Forumsvar skapade

Sida 191 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    14 januari, 2009 vid 08:38 som svar på: Intresserad av Wave/Freestyle tävling i Sverige?

Borde det inte gå, nu med det däringa ”internet”, digitala grejor och allting, att ha fler stand-by tävlingar i Sverige?

Boka upp typ tre-fyra helger på våren och tre på hösten, så enkel och flyttbar tävlingsorganisation som möjligt, välj ut fyra-fem potentiella spots och kör där det ser bäst ut. Filma och streama live!

Det där med fasta datum och spots känns ju rättså nittonhundraåttitre i en sport med förutsättningar som vår, eller?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    13 januari, 2009 vid 15:29 som svar på: Framtidens windsurfutrustning

Åh, min önskelista känns så enkel, men ändå vore det så fint med ett förverkligande. Så, detta är vad vi kommer att se:

– Stroppar som kan flyttas, justeras och anpassas i bredd på 5 sek utan verktyg.
    – Brädor som tål stryk, är lätta och INTE är mer eller mindre totalförstörda om de tar in lite vatten (mycket listigt med tanke på var de används)
    – Fenor med perfekt passform, alltid, som kan flyttas i boxen utan verktyg
    – En standard för fenor (OK, kanske två)
    – Ett ”reskit” som är 2 meter långt med en bräda, två segel, en mast och som täcker all vågsegling mellan 6 och 20 sekundemeter och väger max 32 kg som man kan flyga med utan att bli ruinerad eller ryggskadad för all framtid
    – Varma, smidiga våtdräkter som tål slitage och naglar
    – Master med böjkurva som man faktiskt begriper sig på
    – Master med justerbar böjkurva (borde ju inte vara så j-a svårt?)
    – Två segel som täcker i stort sett allt (OK, kanske tre) på en mast.
    – Mastfötter som aldrig behöver bytas
    – uthal och nedhal utan tampar och som kan justeras under segling.
    – En vågseglingstour och därmed världsmästare värd namnet
    – Segel utan sömmar
    – Mastfickor som håller för allt utan att vara stela och konstiga

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2009 vid 16:25 som svar på: Den stora ryktestråden

Marcilio Browne på Fanatic!

http://www.fanatic.com/public/content/e533/e534/e7274/e7277/e7290/index_eng.html

http://www.boards.co.uk/news/article.asp?id=3086

Hmmm, känns ju lite som om Mistral tappade sitt framtidsnamn där? Vad händer med Mistral, egentligen? Intressant med både Victor och Brawzinho hos Fanatic… och Gollito…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2009 vid 10:43 som svar på: Brädstorlek för "tung" gubbe på Torö ?

Väl i vågor, om vi pratar vågridning, är det ju inget större problem om det är byigt. Så länge man tar sig ut och har lite drag på vägen in, om vinkeln är ok, så funkar det ju bra.

Min storvågis är på 90 liter, jag väger själv 77-78. Jag skulle faktiskt klara mig på en snäppet mindre bräda, men vill gärna att min stora vågis har en bredd på typ 58-60 för att komma igång tidigt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2009 vid 10:38 som svar på: Segel på takräcket, hur ?

@Svenne 524424 wrote:

Eller så köper man spännband med krok i änden. Så gjorde jag. 😉
    Dessutom kapade jag av dem så att det är en lagom halvmeter kvar att spänna upp.

Det där begrep jag inte. Känns som om vi behöver en ”guid”. 😀 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 januari, 2009 vid 08:09 som svar på: Segel på takräcket, hur ?

ah, jag riktigt känner hur ”guid” skaparen i mig vaknar och vill ut…

Foton vore ju bäst och enklast. Därför måste det bli en skiss. Vänta ni bara.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 14:26 som svar på: mindre bräda och mindre segelyta

Nästan kul? Det var riktigt roligt! 😀 Själv klev jag rakt ner i besserwisserträsket, vilket alltid är välbehövligt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:37 som svar på: Segel på takräcket, hur ?

Eller så gör man som jag och hänger på ett par karbinhakar och låter spännbanden sitta kvar hela tiden. Har haft så i flera år nu, funkar kalasbra.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:35 som svar på: Bra surfcenter i nord eller syd-amerika

Calema i Florida, kanske?
    http://www.calema.com/

Eller Corpus Christi i Texas?
    http://www.corpuschristiwindsurfing.com/

Gorge… men inga stränder där, tror jag…

Måste ju finnas något i Californen oxå, SF.

Men är man på plats i USA känns ju Maui väldigt, väldigt rätt…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:29 som svar på: Plattvatten somartid på Fuertu???

Södra fuerte är ju plattvatten, men det kan blåsa ordenligt.

Det blåser frånlandsvind, men finns ju en lagun som oftast är vattenfylld.

Har ej varit där själv, dock.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 13:02 som svar på: Segel på takräcket, hur ?

De har ju nämnts här redan, men NP ”Streamlined” är väl orginalet?

Jag har två, de har hängt med länge, och är fortfarande väldigt nöjd.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 12:26 som svar på: Nya småfilmer från Halmstad

@Lars_K 524288 wrote:

En klassisk fet BOGE-joint är det enda man kan lita på i vågorna. Samt US-kopp (ploppar ej ur eller går av som Pin) och alu-längare (som bara böjer sej vid överbelastning, går ej av som kol). Men det är ju bara mina menlösa åsikter…får väl ändra mej om någon av mina grejer mot förmodan skulle fallera. 😛

Kul filmer f.ö! Alltid kul att se filmer från Hstd.

Ah, om livet vore så enkelt.

Jag har sett trasiga US-koppar (plasten sprucken). Alu-förlängare som går av. Och pin som håller.

men, men…:wink:

fast en sak håller jag med om. En fet BOGE joint kan hålla overkligt länge. och att det är kul med filmer från Halmstad!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 12:15 som svar på: mindre bräda och mindre segelyta

@Spray 523874 wrote:

Äntligen har jag köpt bräda, kanske lite djärvt val, men det blev en Fanatic Falcon Speed som jag hittade bättre beggad. 68liter bara men den skulle tydligen kännas bra mycket större än vad den var så killen jag köpte den av.
    Så snart blir det till å surfa fort!

Tack för all hjälp 🙂

Något som genom alla år har hjälpt mig personligen är att använda konfen som en källa till kunskap när det gäller att få ihop sin prylgarderob i vår sköna sport.

Från det betydligt mer plattvattenorienterade ”kit” jag en gång hade till att idag fokusera rätt hårt på vågor har balansen mellan eget sökande och andras råd och erfarenheter varit helt fenomenal.

Jag tycker att det är då konfen varit som allra bäst, och det har till stor del gjort att jag hittat väldigt rätt med de brädor och segel jag har idag. Kul att diskutera, dessutom.

Ett annat alternativ är att starta en tråd för att ta tillvara på denna kunskapskälla och sedan skita blankt i de råd man får (där de flesta är vettiga, enligt min mening).

Lite skönt, på sätt och vis, men jag hoppas faktiskt att andra ägare till 145-liters plankor som anser sig vilja jobba på sina jippar inte tar intryck och går och handlar en 68-liters speedplanka trots att den ”enligt säljaren känns betydligt större” som sin andra bräda här i livet.

Stora doser tålamod, uthållighet och envishet ligger nu framför dig. Dock verkar det finnas gott om det, så jag hoppas du får ordning på prylarna och får njuta av farten. :tongue:

Till er andra med liknande tankar och utmaningar – lyssna lite på konfens kunskap. Allt är inte rätt, såklart, men oftast är det ganska lätt att läsa ut vad som är verkar vettigt.

Själv har jag numera, efter mer än 20 år i sporten, valt att fokusera närmast helt på prylar som utifrån mina förutsättningar gör det enkelt och hjälper mig i min segling och utveckling. Utmaningen ligger i förhållandena och min egen förmåga, och den behöver all hjälp den kan få. Jag borde ha tänkt så långt, långt tidigare.

Jag sneglar alltsomoftast på ett fortåkarkit, har ju haft det förr. Tid och pengar är dock begränsande faktorer, men skulle jag handla så skulle jag knappast köpa en mindre slalombräda än runt 90 liter…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 januari, 2009 vid 09:13 som svar på: 6.5-8.0, vettigt hopp när vi pratar freerace?

Det borde gå fin-fint.

Jag körde, för länge sedan (seglen är stabilare och har bredare register nu) 8.5 – 7.2.

Ett tag 8.5 – 6.2. Helt rätt att utgå från att du har rätt master.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 december, 2008 vid 10:48 som svar på: vågridning i onshore

Njäe, jag tycker nog inte att Peter Hart är någon vidare vågseglare, vare sig front- eller backside (allt är ju relativt, dock, jämför exempelvis inte med mig…). Såg exempelvis många segla onshore i Lejjet i höstas som var bättre än honom.

Däremot är han en baddare på att förklara hur det funkar och hur man bör göra för att utvecklas rätt. DET skall inte underskattas!

Annars har ju http://www.boardseeker.com släppt (eller håller på) och släpper ALLA sina klipp å videos gratis nu!

Här finns nästan allt:

http://www.boardseekermag.com/technique/technique.html

Sida 191 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA