Forumsvar skapade

Sida 230 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    12 september, 2007 vid 08:05 som svar på: Grym Stockholmsprognos i flera dar.

Svennis bil i kombination med en låst, men härlig!, helg för min del gör att vindgarantin är bombsäker. Ni kan börja rigga redan nu.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    12 september, 2007 vid 08:04 som svar på: Tekknosport Wavefenor?

Hönscheid fenan i G10 har det sagts mig av duktiga seglare är riktigt bra.

Något som kan vara värt att spana på är att Maui Fin Co 2K verkar komma i G10 nu. Har två, ej testade, som kom med RRD-brädor. Ser väldigt fina ut!

Fast det är lite småirriterande att kanterna på trycket ”känns” på fenan när man drar över de med handen. Säkert inget att bry sig om, men jag funderar på att våtslipa lite… überpetigt? Kanske.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2007 vid 20:08 som svar på: The windsurfing movie

The Windsurfing Movie är en klassiker. Den förtjänar en ordentlig recension här på konfen, följt av en riktigt fläskig rekommendation.

Känslan av att se på en film och tänka tanken ”jag håller på med världens bästa sport!”, fylld av upprymdhet och entusiasm efter mer än 20 år i sporten gör mig så glad.

Den här filmen har ju för fasen allt. Reportagen du läst om och velat se mer bilder på finns här. På film. Fet, läcker, skön film.

Naish och Polakow på Backyards.
    Kaulis pushforward. Filmad från två, nej tre!, håll.
    Levi, Boujmaa och Baptiste i Marocko. Och inte brunvatten bortblåsta Marocko. Utan ett magiskt Marocko. Magiskt.
    Naish när han dominerar på Lanes i Kona-vindar.
    Levi i storform.
    Jaws.
    Mike Waltze inviger Hookipa.
    Robby Naish.
    Mark Angulo. Josh Angulo.

Robby Naish.

Och sedan. När den börjar bli lite seg. Så slutar den vara seg.

Kap Verde-tävlingen. Herreminjössesskapare säger jag bara. Det är vindsurfingens finaste ögonblick de senaste 10 åren. Kan endast få rimlig konkurrens om Finian och grabbarna knäcker 50 knop rejält. Helst snart.

Fotot i de påkostade delarna är enormt bra.

Möjlig nackdel? Domineras väldigt hårt av vågsegling. För att inte säga totalt. Men det är rätt. För det är ju det vi sysslar med. Vind – surfing.

The Windsurfing Movie gör mig stolt över att få vara ett litet, mikroskopiskt dammkorn i vindsurfingvärlden. Jag är ju en del av den. Världens bästa sport.

Även om surfbilen går på en cylinder. Även om du inte kan äta på tre dar. Även om du snart får påhälsning av kronofogden.

Köp den här filmen. Den är grym.

Visst, det finns små anmärkningar man kan komma med. Det får andra ägna sig åt. Själv tänker jag tillåta att ohämmat hänge ge mig åt entusiasm och lycka över att ha denna rulle i min lilla filmsamling. Hedersplats är bara förnamnet.

R.I.P. var starten. Detta är fortsättningen. Det kunde knappt bli bättre.

Jag ser fram emot avslutningen i denna trippel. När Calle Nyberg får den FETA budgeten och visar hur en final skall vara. The Windsurfing Final. När kommer den?

Nu skall jag nog se den igen. 😀 😀 😀 😀 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2007 vid 14:49 som svar på: PWA Brasilien

@adde 413850 wrote:

Förutom att han möter Victor Fernandez….

Ja, jag såg det. Och insåg då att det var de i den nedre delen av stegen som hade bättre chans att gå långt… :tongue:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2007 vid 11:25 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Mina Crossover 4.2 har även de fungerat ypperligt med 400-master, både RDM och SDM. Så jag kan lätt tänka mig att 4.0 Crossover fugerar bra med 400, särskilt om det är RDM (ger lite bättre rotation, som jag tycker Crossover mår bra av, särskilt i vågor).

Vad är det för årsmodell på din 5.3?a Jag tror inte att Crossover 5.3 fungerar alls särskilt bra på 400-mast, faktiskt. Det lär vara likadant med X-flex och Vision (jag har kört X-flex 5.3 på 430 RDM, tror inte att 400 hade varit någon höjdare i det seglet). Jag mailade faktiskt Simmer en gång och frågade just detta, och då avråddes jag från att köra 400 mast i Crossover/X-flex/Vision i just 5.3. Finns nog en anledning till det…

Crossover och Icon är ganska lika, men spontant känns Icon lite mjukare med mindre spänning i duken än Crossover. Viss skillnad på maskurva tycker jag mig se, lite rakare i Icon. Mitt Icon 5.3 står grymt fint på 400 RDM mast, tror inte det skulle gilla 430 någe vidare.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2007 vid 11:06 som svar på: PWA Brasilien

Klassisk vågor, lite krosspå…

Borde inte McKercher bli farlig? Men Voget och Angulo känns svårare att ta sig förbi, så klättring kanske det blir mer i den undre halvan?

Att ta sig förbi Swift och, kanske framförallt, Williams, känns klart rimligare… Taboulet behöver mer krut i prylarna, tror jag. Borde inte Volwater kunna ta sig vidare, i alla fall? Volwater och Traversa, tror jag nog på. Även Polakow behöver mer vind, tror jag.

Baker imponerar igen, men jag tror inte han rår på Siver eller Kauli. Kan nog även få problem med en het seglare på väg upp. Men fasen vilken tävlingsseglare han är, Baker!

http://www.pwaworldtour.com/index.php?id=636

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2007 vid 10:55 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

@Ola H. 413744 wrote:

Men tänk vad du lärt dig mycket under tiden. Jag tror fler personer borde testa runt lite mer och inet vara så låsta vid vissa brädtyper och -storlekar, segellinjer etc. Det är iofs en poäng att verkligen segla in sig på saker också, men man hinner nog med det också vad det lider.

Det är faktiskt precis så det är! Dessutom, vågar jag hävda det?, så har min vågsegling gått från ”usel” till ”någorlunda” under de här åren, och jag känner mig klart tryggare med exempelvis en 75-liters planka numera. Jag tror även att jag är bättre på att ta mig ut med mindre tryck i seglet, och blir mer och mer intresserad av själva vågridningen. Det är ju så otroligt roligt att rida vågor! :laugh:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2007 vid 09:56 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

@Ola H. 413709 wrote:

Exakt! Man har oftast någon favvisstorlek och det gör att procentprincipen i praktiken får underordnad betydelse.
    ….

Jag tycker 4.2-5.0 känns rätt tveksamt för vågsegling (i alla fall vågridning). I en tråd på Hotkonfen skriver Jeff Hendersson om den kombinationen ”5.0 to 4.2 is an odd jump. Too much premium wind missed. I would do 5.0, 4.5 and hang on until you want your 3.8 really bad.”

Tom Hammerton lägger till: ”I agree, Get 5.0 and 4.5. You can hang on to the 4.5 in a lot of wind. I think there will be a lot more days when you will want a 4.5 rather than a 4.2.”

En del kanske kör på sin lilla (och mer dragkänslig) bräda också. Ett känsligt spektrum, helt enkelt. Och underriggad 4.2 är sällan bra. Lite lätt underriggad 4.5 tycker jag är mindre problematiskt. Men, men, kanske är det mitt psyke som lurar mig.

Jag har ju i fyra säsonger kört 5.7, 5.0 och 4.2. Nu blir det en rätt risig vågseglares perspektiv här (uj, uj, vad jag har kvar att lära mig inom vågsegling, men samtidigt är det härligt!), men det kan ju kanske vara intressant för den som liksom mig försöker planera sina segelstorlekar för både vågor och platt.

På plattare vatten har jag tyckt att 5.7, 5.0 och 4.2 varit helt smärtfritt. Inga problem alls att gå ner från 5.0 till 4.2. Steget från 5.7 till 5.0 har fungerat hur bra som helst. 5.7, och även 5.0, har dessutom varit två storlekar som fungerat på min stora freestyleplanka. Men nu skall vi prata vågor. Och när jag kört utomlands (läs – Guincho) och fått de få dagar man får med bättre vågor här hemma så har jag ofta saknat något mellan 5.0 och 4.2. Det är precis som Ola H. skriver, 4.2 blir lite liten för at ta sig ut, 5.0 för stor när man väl är på vågen. Jag tycker det är j-igt svårt att köra bra (eller, ähum, mindre dåligt…) i vågor när det är lite vinkel och man har för mycket krut i seglet.

En säkerligen urgammal superetablerad regel för de som kör vågor, men som blivit väldigt påtaglig för mig de senaste två säsongerna, är ju det min (förhopningsvis inte helt galna) spaning att
    – i onshore krävs större bräda och tryck i seglet, både ut och in. Det går inte att göra ett sk-t på vågen i pålandsvind utan kraft i seglet.
    – i snedvind och någrorlunda sidvind kan man direkt börja göra lite avkall på tryck i seglet, man börjar få fördel och hjälp av vågen på vägen in. Tryck krävs dock fortfarande.
    – i bra sidvind eller side-off så kan man ju välja minsta kitet som överhuvudtaget går att ta sig ut med. Väl på vågen vill du ändå ha så litet segel som möjligt i nävarna och minsta brädan under fossingarna. Det är fruktansvärt kul och lärorikt att köra i side-off, förresten!

För att kunna täcka allt detta, på resor men även här på hemmaplan, har jag något motvilligt tvingats inse att det krävs lite tätare mellan segelstorlekarna än vad jag haft tidigare. Jag har även lärt mig att i lite riktigare vågor så kör jag ogärna med större segel än 5.3. När jag exempelvis seglar i Guincho och det är vågor så blir det aldrig större än 5.3, hellre 5.3 och en stor vågis än 5.7 och liten vågbräda, faktiskt.

Så – därav mitt val att nu köra 5.3, 4.7 och 4.1. Tanken är att 5.3 kommer att användas på stora vågbrädan i pålandsvind, men även när det är lite knepigare att ta sig ut och en storbadare som jag själv behöver all hjälp jag kan få. Faktum är att även 4.7 kan funka på stora vågisen (hoppas jag) om det är väldgit av/på, vilket inte är helt ovanligt. Mer jämn vind och/eller bättre vinkel så åker ju lilla brädan fram, såklart.

Är det väldigt lätt vind så finns en 6.0 som kan ta med mig ut i vågorna, men det är lite av ett reservsegel. Mest för onshore med stora vågbrädan.

På det stora hela så känns det lite skumt.

Jag har nu 5.3, 4.7 och 4.1 samt en 75-liters klassisk vågis. Något som Ola H. för typ 5 år sedan tyckte att jag borde ha. Ibland krävs det tid för att saker och ting skall sjunka in… http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=19258

Men det känns skumt att ha släppt 5.7. Kanske får komplettera med en sådan Crossover senare… :tongue:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    11 september, 2007 vid 09:19 som svar på: Jason Diffin lämnar Simmer Sails!

@El_Duderino 413427 wrote:

Vad menar du med detta? 😉

Ha, ha, ha!

Ere du som är Thomas Persson? 😀 😀

Glömde helt bort att du hade det nicket här på konfen. Roligt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 september, 2007 vid 15:26 som svar på: Jason Diffin lämnar Simmer Sails!

Mmm, de kanske kan lösa det där genom att lyfta fram teamseglarna lite mer och köra ”signature” stuk lite tydligare än idag. Bland annat Victor Fernandez känns ju rätt het, måste man säga (även om han nyss åkte ut i första rundan i PWA Brasilien). Och de har många andra bra Simmer-seglare i sitt stall.

Jag är ju partisk eftersom jag kört mycket Simmer i flera år nu, men tycker ärligt att 07-08 känns väldigt bra och är snygga! Fast jag gillade de enfärgade seglen en hel del oxå, tror att de hade något där…

Minska fasta kostnader? Gick inte Diffin själv, eller?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 september, 2007 vid 15:19 som svar på: Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Jag tycker fortfarande att det är fett underbetyg åt vindsurfindustrin att man kan behöva tre master för att få ut bra (även bästa, så hård är jag mot mina prylleverantörer… 😀 ) prestanda ur tre segel som ligger hyggligt nära varandra i storlek.

Exempelvis 5.3, 4.7 och 4.2 är ju inte ovanligt att det rekas 430, 400 och 370 för. Lägg till typ en 6.4, och du har fyra master för fyra segel. Det är fanimej inte rimligt. Och du struntar jag glatt i fysikens alla lagar, IMCS, böjkurvor och koltuber som glatt kapas i olika längder som olika master.

Visst, när jag provriggade mitt Icon 4.1 hemma i vardagsrummet, tur att frun inte var hemma då!, så upplevde jag att 400 var lite hård för det seglet, även om det såg bra ut. Och jag kommer att handla 370, så småningom. Men det är och förblir likväl lite surt.

Sagt det förr och säger det igen – för en segellinje mellan typ 7.0 och 4.0 borde det absolut räcka med två master och ändå kunna få bästa prestanda. Punkt.

Uj, jag kan verkligen gå igång på det här ämnet med surfprylar och deras omodernitet. Skall vi prata US-box när vi ändå är igång? 😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 september, 2007 vid 15:06 som svar på: Jason Diffin lämnar Simmer Sails!

Vad jag vet så har Diffin i stort sett haft eget ansvar endast för X-flex och Vision , där en viss Persson dock har ofta lagt sista handen på framförallt de större storlekarna…

Det känns ju lite som att Simmers designer är Thomas Persson, vilket ju är alldeles utmärkt. Men han kanske är lite för osynlig mot grabbar som Kaseler, Spanier, Rosenblad och Stroj. Kanske behöver Simmer en ”känd” och hipp designer för varumärket? Eller rentav klä upp Persson som en lätt pårökt hawaiian och kalla honom för ”El Duderiño”? 🙂 (ja, ja, fördomarna står som spön i backen, jag vet…)

Nåja – alltid spännande med förändringar!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 september, 2007 vid 14:56 som svar på: PWA Brasilien

Å nu åkte Angulo ut!

Kanske skulle han fokusera mer på sitt eget heat än att snatta vågor av de som han inte ens tävlar mot… 😉

Heja Kauli!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 september, 2007 vid 13:37 som svar på: PWA Brasilien

Det verkar vara väldigt ”Brittiska” förhållanden där!

Galet mycket hemmaplan för Kauli, jag hoppas faktiskt att han vinner.

Det är verkligen bra vågtävlingar i år!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 september, 2007 vid 13:29 som svar på: Exocet

Skidsport Bromma och Surfers Paradise säljer JP.

Men försök att först ringa in vilken typ av bräda, bredd, volym, användningsområde och tänkta segelstorlekar du behöver innan du börjar spana in vilket märke som gäller.

De allra flesta tillverkare har väldigt bra brädor i den klassen du verkar vara intresserad av.

Så – vad väger du, hur duktigt är du, var tänker du segla, skall du ha den som din enda bräda eller kommer den att komplettera eller kompletteras av en till är några frågor som bör dyka upp om du skall kunna få mer värdefulla tips än att ”FJPFANATICEXOCET” har en jäklit het planka som är bäst!

Sida 230 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA