Forumsvar skapade

Sida 177 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juni, 2009 vid 13:53 som svar på: hjälp m reservdel till förlängare

Ja, det är nog inte så svårt att fixa en sådan pinne.

Går inte det borde antingen Skidsport eller Surfers ha sådana där.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 juni, 2009 vid 13:52 som svar på: Importera från EU-land

Japp, det är ursprungsprincipen som gäller – moms betalas i det land där köpet görs, så länge det är inom EU. Ingen tull.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 juni, 2009 vid 17:01 som svar på: FEnstorlek

Jag skulle inte tveka att skruva i en större K-one i en fsw bräda. Håller helt med om G10, smäller man på sten lite då och då är det helt nödvändigt. Dock – det finns fenor i G10 som är väldigt tunna i spetsen, den går sönder totalt om man går på ganska lite. K-one håller dock som en normal G10 fena.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 juni, 2009 vid 09:35 som svar på: poppoarne

Härlig film!

• Det var en BRA nyhet!

Synd att man inte har några meloner som ligger och skräpar som en ”stödåtgärd”…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juni, 2009 vid 12:35 som svar på: FEnstorlek

Du kan väl kasta i närmast vilken hygglig vågfena, kanske lite rakare, på runt 23 för det där i boxen.

Finns ju en massa att välja på…

En (öh, fyra är det visst…) fena som jag har just nu och verkligen gillar är MFC K-one. Den 23:an borde sitta fint i den där brädan du har.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juni, 2009 vid 12:32 som svar på: Vilken typ av vågbräda
    snaffe;550970 wrote:
    Tror inte det är så mycket svårare att ta höjd med gräsfena, kör mycket med avsågade gräsfenor och det har aldrig varit något problem. De är dock inte alls så snärtiga i svängen. Men tyvärr har man inte alltid något alternativ.

Näe, och därför skrev jag ”lite höjd”. Allt är ju relativt. Men några problem är det absolut inte, framförallt inte med en modernare gräsfena (som jag inte testat på snart fyra-fem år, så jag är liiiite utanför mitt redan begränsade kunskapsområde, ahem, men jag har kompisar som gör gräsfenor mer än vad jag gör…).

Åh, jag kom just på en fördel med vindsurfing i Stockholm. En! Tjoho!!

Inget sjögräs.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 juni, 2009 vid 10:27 som svar på: Lönar det sig att beställa bräda från USA / Hawaii?

Med dålig kronkurs, frakt, tullar (som är lite oförutsägbara) så känns det spontant inte som någon höjdare. Bättre att försöka hålla sig inom EU, i så fall.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juni, 2009 vid 21:06 som svar på: Vilken typ av vågbräda

Lägg fenorna bredvid varandra och jämför ytan istället. Jag skulle tro att gräsfenan har minst 50% mer yta en de andra, trots samma längd. Välj fenan med mest yta i lättare vind, minst yta i mer. Även fenans tjocklek spelar viss roll (mer kraft, normalt, i en fetare fena), men det bortser vi lite glatt ifrån här.

Det du förlorar, normalt sett, med en sjögräsfena är sväng, mer att häva runt. Ofta även lite höjd eftersom tryckpunkten hamnar lite längre bak. Däremot kan de faktiskt vara riktigt snabba. Moderna gräsfenor är bra, skillnaden är inte så stor. Var dock ett tag sedan jag åkte runt med gräsfena i boxen…

Icon är lite mjukare än crossover. Jag föredrar Icon, framförallt i vågor.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juni, 2009 vid 20:58 som svar på: Rullsand torsdag…

Nu blir det prognossmisk. Skolbänk. Uppläxning. För andra gången den här veckan.

Är du beredd?

GFS prognoserna kan du skita helt i när det är närmare än tre-fyra dagar. Den prognosmodellen, med en ganska stor ”grid” lyckas närmast aldrig pricka in hur lågtrycken rör sig över landmassor och ”mindre” vatten som östersjön.

Jag kikar bara på GFS för att se längre trender, när det närmar sig kollar jag de som är mer giltiga för våra vatten och områden.

På ställen vid Atlanten eller stora hav är GFS däremot pricksäkert. Både på Irland och Portugal stämmer den nästan alltid bra. På Guincho är den tom nästan otäckt träffsäker.

Men i Östersjön – nej.

Samtliga övriga prognosmodeller visar vind… i sekundmeter… dansken, finnen, smhi, norrmannen, wrf, var jag dum som skrev detta? Skyll på mig om det blir noll, ah!

http://vader.svt.se/Vaer.aspx?ID=14767150 är norrmannen

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juni, 2009 vid 19:23 som svar på: När kommer 2010:orna?

Slutet på juli början av augusti brukar det börja droppa in. Om vi pratar våg och freestyle, alltså.

Räjs och freeride har mer ”normala”, ähum, årsmodeller.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juni, 2009 vid 09:06 som svar på: Nytt brädmärke?

Written by Mattias Ryman står det i texten… han kanske vet mer?

Påminner de inte lite om ett märke som du vet en del om – http://www.blackbeard.se/html/cruising.html?

Rött är najs på brädor!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 juni, 2009 vid 08:59 som svar på: Vilken typ av vågbräda

Kul, det tror jag blir superbra! En riktig klassiker är ju det.

Rosa exoxymast… vill ju ogärna framstå som en prylhetsare (öh, rätt kört för min del), men en smärre uppgradering lär göra underverk… det blir nog lätt en ganska rejäl obalans med brädan och där mastskenan sitter med en såpass retro (ja, ja, jag skriver det rätt ut här – skitgammal) rigg.

Skaru handla nytt – satsa på RDM (smalare mast) direkt. Två segel, typ 5.3 och 4.5 på en 400 mast räcker väldigt långt för en man med din vikt och tänkt användningsområde.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 juni, 2009 vid 09:39 som svar på: Spänna lattor, hur hårt?

Inte särskilt svårt att laga alls. Du bor ju i Götet, där lär hjälp finnas. Annars kan jag varmt rekommendera loftet på Surfers i Varberg, har gjort ett par lagningar där (en lite rejälare) och det blev inte bara som nytt, utan faktiskt tom bättre.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 juni, 2009 vid 08:55 som svar på: Segelstorlekar… igen…

Kör du mest plattvatten kommer det att funka utmärkt. Försök att hitta en 4.2 som verkligen funkar på 400 mast. Jag körde Simmer Crossover 4.2 på 400 förr, det gick fint.

Om du får mer dagar med 7.5 istället för 7.0 beror nog rätt mycket på vilken segelmodell det är. Även här – se till att det passar din mast. En sjunolla på rätt mast kommer avgjort att slå vilken sjuhalva som helst på fel mast…

Sida 177 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA