Forumsvar skapade

Sida 202 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 september, 2008 vid 06:41 som svar på: köpa mera grejer hjälp

Om du sällan åker vågor så kan faktiskt 4.2 funka fin fint.

I vågor tycker jag att det är petigare att ha rätt storlek på seglet, men jag körde några säsonger med 5.7 – 5.0 – 4.2 och det fungerade alldeles utmärkt. På plattare vatten var det aldrig några problem.

Det finns ju några fsw som är 75-80 liter, de tar faktiskt 5.7 utan problem och är grymma med 5.0. Jag hade en Fanatic FW78 och den körde jag med just 5.7 – 5.0 – 4.2, grymt kul på plattvatten och funkade fint i vågor (det är en snabb bräda, dock).

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 september, 2008 vid 09:40 som svar på: Största vågis?

Akta min fina tråd! 🙂

Men jag håller med poppo – inte mycket att få ut av de där omdömena…

Nik Baker är ju inte nådig av sin kritik mot testet på boards.co.uk forum:

http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=22169&PN=1&TPN=6

Ja, det känns som om det är på väg att bli ett ganska rejält kliv ner på min ”storvågis”…

Jag tror att det kommer å bli en 82-85 liters twinser, trotsallt! Vad det blir får jag se, och så skall jag ju få min nuvarande såld först, ähum.

Men jag är helt enkelt oerhört nyfiken på hur en twinser kan kännas i vågorna, och just i onshore/cross-on och lite lättare vindar i vågor så verkar det som om dessa verkligen kan vara något.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2008 vid 12:44 som svar på: Största vågis?

surfar med telefonen, så långt inlägg blire inte. ja e ju trotsallt rätt medioker i vågor, fast har insett att rätt planka i rätt förhållanden hjälper rejält.

som jag brukar säga – jag behöver all hjälp jag kan få, särskilt i vågorna!

den här brädan kommer att bli min mest använda vågbräda och är därför viktig. Ja, viktigast. Det jag framförallt vill att den hjälper mig med är att utveckla min vågsegling. Å då undrar jag om en fsw är rätt? goyas fw verkar iofs nästan vara en riktig vågis me lite mer fart å bredd.

men en twin lockar. FRÅGAN är om typ 82-84 liter räcker… vore ju grymt surt att bli sittande med två grymma vågplankor som krävt över 20 lök för färre än 10 åk om året. Jag har haft min rrd cwhc 75 i ett år nu, och kört rätt 10-12 gånger på den. 90-litraren har körts dubbelt så mycket.

oj, vart ganska långt ändå

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:47 som svar på: Största vågis?

Ja, egentligen är ju RRD 82 klockren i storlek för mig, men den känns snäppet för liten för Torö i lättare vindar… är dock nyfiken på 90 litraren, den är lite smalare än min nuvarande, mindre häck och lär svänga som en mindre bräda. Samtidigt är ju min erfarenhet just nu att ”90 liter är för stor mellanbräda för vågor för mig”, men det beror ju som sagt väldigt mycket på vilken typ av bräda det är.

JP, Mistral och Fanatic har ju samtliga 84 liters twinsers. Kanske vänta lite och läsa några test. Mistrals twin har ju väldigt intressanta mått, men den är ju rosa…. :blush:

Quatros twinnar upplever jag (nu talar vi tonvis med teori här!) som mer inriktade mot ”Hawaii-förhållanden” än att de skall funka i typ onshore…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:29 som svar på: Näsaäng idag?

Lilla Värtan just nu – 5 sekundmeter, knappt några gäss. Vissa stråk med lite mer vind i.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:27 som svar på: Twinfin för svenska förhållanden

Hur mycket luft fenorna får beror nog inte bara på hur nära kanten boxarna sitter. Hur kanten ser ut och, kanske framförallt, bottenkurvan är lär nog påverka mer huruvida brädan ”suger luft”. Tror jag.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:24 som svar på: Största vågis?

@Ola H. 495065 wrote:

Det finns nog lika många rätt svar som det fins seglare. Om jag (utifrån den tämligen omfattande informationen som man man få om din segling genom en historisk genomplöjning av diverse diskussionsforum) skulle gissa så tror jag inte en fsw är rätt för dig. En fsw har typiskt ett stort register av segelstorlekar som den klarar men faktiskt ett litet register av hastigheter på vågen. Med ganska så plan rocker behövs en del fart och driv för att brädan skall svänga riktigt bra. Men med rätt så mycket bredd och bredd i tailen så blir den snabbare för stor om farten ökar lite till. Den blir helt enkelt för snabb när det går snabbt, om du fattar. Dessutom är min erfarenhet att om man vill få ut maximalt register av en FSW så måste man välja den förhållandevis liten i volymen. Och det är i bra vågor som detta blir tydligt.

För dig tror jag det är centralt med en mycket volym (säg 80-85liter, lite beroende på planform mm) eftersom Torö, speciellt i lite onshore, kan vara byigt, strömt och stökigt på ett sätt som en västkustseglare knappt kan drömma om. Man kan dessutom behöva ta till den större brädans flytförmåga även om vågen är rätt stor och bra vilket betyder att du vill kombinera hyfsat med volym med bra ”höghastighetskontroll” på vågen vissa dagar. Samtidigt är det andra dagar när snarare är sidvind och rätt lätt vind men små och väldigt fina vågor. Då är det snarare riktigt fin sväng i lite lägre fart då vill åt (såtillvida du inte är en virtuos när det gäller att plocka upp fart från vågenergin).

Till buds står du en sväng och kontrollorienterad stubbie (ala EVO 80), en aningens större trad (ala Fanatic NewWave, Starboard Acid 86, kanske Tabou DaCurve etc (lite osäker på om inte RRD WC är lite för snabb, men jag har inte kört en modern version själv så jag vet inte…har fått vissa indikationer från RRD-seglare dock)). Sista alternativet är förstås en twinfin som nog i allmänhet ger maximalt med per volym per svängenhet.

Det går förstås att teoretisera vidare om vad dessa tre alternativ har för för och nackdelar.

Personligen har jag funnit att jag helst har två brädor nära varandra. Mycket överlapp ger bra med trim- och valmöjligheter i det viktiga mellanregistret vilket för mig berikar seglingen mer än något uns mer bekvämlighet i max och min av vågseglingsregistret.

Åh, där närmar vi oss nog pudelns kärna, så att säga. Jag har idag en 90 liters mellanvågis, och även om jag är väldigt nöjd med brädan så är den a: snäppet för stor för mig när det vankas vågsegling och b: saknar en skvätt kontroll för en man med min vikt på just Torö….

Jag skaffade 90-litaren väldigt mycket med Torö i tankarna (och Gotland), och en sak har den verkligen levererat – det är så enormt mycket lättare att ta sig ut även när vinden lyfter, det är strömt och allmänt rörigt längst in.

Jo, det är viktigt för mig att denna bräda funkar bra på plattare vatten och är bra allround, men nog är det på vågen det avgörs allt. Dessutom är det ju den här biten av min segling som jag är allra mest sugen på att förbättra – vågseglingen.

Dock kan jag inte släppa tanken på en twin. Vissa indikationer finns på att det är just i onshore och lite knöligare förhållanden som mycket vinster finns att hämta. Då blir ju en 85 liters twin rätt intressant, eller?

Hittills mycket bra input i den här tråden!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:50 som svar på: Största vågis?

@Endy 495052 wrote:

Jo en 6.0 går att dra på men skulle endast göra nytta när det är väldigt light och du har en freestyle??
    Du skulle dock ha mycket roligare på din fw med 4,7 än freestyle även på platten, om du inte är dedikerad fs seglare då.

sexnollan behövs eftersom jag aldrig tar med mig freestyle-brädan när det vankas vågsegling, och att då endast ha 5.3 som största segel känns inte så lockande här på ostkusten i alla fall. Mer än en gång har vinden droppat så att 5.3 inte funkar alls, men med sexnoll har det gått fint att köra ett par timmar till.

Har helt klart bestämt mig för att kliva ner i storlek på storvågisen.

Nu kvarstår frågan – fsw, ”stubbie” eller twin?

Jo, WaveCult 85 ligger väldigt bra till. Är högst upp på önskelistan just nu.

Starboard går tyvärr bort, då min favorithandlare inte har det, ähum. Mistral, Fanatic, RRD, JP och Quatro är mina alternativ först å främst (om nu inte någon kastar en EVO 80 TräKol i skallen på mig). Dock måste jag medge att Goya One 85 känns som en lovande planka, testade Goya lite på Irland för ett par år sedan, och de var fina. En väldigt vågorienterad FW är nog det som efterlyses.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:50 som svar på: Största vågis?

Jag såg just en grej som Ola H. har postat på boards.co.uk forum för ett tag sedan:

As I wrote in a previous post, bigger boards tends to work better with less rocker – independently of the weight of the rider. Maybe you can think of it in terms of how much curved area you are pushing through the water. Increase with and keep rocker and you will get more drag. Actually, I don’t plane earlier on a 63cm EVO 100 than a 58cm EVO 80 with a 5.8 or something. In a sense, I’m already ”maxed out” on the 80, anything more will only add float and big sail carrying ability, some lift but also drag. But a 95 kg rider would no doubt plane earlier on the 100 than on the 80 because for him, the increased lift would mean a lot while the increase drag would mean very little.

Detta skulle bekräfta något som jag misstänkt – att min nuvarande största vågis är lite, lite för stor för min vikt. Det kanske, helt enkelt, inte ger något att ha en större än 80-85 liters vågis som störst för min vikt? Då kanske det krävs en longboard eller nåt, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:46 som svar på: Största vågis?

Intressant läsning! Jo, en FW ligger väldigt bra till. Funkar en FW85 med sexnoll om det kniper?

En stor fördel som en FW85 har, som jag ser det, är att om det blåser hygglig men det inte är några vågor så lär det bli kul segling i alla fall.

Å andra sidan så kör jag glatt min freestyle 100 med 4.7 på plattare vatten, så min ”stora” vågis skulle faktiskt kunna vara riktig dedikerad för vågsegling…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:40 som svar på: Råd om surfställen i Sthlm?

@leffo 495000 wrote:

Hej!
    Drog tidigt från jobbet igår för att få lite vindsurf.

Kollade på http://www.ytspanning.se för att se vad som gäller vid västliga vindar i Sthlm och jag valde Rastaholm, Ekerö. Jag knappade in GPS-kordinaterna för Rastholmen och körde iväg.
    Kommer fram till en småbåtshamn och släpar grejerna genom hamnen till udden. Hyffsat kass ställe, smalt och bygit bakom öar.

Är van vid Skåne/västkusten där man bara kör ner till en strand och riggar. I Sthlm verkar surf vara en kombination av orientering och surf. Först ska man ta sig fram genmom skog och buskar för att hitta en liten vik med byig vind…..

Finns det något bra vid Rastholmen? Hur tar man sig ner till vattnet utan att gå på någons privata tomt? Lönnviken?

Thanks!

Välkommen till Stockholm, som sagt! 😀

Jo, du, här krävs det lite mer än i Skåne för att hålla igång med vår kära sport. I princip funkar i stort sett samtliga spots nära staden mest för plattvattensegling och att hålla igång någorlunda. Vill man ha riktig segling som kan påminna (och på vissa ställen till och med överträffa) det som finns i Skåne så är det minst 20 mil tur och retur som gäller – Torö, Väddö, Rullsand och längst ut i Skärgården.

Men det finns en del spots runt stan som är OK, i alla fall. Och jag gillar ändå att segla där, och träna inför vågpassen. Man blir en bra seglare av byig vind! (öh, inbillar jag mig).

Min lilla lista när det inte skall åkas många mil i bil:

N – Görväln eller Baggen
    NV – Lövsta eller Rasta
    V – Närlunda, Rasta eller Fågelöudde. Brevik kan funka.
    SV – Rasta
    S – Brevik kan vara OK (blir dock ändå alltid Fituna eller Torö på S för min del)
    SO – Lövsta eller Erstaviken
    O – Fågelöudde
    NO – Näsaäng (alltid byigt, dock)

Mer mil i bil:
    N – Väddö
    NV – Salnö eller Rullsand. Rangsta söder om stan.
    V – inte värt att åka långt på, men Torö om det vridit upp från S (som igår)
    SV – Torö, Dalarö (Askfatshamnen) eller Fituna
    S – Torö, Fituna eller Nynäs. Kappelskär joker om vinden är längre norrut.
    SO – Torö, Kappelskär joker
    O – knepigt, men Torö om det vridt upp från S (händer en gång var 10:e år)
    NO – Rullsand eller Väddö

Grundregeln för kvalitetsegling är Nordliga vindar – segla norr om stan, Sydliga vindar söder om stan.

Många ställen är inte lättillgängliga, och kräver en del orientering + bära grejor. Att segla på västkusten och skåne är nästan alltid en barnlek i jämförelse. :crazy:

Sist men inte minst. På en bra prognos oavsett vindriktning – åk till Nynäshamn. Därifrån går färjan till Gotland. 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 18:23 som svar på: Bilder Torö 2008-08-28

Och det där var ju bara aaaaaaaaaaaaaaaaaaaningens bättre än Närlunda…

Men grymt kul för er som var där, och Calle är som sagt den nya ägaren av Stenstranden. Härligt!

Själv hade jag nog blivit av med jobbet om jag hade dragit till Torö i morse, men det kanske hade varit värt nu när jag ser det här… hmmmm…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 16:54 som svar på: Torö-bonus torsdag…

Ja, ett riktigt tidigt morgonpass kan nog funka. Märkligt nog tycker jag att Torö har en förmåga att vara som bäst antingen riktigt tidigt eller mot kväll.

Var på vattnet vid typ soluppgång, är mitt tips. Själv körd på förmiddagen, annars hade jag oxå varit där.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 09:15 som svar på: Torö-bonus torsdag…

Hmmm, fredag förmiddag… intressant…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2008 vid 08:54 som svar på: Köpa GPS i USA

@Bollen 494207 wrote:

Om du inte promot måste köpa den i USA, så funkar GB fint då slipper du momsen också. på Riks så kostar en GT31:a +2GB+aqupac+frakt typ 1350spänn …
    MVh P

Inom EU slipper du alltså den svenska momsen, men inte den brittiska. Som dock är lägre än den svenska (17.5 i UK mot 25 i SE, tror jag).

Sida 202 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA