dr-masse
Forumsvar skapade
-
… och Rudy Splaish. Skaparen Kent Nilsson (senare Zeiron) lär ju knalla runt någonstans på västkusten.
Återkommer med några ex från nätet. Fortfarande briljant.
-
Med tanke på att kitens profil är intakt måste det ju vara tvärtom:
”Flygplan fastnar i kite!”
Kraftfulla saker, de där kitarna.
-
Jädrar vad skön! Och oj, vad många trasiga byglar det lär bli i liftarna i vinter efter det där …
-
En mast av standarddiameter med högre kolhalt har mycket riktigt oftast lägre hållbarhet. Viktigare än kolhalten är dock konstruktionen. Men en 30% kolmast kommer nog alltid att hålla bättre än en 100%are.
Att masten är av pre-preg konstruktion innebär oftast (alltid?) att den är lättare än en mast med samma kolhalt i annan konstruktion. En mast med 80% kolhalt kan mycket väl vara både tyngre och ha sämre prestanda än en mast som har 55-60% kol men är byggd med pre-preg teknik.
Så – stirra dig inte blind på kolhalten, utan även konstruktion och vikt är av betydelse. Jag brukar titta mest på tre saker när jag väljer mast, i prio-ordning:
1. Rätt mast för mitt segel
2. Låg vikt för pengarna
3. Bra konstruktionBåde Fiberspar 4200 och SC6 är bra master. SC6 är pre-preg, 4200 vet jag ej. X6 är en bra mast det med, men är lite dyrare som NP ofta är.
SC6 är en mast som jag själv kört mycket och är en typ av mast som jag anser räcker väldigt långt för de allra, allra flesta vindsurfare. Först i längder över 460 skulle jag rekommendera att lägga mer pengar på masten, om man inte är rätt duktig eller seglar mycket med segel som kräver mer prestanda ur masten.
-
dr-masse
Medlem27 oktober, 2007 vid 14:27 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustningBra upprop att skriva på – gjort!
-
Fiji?
http://www.safarilodge.com.fj/
Lång resa, men värre än Maui kan det ju knappast vara. Läcker resmål, mmmm…
-
@surferic 424548 wrote:
Ja, 2 veckor är kort men jag hade inga planer på att åka när jag snubblade på en 2-veckorsbiljett för 2995 kr. Underbart e kort…
Mmm… det där låter ju bra! Jag snubblar över biljetter och resor varje dag, men missar att plocka upp de … 😀 När får man se dig på Torö igen?
-
Jag tycker windfinder är sådär … och tycker att gfs (windguru) har snäppt upp sig på senare tid. Hoppas det stämmer igen.
Faktum är att jag emellanåt kikar på en två-veckors gfs som indikerar förvånansvärt bra om det är vind på gång eller ej.
http://www.arl.noaa.gov/ready-bin/animation.pl?id=GFS&mdl=grads/gfslr/europe/panel6&file=animhttp://www.metcheck.com/V40/UK/FREE/europe_forecast_14days.asp?locationID=3267
-
dr-masse
Medlem25 oktober, 2007 vid 11:17 som svar på: British Airways förbjuder vindsurfingutrustningVilket j-a skitsnack de bjuder på.
Dela upp bagaget, då.
– En bräda i separat boardbag, max 15 kilo.
– Tre segel, en mast i seperat segeltrunk, max 23 kilo.Vad är problement? Kom inte och hävda att en boardbag á 15 kilo är svårare att hantera än tex en fullpackad golfbag eller en 32 kilos resväska. Kom heller inte och hävda att det inte får plats eller kan hanteras av flygplasternas system.
De flesta moderna flygplan har större utrymmen för i- och urlastning av bagage, inte mindre.
Att de sedan vill undvika fullastade trippelbagar på 67 kg, ja – det säger jag inget om. Även maxvikten på 32 kg är minst sagt vettig om man tänker på de som jobbar som lastare.
Men det här är ju fan inget annat än idioti och bevis på att BA har noll koll på hur en modern vindsurfingutrustning ser ut och kan packas lätt och relativt utrymmessnålt.
BA av!
-
Ja, den där onsdagen sitter man ju och kikar på nu… Uj, vad fint det vore med ett Torö-åk innan säsongen är över… då kommer nog 2007 att skrivas in som en av mina allraa bästa säsonger någonsin.
-
Njäe, försökte nyss ändra min Icon recension till årsmodell ”2008”, men det fins endast till 2007 i listan?
-
”Camber vår som är i maststrumpan, helgad vare masten”
En första prognos: Gnällbälltsprofessorn skriver alldeles för långa inlägg. Och skall man var jobbig krävs mer än ”sök och ersätt” i snodda alster.
Min andra prognos: Den här tråden har bara börjat.
-
Sitter du på en traktor för att symbolisera maxfarten på din bräda?
Dags att sätta upp en sådan här på seglet?
Jag ställer vilka jävla prognoser jag vill.
-
Det här är nog den första tråden någonsin här på speedforumet som påminner lite, lite om en helt vanlig tråd på kitekonfen … 😀
Man blir uppenbarligen både yngre och kaxigare av att schpeeeda!