Forumsvar skapade

Sida 216 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 mars, 2008 vid 09:52 som svar på: Silly season… igen…

Öh, är det ”Silly season”?

Jag trodde mer att det var din drog – nyheter? 😀 😀 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:50 som svar på: Sommer CrossO 6.2 -05 vs. North duke 6.4 -08

Ja, när jag körde CO 6.2 med RDM tyckte även jag att det var lite väl mjukt. Men det är ju helt klart värt att testa först!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:18 som svar på: grattis Benke till en suuuupertid!!!!!

Ähum, den där typen av uttalanden känns ju inte helt säkra… gps utvecklas hela tiden, och kan en dag (snarare än vi tror?) mer än väl utmana de mätmetoder som ISA och MOS kör idag.

Ett intressant system som är på gång är Galileo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_positioning_system

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:06 som svar på: Sommer CrossO 6.2 -05 vs. North duke 6.4 -08

Jag tycker definitivt att du skall testa RDM på Crossover innan du byter. Jag tyckte att RDM var ett lyft för mina Crossover, mest för att de blev lite mjukare med helfin rotation.

Just CO 6.2 kräver lite mer av 430 masten, men AMEX är (tror jag) snäppet styvare än Powerex/Simmer, vilket faktiskt kan vara en fördel just i 6.2. Amex-master brukar funka fint i just Simmer-segel (jag kör med AMEX i mina Icon och mitt XD, funkar kalasfint).

Så – testa först, byt sedan!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 mars, 2008 vid 14:02 som svar på: Goya one 95L vs RRD FSW 100L

Goyan, mig veterligen, är ganska vågorienterad.

Jag har kört RRD FSW i rätt fina vågor på Guincho, och då funkade i alla fall FSW 95 fin-fint. Men på RRD bör man byta till en riktig vågfena.

En bräda inom RRD som jag tror kan vara en intressant jämförelse med Goya One 95 är faktiskt RRD WaveCult 90. Goya One 95 är 60.5 bred, RRD WC 90 är 62. Jag valde WC90 för att få en mer vågorienterad 90-liters planka, och det har jag verkligen fått. Oväntat bra på plattavatten är den, en fin bonus.

Håller för övrigt med om det där resonemanget att väldigt många brädor är utvecklade för 70-80 kilos personer.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 februari, 2008 vid 17:44 som svar på: Yänke-boards
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 februari, 2008 vid 08:27 som svar på: Vem surfar mest i hela Sverige?

Nänänä, stopp och belägg.

Den glädje med vilken jag möter vind, vatten och vågor de alldeles för få gånger vi får möjlighet att umgås är något alldeles oerhört stor. Och fin. Och vacker. Dagar som andra förkastar som ”för byigt”, ”för lite vind”, ”för dålig vinkel” tas med största tacksamhet emot. All tid på vattnet är kul tid! Skalan börjar på ”härligt” och går till ”religösa utomkroppsliga upplevelser kryddat med adrenalin, sann glädje och fullständig harmoni”.

Så – jag utmanar på största allvar ”roligast på vattnet”. En gren där jag tycker att ”kampen” på ett härligt sätt har utvecklas på många lokala spots, kanske framförallt på Torö (med folk som Jesper_B och Koa som fin-fina företrädare av äkta seglingsglädje) där den gemensamma stoken ofta är riktigt, riktigt skön.

Och vem som surfar mest i hela Sverige? Inte fasen är det jag i alla fall. Men jädrar var roligt det är, och faktum är att det efter 20 år i sporten är roligare än någonsin!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2008 vid 20:01 som svar på: Silly season… igen…

Surfers Paradise har agenturen för Quatro i Sverige.

Men det är inte så himla många som säljs.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2008 vid 15:44 som svar på: Rekord i kartongnytt?

Ola H?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2008 vid 13:19 som svar på: Vad ska jag välja som andra segel?

SKIPPA RS6!

DET VORE SOM ATT KÖPA STÖRTLOPPSSKIDOR UTAN ATT ENS KUNNA ÅKA KNAPPLIFT.

Så. Nu var det sagt. Över till mer normal diskussion.

Du kan lugnt gå ner från en bra, modern nionolla till ett lite mer manövervänligt segel runt sexhalv. Inga problem alls. Jag körde ett tag från V8 8.5 till 6.2. Inga problem alls.

Eftersom du främst vill förbättra grunder (vattenstart, gippar, segelhantering) skulle jag rekommendera ett segel utan cambers. Och som sagt, kan vara en fördel om du hittar en för 430 (spara en mast), men är ju inte nödvändigt.

Dock – se till att få rätt mast till seglet. Som alltid.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:04 som svar på: Rekord i kartongnytt?

Japp. Den manliga koordinationsförmågan är uppenbarligen gravt underskattad.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:03 som svar på: Sveriges värsta segel!?!

Jag tackar ödmjukast för detta inlägg. Den ganska rejäla revan i mitt nya fina Icon 4.7 känns nu mer som en prydnad. Ja, värd att bevara. Vacker.

Nu gör det inget om det dröjer lite med lagningen.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2008 vid 10:01 som svar på: Vad ska jag välja som andra segel?

Ja, RS6 7.2 kan vi ju stryka direkt.

Tror att du är inne på ett lagom kliv ner, runt 6.5 blir fint för att slipa på gippar, vattenstarter och lite manövrar. Även vettig minsta size på din bräda. Antingen skaffar du ett lite snabbare freeride-segel utan cambers som typ det där Goya seglet eller så kan du även kika på segel med ett par cambers som fortfarande är smidiga att manövrerar (typ NP V6, Simmer 2XC och liknande).

En tanke, dock, kan vara att hitta något som är mellan 6 och sexhalv som går att rigga på en 430 mast. Då slipper du köpa en 460 mast (du har ju redan en 490). 430 masten kan du sedan ha för segel ända ner mot femnoll-femhalv.

Lycka till!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2008 vid 09:55 som svar på: Rekord i kartongnytt?

Jag har missbedömt dig helt. Jag trodde att det här var din våta dröm?

Men – en man måste väl få drömma om flera saker, ah! :tongue:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 februari, 2008 vid 19:32 som svar på: Silly season… igen…

Jahapp, vad tror ni om det här:

Angulo is now on MauiSails!

he was testing and photographing in Cabe Verde yesterday!!

från boardseekermags forum. En hygglig skräll, måste jag säga.

Sida 216 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA