Forumsvar skapade

Sida 175 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 juni, 2009 vid 11:50 som svar på: Baja California "Mexico"

Inget ställe att ta med familjen till, om du vill ha vågor i alla fall…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 juni, 2009 vid 08:24 som svar på: Storlek på mellansegel?

Om du är jättenöjd med ditt Morpho, kanske hitta ett sådant till?

Tre segel på 6.0, 5.0 och 4.0 är ju funkis. Så ovanligt är det ju inte med femnoll…

Men själv skulle jag kanske sikta på 6.0, 5.3, 4.7/4.5 och 4.0. En linje som täcker i princip allt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 juni, 2009 vid 11:22 som svar på: Fituna – namnlista
    stinger;554281 wrote:
    Tjena, jag saknar ett alternativ:

”OM jag bodde i Stockholmsområdet skulle jag regelbundet besöka Fituna”

Ja, jag har funderat på det där… ”stödröster”… kanske lägga till det?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 juni, 2009 vid 11:10 som svar på: Fituna – namnlista

Näe, inga reklamutskick från Surfzone i alla fall! Listan är enbart till för att visa för Nynäs kommun hur många vindsurfare som regelbundet besöker och nyttjar Fituna för ett stort fritidsintresse, helt i linje med friluftsliv och friskvård, dessutom!

Det går så klart bra med bara förnamn och ort om man vill fortsätta behålla sin ”konfanonymitet” av olika skäl….

Vi har redan över 50 personer som tillsammns är där runt 600 gånger (snabb snitträkning…) per år för att vindsurfa. Då kan vi lägga till alla klättrare, fiskare och andra friluftsmänniskor…

Här är mitt:

M Nilsson
    Stockholm

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 juni, 2009 vid 12:51 som svar på: Fituna – namnlista

Exempel på namnlista:

Jag heter Spiiiid Raketowich och bor på Almagrundet

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 juni, 2009 vid 12:28 som svar på: Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…

Kommer du att ha kvar din Xantos? I så fall så röstar jag för 100-110 liter, det blir perfekt med framförallt 6.5 och 5.5.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 juni, 2009 vid 10:12 som svar på: Klassikerfråga – ny bräda, men tvekar om volym…

Var bor du? Hur ofta brukar du segla? Har du funderingar på att ta ut denna brädan i lite vågor oxå, eller blir det mest plattare vatten? Vad har du för segel mellan 4.7 och 8.1?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 juni, 2009 vid 19:47 som svar på: RRD hardcorewave M

Det är den här?

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23248/limit/recent

Jag har seglat efterföljarna, fast i storlekerna S, XS och XXS från 2005-6-7 samt den 2008 års 75-liters HC WaveCult jag har nu. De är ju lite olika, men har ändå en del grejor i karaktären som går igen. Jag tycker själv att de är lättkontrollerade, lugna och snabba.

Med stor sannolikhet så har den där Hardcore M brädan (tyvärr har jag inte seglat just den) en såpass snabb bottenkurva att den borde funka fint på plattare vatten i hårdvind.

Nackdelar? Ja, det är ju lite mer krävande i gippar och slag, mindre felmarginal helt enkelt. Det är inte den lättaste brädan att lära sig vågsegla på, men inte den svåraste heller. Med tanke på de brädor jag har tagit ut i vågorna genom åren…

Men – om brädan är i bra skick, vilket den ser ut att kunna vara, så är ju det där priset inte mycket att bråka om… kanske uppgradera stroppar å fena så är den ju inte dum…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 juni, 2009 vid 13:55 som svar på: Restips september

Ja, trots att jag varit klart mest i Portugal så är jag helt såld på Irland. Så – mig skall du inte fråga vart jag tycker att du skall åka…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 juni, 2009 vid 12:38 som svar på: Ny väderlänk!

Oh, mycket godis där!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 juni, 2009 vid 12:31 som svar på: Restips september
    bohm;553750 wrote:
    Behöver lite restips. Ska åka en vecka i mitten på september. Jag vill kunna surfa och vindsurfa. Jag kommer inte ta med egna grejer så det ska vara enkelt att hyra.

Det får gärna vara skön atmosfär och trevliga lokalmänniskor, m.a.o. Egypten och Tunisien är uteslutet…

Vart ska man ta vägen?

En vecka i september – inte för långt bort, lätt att hyra… vågsurf…

Fuerte?

Tarifa?

Sicilien? (osäker på hyra där, men skall finnas både grym vindsurf och bra vågsurf)

Portugal (Guincho) kan vara kalasbra i september, men inte helt 100% för vind, dock – mer eller mindre garanterat surf. Lite knepigt att hyra, men det går – http://www.brisaseventanias.com

En joker kan ju vara Brandon Bay på Irland (hyr hos Jamie Knox), men det är nog mer lockande med sol å värme, ah?

Några förslag…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 juni, 2009 vid 09:46 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

I juli kommer franska WIND med ett test av Starboards quad…

http://www.windmag.com/Video/450-exclu-test-de-la-starboard-quad-81-2010.html

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 juni, 2009 vid 06:55 som svar på: Sökes 80-talsbild av Mistralsegel

Är det typ de här du menar?

http://www.club-mistral.com/en/news/43

History2.jpg

Tyvärr funkade inte den här länken längre, där fanns mycket godis förut…

http://www.mistral.com/windsurfing/index_start_historyex.htm, testade även wayback (arkiv) funktionen, men inga bilder kom upp.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 juni, 2009 vid 13:07 som svar på: Axel ur led!

Det där skall du vara j-igt försiktig med!

Känner, tyvärr, flera som haft axelproblem (inte alltid som en följd av vindsurfing dock). Själv har jag, peppar, peppar!, klarat mig.

En eller ett par har fått ge upp sporten helt i, i stort sett… men – se till att ta det lugnt och kör rehab ordentligt är väl mitt främsta tips. Fall inte för frestelsen att sätta igång för tidigt innan axeln är riktigt stark igen! Kan faktiskt vara värt att köra med skydd den första tiden.

Men – du får väl lyssna direkt med de som drabbats, mina råd bygger främst på vad de tre-fyra jag känner lite bättre har sagt som har haft samma problem.

Grym otur, hoppas du blir stark och hel igen så snart det går!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 juni, 2009 vid 13:01 som svar på: 4.5-5.3-..6.5? 7.0?

Med din vikt och en 105 liters freestyle så tycker jag knappt det är värt att gå större än 6.0 – 6.2, kanske upp mot 6.5. Då funkar det dessutom fint med 430 mast, vilket i sig är en fördel rent ekonomiskt. Dock – vill man mest bränna runt och cruisa lite så kan man lätt köra 7.0 på en 104 liters freestyle. Ger inte så mycket tidigare planing, men gör det enklare att behålla planing genom vindhål. Men då övar jag lite manövrar istället.

Bodde jag på västkusten skulle jag lätt kunna tänka mig att ha 5.7-5.8 som störst, även på plattare vatten på min 100-liters freestyle. Här i Stockholm är vindarna lättare och knepigare, så snäppet större är inte fel.

Sida 175 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA