dr-masse
Forumsvar skapade
-
Nice, var just inne och kikade – Black Tip verkar rejält omgjort (framstår som ett helt nytt segel) och de verkar ha finslipat en hel del detaljer på de övriga med lättare material och annat godis. Har personligen ett gott öga till Mission…
-
olabac;620384 wrote:Halloj,
Skulle behöva lite input gällande segel.
Har i dag en freeride bräda på 145L (fanatic shark), mitt största segel är ett
8m2 pursuit (maui sails) och jag väger 70 kg. Tycker inte att seglet får speciellt ”bra” buk och därmed saknar ett bra bottendrag för att plana tidigt. Det jag fått höra är att detta är ett ganska plant segel men med ett större vindregister. Jag funderar därför på att byta till ett med bättre bottendrag och de förslag jag fått verkar alla ha cambers eller mini cambers. Ett förslag är traction sailloft på 7.5 m2. Har inte haft något segel men någon typ av cambers förut men förstått att det är lite mer krångel med cambers. Så vad säger ni kunniga, kommer det spela någon ”större” roll för tidig planing med att byta segel?
FInns det några segel som inte har cambers som kan rekommenderas?
Tacksam för svar.Mvh Ola
Du väger inte så mycket, så med en rätt riggad åttanolla av det slaget och den brädan borde du kunna komma igång rättså tidigt, tycker jag allt.
som många påpekar här är det viktigaste med ditt nuvarande segel att få till trimmet rätt. Ett rätt riggat segel kommer att ge dig mer prestanda än ett med ”bättre” bottendrag som inte är rätt riggat. För att använda ett klassiskt citat av en viss herr Dunkerbeck – ”a bad sail rigged good is better than a good sail rigged bad”. :tongue:
Om du förstår vad jag menar.
Dessutom så är det inte så att mer buk = tidig planing. Ett planare segel kan faktiskt gå igång tidigare om det är rätt riggat. Buk är även vindmotstånd och gör dessutom ofta att seglet inte får rätt twist.
Så – en tanke från min sida kan vara att lägga ner lite tid på att få ordning på det seglet du har, jag tror nog att det är en rättså bra trasa det där. Testa att rigga, be någon kunnig att kolla eller lägg upp bilder här för att avgöra om masten du har är funkis eller ej.
Utöver det så ut å segla – av någon märklig anledning så är det de med bäst teknik som kommer igång tidigast, närmast oavsett segel… träna även i väldigt lätta vindar på att komma igång med ett par pumptag, mycket bra övning.
Vill du efter det fortfarande få tag i någe med mer bottendrag så finns det idag flera bra kandidater för det, de flesta med två cambers (vilket man som sagt inte behöver vara rädd för). Några här nämnts här (Sailloft Traction, bl a) men även Gaastra Plasma, Neil Pryde Helium och Severne Glide är värda att ta upp. Tycker själv att detta är en mycket bra trend och är faktiskt lite smått förvånad över att segel som dessa, i ett land som Sverige, inte fått mer uppmärksamhet och köpare då de bjuder på riktigt bra prestanda till vettiga pengar och kan riggas på ”normala” master.
Eftersom du har en Gaastra mast kanske Gaastras Plasma kan vara värt att kika på så småningom?
Men jobba med det du har först, tycker jag.
-
Med tanke på rekommendationerna:
set base: 32cm (vad är detta?)
luff: 462cm
ideal mast 430/ imcs 21
recomended: reflex wave/ radius rdm
set boom 197 +-1cmså är det ett Gaastra från tiden då de kördes på Fiberspar-master (minst 5 år gammalt), så det borde funka på en mast med ”middle of the road” böjkurva. Faktum är att en ny Gaastra mast kanske inte är det bästa? En Powerex, Fiberspar eller liknande borde gå fint. På det teoretiska planet…
Men – rigga och testa, alltid bäst!
-
Tack Calle!
PWA – se och lär. Eller, de lär sig nog aldrig…
det tog just typ en kvart för programledaren att läsa upp alla sponsorer av detta ASP event…
-
surfslusken;621209 wrote:Åsså va de väl ”satsa” du efterlyste. Kankse va mitt misstag att tolka ”satsa” som ”ladda” fast du egentligen mena ”Landa”???
Du rätt, jag fel. I min inspiration skrev jag lite vinad, då kan det tydligen bli fel men också lite kul. Vad gör man inte för att hålla liv i en tråd, även om den handlar om typ en träningsbok? 😀
-
surfslusken;621158 wrote:Släpp bardisken nu Masse o kliv ut på dansgolvet, såna ladda han på i SA redan januari -08.
Har du, mitt föredöme i allt, någonsin släppt bardisken?
Just det.
Åsså ere skillnad på att ladda och landa… Fast klart impad att han gått för det, och känns rätt givet med hans enorma koll i luften, att se Andy ladda hopp är alltid så skönt!
-
Oh, en dubbel! Tror, faktiskt, att det är första gången jag ser en svensk sätta en (?), härligt å se!
Fasen, ni har ju lika bra koll på era framåtar som jag har på att…. ööööh, hmmmm… trä nedhalstampen rätt.
Borde inte Andy satsa på push-forward, förresten? Med den enorma kollen han har på a: push och b: delayed forward så…. 😀
-
Är Starboards och Tabou’s ”slot box” likadan?
http://www.windsurfnews.de/news_read.php?id=862
”A new fin box system has arrived- thanks to Fabien Vollenweider the multi fin board world will be a better place!
What is it? A super light and functional finbox system allowing for slight adjustments and a huge weight savings over conventional boxes. The new Slot Box uses two side screws to lock the fin in place. Once tightened, the fins will not move. The screw heads are the same as your footstrap screws so no additional tools are required, you can make easy adjustments and dial in the setting that works best for your conditions.
Advantages: Weight, weight and strength! That is right, less weight and more strength. A normal box is in the 300 gram range while the new Slot Box comes in at less than 80 grams. With the new multi fin boards, 4 boxes add up to a lot of weight and this weight savings is very welcomed.
Are my old fins useless? Absolutely not – The Slot Box system allows for your old fins to fit right in. Take out the pin and trim down the base and you can use your old trusty fins for years to come.
After 2 years of developing a new finbox system for Tabou’s multi fin boards, Fabien gave the rights to any and all brands to use this system free of charge. “I believe this is the best system to use for multi fin boards- it is simple, light, strong and proven. If every brand has to come up with their own design, everybody will suffer- fin manufacturers and mostly the consumer! This new system will enable a huge revolution to the way windsurfing boards perform and adapt to different conditions. I am happy to share with everyone to promote this new box, this is the future” comments Fabien.”
Mer Tabou 2011 på http://www.windsurfing44.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=2964
-
Bild?
Det kan vara så att det är endast är kosmetiskt, men svårt att avgöra bara utifrån text. Kan faktiskt vara så att det ligger en förstärkning där, rentav.
-
Ingen större betydelse, viktigast är att böjkurvan är rätt snarare än mastens styvhet.
Provrigga, testa och se.
Däremot tycker jag att angivelsen på den där webbsidan är lite märklig, exempelvis är North och Neil Pryde kända för att ha lite olika böjkurvor (Neil Pryde mer flex top), t ex.
-
Ah, trist för Andy, kör hårt i nästa som sagt!
Men att en ”Live Ticker” är det bästa PWA kan åstadkomma 2010 är… ja, bättre än inget.. nästan i alla fall… följer den nu hursom, tack för påminnelsen!
-
Idag var, förmodligen, sista dagen på vattnet här nere. Av 19 seglingsbara dagar har jag kört 16, helt makalöst. Och då har ett antal dagar dessutom varit riktigt bra och några tillhör de allra bästa jag någonsin upplevt.
Att då få två sådana här dagar som avslutning och ett ”farväl och välkommen tillbaka” av Guincho är bästa tänkbara slut på denna sagolika surfresa. När jag ögnade igenom denna tråd för att kolla lite hur det varit och hur mycket jag seglat så har jag faktiskt svårt att tro att detta är min surfresa.
Inför året hade jag långt gångna planer på Chile, Brasilien eller till och med Maui kommande höst/vinter, men av olika anledningar så föll bitarna inte på plats för det utan det landade bättre för familjen att ta veckorna i sommar istället. Så – då satsade jag på Guincho och Portugal. Egentligen var planen att upptäcka många fler spots här nere, men vinden och vågorna har liksom varit på ett ställe hela tiden… samtidigt är jag så attans nöjd med att det blev just Guincho, att få köra där i så här fina förhållanden under en längre period är faktiskt rätt mycket av en dröm som går i uppfyllelse!
Linjerna var, om möjligt, ännu längre idag än igår. Vinden kom senare, det var VARMT idag (40 grader), så det höll emot. Gick ut med 4.7 men anade att det skulle komma mer vind senare. Första timmen var det fasiken perfekt, men jag kände av gårdagens timmar (och kanske alla dagar här, ähum) i kroppen och saknade energi. Första repan ut gick, helt enligt traditionen, inte så bra. En skärpning gav resultat och jag fick några, med Guincho-mått mätt, otroligt fina och långa vågor. En fem-sex ordentliga bottensvängar på några, jädrar vad kul!
Efter en paus gick jag ut igen. Visste att jag egentligen borde ha riggat om till 4.2, men kände att jag nog bara orkade lite mer än en timme till ändå. Fyrsjuan var riktigt stor på utsidan, och faktum är att det till och med var en skvätt side-off i vinden idag (!) så vågorna tryckte vind framför sig även på vägen in. När de väl reste sig och det blev slätt så gick det ändå bra att rida och årets tre sista vågor här nere bjöd alla upp så bra som det bara kan bli.
Vilken avslutning. 😀
På tisdag morgon bär det av hemåt och det skall bli helt enormt kul att träffa familjen igen, att få en sådan här resa av sin fru och familj har varit helt fantastisk, fast nog måste jag medge att det har varit några dagar med väldigt mycket längtan efter de också, det är helt enkelt dags att åka hem nu!
Hoppas denna tråd varit någotsånär läsvärd och att fler kan få upptäcka Portugal när det är såhär bra. Jag svarar gärna på frågor om Portugal (har fått några på pm) och annat som rör min resa hit ner, antingen här i tråden eller via pm. Nu ser jag faktiskt fram emot lite paus, och att Torö ser till att bjuda upp ett par gånger i höst, ah…
Acabou a festa!
-
Alltså, egentligen har jag slut på ord. Kan jag verkligen, efter alla fina dagar här nere, hävda att den näst sista dagen som jag tänkt surfa, bjuder på det allra bästa? Hur är det möjligt? Hur kan jag ha så här mycket flyt?
Helt ärligt så tror jag inte att någon nu levande människa kommer att slå mitt flyt med vågor och vind för en tre-veckors surftripp till Portugal under ett antal år framöver… helt sjukt. Vet inte vad jag gjort för att förtjäna detta, men kanske är det alla år av envisa försök som plötsligt får en sanslös återbäring från vågseglingsgudarna. Tack! är väl det bästa jag kan säga.
Jag siktade på att segla strax efter lunch idag eftersom det såg ut som ett rejält svall var på väg in – 3 meter+, 9-10 sekunder som skulle bli tätare senare på dagen samt mycket vind som, naturligtvis, skulle öka. Redan kl. 6 på morgonen när jag kör challgren till flygplatsen så blåser det på bra. Riktigt bra. Kändes lite tomt att köra ensam tillbaka, jag kollade in Guincho på vägen hem och det såg i och för sig oerhört bra ut redan halvåtta på morgonen. Men jag var faktiskt inte sådär supersugen på att segla, utan rätt trött efter lite risig sömn och utebliven ”superfrukost” som vi kört hårt här nere.
Men efter lite sömn, en trotsallt hygglig frukostlunch och prognoskoll så kom en gnutta energi tillbaka. ”Näe, nu åker jag ner!”. Kom fram strax före tolv och oj, oj, oj vad det ser BRA ut. Ren sidvind som når hela vägen in till stranden, långt mellan vågorna i lågvattnet och bra storlek. Solid logo på många vågor och klart större i de största seten. Hoppla, här gick energinivån upp till max och det riggas 4.2 direkt. Kör med en gnutta lägre bom, mastfot ett snäpp längre fram och fenor ett par cm längre bak för mer stabilitet i de lååånga svängar jag ser framför mig därute.
Första repan ut går dessvärre inte så bra. Jag är ofokuserad, hamnar fel på vågen och får en intensivtvätt. Surt som tusan i så fina förhållanden. Efter en stunds illa genomförd segling så tar jag en paus och vilar upp mig efter, som det kändes, alltför mycket onödiga misstag och prylsimning. Funderar på varför jag seglar sämre än första dagen här nere och inser att det är dags att bli mer bestämd, tänka bättre, tajma bättre och ha tålamod. Något måste jag väl ändå ha lärt mig?
Ut igen. Och nu går det så mycket bättre! Väljer vågor med mer omsorg, hamnar jag inte rätt så kliver jag av och ser dessutom till att lägga bottensvängarna ordentligt. Det är ju helt galet vad kul det är att lägga en riktigt (med mina mått mätt…) bottensväng på en masthög sak, och när man får en tre-fyra stycken solida i en följd, ja jösses!! Såhär fortsätter det i knappt de två timmar jag kör utan paus och utan spolningar, är hur nöjd som helst med förhållanden och segling. Plockar en våg som bara måste vara den största jag någonsin tagit, det tog ju fan en kvart att bara ligga på den, lägga botten och toppsvängar. Galet bra!
Efter en längre paus för vatten, frukt och småkäk samt fotografering, när vattnet stod som lägst, ger jag mig ut igen i knappt ett par timmar till. Och det fortsätter lika bra, nästan såg att vågorna gick upp ett snäpp till i storlek mot slutet. Det är lite choppigt och småbyigt, men vågorna rensar upp bra och väl på vågen blir det så rent och fint. Kör tills jag inte har mycket energi kvar, blev väl en bit över fyra timmar på vattnet som, förutom den risiga inledningen, gav så otrolig mycket segling av högsta klass på Guincho-skalan eftersom det inte blir bättre än ren sidvind här (cross-off är omöjligt).
Kanske, kanske visar bilderna på hur gött gött gött det var idag. Ännu en oerhört minnesvärd dag här på Guincho, och imorgon kan det slå till igen…
Några guincho.biz bilder som undertecknad fastnat på…
[IMG]http://lh4.ggpht.com/_-H-bbsYCKCQ/TDBWFRoCPgI/AAAAAAABdYk/vq4hld0rfMM/2010-7-3–25.JPG[/IMG]
[IMG]http://lh6.ggpht.com/_-H-bbsYCKCQ/TDBWF4P-K_I/AAAAAAABdYs/siYXXfbfsXA/2010-7-3–26.JPG[/IMG] -
På torsdagen var challgren tillbaka på vattnet, det var gott med sällskap! Inte mycket vågor var det, tyvärr utan den plattaste dagen på hela resan. Ännu en dag med mycket mer vind i södra delen, i norra kunde vi tagit fram SUP:en…Vi gick ut längst söderut på Guincho-stranden och var i stort sett ensamma där nere någon timme. Trots små vågor så var det gott att köra tillsammans igen, själv kunde jag träna framåt (igen…) och om det räknas att vattenstarta i stropparna så landades ett par stycken, oah! Challgren tänkte på axeln och landade ”bara” tre framåtar, varav en hög å fin. Riktigt kul.
Vi fortsatte sedan ett par timmar till på norra delen där man kunde hitta någon en-meters att dra ett par svängar på. Jag tänkte på att komma över bättre på ”nästa slör” i bottensvängen, och minsann om det inte gick mycket bättre direkt.
Fredagens prognos såg väldigt lovande ut, vi kom ned vid två-tiden och det såg BRA ut. Cross-on, men större vågor än väntat, lätt logo i de största seten. Vi riggar 5.3 och 5.4 samt tar fram storbrädorna, då vinden ser lite vansklig ut. Challgren kommer ut direkt medans jag får åka tvättmaskin riktigt ordentligt. Ser bra ut på utsidan, han seglar smart och kliver av vid rätt tillfälle så några riktiga finingar plockas. En superlocal ger sig också ut men kommer in direkt och säger att det var väldigt vanskligt därute med stora vindhål.
Eftersom det är challgrens sista dag så väntar vi lääääänge på vinden, men den dyker aldrig upp. Det är alltför molnigt för att vindmaskinen skall gå igång. Jag var ute en sväng i alla fall, och tog den absolut största vågen jag kunde se för att verkligen komma in hela vägen, det blåste inte mycket… gött att ha plockat en rejäl våg innan dagen var slut i alla fall. Och vågorna gjorde nog att det drog rejält att komma tillbaka…
Och som alltid när jag lämnar surfpolare på flygplatsen så blev lördagen, idag, något alldeles extra… mer om det snart!
-
Varmt idag. Och då blev det lite som ett par gånger tidigare, att vinden ligger längre ut och inte vill in på norra delen av stranden. Däremot längst ner i söder såg det ut att finnas lite vind. Efter ett par timmars slölunch och surfsnack med ett par polacker, några tyskar och portugiser så togs det ett beslut, att åka ner förbi södra delen och testa.
Strax söder om Guincho ligger en till mindre strand, som jag faktiskt aldrig seglat. Jag och en duktig portugis som hängt med oss ner riggade 4.2 och klev ner vattnet, följda av polackerna. Ett par till var redan ute och körde. Det var BRA macka därute, tyvärr lite väl mycket onshore, men klart roligare än att hänga på en klippa och grymta över utebliven vind. Seglade väl lite över en timme innan det lade av lite, gött att få ett pass på vattnet. Bra träning för att ytterligare gnugga i hur jag skall få till front-side on cross-on, challgren kom med en nyckel och det är jag behöver bli bättre på att komma runt på nästa slör och inte fastna i läns-läget, som jag gör lite för ofta nu… bättring blir det! Det var läckert att segla därnere mellan strand och klippor, faktiskt ett ställe att köra på när vinden inte kommer in över Guincho-stranden på grund av värmen, då blåser det ofta längre söderut istället.
Man skall som sagt inte bara kika på vad localsen gör här nere, de har sina prylar vid norra änden av stranden och flyttar väldigt ogärna på sig. Då kan man hitta ett ”secret spot” hela 500 meter från Guincho, jobbigt värre. Lite egna beslut är inte så dumt ibland!
Åh, måste vi verkligen segla här?
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=102&pictureid=755[/IMG]Bra tryck i fyrtvå
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=102&pictureid=756[/IMG]Lite hopp
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=102&pictureid=757[/IMG]Pedrito, duktig local
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=102&pictureid=758[/IMG]Surflandskap – alltid bättre än kontorslandskap!
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=102&pictureid=759[/IMG]Lite vågor att vässa formen i fanns det
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=102&pictureid=760[/IMG]