dr-masse
Forumsvar skapade
-
dr-masse
Medlem13 september, 2009 vid 10:30 som svar på: Varmt, blåsigt och vågigt ställe i nov-dec???Mauritius skulle ligga bra till i min bok… november kan väl verkligen bjuda upp där? … och så tar man sig över till Reunion därifrån, om man nu tröttnar på Manawa (går det?)…
-
dr-masse
Medlem12 september, 2009 vid 10:15 som svar på: Swedish Legends – Sveriges vassaste surf hösten 2009!sådärja, nu kör vi vindsurf, kite och vågsurfing! Allt i vågor, surf är den gemensamma nämnaren.
-
dr-masse
Medlem12 september, 2009 vid 09:59 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?Eyyy, smakfullt värre! Får nog bli röd.
-
fredrik plantin;575226 wrote:Tycker det är dags steffo sponsrar med go pros så folk kan smälla upp ordentliga bidrag till tävlingen va! 🙂
Å där kom en idé värd att kika in lite på… :cool2:
Skön rulle, go pro ger ju riktigt roliga klipp att kolla på. Varje gång känns som om man åker med och får en liten, liten känsla av hur det skulle kunna vara om man (jag) faktiskt kunde segla. 😀
-
dr-masse
Medlem11 september, 2009 vid 14:44 som svar på: Vågsegling! Reunion Wave Classic 09_Teaser 2Det där klippet är verkligen grymt.
Först prickar de Fuerte och nu detta.
Liiiiite undrar man ju vad PWA sysslar med…
-
dr-masse
Medlem11 september, 2009 vid 14:33 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?Tycker de ser riktigt fina ut. De där och Quatro Tempo har något väldigt attraktivt över sig, gillar den där formen skarpt.
Skall bli kul att se dig gå loss med en sådan där, Poppo!
-
dr-masse
Medlem11 september, 2009 vid 09:21 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!Leif Stenbom;575010 wrote:Inga banners för oss… Policyfråga. Personligen så tycker jag det är skönt att slippa dom men visst vore det trevligt med inkomsten.:wink:Ah, så i uppdraget att vara 50% självfinansierade så får ni alltså inte göra bra affärer? Ha, ha!! :grin::grin:
Men jag kan förstå policyn eftersom ni säljer data till sajter som lever på just detta – intäkter från banners och nätannonsering. Men lite dråpligt är det allt.
-
dr-masse
Medlem11 september, 2009 vid 09:11 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!Dunderklumpen;575008 wrote:Hej hopp, finns det verkligen inte någon webservice eller liknande man kan utnyttja för att hämta data från SMHI? Är inte den informationen ”öppen”?Inte utan att betala för den. Och den är långtifrån enkel att få tillgång till.
-
dr-masse
Medlem11 september, 2009 vid 09:07 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!Själv tycker jag att vindkartor som visar hur vinden/vädersystem rör sig är överlägsna, därav min kärlek till DMI. Men – helst kombinerat med en tabell för det spot som man tänker köra, här är kanotvädret/vind och vågor från SMHI väldigt bra, faktiskt (även om man ju skulle önska sig ett dygn till framåt…).
Men obsar är ju guld värt om de fungar hyggligt nära realtid. Det är ju det som avslöjar om vinden är på väg in och hur väl prognosen verkar stämma.
En gång i timmen är ju på tok för dåligt, det är snart 2010.
För att illustrera.
Detta ger ju alldeles för lite info (varför har ni exempelvis inte ens med något så oerhört grundläggande som de tre senaste timmarnas historik?):
http://www.smhi.se/weather/kustobs/kustobstabell.htm
Och jag har förresten mer än en gång undrat varför i hela friden denna tabell, som för en översikt är bra, inte finns på http://www.smhi.se/batvadret/index.html?
Vilken modern väderstation som helst presterar bättre, här Bullandö Marina:

Och allt man behöver på http://www.bullandomarina.se/climate/windspeedhist.html
Både Varbergs surfklubb och ÖWC (Öland) har liknande väderstationer, de finns lite överallt numera. Det vet alla utom SMHI, känns det som ibland.
Är det inte lite märkligt när enkla, privata, väderstationer på nätet tillhandahåller bättre data än vad SMHI gör… :confused2:
Och till sist kan jag inte hålla mig.
Detta med att ”SMHI gör ju så mycket mer än att tillhandahålla väderinfo” påminner rätt mycket som en debatt jag hade med ledningen på mitt universitet en gång i tiden. Deras uppdrag var ju så mycket mer än att tillhandahålla utbildning för alla dessa studender. Ja, tänk om vi inte behövde ägna studenterna så mycket av vår värdefulla tid, då jäklar skulle vi bli grymt bra.
Känns lite som en fotbollsklubb som tycker att det är väldans jobbigt med alla dessa fotbollsspelare…
Men – beröm åt dig Leif, bara det faktum att du är här och skriver visar ju att du vill göra något åt detta, vilket är mer än vad man kan säga om ledningen för den myndighet du representerar (hoppas jag innerligt, hoppas, hoppas, hoppas… 😀 ).
Notis (modell lång…):
SMHI skall ju vara ett ”vinstdrivande verk”, som så många andra av våra statliga verk, vilket ju är ett ganska märkligt påfund i mina ögon, då år (årtionden) av skattemedel har finansierats den verksamhet som man nu som medborgare måste betala för att få tillgång till information som vi alla varit med om att betala för att skapa. Eh?
Läser man om SMHIs uppdrag så kan jag faktiskt tycka att delar av den sköna debatt vi har i denna tråd får mig att fundera på om man faktiskt sköter sitt uppdrag så väl som man borde kunna:
SMHI har en livsviktig uppgift
SMHI ska förvalta och utveckla information om väder, vatten och klimat som ger samhällets funktioner, näringsliv och allmänhet kunskap och kvalificerat beslutsunderlag. SMHI ska bidra till ökad samhällsnytta, säkerhet och ett uthålligt samhälle.Nästan allt i våra liv påverkas av jordens klimat-, väder- och vattenförhållanden. Vi kan inte styra naturens nycker, men vi blir allt bättre på att förstå dem och anpassa samhället därefter. Genom kunskap och framförhållning kan vi bättre möta de utmaningar som klimat, väder och förhållanden i vatten och luft skapar.
Myndighet och affärspartner
SMHI är en myndighet under miljödepartementet. SMHI erbjuder kundanpassade produkter och tjänster som utgör viktiga beslutsunderlag för olika verksamheter. Allmänna prognoser och varningar, branschinriktade tjänster, simuleringar och analyser, statistik, klimatstudier och forskningsuppdrag är några exempel.SMHIs uppgift är att bedriva tre typer av verksamhet: anslagsfinansierad verksamhet, uppdrag från andra myndigheter och affärsverksamhet på kommersiella villkor. Det är skilda verksamhetsgrenar som till sin karaktär ser olika ut men som har det gemensamt att de vilar på samma grundprincip – att bidra till ökad samhällsnytta, säkerhet och ett uthålligt samhälle.
-
dr-masse
Medlem11 september, 2009 vid 06:56 som svar på: Swedish Legends – Sveriges vassaste surf hösten 2009!Det kan vara lite kite på gång… vi får se…
-
dr-masse
Medlem11 september, 2009 vid 06:55 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!stefanlindmark;574890 wrote:Om man använder Windguru som referens, hur står sig Predictwind då i träffsäkerhet? Den kostar ju rätt mycket mer, €15/mån för basic och €50/mån 😮 för standard.Vindkartorna är ju väldigt exakt utmålade på demoversionens prognoser, förutom landkonturerna då som är riktigt omodernt blockiga och svåra att sikta in sig i på 1 km-nivån.
Det jag har använt av predictwind har varit närmast otäckt träffsäkert, men skulle vilja ha lite mer erfarenhet för att uttala mig ordentligt.
Om kartorna vore bättre skulle den vara riktigt grym.
-
dr-masse
Medlem10 september, 2009 vid 19:15 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!andersbq;574838 wrote:Eller så kan ni sälja banners, precis som här, skulle säkert inbringa femfaldigt mot vad SMHI får in på Bizmet.Ja, det skulle ju lätt bli en av Sveriges mest välbesökta sajter och dessutom ha en köpstark skara besökare.
-
Menar du allvar? Brände du runt i en sådan där? Det är en gammal Arrows, va? Hur var det?
-
dr-masse
Medlem10 september, 2009 vid 19:00 som svar på: Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!Leif Stenbom;574761 wrote:Vi ska informera om annat än väder.Vad skall ni informera om då?
Stryktipset?
Jag vet, ur sitt sammanhang. Kunde inte hålla mig där… 😉
Jag har skrivit mail till er förr. Och ingenting har ändrat sig, snarare tvärtom. Går man igenom de prognoser som SMHI tillhandahåller genom sina olika sajter så får man låååångt ifrån en samlad bild av det kommande vädret, snarare tvärtom. Jämför själv flash-vädret på smhi.se med båtvädret, båtvädret plus och ett par andra sajter till som ni levererar väder till. Förvirring (och viss irritation) är bara förnamnet. Min personliga favorit är ”vindprognoskartan” och ”våghöjd och vind” på Båtvädret Plus som alltför ofta visar olika uppgifter för samma område vid samma tidpunkt… framförallt gäller detta vindriktning…baseras inte det på samma data?
Men – suveränt att se någon från SMHI här som svarar här och vill förbättra era tjänster, all heder åt det. Men som svensk är det faktist lite jobbigt att se hur en mängd internationella vädertjänster tillhandahåller och presenterar betydligt bättre proggar och väderinformation kostnadsfritt än vad SMHI gör. DMI, yr.no, windguru, msw, ja, du ser några av länkarna här uppe.
Och en betaltjänst som http://www.predictwind.com (som iofs inte är billig) är ju så överlägsen i sin träffsäkerhet jämfört med SMHI att det nästan är löjligt.
Nu kan man ju undra varför denna prognosgalenskap?
Jo. Har man jobb, familj, vänner å allt det där så krävs det en hel del planering för att få till surf, framförallt om vi pratar vågor. Faktum är att det körs över hela Sverige, färjas till Gotland och till med åks till Danmark och Norge över en dag eller två på prognoser. Då vill man väldigt, väldigt gärna ha ett så bra beslutsunderlag som möjligt för 120 mil i bil, fix med barnhämtning av mormor och övertid på jobbet, vilket jag är helt fullt och fast övertygad om att SMHI skulle kunna göra betydligt bättre än idag.
Kan vi inte fixa en vettig betaltjänst till rimligt pris för vind och vågor som vi här på Surfzone kan vara med och bidra till? Det är faktiskt fullt möjligt att genomföra.
-
dr-masse
Medlem10 september, 2009 vid 18:37 som svar på: Freewave runt 95 – Fanatic, Goya eller någon annan?Robin;574823 wrote:Det är ungefär den resan jag har planerat;-) Håller annars med om att en riktig vågis borde vara bättre för Torö eftersom man måste svänga riktigt tajt för att komma med vågen.Ja, det tycker jag verkligen. Den kan till och med vara lite långsam… :smirk: