Forumsvar skapade

Sida 190 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 februari, 2009 vid 11:55 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

@Lars_K 529688 wrote:

Jag ser en twin som smal, eftersom den är smal i häcken. Bredaste punkten ligger ju så långt fram så det inte bör vara någon större nackdel i svängen. Häckbredd/OFO är ett mkt intressantare mått tycker jag. Synd att OFO sällan är med i specen för brädorna.

Håller med. Jämför jag min RRD WaveCult 90 med min twin 90, som på pappret har ganska lika mått, så är ju skillnaden väldigt stor, framförallt OFO och kanter.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 februari, 2009 vid 11:19 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Det som varit märkligt är väl snarare att vindsurfingen så länge varit ”låst” vid tanke på att det är en fena som gäller, även i vågorna. I vågsegling vill man ju ha olika egenskaper i plankan i olika förhållanden, jag själv vill ju inte ha samma typ av bräda för vågridning i cross-on på Torö som för sidvind och rena linjer på Irland. Jämför med vågsurfare där ett antal brädor med olika fenbestyckning i arsenalen är helt normalt.

Det där med bredd är ju intressant, jag har en 90-liters twin som största bräda i vågorna numera som är just 60 bred (Jespers ”smärtgräns”). Faktum är att jag tycker den känns helt perfekt just som största vågis, kanske tack vare att bredden ligger långt fram och att den smalnar av rejält i häcken. Hade jag en mer traditionell vågis, eller kanske framförallt en fsw som var det främsta alternativet, var just 58 det jag spanade på. Jag tycker att jag får mycket hjälp av min stora twin med att utveckla min vågridning, vilket var precis det jag ville ha.

Än så länge behåller jag min en-fenade 75-liters klassiker. Vi trivs så fint ihop, men jag tror nog att jag kommer att vilja uppleva möjligheten till mer variation och enklare vägval på vågen som min twin erbjuder även i min lilla bräda framöver.

Det som kanske förvånat mig, som är en högst ordinär vågseglare (division 4, typ…) är hur lättseglad en twin är. De är, i mina ögon, inte alls så inriktade mot radikala och riktigt erfarna vågseglare som man lätt kan förledas till att tro. Visst, lite erfarnhet skadar inte, men de är absolut inte svårseglade och framförallt i vågridningen så får man hjälp. Mitt enkla ”bevis” för den spaningen är att jag själv trivs så oerhört bra med en twin under fötterna. Jag skulle exempelvis säga att RRD:s twin 82 är bland det mest lättseglade och lättkontrollerade jag någonsin kört på i den storleksklassen.

Så – kanske den ”radikala” stämpeln kommer att suddas ut lite till 2010 och det bli än mer fokus på ”vågridningen” som en twin erbjuder?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 februari, 2009 vid 19:52 som svar på: Hållbar bom efterfrågas.

Ja, ALLT går ju sönder… det är fanimej en grundläggande sanning i vindsurfing…

Min TecnoLimits har hållt väldigt bra, frånsett lite strul med clipsen på förlängningen (fick köpa nya, inget problem nu). Har dock sett en trasig. Även Chinook verkar hålla bra. Local Spirits dyra kolis verkar också hållbar. Aeron har jag lite dålig koll på, faktiskt.

Men kol, som jag ser det, har en nackdel. Det går av helt utan ”förvarning” och när det väl är trasigt så är det rejält.

Själv sneglar jag faktiskt så smått på alu igen, så länge det är max 2 meter långa saker. Simmers nya alubom verkar väldigt fin, och man får ju två för samma pris som en kolbom… Jag kände fasen knappt någon skillnad på den aluproto jag klämde på jämfört med kol när det gäller styvhet och vikt (obs, ej fullt förlängd). Alu ”tröttas” dock på ett annat sätt, så en nackdel där. Igen.

Va ere för bommar du dragit sönder?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 februari, 2009 vid 10:36 som svar på: Cabo Verde Januari 2009 – kort rapport

Ååååh, fy satan. Där kom ”straffet” för att jag inte bokade och åkte, med handen hovrandes över boka-knappen på Fritidsresor.

Nåja, det skall det kompenseras för. Grymt kul, som alltid, att läsa om folks resor och där träffbilden är så härligt fin!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 februari, 2009 vid 10:34 som svar på: Funkar X6 till NS Ice-08

Bara att testrigga, om man kan.

Jag tycker att det är svårt som fasiken att ”känna” om masten är rätt eller fel bara sådär, men jag körde mitt Icon 4.1 på 400 först, och det funkade bra, även om man fick dra rätt hårt i nedhalet för att få till det. Nu kör jag på 370, och tyvärr (ur ett ”spara prylpengar och kolberg” perspektiv) är skillnaden rätt stor. Till 370 mastens tydliga fördel. Seglet beter sig rätt mycket bättre med en 370 mast, betydligt lugnare och bredare register.

Så – det är den gamla vanliga sanningen, tror jag. Man kan peta in lite vadsomhelst i mastfickan, och det funkar. Men när det blir rätt så vill man väldigt ogärna ha någe annat. I mitt fall = aldrig mer för lång mast i små segel.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 februari, 2009 vid 10:29 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Oj, vad kul! När får vi en gedigen Ola H. rapport av det däringa?

Ere Jonas som har kört fräs, eller?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 januari, 2009 vid 08:08 som svar på: vad ska man säga om detta

1:42 in. Herrejösses. Det borde inte gå. Och sen kommer tre-fyra till.

I vågsegling känns det som om man, trotsallt, är på samma planet även jämfört med skapliga seglare.

Men det här… var skall det sluta?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 januari, 2009 vid 09:37 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

fyra fenor, dubbla wingers och swallowtail.

Ah, doften av 80-tal.

Kom ihåg var ni läste det först.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 januari, 2009 vid 08:34 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Det verkar som om Kauli är ute och åker på Keith plankor igen…

http://www.windmag.com/News/2154-exclu-des-nouveaux-jouets-pour-kauli.html

Ser ju lite roligt ut med en JP som har en fet quatro logga i häcken…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 januari, 2009 vid 08:05 som svar på: Fenlängd?

En freewave fena på typ 27, eller en onshore-betonad vågfena på runt 24-25. Mer freeride/fart, kanske 28. Om du väger runt 75.

Skjuter från höften.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 januari, 2009 vid 09:29 som svar på: Sideoff i Apelviken 090118

@Svenne 526308 wrote:

Det är nog snarare en fråga om svenska vindsurfares inställning till något som inte är en renodlad vindsurfingbräda. Varför ska den tolkas som en plojbräda? Tycker definitivt inte att den är mer ploj än någon annan fish/SUP/longboard. Fransmän verkar i alla fall inte tolka den som mer leksak än någon annan bräda, de rippar hårt på den.

Määääeenn, för vissa är inte lättvindsurf manligt nog. Eller, vissa är inte tillräckligt säkra i sin manlighet för att surfa i lättvind. 😉

Och en sak. En viktigt sak. Det är i lättvind som vågorna är som finast. Helst en lätt side-off….

Förresten, alla brädor är ju leksaker! 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    19 januari, 2009 vid 08:10 som svar på: Sideoff i Apelviken 090118

@bananen 526258 wrote:

Ser ju helt sjukt kul ut på AHDs hemsida – det är alltså en SUP?

Pojkar: har ni testat och paddla med den? Min ironi i inlägget ovan är helt plötsligt bortblåst. Är det så att detta kanske är prylen?

Är den stabil nog för min femåriga dotter att dra rigg på så beställer jag en imorgon! :tongue:

Det lilla, väldigt lilla, jag kan om SUP är att det krävs lite längd för att få glid vid paddling.

Så – den går nog att paddla, men har svårt att se den funka lika bra för SUP som en bräda byggd för det. Omvänt, så verkar få brädor som är bra för paddling funka bra med segel…

Jag tycker det här konceptet verkar superintressant, och vet att fler (minst en i alla fall) tillverkare har liknande grejor på gång. Just kombinationen av lättvindsleksak i vågor för pappsen och nybörjarbräda för mina barn känns väldigt, väldigt intressant. Kommer att köpa, frågan är vilken det blir! 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 januari, 2009 vid 14:32 som svar på: Tokig återfalls-surfare?

Jag har aldrig slutat, men efter magrare studentår blev det onekligen en nysatsning typ 1996. Som värst var det några år efter 2000, då jag testade rätt mycket olika brädor och segel för att kolla vad jag ville ha. Och lite, lite prylmani Inte mycket. Bara lite. Det har släppt helt nu. Japp. Absolut.

Och sedan dess har följande gåtts igenom, det mesta ägt men några ”långhyrda” (3-5 veckor i Portugal)… och som alltid väldigt nöjd med mina nuvarande plankor, ah!

RRD WaveTwin 90
    JP FreeStyle 100
    RRD WaveCult HC 75
    RRD WaveCult 90
    RRD WaveSwallow 68 Wave 2005 68
    RRD Hardcore Wave XS Wave 2006 69
    AB+ Boards Wave 77 Wave 2003 77
    Fanatic FreeWave 78 Wave 2006 78
    RRD WaveSwallow 78 Wave 2005 78
    Fanatic NewWave 80 Wave 2007 80
    Mistral Beast 83 Wave 2004 83
    Fanatic Fly 258 Wave 1999 83
    RRD WaveCult 84 Wave 2006 84
    Fanatic Bee 84 Freeride 2000 84
    RRD CultWave 55 Wave 2001 85 4
    RRD WaveSwallow 88 Wave 2005 88
    Fanatic FreeWave 98 Wave 2006 98
    RRD WaveCult 99 Wave 2006 99
    Fanatic Skate 100 Freestyle 2005 100
    Fanatic Skate 100 Freestyle 2003 100
    Fanatic Bee 274 Freeride 1998 104
    Fanatic Hawk 110 Freeride 2006
    Mistral Joker Freestyle 2003
    Mistral Joker Freestyle 2005
    JP Freestyle 115 Freestyle 2002
    AHD FreeDiamond 70

och några gamla godingar ur minnet

Johnny Myrin 380 (min första bräda)
    Mistral Hookipa
    Tiga Wave
    CLS Wave
    CLS Slalom
    F2 Sunset Slalom
    Mistral Screamer, 2 olika
    Fanatic Mega JAG
    AHD SpeedSlalom
    Bic HardRock
    Sailboard 335
    Hemmabygge (obligatoriskt)

Hmmm, ännu en tråd som jag hoppas att frun aldrig får fatt i… 🙂

Och detta är ändå inte ”tokigt” jämfört med vissa här… och som jag även känner väl, inga namn…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 januari, 2009 vid 11:17 som svar på: SIMMER/EXOCET vann Slalom VM

Nu har en del inlägg raderats i den här tråden, och jag funderar på att som en konsekvens av det radera hela klabbet.

Vad tycker ni?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 januari, 2009 vid 10:25 som svar på: SIMMER/EXOCET vann Slalom VM

Vi är några som är moderatorer på olika forum. Det är vi frivilligt och på tid som vi hittar här och där. Då och då har vi diskussioner oss emellan om olika inlägg och vilka som postar, även om det inte är ofta.

Men en sak tror jag mig vara säker om att vi är överens om, och det är att det är positivt om personer som är verksamma i branschen vill och kan posta i våra olika forum. Allra bäst fungerar det när det är diskussioner och frågor om olika prylar där den som faktiskt representerar eller säljer märket i Sverige kan svara och ge tips.

Och alla vet att det förekommer rätt mycket pushande för de prylar man har, säljer, är sponsrad av eller till och med importerar här på konfen.

Mig själv inkluderad.

Jobbar man med surfprylar är det på sin plats att ha en tydlig avsändare och inte dölja sina avsikter.

Men, jag tror och anser att de allra, allra flesta sköter det här mycket bra. Det ger inte mycket att ständigt hävda att de prylar man representerar är överlägset allt annat och lyfta fram halvdanna tävlingsresultat som enorma framgångar. Snarare tvärtom.

Det är helt enkelt en fråga om trovärdighet. Något som sakta skapas och hanteras med förstånd, ödmjukhet och respekt och som är förvånansvärt lätt att förlora genom att missa eller glömma bort de där tre sakerna. Och det gör vi alla med jämna mellanrum, men då kan en ursäkt eller ett ärligt svar räcka väldigt långt för att återupprätta det som lätt kan förloras eller i värsta fall kanske inte ens etablerats.

Vilken kategori de som postar här anses och anser sig tillhöra låter jag vara upp till var och en att bedöma. Men låt mig säga att för mig personligen så är ohämmat promotande av det man säljer och representerar inte till någon fördel för konfens värde och funktion, och därför värt att reflektera över.

Sida 190 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA