dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ere pessimism jag tycker mig ana där?!?
Det kommer att bli asbra! Jesper B. stoke redan nu!
Va fasen, det är lika bra att ta ut all stoke i förskott, annars blir det ju aldrig av.
Häng med ner på fredag, vet ja. Visst, inget pangtryck men kul segling kan det bli med lite flyt!
SMHI har årets glädjeprogge för söndagen, men den tror faktiskt inte ens jag på (långtid på båtwebben).
-
Det är bokat å klart. Prognosen skall skrivas ned å det grövsta för att jag inte skall åka.
-
Det har spanats på både bil och flyg dit… SAS flyger någorlunda nära, men små kärror. Få direktflyg. Lurigt.
Räkna med 12 timmar+ i bil från Stockholm, typ. Men uj, uj, uj, vad det ser fint ut!
-
dr-masse
Medlem17 september, 2007 vid 13:36 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?@Snuffe 415741 wrote:
De säsonger jag varit i Guincho så var det helt klart varit så att den som red vågen hade rätt till den. En våg kan sälla ridas på speciellt många ställen eller över stora ytor (tyvärr) därför var det kotym att den som rider en våg har mer rätt till väg en som satsar på att hoppa.
Det skönaste med Guincho var ju att shorebreaket rensade ut alla som hade problem att ta sig ut så det var ju inga tyskar och bara duktiga surfare som seglade där och då var det liksom aldrig några problem. Alla körde med upsikt och respekt. Tyvärr verkar det inte vara lika gemytligt i Apelviken… synd.
Men nu förstår jag ingenting. Det är ju just shorebräjket, och brytet närmast utanför, som gör att man har rätt till väg UT på Guincho, inte IN?!? Fast jag håller med Ola H., det är rättså rörigt där nere. Jag slåss inte om de bästa vågorna, utan tar hellre de som man får lite mer utrymme på. Och så undviker jag Guincho från en bit in i juli och hela augusti. Då kan det vara så in i h-e trångt på vattnet där…
Att det skulle vara ”kutym” att den som rider en våg på Guincho har rätt till väg framför den som satsar på hopp har missats av mig i alla fall, under de 8-9 gånger jag varit där (varav ett år på plats). I och för sig blir vågridningen oftast lite längre ned i vind, så det är oftast (utom när det är fullt med folk) inget större problem där, så du kan ha rätt. Jag har haft fel förr, skall gudarna veta!
I somras så plockade jag en våg mitt framför näsan på en local och sabbade hans hopp, mest för att jag missuppfattade hans intentioner, men det blev inga glada miner då… ”kook” var nog endast mellannamnet på hans tankar om mig i det ögonblicket, ah! Att jag sedan följde upp det hela med att sno nästa våg på vägen in framför samma kille, helt av misstag igen då jag tittade åt helt fel håll, gjorde ju inte saken bättre… :crazy:
Nåja, åter till ämnet. Ett perfekt regelverk för vindsurfing i vågor går nog inte att få fram. Men grundregeln att den som är på väg ut har rätt till väg är mycket, mycket sund i mina ögon. Om inte annat för att den som är på vågen helt enkelt kan välja väg så väldigt mycket enklare i de allra flesta situationer.
Åsså tror jag på att söka kontakt och visa sina intentioner och bjuda på ett hopp eller två, eller släppa en våg då och då. Det får man tillbaka!
-
Det går nog bra om man kan köra vågor och har bra timing. Det som lätt kan bli väldigt, väldigt trist (och dyyyyyyyyrt) är när du blir spolad och kolmasten, seglet och bommen i ditt speedkit blir till skräp… :crazy:
-
lowgospockonizer.
Men allvarligare… en ostrulle into forward (cheeseroll först, forwar sedan) borde väl funka?
Dubbel push, tror jag på.
Och Campello lär väl landa en trippel framåt vilken dag som helst. Eller?
-
dr-masse
Medlem17 september, 2007 vid 07:53 som svar på: Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?Snuffe, jag rekommenderar en tur till Guincho med den inställningen. Och betraktar, på säkert avstånd, gärna hur du förklarar för localsen varför du fortsatte på vågen när han var på väg ut.
Utanför brytet, där det ändå inte pågår vågridning eller är problem med att komma ut, gäller såklart vanliga väjningsregler. Men att hävda att ”bara för att den som är på väg ut har god fart och jag är på en fin våg och siktar på läppträff” innebär att den som är på väg ut plötsligt skall väja är… illa. Om jag uttrycker mig försiktigt.
Jag är ingen grym vågseglare, men en sak har jag lärt mig. De som är på väg ut har alltid rätt till väg.
Sen kan man ju söka ögonkontakt och lösa det på bästa sätt för bägge, både hopp och ridning är ju målet! men regeln kvarstår. Benhårt, i min värld.
Är jag på väg ut med kontroll, men ej har fart för fläskigt hopp så brukar jag försöka släppa folk som rider vågen på väg in. Antingen genom att höjda upp lite extra, eller falla av väldigt tydligt.
Men om jag skulle bli fetspolad, eller ännu värre, påseglad av någon som är på vågen med mig på väg ut… då krävs den en oerhört tjusig förklaring…. milt uttryckt.
-
dr-masse
Medlem17 september, 2007 vid 06:57 som svar på: Crossover eller Gun Sails Hammer, vilken är bäst? Jag vet 😉Redigt test igen! Kul läsning, många intressanta synpunkter. Känns som om just Hammer/Icon hade varit extra intressant. Har själv bytt från mina kära Crossover (som jag kört i fem säsonger) till Icon just i år.
Simmer har dubbla ”rullaihopsegletstroppar” sedan 2007 i alla sina segel (våg å freestyle i alla fall).
-
@pure 415265 wrote:
Grymma bilder.. är det säkert att det inte är i fjällen? 🙂
Ja, riktigt fläskiga bilder! Grymt läcker att se hur de svävar i luften där uppe i fjällen… 😀
MER!
-
Grattis alla västkustare!
Idag blir det åka av – film och bilder tack! Njut av dagen!
Station: Nidingen 04:00
Vindriktning: Väst
Vindhastighet: 21 m/s
Byvindhastighet: 26 m/s
Lufttemperatur: 11.6 °C
Sikt: ** km
Stationshöjd: 2 m -
Det var kul på Torö idag! Visst, rak onshore men jag gillar ALL vågsegling på Torö, ah!
Och att jag körde som ensam vindsurfare mellan 14.00 och 15.00 i fina förhållanden med 5.3, med bästa vinkeln fram till 18.30 i alla fall, kommer att vara ett av säsongens stora mysterier för min del…
-
dr-masse
Medlem13 september, 2007 vid 18:31 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorDu kan skicka en CAD/CAM fil till Cobra och få en bräda av det. Men hur ”high-tech” det är vete fasen…
-
dr-masse
Medlem13 september, 2007 vid 07:56 som svar på: What you see it what you get! -JPs nya marknadsföring av 2008års brädorCobra har också cnc fräsar.
Kan nog vara lite vanskligt att hävda att AHD har mer högteknologisk tillverkning än Cobra. Då bör man nog ha besökt båda fabrikerna, och det är det nog ett mycket litet fåtal som har gjort.
-
Kauli vann! Nu blev jag glad!
Skall bara få in en justerbar hjälm i bakbeslaget på bommen till på fredag… lite att fixa med, märker jag.