dr-masse
Forumsvar skapade
-
Fiberspar masten borde funka bra, tycker jag. Testrigga igen, testa lite mindre nedhal, lite drag i uthalet (ej neutralt, utan ett par cm i alla fall) och att lattorna är spända som de skall.
-
Bra bild! Har själv kört Croosover i olika årgångar, ett härligt segel.
Håller med Nachoman och dig – det ser ut att vara lite väl mycket nedhal i det där. Undrar även om du kanske har en lite toppmjuk mast, rentav? På mina Simmer SC6 (och senare på RDM) så såg mina CO aldrig ut sådär.
Jag tycker mig även ana ganska lite buk i nedersta delen av seglet, och en latta nr 5 (sett uppifrån) som visar lite, lite ”s-tendens”, som även det får mig att undra över masten. Det är viktigt med rätt lattspänning, framförallt i latta 4 och 5, på crossover.
Just femnoll CO hade väl inget jättedrag, men nog var det fullt tillräckligt. Lite mer uthal tror jag också på. I slutet av min Croosover tid så riggade jag de lite planare, vilket jag gillade ännu bättre utan att tappa draget särskilt mycket alls.
-
Och ett klipp som sammanfattar freestyledelen rättså bra
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=TS3dOnddcug&feature=player_embedded”]YouTube- The 2010 Fuerteventura PWA Grand Slam – Part 11[/ame]
-
Kolla in Kösters dubbel på typ björkviks-chop… helt makalöst!
http://www.continentseven.com/2010/08/08/double-forward-loop-philip-koster-4/
-
dr-masse
Medlem9 augusti, 2010 vid 08:16 som svar på: Någon som vet något om brädan "ON wave extreme hx 82?"Näe, de där på e-bay är någon slags ”nytillverkade klassiker”, så även om designen kan vara så gammal så är de tillverkade senare.
Men nya, det är de inte.
-
dr-masse
Medlem9 augusti, 2010 vid 06:46 som svar på: Någon som vet något om brädan "ON wave extreme hx 82?"På tyska e-bay ligger det en del ON-brädor. Det är ett tyskt märke som har fortsatt tillverka en del typ 10 år gamla designer till lågt pris. På den tiden de var mer synliga (90-talet) så sålde de via postorder/nätet.
Sannolikt bättre att köpa en beggad, modernare bräda tycker jag nog.
-
dr-masse
Medlem6 augusti, 2010 vid 14:07 som svar på: Fanatic Skate. Enda Freestyle brädan med dubbla stroppar bak?!alltså, jag tycker det är svårt. En stor freestyle är ju bara ett så bra lättvindsredskap, det tidigaste man kan plana med utan att köra typ 85+ breda brädor och över nio kvadrat – och kul! Fast nu verkar ju moderna, större fsw bjuda på rätt intressanta egenskaper…
Saknar en lätt- medelvindsbräda för plattvatten och mindre vågor mer än jag trodde… snyft!
-
Den hjälpen du behöver i vågridningen är typ noll och intet jämfört med den hjälp jag behöver… ha, ha!
Skall nog kika på de däringa IQ liter mer, och japp! Cullin har tre för test och det tänkte jag minsann glatt utnyttja. Ett lite ”pitchigare” och kvickare segel skuller vara väldigt kul att testa, det verkar ju vara precis det IQ är.
-
Ah, najs rapport! Är själv väldigt sugen på den där typen av segel (4-lattat under femnoll), väntar nog ett år dock…
Vad är största skillnaden mot Manic, som du ju också kört?
-
dr-masse
Medlem6 augusti, 2010 vid 12:05 som svar på: Fanatic Skate. Enda Freestyle brädan med dubbla stroppar bak?!Om du vill köra tryck på fena – stor fsw, helt klart. På senare år har de flesta dessutom blivit mer freestyle/manöverorienterade.
I tyska Surf:s senaste test ansåg de att bl a Fanatic FreeWave 105 var såpass bra för ren freestyle att den skulle ge de flesta renodlade freestylebrädor en match… (förövrigt en storbräda som jag själv är mycket sugen på). Flera andra stora fsw fick liknande omdömen.
Men Skate är ju en grymt allorund fs bräda, finns väl ett par-tre till.
-
Skumt, kikade igenom ditt inlägg å allt ser rätt ut. Steffo får kika på det.
-
Gaastra 2011 (från http://www.wind67wide.it/?p=8657):
IQ (redan uppe på sajten, har skådat på Skidsport)

Manic 2011, tydligen inspirerat av IQ med lite kortare mast och fetare topp:

Manic HD:

Poision 2011:

Cross (ersätter Remedy):

-
Hoppas innerligt på ett misstag.
Annars en ganska så rejält osmart manöver i det ytterligt lilla vindsurfingsverige.
Om det, mot förmodan, inte ordnar upp i sig, och seglets märke, modell, färg och år blir känt så lär ju personen i fråga få svårt att segla där det finns andra vindsurfare, ähum…
-
Allt funkar ju, nästan, men vad vill du få ut av den kombon?
-
Knatte;624048 wrote:Var det inte även, ett antal kanaler i dessa brädorna för bättre planingsegenskaper:laugh:
Jajamän! Var väl till å med trippelkonkava fram, övergående i dubbel och V om jag minns rätt. De har allt! 😀