dr-masse
Forumsvar skapade
-
För de som faktiskt tar fram kameran, iaf…
-
Här finns en bra video, som dessutom använder Olas trick för att få bort gammalt bomgrepp. Snubben i klippet är rätt bra på det här…
-
En start kanske?
http://www.surfspot.se/bomgrepp-set-chinook.html
Har sett något liknande hos Surfers i Varberg.
-
Segling söder om Stockholm och på Mälaren = inga vantar.
Segling på nordvind norr om Stockholm i Uppland/Roslagen = vantar och vinterdräkt ett tag till.
-
Ah, tack! Jag som brukar dutta med pensel när väven läggs på skall helt klart testa detta.
-
@andersbq 732733 wrote:
När krampen i bakbenet smyger sig på, efter några mils stampande, tänk att det är precis samma för minst 700 man till!
Är det positivt eller negativt att man seglar med minst 700 man i 40 knops vind där alla har smygande kramp i bakbenet? 😉
-
@Ola H. 732725 wrote:
Om det är en liten ding så slipar jag först ned lite + runt om, sedan lägger jag glas, som jag förväter på glasbord.
Förväter på glasbord? Nytt för mig. Varför gör du så, låter som ett typiskt bra knep?
Om det är en ojämnare ding brukar jag också lägga på ett tunt, tunnast möjligt, lager gelcoat på slutet för bättre ytfinish. Oftast blire bra, ibland inte. Har en del lärande kvar på lagningsfronten, min senaste snabbpaniklagning var ingen succé direkt…
-
Köper på Mekonomen, typ denna:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/farg-och-lack/sprayfarg-multona
Har använt ett annat märke på Svennes rekommendation, Corrostabil, som blir lite hårdare.
-
Tror nog att fart på denna typ av bräda främst hänger på seglaren…
Och för ren fart kommer 1. Fenan och 2. Riggen att vara viktigare än 3. Brädan. I den ordningen.
Med allt annat lika; seglare, fena, rigg; så lär den absoluta fartskillnaden vara liten eller mycket liten. Tror det handlar betydligt mer om att välja bräda efter vilken seglingskänsla och karaktär man är ute efter.
Skulle själv gärna komplettera med en 100-liters F-move eller Atomiq, tycker denna typ av brädor verkar riktigt kul och ser de som ett lyckat inslag i vindsurfingvärlden.
-
Näe, det där är väl en sådan där cykelkärra som man kan sätta kidsen i?

-
@erree 732606 wrote:
Jag bara spekulerar, men kan det vara så att på björns bräda så finns det inte tillräckligt med tail för att plantera brädan i vattnet i relation till fenans lyft, dvs varje liten störning orsakar hela häcken att svaja?
Undra flundra om inte kombon svalhäck och en svept fena göra att känslan av spin-out uppstår. Skulle vara intressant att se om en rakare fena skulle kunna eliminera det.
tror inte det är fråga om ”tillräcklig med tail”, utan snarare att det dras ned lite luft i fenans bakkant som gör det lite instabilt.
Undrar om inte Björn upplever att det småsläpper en del lite då och då snarare än att det handlar om återkommande stora fetingsläpp?
Gillar din breiflabb mucho, alla som sätter sågen i brädan får pluspoäng i min bok. Även om det blir helt misslyckat. Våga såga.
-
Med den masten, brädan och bommen (och sannolikt även fenan) skulle även jag rekommendera 2XC framför SCR, även om det nu är ett tag sedan jag körde med denna typ av grejor. Försöker dock hålla mig någorlunda uppdaterad genom vänner som är bra mycket mer involverade i räjs, speed och freeride området.
Till SCR skulle iaf jag vilja ha bästa möjliga mast, dvs en SC 10 eller liknande.
-
Den som sitter i hamnen på Dalarö verkar vara rätt bra. Har funkat större delen av tiden, och det är en ganska utsatt plats den sitter på.
http://www.weatherlink.com/user/kitenation
Det verkar vara någon form av Davis station de valt:
http://www.davisnet.com/weather/how-to-choose-a-weather-station/index.asp -
Ett Simmer 2XC 8.5 borde ju funka bra med den masten? Och dessutom funka fint med brädan. Och bommen.
http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/vindsurfingsegel/freeridesegel/simmer-2xc-2014.html
-
Du kommer ju iofs få testa nyplankan i Kärringviken i eftermiddag. Bara det är väl värt åkturen?
