svar på: Vad händer och varför??

    Cambers is the shit.

  • carl-r

    Medlem
    25 augusti, 2010 vid 21:02 som svar på: surra bommen
    broenet;627919 wrote:
    står fast vid mitt exempel fast med 4 hål istället. 2 och 2 som korsar varandra där du bara sätter in järnspärrar och virrar runt. sitter ju som sten fohevede!!!!

    Det är inte supersmart att borra i masten.

  • carl-r

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 13:19 som svar på: Helt nybörjare

    G_L, att köra smala långa telisar med låga skinndojor nerför väggen tycker jag också att är ballt. Sen att de också hör hemma på tippen är också sant.
    Okej, det är inte ballt om man rullar ner, men står man upp och gör det med stil så. 😉

  • carl-r

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 23:01 som svar på: Helt nybörjare
    Svenne;626778 wrote:
    Ahaa!.. Du menar Modena, hade så sjukt svårt att förstå när du stavade med inledande gemen. Så jäla svårt det där asså.

    Men allvarligt talat, de här gamla brädorna, dom är så ocoola. Visst, gossen fick den ju billigt. Men sen är det inte mycket mer än att vi stannar där. Ärligt talat så bryr jag mig inte om ifall han nöter på tills fingrarna ramlar av efter att ha surfat på den gamle pråmen (det har jag också gjort, fast på 80-talet), bara han tycker att det är roligt.
    Men sluta hävda att 80-talsliken är bättre än moderna brädor, för faen!

    Det har jag inte gjort. 😉
    Eller jo, alltså dom kryssar ju faktiskt bättre än min formula när jag inte får upp skiten i planing. 😀

    Men det är ju olika grejer, eller hur? Pratar vi upplevelse, då kan man ju flumma iväg, men snackar vi adrenalinkick så existerar ju inte den ens utan en planande bräda.

  • carl-r

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 20:51 som svar på: Våtdräkt vilken typ?

    Mystics enkelneo 6/5 är så jävla bra. När det är kallt alltså.

  • carl-r

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 20:48 som svar på: Helt nybörjare

    Men allvarligt, de här gamla brädorna, ja dom är sämre till vad vi förväntar oss att brädan ska göra, men, dom är ascoola, snabba för att segla i deplacementsfart, och dom kan kryssa.

    Lär dig att segla i en cirkel med den brädan åt bägge håll, sen så kör du den så länge du tycker att det är roligt, eller tills du vill att det ska gå fortare. När du köper en modern bräda kommer du redan att ha grunderna, fast du kommer att upptäcka att en bräda som kan plana är som en sportbil jämfört med en hästdroska.
    Det är en ganska trevlig upptäckt att göra, så jag råder dig till att köra din bräda tills du känner dig säker på den.

Sida 6 av 78
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA