Forumsvar skapade

Sida 184 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 april, 2009 vid 08:55 som svar på: NewWave Twin78 vs NewWave Twin 84 ?

Rent teoretiskt låter det som en helt perfekt linje för en 66kg elitsurfare… 🙂

69:an kommer avgjort att ge mer kontroll i mycket vind, även om de flesta twin-brädor verkar tåla mer vind än motsvarande singelstorlek. Jag har svårt att se att Twin78 aoch NW69 skulle ligga för nära varandra, faktiskt. Du är såpass lätt (och med fenomenal teknik, ah!) att Twin 78 känns som en given allround-size för dig i Svea rike.

86 an blir fin fin med just 5.7 och 6.4, och det är ju kul att ha en bräda som funkar bra på plattvattnet. Jag är en stor vän av rätt ”överlapp” mellan brädor, och tycker du har något bra på gång där. Det är även superbra när den större brädan funkar med en segelstorlek mindre än ”överlappseglet”, exempelvis om det är väldigt byigt eller spikrak onshore så är de inte dumt att stå på en lite större planka med ett mindre segel i nävarna, exempelvis 86:an med 5.3/5.0. Svaret på hur väl din fina brädpalett funkar i verkligheten lär du dessvärre inte få förrän du kört brädorna ett tag.

En fin tabell kommer att reda ut din ”efterköpsångest” (vilket inte är att leka med). Med fet stil har jag markerat ”överlappsegel”.

86 – 6.4, 5.7, 5.3
    78 – 5.7, 5.3, 4.7, 4.2
    69 – 4.7, 4.2, 3.5

Jag vet ju inte vilka segel du har mellan 3.5 och 5.7, så jag har gissat lite. Men som ett äxempäl, Helge.

Har du testat att peta i en riktigt liten fena i 86:an? Jag hade en FW98, och den körde jag med 22 fena i vågor med 5.7 och 5.0 just för att få ner kanten bättre och mer sväng i brädan. Det hjälpte ordentligt. Jag väger 76-77 då (78 idag), och har på riktigt bristande teknik (det sved att skriva)…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 april, 2009 vid 13:45 som svar på: Hjälp att rigga mitt np expression 6.5 2007

Tycker oxå att det ser OK ut. Testa med mindre nedhal. Faktum är att jag numera ser en del som har för mycket nedhal, känns ju lite annorlunda…

Sträck nedhalet så att latta 4 å 5 (räknat uppifrån) ligger mot halva masten, typ. Framförallt latta 4. Det är ju ett Expression, så positiv lattrotation ska man nog förvänta sig. Latta 1 och 2 skall falla undan, vilket det verkar göra. Latta 3 har, som sagt, kanske lite hög lattspänning? Spänn latta 1, 2 och 3 så att lattfickan blir slät, inte mer. Latta 4 och fem behöver få lite form, utan att bli s-formade.

Läs inte för mycket på siffrorna, titta hur det ser ut istället. Om mastfickan diffar 0.5 cm, masten 0.4 och förlängaren bygger 1 cm mer… ja, typ 2 cm bara där… Kan dessutom lätt tänka mig att ett segel som Expression vill ha lite uthal. Inte supermycket, men freestyle-segel brukar riggas hyggligt plant för att kunna bli neutrala i manövrar. Jag riggar exempelvis mitt Simmer XD rättså plant. Bra bottendrag ändå, mest för att draget sitter lite högre upp i seglet och att det är så enkelt att pumpa. Expression är kanske oxå åt det hållet?

Jag kan inte moderna NP sådär särskilt bra, men mig veterligen har de gått mot lite rakare mastkurvor de senaste åren, vilket är = mindre nedhal.

På sätt å vis är det lite lustigt att läsa, jag hade Expression för några (flera) år sedan och fick 6.2 att funka direkt medans jag hade mer pyssel med 7.2…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 april, 2009 vid 11:00 som svar på: laga / service / förstärkning

Det har varit lite diskussioner om just en sådan del av forumet. Vi får väl se hur det blir… just nu uppdateras det ju friskt!

Dock – jag har alltid tyckt att det är kul med alla som är en del av vindsurfsverige här på konfen, även de som är med i den kommersiella delen. Men visst kan det bli väl ”säljigt” emellanåt, men det brukar också påpekas rättså tydligt, ähum. så – drar man på för mycket med den typen av inlägg så tror i alla fall jag att man förlorar mer än man vinner på det.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 april, 2009 vid 10:41 som svar på: laga / service / förstärkning

Tycker det är helt OK eftersom Surfers har en banner längst upp samt att avsändaren är tydlig. Eller?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 april, 2009 vid 11:38 som svar på: Hur länge sitter Slusken inne?

@surfslusken 538502 wrote:

Har blivit lovat forsta permisen 22 juli, men kan bli bade fore eller senare kanns de som just nu. Man kan inte lita pa nat man hor har inne!

Det verkar hårt där. Inte ens å, ä och ö prickar bjuds det på.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 april, 2009 vid 11:34 som svar på: Funkar brisen i Fituna redan?

Japp, och så behövs det uppåtvindar längre in över land för att brisen skall börja funka. Den ”maskinen” är näppeligen igång än, för kallt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 april, 2009 vid 18:17 som svar på: Grafiken på brädor…

Nu hittar jag ingen bättre bild, men denna hängde i taket på Skidsport rätt länge, kan fortfarande ångra att jag inte köpte den… Rip 258 från 2000

00-su3-rip_wood258_eng.jpg

Sen har ju naish i mina ögon (och Rambos…) gjort en väldans snygg vågplanka förr…

Naish_wave61_2005_1.jpg

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 april, 2009 vid 13:28 som svar på: PWA tävling i Sverige

Det finns mer roliga nyheter på nätet idag…

http://www.north-windsurf.com/en/media/news-archive/409/THE-FLY-BOXER

var ju rätt kul, bland annat….

mer skoj på http://www.beachtelegraph.com

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2009 vid 14:10 som svar på: Hjälp! bild på segelbåt i storm köpes!

Ja, eller så går man in på typ volvo ocean räjs och kollar lite… De bilderna kan man nog få gratis, är ju promo-material.

Här fanns ju lite godis… ericssonracingteam.com

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2009 vid 13:24 som svar på: Pure Acid eller Evo?

Om vi nu pratar alternativ…

så tycker jag att RRD:s WaveCult brädor är en väldans bra mix av liten ”fsw” känsla uppblandat med rejält med våg.

Fanatic FW är bra brädor, jag har själv haft två. FW78 (numera 77, men i stort sett identisk shape) har verkligen en rejäl segelrange, även om jag själv ogärna skulle segla den med mindre än 4.2, det blir nog rättså hektiskt då. 5.7/6.0 tar den däremot lätt som en plätt.

Annars tror även jag att en Acid 80 inte är en dum idé alls. Jag hade en Fanatic NewWave 80 ett tag, och den fungerade mycket bra som hårdvindsraket med mycket bra kontroll, och bra nära lika tidig planing som min FW78.

Nåja, köp det där €€€€€ ger mest bräda för pengarna i rea-landet Sverige, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2009 vid 09:54 som svar på: Challenger Aero+ 09

Ser bra ut de däringa trasorna. Och siffrorna!

Du ser lite rädd ut… är det för att seglet kändes så oerhört snabbt redan på land, månne?

[IMG]http://www.kinnas.com/aero2009/slides/IMG_0062.JPG[/IMG]

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2009 vid 09:27 som svar på: Nån som vill hänga på till Marocko?

@Rasmus_W 538200 wrote:

Eftersom ingen verkar läsa resmål: Är det nån som har nåt att säga om att flyga med SAS, Lufthansa och Air France? Vill man hellre mellanlanda på Charles de Gaulle än i Frankfurt eller tvärtom?

Min plan är att plocka med 3.8, 4.4 och 5.0 och 75l vågis (väger knappt 80 just nu) och lämna FW86:an och 5.7 hemma för att få ner bagagevikten. Borde jag ta med dem med?

SAS och Luftis har funkat bra med surfgrejor för mig, i alla fall.

Undvik CdG! Frankfurt är en STOR flygplats, men brukar funka (nu var det ett tag sedan jag flög över Frankfurt, men CdG mer nyligen och …).

Utrustningsvalet verkar välidigt vettigt, med det lilla jag vet om Marocko om kompisar som varit där. Dock – ABE är ju en helig regel i vår sport – Always Bring Everything. Men hä blir nog bra det där!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    31 mars, 2009 vid 09:22 som svar på: Ola H. om twins

@Ola H. 538090 wrote:

Vem har sagt att det är med framgång?

Det är ingen som har sagt. De sju, ett bra tal i sådana här sammanhang, empiriska bevisen talar sitt tydliga språk.

1. Du kan segla i vågor. Väldigt bra, dessutom. Och ofta.
    2. Du skriver bra och läsvärda grejor mest hela tiden, både på nätet och i tryck
    3. Du har, mig veterligen, inte fått sparken från ditt jobb
    4. Du har varit på Maui. Flera gånger. Även på Guincho. Bildbevis finns.
    5. Du har familj och barn som gillar dig (ja, det har jag ju inga egentliga bevis för, men det verkar onekligen vara så, ah!)
    6. Du har vänner. På nätet, i alla fall. 😀
    7. Du har en surfbuss, som är inredd och fylld med styrbordsgrejor och annan segelduks- och kolfiberbråte.

Tveklöst framgång. Om du själv av någon outgrundlig anledning tvekar så gå genast och se dig själv i spegeln och säg ”nämen oj, vilken framgångsrik kille det står där mitt framför mig!” omedelbums. :cool2:

Själv skall jag nu ta en ordenligt funderare över min ”karriär” och hur mitt liv fylls med roliga saker och mera vågor på bästa sätt. För fjärde gången sedan i morse.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 mars, 2009 vid 11:48 som svar på: Fena till RRD FSW 80

22 är som sagt lite litet för 5.7. I vågor funkar det dock rätt bra (har kört det själv). Men det är nog ingen dum idé att slänga i typ en 24-25 onshore fena eller 26-28 freewave fena i boxen på plattare vatten med 5.7.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 mars, 2009 vid 11:47 som svar på: Pure Acid eller Evo?

Om du är ute efter att just förbättra din vågridning är det väl en Evo som gäller… (utan att ha seglat de själv). Tror en sådan funkar kalas på just Åland.

Kanske en Evil Twin om du vill testa twinser?

Sida 184 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA