Forumsvar skapade

Sida 196 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 19:23 som svar på: någon som skall till Jeri

@Ola H. 512724 wrote:

Vafan, Masse har du inte acklimatiserat dem till havsbad. Kör du vidare med pool på det där sättet kommer de sedan aldrig vilja bada i riktigt vatten.

Jeri, är inte det något slags plattvattenställe? Är det inte blåsigt och jobbigt också? Vill du verkligen slösa tid och pengar på det?

Även våra barn har i början varit lite tveksamma till oceanbad, speciellt efter lite manetbränningar och annat. Men med tiden fattar de tjusningen. Pool kan vara kul, men åka över halva jordklotet för att bada i en pool känns inte helt 100.

Åk nu till Maui under lättvindsperioden istället och lär barnen vågsurfa.

(Kölhalning avslutat)

Det är mer det att det är enklare att träna simning i bassäng. Båda gillar oerhört mycket att bada i vågor och hav (till pappsen illa dolda glädje), men jag måste säga att simträningen (vilket kommer vara högaktuellt för min yngsta då) går bra mycket enklare i bassäng, helst saltvatten såklart!

Men det verkar ju finnas skyddat vatten därnere, har ju sett på Peters freestylesekvensker… 😀

Men skall två barnfamiljer lockas med så är det ju bra om det finns lite mer än en krog, en surfuthyrning och två utedass. Typ. 😉

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 15:16 som svar på: någon som skall till Jeri

Åsså kapar jag tråden lite… Är Jeri ett ställe man kan åka till med två mindre barn (6 å 8) samt fantastisk men ej surfande fru? Kanske även med ytterligare en barnfamilj med surfande man (ganska ny)? Nu kommer jag säkert att bli kölhalad av friluftsfantomerna på konfen, men finns exempelvis simbassänger där? Vare sig man vill eller inte, så är det nästan alltid bra mycket bättre för kidsen att plaska i pool än i vågor i havet.

Kikar på nästa vinter…

Och sist, men inte minst, hur långt är det till det ”nya” stället som erbjuder bättre vågor, om jag fattat det rätt?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 14:52 som svar på: Vilken vågbräda?

@Tim.Eriksson 512364 wrote:

Jag kommer troligen få möjlighet att plocka ut en bräda som lön/ersättning för lite arbete via en butik. Då är min fråga vilken..?

Märket måste dock vara Fanatic eller Mistral..

Folk är väll vana vid att ge brädråd så här kommer lite hårddata…

Jag 186 cm lång, 77 kg och inte så värst duktig vindsurfare än. Bara vågseglat tre gånger iår och det var 2*rullsand och 1*gisslövhammar så jag är inte så rutinerad än… men ska f*n bli ! siktar på att vara 2-3 månader på ett vågigt ställe innom 1 år i alla fall..

Min seglinje ser ut just nu som 4.2 5.0 5.7 7.0 men den ska ändras om till 4.2 4.7 5.3 6.0 7.0 och bräda skan därför anpassas för den.
    Brädorna jag nu har är en Fanatic Freewave 98 2006.a och en trad vågis, rrd255 69 liters, som jag aldrig ens testat.

Jag seglar mestadels hemma på lokala spottet vid ekoln, uppsala och där är det platt… Men brädan kommer användas mycket vid rullsand, torö och närliggande spot. Det senare stället kommer nog dröja en stund…

Så.. Jag söker alltså en två bräders kombination. Vilken volym och brädtyp ska jag ta?

Några förslag..

Mistral RD 76 Liter – Sväljer 5.3 och och sen går jag på 6.0 och freewave
    Fanatic Allwave 72/82 – Vilken volym? Blir 85 för stort för stort för 4.2?..
    Fanatic Freewave 77. Inte renodlad vågbräda men behöver jag ha det?
    Fanatic newwave 75/81

Aja, om jag ska ha 1 (!) vågbräda, inte två. Vilken borde jag då hugga? Testade en Naish Global wave 78 liters i sommars på gisslövhammar som jag fick låna av fahlen helt gratis (STOR ELOGE!) och älskade den, dock så kan jag inte ta ut naish… Körde den med 4.2 och det var gosigt men kunde nog varit mindre ändå…

Alla svar uppskattas!

Jag har tagit mig friheten att fetmarkera den info som jag tycker är mest värdefull ovan. Jag är inte heller någon supervass vågseglare, men har av olika anledningar kunnat äga/testa rätt många vågbrädor de senaste åren. Och haft några Fanatic, japp! Och ett par Mistral, men det var lite längre sedan (en Beast 83 var min senaste).

Jag tycker faktiskt nog inte att du skall välja en ”klassisk” bräda om du skall lära dig vågsegling, de är grymt belönande men ställer helt enkelt lite större krav på teknik. Dock har de en stor fördel, som man även som ny i vågorna nog kan uppskatta en hel del, och det är kontroll och att landa hopp. Mycket svårslagna på den fronten. Jag har tyvärr inte seglat senare modeller av Mistral, men skulle nog säga efter lite testläsande och prat med folk som har seglat de, att Mistral nog är lite lugnare än Fanatics NW (som är kända för att vara kvicka i respons och ha bra fart). Något får mig att tro att Mistral kan vara snäppet bättre pga lite mer lugn för en som är lite ny i vågorna om vi talar klassiska brädor. Men jag tror, som sagt, att det inte är rätt typ av bräda för dig. :crazy:

5.3 är storleken som blir perfekt som största på denna bräda, och minsta med FW98 (en grymt bra bräda i den storleken, topp-tre i min ”best ever” bok). Det skall blåsa väldigt mycket för att en FW98 skall bli för stor på plattvatten, enligt min mening. Du kan lätt köra 4.7 med bra tryck med FW98 om det är platt, framförallt med en lite mindre fena (typ 22) i boxen.

Så – vad du bör söka efter är en allround vågis som tillåter lite mer ”misstag” för segling mellan 5.3 och 4.2. Den kan, eftersom du har en FW98, dessutom tillåtas vara ganska rejält inriktad på vågsegling, eftersom den endast lär åka fram på plattvatten om det är en bra drag i 4.7 och 4.2.

Jag tycker det luktar Allwave 72 eller 82 lång väg här. AW 72 är att jämföra med en ”klassisk” 75-liters i storlek, eftersom den har bredare häck. Den klarar dessutom både bak- å framfot, och är allmänt lite mer lättsvängd i vågorna. Jag tror inte man behöver vara så ”oroad” över den till synes låga volymen, de brukar vara effektiva rackare, denna typ av vågbrädor.

Vill du ha lite mer marginal, och kanske komma ut genom vågorna lite lättare, samt få en bräda som bär 5.3 lite bättre så välj Allwave 82. Du kommer dessutom att ha mer användning av en AW 82 i Sverige (framförallt på östkusten), men den kommer att vara en gnutta stor när det fläskar i rejält i 4.2an. Skall du däremot ut å resa till ställen där det blåser mer (SA, Pozo eller liknande) så är nog 72an att föredra. Få saker är så trevliga i mycket vind som att ha en lite mindre bräda under fossingarna.

Fanatic FW77 är en grym bräda (jag har själv haft en FW78, som är nästan identisk med den nuvarande), men faktiskt nästan lite väl snabb för vågor, framförallt om man skall lära sig. Det är en j-a rulle på den brädan, och den är helt grym för hopp, men i vågor vill man (öh, jag i alla fall) ofta ha lite mer kontroll och rentav kunna ”bromsa” lite för att fånga en våg och få runt bräda i sväng när man väl är på vågen.

Faktiskt så tror jag att du med fördel kan välja dessa i ”standard” konstruktionen. Skillnaden mot ”pro” är ändå inte något som vi vanliga dödliga har förmåga att märka, och du får den i en konstruktion som är välbeprövad och håller bra (jag har positiva erfarenheter av Fanatics ”normala” konstruktion).

Twinsers då? Ja, jag körde några timmar på en RRD Twin 82 i Apelviken senast (och har en Twin 90 själv), och den var väldigt, ja överraskande, lättkörd och kontrollerad. Jag hade rejält tryck i 5.3, och inte var det brädan som begränsade seglingen för fem öre, snarare han bakom spakarna… :tongue: Det är nog den roligaste och bästa bräda jag seglat i den storleken, men jag tror inte att just ”två fenor” är någe nödvändigt om man vill lära sig att åka vågor. Men de bjuder på en väldigt intressant mix av sväng och kontroll, som jag ännu inte upplevt i någon annan brädtyp, där verkar de här tvåfenade sakerna ha något i sin formgivning att erbjuda. Fast som sagt, jag är ju ingen vågfantom, men kanske lite intressant att reflektera över ändå. Både Fanatic och Mistral har twinsers i sina linjer som fått fina omdömen. Men jag tror att en twinser är något som man väljer när man vill utveckla sin vågsegling lite mer och kanske har lite mer erfarenhet av vågåkning. Även om man faktiskt, enligt det lilla jag hunnit köra på de, kan välja en twinser även som rätt färsk i vågorna. Såpass lättkörda är de jag kört, i alla fall.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:11 som svar på: Angående situationen på Torö

Ju fler som agerar, desto större chans att vi kan få ordning på det här. Dock vill gärna vi på Torös Vänner samordna saker och ting lite, och representera så många som möjligt i våra kontakter. Så – om du kan – kontakta gärna oss först. Du kan till å med få ta dina kontakter och representera oss, det ”tar” kanske ännu mer om du representerar en förening, ah?

Såklart tycker vi att helt OK att man hör av sig till kommunen (vi kan ju inte bestämma vad enskilda medborgare vill göra). Ännu bättre är kanske ändå om man skriver en rad eller två till oss i Torös vänner och kan agera tillsammans med oss (om inte annat som en kopia på ev. mailväxlingar med kommun och liknande). Det är bra för oss att veta vad man får fram och vilka kontakter som tas. Även vi har läst de där handlingarna.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 17:40 som svar på: Bästa svenska vindsurfingbilden – kvalificering!

Jag är juryn. Hårt och brutalt, ha!

Den är tråden är ju i stort sett helt på kul och ett försök att locka fram alla de där fin-fina bilderna som finns därute. Jag har själv sett många enormt fina bilder som inte ens är med i denna tråd.

Omröstningen gör vi i en ny tråd. Enkelt.

Kan säkert ”fuskas” om någon nu orkar och tycker det är viktigt. Själv hoppas jag att man ser det som en kul grej, för mer än så är det ju inte.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:28 som svar på: 27 mail om Ad upload notification

Har påpekat det där för Steffo, han kikar på det och kommer nog att se över hela köpåsälj delen då.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:22 som svar på: Finska Utö??

Ha, ha! Det är ju askul hur länge man levt i tron om att det var en märklig mätare där ute på svenska Utö! Som tur är har jag aldrig litat på den någe särskilt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 14:01 som svar på: Gotland 20081026 av pressfotograf.se

@pure 512144 wrote:

Det som jag oxå tycker är bra som skiljer sig lite är att bilderna är tagna med vindsurfarna väldigt nära i bilden vilket gör en bättre närvaro känsla

Bilderna är nog beskurna ganska mycket, skulle jag tro.

Men grymt fina är de hursomhaver!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 07:47 som svar på: Påkörd i Läjet!

@Lars_K 512020 wrote:

I dålig vinkel som det var i fredags ligger folk och speedar längs med vågorna. Då är det inte bara att ”droppa in” och tro att den som kommer snett bakifrån ska kasta sej undan och väja. Man får se sej om både en och två gånger innan man lägger ner bottensvängen.
    Nu vet jag ju inte om krocken gick till på det viset men i onshore får man helt klart se upp mer och vågreglerna blir inte heller lika uppenbara.
    Trist med pajad bräda! Viktigast är att ingen person blev skadad dock.

Det var verkligen ingen större fara i mitt fall, bromsade lite på vågen bara och såg den som kom med fart nedanför. Men det jag tänkte på var nog mest, som du är inne på, att det inte krävs särskilt mycket ouppmärksamhet för att det skall sluta med en krock. Och det är ju onödigt. Den som ”speedar” mellan vågorna har ju högst fart, så där kanske det krävs lite mer koll? :tongue:

Fantastiskt kul segling i helgen, förresten!! 😀 😀 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:34 som svar på: Torö – Bråk

Rasmus, det där var ingen bra idé alls och jag är glad att du inte kröp ur sovsäcken…

Tänk på att om vi surfare inte sköter oss så blir det bara värre!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:31 som svar på: Påkörd i Läjet!

Det var fantastiskt kul att på fredagen äntligen få segla där i fina förhållanden, men rättså förvånande att ett par gånger bli förbiseglad mitt framför näsan när man droppar in på en våg och dessutom med väldigt liten marginal trots gott om plats i viken. Reflekterade lite över att ”det där kan ganska lätt sluta med en krock” och… hellre passera bakom än framför folk är nog inte så dumt.

Grymt trist med brädan, skönt att ingen skadade sig. Hoppas han hör av sig!

• fasen va trist att läsa om sånt här på Torö!

antar att vi får öka takten på Torös Vänner!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 13:06 som svar på: Vad bör en 08a kosta?

Och sedan skall vi inte glömma att lägga till den absolut viktigaste faktorn för begförsäljning – att det blåst lite på sistone och ser ut att kunna göra det framöver. Det kan lätt påverka priset med ett par tusen…

Men som en fingervisning så tycker jag att beggade ”fjolårsbrädor” i bra skick som är hyggligt efterfrågad brukar gå för snäppet mer än halva nypriset i butik (dvs runt 7000:- för en planka som såldes för 11 995 i shop), medans en lite mer ”udda” sak blir lite billigare såklart.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 11:27 som svar på: Twintip eller Chili??

Du kan ju alltid börja med att skruva i en 24-26 lite mer allround-betonad freestylefena i din Rocket… borde underlätta rejält, bara det… och gå att hitta till bra pris, dessutom!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 10:45 som svar på: Nya bilder från Torö – supersöndagen 19/10

Uj, uj, vad många fina pix! Kul att se å du var uppenbarligen i högform, dessutom!

4122.jpg

Sida 196 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA