dr-masse
Forumsvar skapade
-
Det måste vara för att jag för första gången på 4-5 år inte kommer att vara i Guincho i samband med världscupen, ah!
Och jo, nog är det viss risk för ett mellanår…
Å Peter, du kanske blir skyldig att ge oss lite inside på den smått legendariske ”JC”. Har han exempelivs fått någon 30 000£ kamerautrustning förstörd/stulen/översvämmad den senaste veckan? 😉
-
Skrev några rader till Skidsports katalog 2005 som väl var lite på det där ämnet…
Tillhör DU en av Sveriges tuffaste Surfers?
Efter tonvis av beröm, utmärkelser i modepress, journalistpriser, presskonferenser och erbjudande om att spela fyrhändigt med Robert Wälls på Victoriadagen inser jag värdet av en sak. Repriser.
Efter förra årets braksuccé i denna katalog, the Surfalizer 2.0, måste en uppföljare komma. Har ju lärt mig av Hollywood. Om inte annat så för den enda komplimang jag faktiskt fick; när Staffan tyckte att ”det där var ju inte helt värdelöst i alla fall”…
Så – ladda, stretcha och släpp fjärkontrollen. 2005 års Test är här!
1. Att ta sig till lite vettigt surf kännetecknas av att:
Z: Jag tar mina färdigriggade prylar och promenerar tre meter ner till strandkanten. Blir jättesur när jag upptäcker att jag glömt hängselen två meter bort på verandan. Jobbigt.
Å: En tiominuters rundtur med bilen på vilken jag spanar in 11 av Sverige 7 bästa vågspots.
Ä: Ovsett hur det blåser seglar jag i Viken.
Ö: Planering helt i klass med OS. Mutad Morfar hämtar på dagis, packa bilen dagen innan, parkera långt bort från jobbet för att inte chefen skall se att den är full på surfstuff, oroa sig för inbrott, köra 18 mil enkel resa under skuggmöte bara för att få segla sjunoll. Är asnöjd ändå – fick segla!2. När jag surfat klart så:
Z: Lägger jag grejorna lite nonchalant på den konstant golfgreensklippta gräsmattan vid stranden. Går fyra långa steg till den uppvärmda strandvillan och tar en öl. Lite sur för att chipsen är slut.
Å: Sätter jag mig i bilen och kör tre långa och mödosamma minuter till nästa superspot. Varför surfa klart?
Ä: Går jag en sväng runt Viken. Alltid är det party någonstans!
Ö: Riggar ner i svensk urskog, får med mig en liten tall, olika svampar och en del lingon i segelbagen. Kör en lång bit på en vägstump som får vägarna i Akropolisrallyt att framstå som franska betalmotorvägar. Efter 2 timmar och 35 minuter i rusningstrafik hinner jag precis hem för att ta tvättstugan. Hur glad som helst – fick segla!3. För att planera in lite bra surf så:
Z: Ställer jag larmet på klockan på 13.47. Då kommer brisen. Varje dag.
Å: Mitt problem är att planera in ett liv vid sidan av surfet.
Ä: Håller jag mig i Viken. Verkligen svåra frågor det här…
Ö: Kollar alla prognoser som finns, läser SMS, ringer tretton fyrar, räknar Tornsvalor på låg höjd, stämmer av molnhöjd och isobarer med Luftfartsverket. Nämen oj! ser ut att kunna bli en fyra-fem sekundmeter en kvart på söndag kväll. Pulsen stiger!4. Det blåser 22 sekundmeter. Hav, vind, kyla och regn dånar in mot stenar och klippor.
Z: Va, regn? Jag seglar inte i regn. Behöver förresten aldrig göra det heller. Inte kyla heller.
Å: Kör tre minuter (oj, vad jag får köra mycket) till ett spot där det är klockren sideshore, sol och sandstrand. Enkelt.
Ä: Ännu en dag på kontoret. Rätt najs, men kunde vara bättre. Lite dålig vinkel på vågorna, lite kallt men får väl segla med långärmad dräkt för en gångs skull.
Ö: OJ, det är ju som den där dagen för elva år sedan! Trots obefintlig vana vid dessa förhållanden ger jag mig ut med femnoll, minsta segel, och siktar på överlevnad. Att kalla det för jag sysslar med för ”surfing” är tveksamt, men Lyckan är Total!5. Din surfbil kännetecknas av
Z: Att den alltid står parkerad på vår egen parkering strax bakom strandvillan. Lite långt avstånd, tycker jag.
Å: En sann lowrider som gliiiider fram. Inge bråttom här inte, kör ju ändå aldrig längre än någon mil till värstingsurf.
Ä: Min bil är mitt hem. Mitt hem är en folkabuss.
Ö: Surfbil? Dream on. Barnstolar, jobbutrustning, lågprofildäck, TV-spel, parkeringsbiljetter, radarvarnare, drive-thru rester, trafikrapporter, polisradio och fett med larm är det som gäller. Surfmässighet = noll. Men den tar mig dit!6. Ett riktigt bra lokal spot kan man beskriva såhär:
Z: Vind. Alltid. Sol. Alltid. Parkering. Alltid. Köer. Aldrig. Fullutrustat välfyllt kök tre meter från beachen. Alltid. Frysa. Aldrig. Perfekta riggytor. Som fan.
Å: Vågor, sidvind, stränder, parkering, matställen, det mesta. Ibland måste man köra 30 sekunder ifall något saknas, arbetsamt värre.
Ä: Vi pratar Viken här. Finns det andra spots säger du? Varför då?
Ö: Med stor tur, rätt vinkel, fördelaktig vindvridning, inga stopp i trafiken, parkering utan att få bot väl på plats, bara 45 minuters bärande av prylarna, ombyte under en gran, så kan det faktiskt ibland bli vågor utanför stenudden, oftast i november. DET är minnesvärda dagar!7. För att utmärka dig seglingsmässigt lokalt så krävs det:
Z: Att du är världsmästare i freestyle. En plattvattens dubbelloop utanför strandvillan med landning på altanen skulle möjligtvis få ett par höjda ögonbryn. Kanske.
Å: Förstår inte varför den där världscupen åker hela jorden runt för att få lite motstånd och vettiga förhållanden. Kom hit istället.
Ä: Förstår inte frågan. Utmärka sig i Viken? Lycka till.
Ö: Alla som tar sig ut utmärker sig. Glädjen över att få segla är så stor att förvåningen att någon överhuvudtaget kan göra något sevärt på vattnet överskuggar allt annat. Vi får surfa!08. För att få ut maximal segling så har du följande prylar:
Z: En hundraliters freestyle och femsju. Möjligtvis åkafortsomfanraket och sjunoll om man tillhör det stelopererade lokala speedgubbgardet. Finns det andra prylar, menar du?
Å: Två vågbrädor, en för lite side-offshore och 1.8 knops ström, en för mer side-on och 2.3 knops ström. Några vågsegel.
Ä: Vågis och två segel. En femnolla för lättvind, en femnolla för hårdvind. Det är lite olika känsla i de, fattar du väla?
Ö: För realistisk segling – elvanoll och brett! Som den sanna optimist (och, det medges, flashfaktorgillare) du är – sexhalv och stoooor freestyle.Spänning! – vänd upp och ner på dig själv och KOLLA FAKTA – är du en av Sveriges Tuffaste Surfers?
Flest Z: Du seglar på Haga Park. Grymt spot, grymt folk, men tuffa… lite då kanske. Mycket gräsmatta att klippa i alla fall.
Flest Å: Du bor på Gotland. Eller i Skåne. Grattis, där vill jag också bo.
Flest Ä: Hej på dig Apelvikare/Halmstadsbo! Kul att få läsare från legendställen!
Flest Ö: Du tillhör Sveriges utan tvekan tuffaste surfers – Stockholmarna! Inga får slita för sin segling som vi, inga får slita när de väl seglar som vi, inga får slita för att ta sig hem från sin segling som vi. Kan man älska sporten mer än oss? Icke. -
@Oregistrerad 460451 wrote:
Vad är det för bärda Robby speedar på? Ser att det är en mistral, men exakt vilken modell skulle vara intressant att veta…måste införskaffas! Någon som vet? eller har RIP på högupplöst DVD och kan se vad det står på brädan?
Det är en custom Naish. Han körde på den i flera år, har läst någe reportage där Simon Bornhoft (stavning?) testade just den brädan och konstaterade att den var rättså extrem.
RIP är fortfarande så grym, och Robby är Kung.
-
Det ser ju bra ut, det där!
Spontant:
– 5.7 är en härlig storlek på en 77-80 liters fsw. Ofta vill man inte ha större i vågor. Men visst, upp mot 6.0/6.2 lär funka det med!
Jag tror nog att du är tillräckligt duktig. Faktum är att det är lättare med en lite mindre bräda när det blåser mer, bättre kontroll och allmänt mer kul.
Eftersom du har en Fanatic så passar jag på att slå ett slag för Fanatic FreeWave 77/78 (beroende på årsmodell) som är en väldigt kul sak i den typ av bräda du söker.
Ett alternativ, om du vill ha lillbrädan lite mer vågorienterad, kan ju vara att kolla på Fanatic Allwave, RRD Cultwave (som på sätt och vis har en del freestylewave egenskaper i sig), JP Real World Wave, Starboard Evo och liknande saker.
-
Är det denna?
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16989/cat/all
Det är dock en 2005:a, men det gör nog inget. Kanske till å med kan vara en liten fördel om vi talar vågor, faktiskt, eftersom den är en cm smalare (61 mot 62)…
En av mina absoluta favoriter är FW98 från 2006. Jag tror att den var lite rakare i bottenkurvan jämfört med FW96 från 2005.
Hursomhaver, det som överraskade mig allra, allra mest var hur bra FW98 fungerade för vågsegling. Sätt gärna i en riktigt vågfena på typ 23-24 (jag körde mest 22, faktiskt) så går det hur bra som helst.
Nu är jag rätt risig på vågsegling, men den har funkat umtmärkt (och faktiskt närmast räddat) två resor till Brandon Bay där det åktes frontside i rätt fina vågor.
Jag tror nog att FW96 kan vara en kalasbräda för dig på Öland, faktiskt.
-
Aluminium gillar ju verkligen inte att bli böjt efter att det har formats. Jag skulle varken böja tillbaka eller segla med en förlängare som blivit böjd, då är risken rätt stor att den går av.
Och en alu-förlängare som går av kan det bli ganska elaka grejor av.
Även om det är hårt är det bara att inse – många av de pryttlar vi har är ”förbrukningsvaror” och bör bytas då och då.
-
Det var när tyska Surf mätte volymen på brädorna. Det gäller 2004, ej 2005 som var mindre.
Styret bor på Öland, där kan 95 liter mycket väl räcka om man inte är någon tungviktare. Om jag inte minns fel så är han inte så förtjust i att köra med stora prylar i alla fall.
-
Ja, de hade någon omgång där som det tydligen blev fel blandning i. Några gick av. Men jag har nog haft uppemot 10 Streamlined leder genom åren, inte kört av en enda.
-
Faktum är att jag tror att de däringa goyorna nog inte är dumma alls, framförallt om det skall åkas lite vågor. Dessutom, om jag inte missminner mig, så höll både mer volym än vad Fanatic angav.
2005 modellen av 85 var en bit över 90 liter (92?) typ, och 95 höll nästan 100. En kritik de fick var att de var aningens sega att få igång, men i gengäld väldigt bra i vågor. Är man inte alltför tung borde ju dessa plankor vara ett fin-fint komplement till en 75 liters vågis!
Uppgradera lite stroppar, peta i en modernare (lite snabbare) fena och det är klart!
2005 blev de mer ”korrekta” i volym, och jag tror även att den designen ligger ganska nära det som kom 2006.
Personligen skulle jag satsa på 95an. När det blir tryck i typ 5.3 så är det läge att byta planka till den mindre.
Jag tycker dessutom att 2004 års goya-plankor är de snyggaste brädorna Fanatic gjort.

-
@Oåxen 459030 wrote:
Goyas nye segeldesigner Jason Diffin(fd Simmer) måste tro stenhårt på Simmers stretch control system med tanke på att han kör samma koncept på Goya 2009!!!
Det blir ju lite roligt när man läser vad Goya skriver om 2008 3D (som jag för övrigt själv tycker är väldigt läckra):
When we started designing the 2008 Goya Wave3D sail our main focus was improving the strength and reducing the weight. We created a very maneuverable sail with more low end power and high end control. What seemed a contradiction in the past has become reality with this year’s model.
In all our sails we are using full panel XPly. This is for two reasons. The first one being that by allowing the full panel to flex we add more dynamics to the sail. Hence our sails are more powerful and forgiving. The second one being that we avoid having stitching through the sail’s main surfaces and thus are not adding more tiny holes into the sail than necessary. Hence our sails last a lot longer. The math is easy, if you only use a third of the parts to make a sail, only a third can break. We are amazed at the feedback we get from customers, shops and schools around the world about just how little they spend on sail repair, once they switched to Goya Sails.
The 2008 W3D features a hollow leach, which means that we were able to reduce the areas that have the most effect on the feeling and handling of the sail. We distributed more of the surface around the foot batten and at the top, resulting in more low end power and creating that twisty hollow leach. Consequently this sail feels even lighter than its predecessors.
The mast sleeve features a white print on black cloth. This print closes the cloth fibers, to make the sleeve stronger at the tearing points. It makes the sleeve water repellant and keeps the mast cooler. By not simply using a white sleeve cloth, you can just wipe any dirt from this print.
The sail also features a new thermoform foot protector with nylon covering, making it more resistant to the antislip coating of your board.
Our battens are CNC produced and controlled, ensuring the perfect match of their shape with their position in the sail.
We kept the Graphics to a minimum because we believe in blending in with the environment and in ”less but better”.
Det är jag som har kursiverat. Åsså ser 2009 ut såhär, ah!

Hoppas inte en massa Goya fans spöar mig på beachen nu (Gurra ser ju exempelvis väldigt stark och vältränad ut, och kör en liten men farlig bil…) 😀
-
Det där är väl Keith Teboul?
Äntligen fick jag bekräftat det jag alltid har vetat. Jag har för små stortår för att kunna bli en riktigt vass vågseglare.
Tå På!
-
Japp, de påstår det. Men jag har aldrig upplevt problem väl på plats när man förklarar att man delat upp sin utrustning i två kollin (en med bräda, en med segel) för att ”det skall bli lättare att lyfta för bagagepersonalen”. Snarare tvärtom, faktiskt.
Nu har jag iofs inte flugit sådär supermycket med grejorna.
-
Jag kan bara säga att för det där ändamålet, och med tanke på att du redan har två Fanatic plankor som du förhoppningsvis är nöjd med, så komer en FreeWave att sitta helt grymt bra.
Jag hade själv Fanatic FreeWave 98 ett par säsonger och tyckte den var helt fantastisk. Det huvudsakliga skälet till varför jag bytte var att jag blev såpass imponerad av hurpass bra FW98an var i vågor att jag nu har en ännu mer vågorienterad bräda i den storleksklassen (RRD WaveCult 90, samma bredd som FW98 dock).
Jag skulle varmt rekommendera en Fanatic FW95, eller, om du vill ha en som du flyter lite bättre på, en FW104 som kommer att vara snäppet bättre i lättvind med 6.4.
Dock ser jag en risk med detta. Att du kommer att gilla din nya FreeWave såpass mycket att din Cross inte kommer fram lika ofta…
Andra märken med lite mer vågorienterade saker i denna klass är väl Goya och Starbard. Även JP lär vara lite mer våginriktade numera.
Jo – kom på en sak till! På Surfers Paradise har de just nu bra pris på förra årets Quatro Freewave, där stod en helt ny 95 liters sak (62 bred den med!)för 7999:-. Den blev jag själv sugen på… :-). De finns inte på hemsidan, men tre stycken stod i butiken när jag var där senast.
Men jag kan verkligen rekommendera Fanatic FreeWave, faktum är att jag inte känner någon som är missnöjd med de (har surfpolare som kör på de, bland annat 95 och 104).
-
Hmmm, Beasten är väl kanske inte sådär superlättkörd, men du har väl seglat en del tidigare som sagt. Vad är det för årsmodell på seglet?
För ”fram å tebaks över fjärden” lär grejorna duga fint. Kan ju alltid roa dig med att uppgradera lite småsaker för att få bra stuns i prylarna igen (fotstroppar, tampar, fena och sådant).
-
dr-masse
Medlem14 april, 2008 vid 10:32 som svar på: Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?Jag säger som jag brukar göra – jag behöver all hjälp jag kan få. Allt som genom smarta materialval kan förenkla och skapa genvägar i min vågsegling är mer än välkommet.
Men det känns som jag kanske har en del att jobba på med min vågsegling innan jag funderar mer på om en twin är lösningen för mig…
– Lära mig bottensvänga, både korta och långa
– Bättre toppsväng
– Toppsväng med luft
– Placera mig rätt på vågen
– Välja rätt våg
– Komma ut när det är svårt
– Bättre hopp
– Våga loopa
– Bli bättre på styrbordssegling
– Fånga vågen bättre
– Få ut mer än en (1) bra sväng per våg
– Välja rätt bräd/segel kombo vid rätt tillfälle
– Mer krut i backside-seglingen
– Våga mer (hö, hö)
– Hantera spolningar med någon slags värdighet
– Snubbla mindre på väg upp ur brytetFör att ta några av de mest uppenbara förbättringsområdena.
När en våghändig man som poppo skriver ”in my dreams” om en rejält fin bottensväng, ja då inser jag hur intergalaktiskt stort avståndet mellan min förmåga och riktiga vågåkare är. Men herrejösses vad kul det är att försöka minska det där avståndet lite i alla fall!
Så – nu återstår frågan. Vågar jag köpa en 80 liters twin som minsta vågis? 😀 😀 😀