dr-masse
Forumsvar skapade
-
1. Vad är de för en bräda?
2. Orginalstroppar och skruvar?
3. Samma längd på samtliga skruvar?Sannolikt skall piggarna vara nedåt, mot padsen, och piggen sitta mot ett spår i stroppen. Men först är det bäst att få koll på 1-3 ovan.
-
@Goose 452814 wrote:
Vem fasen bryr sig som seglet, det är en stor fet val i bakgrunden!!
Seglet ser dock väldigt nice ut……
Det är inte en val. Det är en Kona Freestyle.
(startade jag kanske något dumt nu igen? :blush: )
-
Nej, det tror jag inte. Snarare tvärtom, kan passa väldigt fint som största segel för bra fart med sjutvå-sjuhalv. En modern cambrad sjutvåa har ett enormt vindregister.
Bash blir ett fint komplement när det blåser lite mer och när du vill köra lite mer manöverorienterad segling.
-
Jag vill ha svar nu. Det är ju därför jag frågar…:grin:
-
ah, najs!
Och nu till den VIKTIGASTE frågan… (för mig personligen som har en potentiell brasseresa i sikte de närmaste två åren):
Hittades något? Med riktiga vågor?
Det var ju fina hopp å så i försmaksvideon, men vågridning var det tunt med…
-
Ju mer ”hårdvindsorienterat” ett segel är, desto sannolikare att du kan välja en större storlek än annars för din bräda. Ett sådant segel är oftast (alltid?) lite plattare och skuret för kontroll snarare än drag. Det kommer därför inte att bli ”för” kraftfullt för din bräda i lättare vindar.
Även jag har kört en Hawk 110 med ett TP Formula 7.6. Funkade fin-fint. Den är bredare, som sagt, men nog tror jag att en Hawk 108 borde kunna funka fint med sjuhalv som störst. Större än så skulle jag nog undvika, då det knappast ger några vinster i form av tidigare planing eller så.
Vad är det för 6.6a du har, förresten?
-
Det där får en att förstå varför Campello blivit så väldigt intresserad av vågsegling och andra delar av sporten på sistone…
Helt grymt, clew-first bakåten bland mycket annat är ju sanslös.
Själv tänkte jag sätta en vulcano i år.
-
Japp, jag skall förbi och fota lite grejor i Götet, även om det blir en omväg.
Vad gör man inte för att få surfresan att bli en tjänsteresa, ah… 🙂
Skicka pm till mig om det är något som jag skall plocka upp.
-
Tips – tryck på knappen ”Edit” så sparar du några ursäkter. Och stavfel. Använder den själv ganska ofta, ähum.
-
Även här finns möjlighet. Åker ner till Varberg helgen efter påsk, och även om bilen inte är stor så kan en rigg alltid få plats.
-
Fråga här, som sagt. Finns en massa gubbs här som kört en hel drös olika master i olika segelmärken.
-
Öh, hur menar du då? GPS sitter ju på seglaren…
-
Ja, det kan det absolut göra.
En mast från en tillverkare med ”låg” kolhalt, säg 30%, kan mycket väl ha både bättre konstruktion och prestanda än en mast med hög, säg 60%, kolhalt från en annan tillverkare.
Det beror på med vilken teknik masten byggs (”pre-preg” är oftast lite dyrare), hur duktig firman som bygger är och vilka egenskaper masten i slutändan får.
Men det som är överlägset viktigast, oavsett om du köper en 30% normalmast eller 100% vörsting räjspinne är att masten passar till ditt segel.
Jag kör hellre med en 30% kolmast som jag vet passar än en 100% mast som är fel.
Många som kör på Guns bättre master verkar nöjda. NP är ju kända för att vara ligga i det övre prisspannet (ähum), men har också några av de bästa masterna och bommarna som finns.
Men som sagt, kolla upp om masten du kikar på passar till ditt segel först och främst.
-
För länge, länge sedan så körde jag och en kompis Höllviken i rak frånlandsvind med dåtidens speedgrejor (NP RAF Speed, ah! Bildbevis finns!). Vi gick ut mest för att få segla lite, och det var nog nästan rak S eller SV. Faktum är att vinden då var oväntat jämn en bit ut och det var väldigt platt. Vi körde ute vid pirens slut, ungefär. Är detta något som ni testat där nere?
Ett av mina allra finaste surfminnen, faktiskt. Det var i juni, minst 25 grader i vattnet och shortssegling!
-
Vindmätare en bit därifrån, på sydöstkusten…
http://www.s119568945.websitehome.co.uk/weather/weathercentral_liveweather4.htm
Jag såg Dunken bland deltagarna, men det kanske inte var en helt uppdaterad lista? Gul gubbe är det på http://spectator.sport-track.com/spec/shell.php?bgc=0xc2d730