dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jäkligt intressant fråga, tycker jag. Jag lär mig aldrig det där, utan står alldeles för ofta över rätt våg eller är för ivrig.
Jag har alltid imponerats av Jesper B.s förmåga att plocka rätt våg på rätt ställe, skulle gärna ta del av hans (och andra vågseglares) erfarenhet.
Men min främsta spaning är att hur många vågor det kommer i varje set, hur de bryter och vilken man bör välja skiljer sig rätt mycket från dag till dag på även på samma ställe. Även under själva dagen ändras ju detta högst avsevärt (vilket är lätt att missa när man bränner runt därute å så j-a nöjd med att det är vågsegling). Några faktorer som jag tycker påverkar:
– Intervall/längd mellan vågorna. Ju längre det är mellan seten, desto lättare är det att bedöma vilken man skall plocka. Sällan den första, jag brukar sikta in mig på de i slutet av setet – dels för att det oftast har rensat upp lite, dels för att om man blir spolad så får man kanske två i huvudet istället för fem. Ju längre sträcka och tid som vågorna har kunnat byggas upp under, desto bättre. Då kan det dessutom hålla i sig fint även när vinden droppar.
– Vindriktning och styrka. Det är galet mycket lättare att bedöma kvalitet och längd på vågen ju mer sidvind/side-off det blir.
– Vattenstånd. På Torö, exempelvis, tycker jag att vågorna är bättre vid högre vatten. Till å med den lilla skillnad på någon halvmeter som kan bli i Östersjön märks. På ställen med mer tidvatten är skillnaden oerhört påtaglig, exempelvis Irland, där det kunde vara riktigt risigt vid högvatten men helt enormt bra när lågvattnet vände och började stiga.Japp, lite tänk där från min sida som kan vara både rätt å fel, men mest för att bidra till Uffes start av en klart intressant tråd, ah!
-
dr-masse
Medlem27 augusti, 2008 vid 07:01 som svar på: Asiatiska sidor för beställning av surfprylarTro mig, det är HELT OMÖJLIGT att köpa direkt från Cobra fabriken i Thailand. Inse konflikten de skulle få med sina kunder om så skulle ske.
Det går knappt att besöka stället om man inte har en affärsmässig relation med Cobra.
-
Ja, jag tillbringade tre veckor på Gotland i sommar, Östergarn. J-ar vad bra det kan vara där. Nu hade jag flax sista veckan, men i gengäld var de två första veckorna dominerade av det där enorma högtrycket. Men till och med då tryckte sydvinden igenom ett par gånger för skön sexnoll-segling i shorts och rashguard, mmmm…
Jag håller med Uffe helt i hans spaning, även om jag bara varit två turer till Fårö hittills. Men det mesta på Gotland är inte upptäckt, vilket är en fascinerande tanke med tanke på den kvalitet som jag redan upplevt.
Jag ser egentligen bara två problem med Gotland. 1. Det är lätt hänt att man åker för mycket bil i jakt på ”bästa stället för dagen” i stället för att nöja sig med där man är som ändå slår det mesta i Sverige den dagen. 2. Jag vill egentligen åka mer till västkusten, men, men…
-
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60582
Det är ju dessutom filmat lite snett uppifrån… minst 16 meter, således… av en 14-åring…
-
Jag har långt gångna planer på att dumpa min fin-fina freestyleplanka till förmån för en SUP med skena för lättvindslek i vågor, allmänt paddlande, bad (är bli en hel del i mitt fall eftersom jag aldrig har vågsurfat) familj och skön cruising.
Dock skulle jag gärna se att SUP:en stannade på typ 340 och typ 10 kilo, ähum.
Är jag galen?
-
Det är standard, bland annat Surfers Paradise har sådana där.
-
dr-masse
Medlem25 augusti, 2008 vid 11:07 som svar på: Asiatiska sidor för beställning av surfprylarMed frakt + tull lär det näppeligen löna sig att beställa därifrån.
-
Ah, kul rulle! Nästa tour kanske, kanske…
-
@Aronh 493340 wrote:
Lite märkligt detdär han säger om att vanligaste felet när folk riggar är för mycket nedhal. På nått sätt känner jag mig väldigt träffad. Jag drar alltid mer än vad som anges som är rekomenderat. Ofta drar jag tills näst nedersta lattan nästan ligger fri från masten. Ibland blir det så den ligger på halva masten men aldrig mindre. Sen drar jag uthal på det. Dave säger också att det egentligen inte finns nån undre gränns (givetvis inom rimliga grännser). Jag kan bara inte fatta att man vill ha lite nedhal. Jag får det bara inte att funka. Jag måste ha fladder i toppen annar känns seglet helt knasigt. Det blir för mycket tryck i toppen och blir instabilt. Här förespråkas det ju ofta för mycket nedhal.
Kör du på Ezzy? De seglen är inte som andra när det gäller riggning, och kanske framförallt, att man kan rigga de med såpass stor skillnad mellan lite och mycket nedhal.
I mina Simmer tycker även jag att för lite nedhal är rättså värdelöst, exempelvis.
-
@surfslusken 493121 wrote:
Hmmm…tack för att du ansränger dej så. Men du får nog ta o uppgradera din svartvita gamla elektronkanon för varken mönster eller färg stämmer nå vidare me den så otroligt vackra Ibanez JEM77BFL (där BFL står för Blue Flower), kanske en Hot Fire BFL eller en Fanatic Allwave 82 BFL är va världen behöver!
Ha, du är i form idag! 😀
Kona funkar ju till allt, då borde den väl även duga som gura?
-
Jo, det är klart han kan få större inflytande på ett mindre märke. Blir ju liksom så när man är en av få på en liten firma. Helst vill man ju se honom ha stort inflytande på ett stort loft… men det är nog kört. Skall bli kul att se vad han kan göra för Challenger, dock.
Rätt festligt, det här. Jag har blivit NP ambassadör mot Naish å Challenger maffian här på konfen, ha! (åsså en j-a massa ironi i den meningen, vänligen notera)
-
@surfslusken 493082 wrote:
Ett segel+bräda me de här mönstret o färgerna!!!
Går de att ordna Pastor Blomberg??Ila, din önskan – min lag.
Du kan till och med ha några strängar i mitten på brädan. :cool2:
-
Januari är ju en chansning på CV… och jag tror som Endy, så där j-a mycket att göra lär det inte finnas.
Vore jag i er sits – Maui. Även om resan är klart längre.
-
He, he! Fast jag tänker rätt mycket på den support han kan få som seglare. Challenger är ju ett rätt litet märke, trotsallt.
-
Ah, nu kommer jag säkert få asmycket däng här… men det känns onekligen lite hårt när en idol som Bringdal sakta men säkert trillar ner i divisionerna… np – naish – challenger…
Och AB+ har ju i ärlighetens namn inte blivit någon större grej, kändes som om det verkligen kunde bli ett starkt nischmärke när det drog igång, men det har väl tappat rätt mycket?
Nåja – tebaks till ämnet. Kul som f-n att svenskarna står på där nere!