dr-masse
Forumsvar skapade
-
@schnitzler 530065 wrote:
hur skulle det funka att dra på en freestylefena på en 105 liters fanatic triple x?
Inga problem, men kanske inte skruva i ett 18 cm radikalblad.
Men en mer ”normal” freestajlfena är ju lugnt, ett enkelt sätt att få bättre sväng i en sådan bräda.
-
Menar du allvar? Är du typ en ung människa som inleder en karriär i vindsurfing? En oslipad diamant? Om du inte narras med oss (eller mig, uj, vad jag har blivit lurad förr här…) så slår jag direkt ett slag för typ Emmas Joker.
Med den vikten så räcker en 90-liters freestyle långt, om du typ kan segla fram å tebax å vattenstarta.
-
@Svenne 530042 wrote:
Nä, nån måtta får det vara. Du får hämta den vid huset.
OK, deal!
Om Ola ritar och du bygger en bräda åt mig som levereras vid huset nu i juli månad så köper jag den. Japp, beredd att betala!
Förväntar mig såklart en rejäl ”botgöringsrabatt”, dock. 😀
Har tre enkla krav:
1. Twinser
2. Kan ta 5.3
3. Hållbar utan att vara aptungSådärja, starta fräsen!
-
dr-masse
Medlem12 februari, 2009 vid 12:11 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?Offentlig självdissning är ett härligt sätt att locka till sig oförjänt beröm. Se där, nu funkade det igen!
På ett lite allvarligare plan vill jag till varje pris undvika att mina tips å tankar kring prylar å spots å lite allt möjligt här på konfen uppfattas som att det är skrivet av någon som är en överdängare på vattnet, men det lär väl knappast någon tro efter den något skadade mängden inlägg och tiden här under åren som gått, ähum.
Men jodå, emellanåt kan nog en å annan ”power turn” petas dit av undertecknad, dock mer sällan än önskat.
-
@Jester 530025 wrote:
Är det bara jag som tycker det är märkligt att Stealth är rött, och Redline blått??
Ja, du menar förstås att Stealth borde vara grått.
Att Redline är blått känns helt självklart. Eller inte.
-
@Ola H. 530018 wrote:
Inte mycket NYTT att säga, menade jag nog…
Och det är lite det som är tjusningen med att komma _tillbaka_ till Maui, att det mesta är sig likt. Och just i år känns det liksom ännu mer sig likt än vanligt.
Nä, nä, den där enkla bortförklaringen går jag inte på.
Börja rita på min nya bräda nu. Levereras med fördel i början av juli på Guinchos norra parkering.
-
Har läst två recensioner, om det kan vara av intresse?
Lär inte vara så många i Sverige som kan jämföra, någon teamseglare kanske?
-
Ja, man kan ju undra vad som händer. Nik Baker jobbar för en importör i UK numera, som rep för Boards and More varumärken (Mistral, Fanatic, North, Ion). Vad innebär det för hans roll som ”brand manager” hos Mistral? Förmodligen att den inte finns längre, och vad blir det då med Mistral?
-
Bygger proof fortfarande? Ere bara ”standardtillverkningen” som är nedlagd, eller vad gäller?
-
@getwet 529967 wrote:
Otroligt, behöver dom verkligen stoppa in 9 lattor för att få skiten och stå?
Segelduk är överflödigt, jag är mest besviken över att Barry inte gått ”all-the-way” och byggt ett segel bestående av enbart lattor. Skulle ge ordet ”stabilt” en helt ny innebörd som till och med ställer dr Alban i skamvrån (ja, iofs kanske han redan stod där efter ”Friends in need”… 😀 )
-
@Svenne 530004 wrote:
@Lars_K, sandwichen runt stropparna är oftast knas redan från början. Jag har haft en del brädor i verkstan där pluggarna helt klart har stått för att SW:n till slut ger upp. Till exempel på tävlingsbåtar är SW i vissa belastningsområden ”a big no no” och flera av argumenten för det går att applicera direkt på en bräda. Enda skillnaden är att surfaren inte är 25 sjömil från land och inte sjunker till botten när nåt går sönder. Men det är inte något som brädtillverkare tänker på, det skulle inte bara ta längre tid att tillverka brädan, den skulle bli dyrare och tyngre (och med den gramhets som vi håller på med så…). Jag har mina idéer, vilket skulle göra brädor betydligt hållbarare. Den stora frågan är om det är värt det eftersom det kommer att bli just dyrare.
Då var det avgjort. Ola ritar å Svenne bygger en dyr, hållbar bräda åt mig. Kostnadsfritt.
Ah, jag riktigt känner hur förlåtande jag är idag. Ingen annan som har någon skandalartad bekännelse eller verkligt illa skriven inledning i en tråd här på konfen som jag (mot lämplig betalning/straff) kan förlåta? El_Duderino ligger exempelvis onekligen illa till, för att dra ett namn ur högen… kan han bygga brädor? Eller kanske fixa en trasig dragkedja på min dubbelbag?
Det här med botgöring är rejält underskattat, måste jag säga.
-
Det beror mer på brädans bredd än volym, skulle jag säga. På senare år har ju volymen droppat en del.
Jag körde tidigare på en Skate 112 och nu en JP 100. Skulle faktiskt säga att JP:n, för mig, går igång lika tidigt.
För typ fyra-fem år sedan skulle jag lätt pekat på en större planka om man började med freestyle, nu är jag inte lika säker. Mest för att brädorna runt 100 liter blivit bra mycket mer effektiva och lättare att få igång. Mer fart verkar de flesta ha numera, oxå (tom RRD som ju inte var några raketer tidigare, precis…).
Jag väger 77 och skulle inte ta en större freestyle än den jag har nu. Fast då sysslar jag i stort sett enbart med ”classic” (dvs, gubbe) freestyle.
Dock – en fördel håller jag med om och det är switch.
Men jag skall verkligen vara försiktig här eftersom jag är sååååå dålig på freestyle. Så – mitt uttalande handlar i stort sett enbart om ”traditionellt” brädbeteende, och inte hur den känns mitt i en fet Air Funnel (hur intensivt jag än önskar att det vore så, kommer det aldrig att inträffa… snyft).
-
Fantastisk kul läsning!
Dock har jag en kraftfull invändning gällande den här tråden. Och det är inledningen:
”Inte mycket att säga om Maui. ”
Det måste vara årets understatement. Eller klart mest ironiska kommentar.
Det finns så många andra inledningar som kan skrivas så.
”Inte mycket att säga om kontorslandskapet.”
”Inte mycket att säga om Melodifestivalen.”
”Inte mycket att säga om surfslusken.”
”Inte mycket att säga om polisen.”
”Inte mycket att säga om finanskrisen.”
”Inte mycket att säga om gymägaren som snart blir kung.”
”Inte mycket att säga om Kona.”
Ja, se där inledande fraser som alla är helt godtagbara.
Men.
”Inte mycket att säga om Maui.” kan man ju bara inte skriva.
så – en tillrättavisning är på sin plats. Det enda sättet som förlåtelse kan ges i närmast katolsk perfektion är om Ola bygger en bräda åt mig. Ett lämpligt straff för en så klumpigt inledd fin-fin tråd, ah!
-
@JOAKIM NILSSON 529882 wrote:
Jag är värsta NOOOBEN på freestyle, så jag lyder nog callep’s råd och tar den som är snyggast och som har en volym som är över 100L
Vad väger du och vad vill du få ut av din fristilsplanka? Tänkta segelstorlekar, var seglar du mest?
Jag är fullständigt värdo på fristajl (kan inte en enda manöver som fått sitt namn senare än 1986, typ…), men har kört några olika och har trotsallt haft en freestyle som största planka i rätt många år nu.
Om den behöver vara över 100 liter hänger mest på din vikt, skulle jag säga.
-
dr-masse
Medlem12 februari, 2009 vid 09:07 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?@Jesper_B 529738 wrote:
Nej masse, 60cm ligger ÖVER min smärtgräns om vi snackar full carving power turns. Då ligger övre gränsen vid 56,5.. kanske upp till 57cm. Men det är ju MIN gräns, DU kan ha en helt annan smärttålighet. /JB
Ha, ha, jag kan ju inte ens göra något som är i närheten av vad du ens på rejält avstånd och ordentligt genrös stokespridning skulle benämna ”full carving power turns”. 😀 😀
Och pratar vi om det så håller jag med. Skulle jag försöka att ge mig på sådant (vilket har hänt… :blush: ) så är nog min gräns också klart under 60. Neråt 57 här med.
Även om min Twin 90 är fett najs så har jag svårt att se mig själv damma ner för en lite större vattenkulle med lite off i vinden och peta dig en sväng med både hög fart å tryck utan att det börja studsa med den. Men gäller det allmänt kul, allround vågridning i mer normala förhållanden så funkar den kalasfint för mig, i alla fall.
Svenne, laga på! för fasen. Saknar bettan hemma i förrådet, ah! :laugh: