dr-masse
Forumsvar skapade
-
Det blir en SUP istället för freestyle i år. Känns som om det kan vara den ultimata nyckeln för max möjlig tid på vattnet och, framförallt, ger familjen en möjlighet att ge sig ut oxå! Tror att båda mina tjejer (8 och 10) skulle gilla det riktigt mycket. Jag vet sedan tidigare att SUP är en grymt bra komplement till vindsurf, framförallt om man letar lite vågor. Vågor och ingen vind – SUP med paddel. Vågor och lite vind – SUP med segel. Vågor och vind – vindsurf. Ingen vind alls, inga vågor alls, fast på land med hela släkten och bara måste ut och få lite frihet – SUP.
Genom Jespers länkar såg jag att det finns en hel del fina SUP:ar med gängtapp för segel, bl a RRD, *board och JP.
Mer snart…!
-
Ere helt galet att sätta en mastkasett (eller bara ett par gängtappar) i en mer vågorienterad SUP för lite plattvattenslek med barnrigg (eller egen femnolla) i skärgården?
Kombinationen SUP/lekbräda/lättvindscruising är väldigt lockande.
Körde lite longboard för första gången någonsin (!) i Brasilien före jul och fick rejäl mersmak för en SUP. Hade en stark bild att surfa longboard var hur-svårt-att-lära-sig-somhelst, men så var det ju inte.
-
Iron är då kanske precis det du söker. Jag skulle nämligen beskriva Iron som exakt just det – en mjukare version av Crossover! Viktigt för det är dock att de riggas på rdm.
Har dock endast kört Iron (2009) en heldag i Apel, men kan jämföra med både Crossover (som jag körde i flera säsonger) och Icon, som jag haft två uppsättningar av.
-
En röst till på Kap Verde.
En intressant joker kan faktiskt vara Sicilien. Även södra Frankrike kan leverera grym åkning i mars.
Har du inget emot lite kyla – Irland?
-
Njäeee. jag tycker nog att man skall hålla sig till samma modell för samma användningsområde.
Däremot tycker jag att det är helt lugnt att ha ett större segel för plattvatten i en annan modell. Och att komplettera med en fyrnolla för hårdvind som är av annan modell eller år är lugnt. Enklast är dock såklart att ha samma rätt igenom.
Du kan nog ”hoppa och leka i eventuella småvågor” även med ett VMAX. Dessutom kommer du att få ett bra segel för de där plattvattensdagarna som det ofelbart blir (men som vi alla är så bra på att glömma mitt i vintern).
Blir vågorna lite större så ere bara att plocka fram 5.6 Icon! 😀
-
Om man kommer från mera speedåkning, inte kört vågor på länge så är väl en JP Single Thruster inget dumt val alls. Jag körde en heldag på just Single Thruster 83 i Jeri och gillade den oväntat mycket. Av alla brädor jag seglade på där var det favoriten.
Dock tycker jag att du, med 98 kg, och viss vana att sätta lite press på grejorna även i mycket vind helt smärtfritt kan gå upp i storlek för 5.4 och 4.5. Jag väger 77 och kände att jag skulle kunna köra Single Thruster 83 i rätt mycket vind, så du kan helt lugnt välja 93:an istället. Du borde rätt lätt kunna köra en SingleThruster 93 med 4.5 i rejäla mängder vind, 18 sekundmeter, som du skriver. Mer än så blir kanske hårigt…
Ett annat alternativ, om det är JP som gäller, kan faktiskt vara deras freestylewave. Förr tyckte jag att de var ganska så mycket freeridebräda, men den JP FSW 85 jag körde på i Jeri överraskade med att vara mer vågbräda än förväntat. Väger man lite mer kan man få en sådan att svänga grymt bra.
Vindsurfing är fantastisk kul!
-
Använd inte ”billig quick epoxi” om du kan undvika. Jag är verkligen ingen rutinerad lagare, men till och med jag märker stor skillnad på den bättre epoxi jag använde senast (West Systems från Erlandssons Brygga) mot det där andra limkladdet jag i min tidigare enfald trodde var lagningsepoxi… det är lim och inget att laga ordentligt med.
Dessutom tycker jag att den där skadan längst bak på brädan ser rätt rejäl ut då det brukar vara ganska bra med förstärkningar just i det området, så det förtjänar en lite bättre lagning.
Tips om lagningar finns det hur mycket som helst här på Surfzone, sök och du skall finna. Svenne är guru på området, även boardlady kan vara värd att kika på.
-
5.6 Icon kommer att kännas mjukare och följsammare än 5.7 XO. Jag tycker Icon är ett rätt mycket bättre segel än Crossover i vågorna.
6.2 Iron skrev jag mest för att få med ett segel som funkar på 430 och är kul på din stora fsw. Du skulle kunna ha ett 6.6 VMAX som ju faktiskt riggar på 430 istället. 6.7 Crossover har jag haft, det kändes en gnutta segt i just den storleken och tror att ett VMAX lär vara ganska mycket snärtigare med mer fart. Tror det är ett askul segel på just en 100 FSW. Blire vågor så plockar du fram 5.6.
Så – 6.6 VMAX, 5.6, 5.0, 4.5, (4.0) Icon är mitt förslag.
Då kan du dessutom sälja 460 masten som du (väl?) har till ditt nuvarande 6.7 Crossover… och innan du skaffar 4.0 klara dig med endast två master (430 och 400) inte dumt alls…
-
Ah, segelstorleksdilemma – den omöjliga ekvationen!!
5.6/5.7 är ju det största man vill ha i vågorna, även om man väger lite mer.
Så – 5.6 Icon känns helt nödvändigt. Dessutom en bra size på 100 FSW.
Med din vikt så känns ju 5.6, 5.0 och 4.5 riktigt lockande. Mindre än 4.5 behövs knappt på en 90 liters quad med din vikt så länge du inte åker till Pozo eller Marocco. Blåser det mer kommer brädan i alla fall att vara för stor. 4.0 kan du komplettera med nästan vilket Simmer-segel som helst, då blåser det mycket i alla fall. Jag skulle exempelvis rekommendera Mission som är skönt neutralt även när det fläskar på rejält (då har jag själv endast seglat föregångaren Vision, men misstänker att Mission representerar samma känsla).
Åsså tycker jag att du kan slänga in ett 6.2 Iron som största segel.
-
Helt med Lars_K, jag vill ha sköna tävlingar med bra förhållanden och grymma seglare.
Det vill säga inte PWA.
Jag tror att nivån seglare under topp-tre i våg (och freestyle, för den delen) skulle vinna mycket på att bryta sig loss från PWA och köra prognostävlingar med webcast, heta seglare och grymma förhållanden.
PWA är en tour för slalom, numera.
-
Jo, han verkar lite less, men samtidigt så är det nog ett rätt tufft beslut att ta. Kanske bra att minnas att han skriver på engelska, svårt nog att skriva sådana här saker på sitt modersmål.
-
Med lite flyt har de använt samma som andra märken har, lösningen med insektsnyckel är väldigt vanlig. Många segel tillverkas ju på samma fabriker (vet ej var challenger tillverkas) och har identiska ”reservdelar”.
Kolla med reparationsloftet på Surfers, t ex.
-
”damsugning” låter iofs inte så dumt… 😀
Men jag håller med. Jag både hatar och älskar den här tråden.
-
Några sjuka bilder från fwc som finns på boards.co.uk… det ser lite småfarligt ut det där stället… !

-
dr-masse
Medlem14 februari, 2011 vid 09:03 som svar på: Lite premiärbilder från Skåne http://www.s-65.se/pJösses, vilka bilder!!! Galet fina färger och knivskarpa. Uj, uj, svårt surfsug redan nu i februari…