dr-masse
Forumsvar skapade
-
@Ola H. 536247 wrote:
Jag har tjänster på tre universitet, faktiskt, Göteborg, Karlstad och Örebro. Så ja, assistant professor Helenius kan jag ju säga att jag är. Men jag väntar ännu på docenturen. Men Docent Blomberg borde väl snart uppgraderas till (full) professor, eller? För det kan väl inte vara så att diverse resor och annan mental frånvaro från organanisationsteorin inverkar menligt på den akademiska karriären?
Beskriv hur i hela friden det med framgång kan kombineras med Maui-resor, Starboard utveckling, Åsa, fru och barn, vänner, Torö, skidåkning, prylartiklar, Guincho, forskning, surfbilsinredning, forumsvar på hela Internet och personlig hygien så har du professuren som i en liten ask… 😀
Jag är i alla fall imponerad!
-
Vad väger du?
Är det tryck i 5.7 kommer 22 att funka, men för plattvattensbrännande med 5.7 kan ju en 26-28 lite rakare svept sak (freewave) sitta fint.
-
Vi får glädjas åt att engelsmännen befinner sig i samma utförsbacke… eller värre, i deras fall.
För första gången sidan vikingarnas härjningar kan man ju kika på UK för sitt årliga ”surfprylsplundringståg”, ha, ha!
-
@stinger 535538 wrote:
Ungefär hur många årsmodeller tar det innan man märker någon större skillnad (som vanlig Svennesurfare). Min känsla är typ 3-4 år… Mina Simmer CO 2005 ser ungefär likadana ut som 2008, lite småfix bara. Däremot till 2009 ser det ut att ha hänt en del eller blir jag bara lurad av grafiken?
Näe, tror du har rätt där. Det känns som att en ”designcykel” håller ungefär 3-4 år, sedan har saker hänt med utrustningen i övrigt (fenor, bräda, master, bom eller nåt) som gör att man kan tänka om. Och ibland händer det saker som ändrar föreställningarna lite mer, som RDM och twin fin. ibland helt nytt, ibland något ”återupptäckt” som funkar bättre i ny design (två fenor…).
Jag körde en heldag (oj!, vilken dag!) på Iron 5.3 i apel i höstas, och som ”gammal” CO seglare så måste jag säga att skillnaden var tydlig. All var bekant på ett bra sätt, men Iron var mjukare och om möjligt än mer stabilt. Såg faktiskt annorlunda ut mot mina gamla goa Crossover, mindre topp, annan spänning i seglet. Bättre detaljarbete.
Men det är ju lurigt. Tänk om man skulle få testa några vitmålade vågbrädor utan logga som var designade olika år. Jag skulle säkert tycka att den från 1998 var en riktig sköning! :tongue:
-
Ja, mer eller mindre hysteri har det nästan alltid varit i sportens historia.
Man kan själv välja om man vill vara en del av hysterin, eller betrakta det hela med lite mer distans.
Förbättringarna sker ju näppeligen varje år numera, utan det är snarare vissa gånger som det verkligen händer något.
Bra prylar, tycker jag, både förenklar och gör seglingen roligare. Men det behöver absolut inte vara det senaste.
Att en ”2010” tråd kan uppstå i mars 2009 beror ju helt å hållet på att det fotas hejvilt på de ställen där prototyper och annat testas, och sedan läggs upp på nätet. Det är lite kul att följa utvecklingen, men samtidigt rätt knäppt att nu kolla på grejor som lanseras i höst (vågsegel och brädor lanseras nästan alltid på sensommaren) eller till å med nästa år… dock verkar branschen ha lugnat sig lite med att lansera helt nya grejor varje år, utan gör ofta smärre design- och detaljförbättringar om det redan är en bra bräda/ett bra segel.
-
-
@surfslusken 535306 wrote:
Eller kanske blivit ”dragen i fel hålor”, men de förtäljer inte historien.
Är du i Oslo nu?
-
@surfslusken 535212 wrote:
Aj fan, uppbokad hela dan imorrn. Två styrelsemöten, ett i Stockholm de andra i Oslo. Lunch me Stefan (Ingves) där i mellan, möte me Maths ( O Sundqvist) på eftermiddan, ska kolla om vi kan dra ut lite på konkursen i hans bolag. Sen har dom visst bokat in mej på ett fotojobb me Pam (Andersson) på kvällen så ja får nog skita i surfen:(
Det är grymt imponerande att du hinner posta här med tanke på att du, som den extremt noggranna broilerdirre du är, just nu förbereder dig minutiöst inför en sådan dag. 😀
-
@Oscar 535073 wrote:
Konstiga intervaller på detta märke 42-43 alt 44-45. Jag brukar alltid köpa 43-44 i andra märken. Hur är dom i storleken, stora eller små?
Hyggligt normala är mina, jag har 44-45 modellen. Provade 42-43 och övervägde den, eftersom man absolut inte vill ha för stora av en så smidig sko. Dock var det väl tajt för mig, som brukar ha 44-45 i vanliga skor.
42-43 är nog rätt för dig, men klart bäst är ju att prova.
Söker man ”vanliga” storlekar skall tydligen NPs nya vara riktigt, riktigt bra men om jag inte missminner mig har du en liten allergi mot det märket som kan ställa till det. 😉
-
@surfslusken 534976 wrote:
Mmmmmm…….näe, de va inget.
Åh, det där måste ha suttit långt inne…
Vad gäller surfläger för tjejer, kanske en kontakt med Ran kan vara en bra idé?
De brukar ha ett läger på Haga (Öland) varje vår, mig veterligen.
http://www.ranwindsurfing.com/
De verkar ha en vårträff även i år 20-24 maj.
-
Minst trovärdiga måste ju windsurf UKs tester vara… där är i stort sett allting alltid bra eller bäst. Ett tag var ju den som var testansvarig Mike Birt, som äger eller var väldigt involverad i Surfstore (http://www.surfstore.co.uk). Amerikanska windsurfing mag har ju också lekstuga.
Dock tycker jag att även ”lekstugorna” kan vara kul läsning, och ge info om grejorna som testas i viss mån. Rejäla nävar salt kan dock krävas om vettiga slutsatser skall kunna dras.
Det som allas vår slusk tar upp gäller ju fasiken hela media/annonsörs världen. Bilar, möbler, kläder, båtar… och, ja, surfprylar.
Det som är intressant för tidningarna är att behålla sin trorvärdighet. Jag tycker att tyska Surf (och därmed Planche Mag), Boards och nu kanske framförallt boardseeker är ok på den här fronten. Tyska Surf har sågat grejor genom åren, och då haft argument för det.
Men visst, den allmänna ”oj, vilka heta och vassa nya grejor vi testar i år igen” hypen är ju inte så lite påtaglig i branschen.
-
Jag kommer inte att radera något den här tråden.
-
@surfslusken 534336 wrote:
Coolt, bra inlägg gubbar, RESPEKT.
ha, ha! Din nya strategi gör att jag snart inte vågar posta här. Endast hånad eller fullständigt rånad, den ständiga frågan. :crazy:
-
@Svenne 534816 wrote:
Håller med! Det är skillnad mot pappersblaskorna som knappt gör skillnad på grejerna.
Det skulle vara kul om de vågar sticka ut ännu mer och testa andra märken också, förutom de vanliga 7-8 som alltid testas. Där ramlade de in i samma mainstream-fack som Boards/Windsurf igen.Jag tror inte bara att det handlar om ”mainstream” fack, utan även om att få tillgång till prylar. Goya och Gun skulle vara med, tex. Men absolut, det är ju alltid kul när något mer ovanligt märke finns med i testerna!
Tycker boardseekers tester faktiskt är det bästa jag sett. Fly i 4.8 får ju ingen höjdarkritik, vilket i sig är intressant och bra för trovärdigheten.
Det är, nästan, så att frågan ”hann NP testa igenom alla storlekar ordentligt före lanseringen” dyker upp i huvudet… annars tycker jag att Fly är intressant, i tyska Surf (som inte heller brukar lovorda prylar ”bara-för-att”) är det ju helt andra tongångar.
-
Både NP, Fanatic och MFC har haft något liknande. Dock verkar Da Kines variant extra lovande.