dr-masse
Forumsvar skapade
-
Nachoman;550210 wrote:5.0 is da shit och mitt absolut minsta segel! Har dock aldrig behövt mindre segel, det är ju bara att klamra sig fast och blåsa på!
Ja, vad fasen. Men kan inte du hänga med de som drar ner till Pozo i sommar och ha 5.0 i nävarna? Höga hopp lär det bli! Och kanske, kanske en gnutta överriggat. :cool2:
-
Väldigt bra brev Micke, skönt med en ordförande som gör sitt jobb, ah!
-
En uppskruvad prognos… och mest vind på ostkusten, jisses… trixa, fixa!
-
4000 låter klart vettigt. Du borde kunna hitta en 70-liters planka i fint skick för de pengarna som inte är äldre än 3 max 4 år. De är fortfarande alldeles utmärkt bra!
En liten spaning på köpåsälj…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22126/cat/12
Visst, dyrare. Och lite större. Men den där 78an är nog ”liten” för sin volym, och lär smaka smaskens i vågorna…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22046/cat/12
Jag har en sådan här. Grymt allround för att vara en ”klassiker”, men kanske, kanske ett liiiitet snäpp över optimal size för dig. Lite över din budget oxå…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22090/cat/12
Du bor ju i Skåne, och den däringa 70-liters proofen, oj, den skulle jag nästan vilja lägga vantarna på själv…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20026/cat/12
Visar ju rätt väl att det kan finnas bra grejor för under 4000…
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/18306/cat/12
Ytterligare ett exempel, lite gammal annons, säljaren är i din viktklass om jag inte missminner mig…
-
Det är ju lite vanskligt att rekommendera utrustning, men se det som tips som du kan leta vidare utifrån (så att du inte skyller på mig när brädan du köpt är ett riktigt sänke, ah!).
Jag skulle nog prioritera en bräda som är bra för de bra dagarna. Det är ju då man vill att det stämmer. De där onshore-dagarna är väl mer för att hålla igång och ha formen på plats när Gislövs väl levererar, typ.
Så – jag tror att du ska ha en riktig vågis. Dels för att du är lätt, men även för att du verkar vara ute efter just vågsegling i ”feta cleana vågor”.
Vill du ha en bräda som kommer att klara hög fart, lite större svängar och ofta bjuder på väldigt bra kontroll så är en mer ”klassiskt” orienterad bräda rätt. Nackdelen är att de ofta kräver lite mer av seglaren, och kanske även lite bättre förhållanden, för att få ut kapaciteten i plankan.
En typ av bräda som jag själv aldrig testat, men gärna skulle vilja, och misstänker kan passa dig riktigt fint är en mindre ”stubby”. Brädor som Fanatic Allwave, JP RealWorldWave, Starboard EVO (brädan som mer eller mindre skapade klassen) är ju väldigt poppis på vågställen av en anledning, många kör dessa på västkusten.
Åsså freestylewave, väldigt populära brädor, men kanske vanligast att ha för ”allround” segling i lite lättare vindar/större segel (5.0/5.3 upp till sexnoll ungefär).
Sedan finns ju twinsers, som är nymodigheten på vågfronten.
Faktiskt så tror jag såhär – försök att hitta en ”lättåkt” vågis i rätt storlek och ut och kör! De allra, allra flesta moderna vågbrädor är bra, så du
Jag tror att om du skall ha en bräda till att börja med så är den mellan 54 och 56 bred och har en volym på mellan 70 å 75-76-77 liter (volymen är inte så viktig, men är ju ett väldigt vanlig mått när man söker bräda). En fördel du har med din vikt är att du ganska lätt kan gå ner mot 70 liter och ändå köra 5.3 på en sådan här bräda.
Med din vikt tror jag inte du behöver större segel än 5.3-5.5 för den segling du är ute efter. Tre segel, typ 5.5, 4.7 och 4.0 täcker nästan allt utom de allra blåsigaste dagarna. Men då kan du ju komplettera med mindre framöver.
Med lite tur får du tips från de som väger ungefär som dig här på konfen och deras tankar om det här.
-
Goose;549294 wrote:Märkligt att ni fick så lite vind, körde i Nävekvarn (inloppet från östersjön till Bråviken) hela eftermiddagen (ensam med sälarna…) och toktryck i 4.7 och 76l vågis. Fågelvägen kan det inte skilja mer än 4-5 landmil till Torö. Du får komma ned till mig ibland Masse, det blåser snuskigt bra på väst vid en bra prognos. Inga vidare hoppvågor med bra men gubbhöga swell som man kan rida gott på.
Det var faktiskt bra skjuts även på förmiddagen, kunde riggat 4.7 under någon timme. Men, det blåste mer efter att jag åkte (vid 16-tiden) på Stenstranden.
Åker gärna ner och hälsar på! Men Torö drar alltid på allt från OSO till V… :tongue:
-
Hmm, även med din vikt borde det där funka. Visst, fem liter till kanske vore fint, men något jätteskillnad blir det nog inte. Fenan är OK, bara knöligt att ha större (den där motsvarar nog en 30-32 mer normal fena i yta).
Så – ut och kör! Det var ju väldigt lätt vind emellanåt, jag planade vissa perioder inte alls med 5.3 och 90 liter, så…
-
Det är ingen större skillnad på att segla en twinser jämfört med en vanlig vågis (de två jag testat, i alla fall). Dock – i vågridningen är det skillnad, och jag skulle faktiskt drista mig till att hävda att det är enklare att rida vågor med en twinser. Men -de har såklart vissa nackdelar oxå.
Generellt sett skall man nog först och främst spana vilken typ av bräda man vill ha. Först därefter se efter hur många fenor som råkar sitta på undersidan…
-
Oj, sådana här frågor måste ju tas på allra, allra största allvar.
Omvändelse.
Så, vi börjar med en diagnos.
Vilken typ av segling är du ute efter? Vad är viktigast – hopp, vågridning, eller lite av alltihopa? Tänkta segelstorlekar?
Du bor ju i Skåne, och har därmed fina förhållanden runt husknuten.
Små vågor i choppig onshore talar ganska mycket för en liten freestyle-wave med mycket våg i… kan vara ett bra steg ”tillbaka” om du kört slalom tidigare, dessutom. Men – du är ganska lätt vilket innebär att du får bra fart på en mer dedikerad vågbräda även på plattare vatten.
-
Bär hjälm! Parkera inte i kurvan!
-
Vad är det för ett segel? Låter märkligt att det inte skulle gå att dra ned en 4.2a på en 370 mast, även om den har knasig böjkurva eller nåt.
-
Japp, där satt vi på vår boardbagsoffa och hade det skönt.
Att hålla höjd med liten vågbräda när man är underriggad är fanimej en konst. Hur liten bräda körde du med? Du är ju en vältränad, stark och stilig man så det kanske krävs lite storlek under våtskorna?
Hoppas vi ses snart igen på Torö!
-
Kul med hopp!
Några tankar om gippar:
1. Det går in princip inte att böja för mycket på benen när man gippar. (”för lite” ägnar sig däremot många, däribland jag, oss åt alltsomoftast)
2. Du kan inte ha för mycket tryck på mastfoten när du går in i gipp och under själva svängen.
3. Farten är din vän. Själv gillar jag verkligen att gå in i en gipp när man har bra rulle. -
andersbq;549251 wrote:Nja jag tror man ska se det som Pininfarina och Volvo.
Men om vi ska backa till hur Mistral jobbat innan:Mmm, jag tänkte oxå på det. Där är väl skillnaden att ”Naish” i stort sett var ett rent custom-märke och, framförallt, representerade Mannen.
Men AB+ känns, för mig, mer som ett brädmärke än Anders Bringdal.
Nåja, skall inte döma. Men jag tycker de borde dra ned sizen på AB+ loggan, faktiskt.
-
svennebanan;549230 wrote:Något rippande blev det som väntat inte, men iaf en väldigt fin dag med mycket nötande på vågbrädsguppningstekniken. Tyvärr var det hemgång för mig då vinden kom igång ordentligt vid 16 tiden. Jag var dessutom alldeles för trött efter en hel dags kämpande med underriggad babordsbog.
Min kassa babordsbog (mot stranden) är en källa till stor frustration. Om det var någon som la märke till något uppenbart teknikfel när ni fräste förbi en guppande stackare med Challenger segel så mottages tips tacksamt. Jag var dock ganska underriggad fram till 14, men efter det var det hyfsad fart och höjdtagning utåt iaf.
Du var ju ganska underriggad, och på väg tillbaka mot stranden ville vågorna gärna pressa en lite extra ned mot lä. Så – jag kan förstå att du hade svårt att hålla höjd. Kanske, kanske att du skulle utnyttjat dyningen för att falla av och få lite fart, för att sedan smyga in lite höjd.
Jag tycker mest att det var kul att du gav dig ut och bjöd dig själv på en Torö-premiär! Överhuvudtaget var ju gårdagen ett verkligt fint tillfälle för många att känna lite på stenstranden och inspireras till fler framtida åk.
Själv är jag väl något av en ”toröromantiker” numera, och tycker i princip att all segling på Stenstranden har en skala som börjar på ”härlig” och går till ”fenomenalt episkt fantastiskt” närmast oavsett förhållanden. Det enda jag drar mig liiiiite för är riktigt fet, rak syd (typ bergen i höstas). Annars handlar ju stenstranden väldigt mycket om erfarenhet och att ge sig ut. Det borde fler göra! Ja, vi vill se fler vindsurfare på stenstranden, ah! 😀