dr-masse
Forumsvar skapade
-
Skulle tro att en FSW i normalfallet har snäppet kraftigare (och kanske därmed något tyngre) konstruktion.
-
Ska du rida vågor med den så rekommenderar jag en FSW. Mer allround brädor finns nog inte i 100-liters klassen.
Poppo är en grym vågseglare (klasser bättre än mig), men jag tycker att vissa freestyle-brädor nog kan vara OK i vågor. Andy King (brittiskt proffs) körde hårt (delayed framåt, bakåt, push, feta aerials) med en Goya freestyle på typ 100 liter i riktiga vågförhållanden i Brandon Bay… men det var en custom. Men helt klart en ”riktig” freestyle.
Nåja. Det är väl kanske typ såhär – Freestyle runt 100 liter – kan var OK även i mindre/medel vågor. Freestylewave runt 100 liter – garanterat bra i mindre medel vågor, kan vara mycket bra till och med!
Om jag jämför Fanatic FreeWave 98 med min gamla Skate 100 (2005), som jag båda kört i vågor, där Skaten fungerade överraskande bra (utifrån att jag knappt trodde det skulle funka alls) så är FreeWaven klart bättre.
Förresten, Poppo, såg dig dra av en j-igt snygg aerial på Salnö sist! Dagens manöver!
-
Jag har ju kört lite brädor av det där slaget, mest Fanatic (Skate 100, 64, 112 och 112), lite Mistral (Joker 114 och 115) samt ett par freestylewavebrädor (Fanatic FW98, RRD FSW 95 och 85).
Jag skulle säga, och drar till med att generalisera lite!, att följande är de huvudsakliga skillnaderna mellan en fsw och en renodlad freestyle:
– Det är klart bättre ”pop” i en freestyle
– Det är bättre kontroll med en freestylewave
– En freestylewave är bättre i vågor pga högre nos och bättre grepp i svängar. Dock fungerar många 100-liters freestylebrädor överraskande bra i vågor!
– En fsw är lättare att kontrollera i luften
– Men det är lättare att få höjd på hoppen från platt med en freestyle
– Det är klart lättare att ”tvinga” runt en freestyle i olika manövrar, slidar bättre och har lite annorlunda balansMenar man allvar med sin freestylekarriär på en sjö, ja då skulle nog jag säga att en freestylebräda är rätt. Freestylewave-brädor är dock fin-fina allroundmaskiner som man helt klart kan utveckla sitt trickande på också!
Och kom ihåg – detta är skrivet av en grabb som iofs har möjlighet att testa lite olika surfprylar men som INTE är en fantom på att segla! Jag sätter inte en enda freestylemanöver värd namnet (även om jag glatt laddar och tokkraschar på vulkaner och flakas, typ), utan mest fixar typ stroppade 360s av olika slag, lite andra segelmanövrar och envisas med eviga spinloopförsök.
-
Vad kan du för trix nu?
Är man lite vild kan man ju dra av en framåt med det där… En goiter är väl inte det man laddar på det första man gör med en 120 liters freeride.
-
Jag har bytt till Streamlineds pin i år och kör med deras RDM-längare för pin-systemet.
Svårt att uttala sig om hållbarhet, men den känns gedigen. Förlängaren är grym, väldigt nöjd med konstruktion och funktion. Men även här svårt att uttala sig om hur väl det håller, grejorna är för nya helt enkelt. Det är mycket smidigare än US-kopp, måste jag säga.
-
Det funkar fasen inte att bifoga bilder?
Steffo får ett sms strax…
Men tisdagen ser fruktat lovande ut, och jag kan segla. Uj, uj, farlig kombo för prognossänkningar…
-
-
Som du ser så skrev jag en lättvindsorienterad sjuhalva med tio år på nacken. Typ ett raceboardsegel. Eller annat för lättvind.
Det fanns en del sådana segel för tio år sedan. Även många segel med löst akterlik på den tiden hade ganska rejäl buk. Planade tidigt, toppade ut snabbare än dagens segel. Mindre register. OK?
-
Härmed garanterar jag vind över hela Sverige, men framförallt i 08-land imörrn. Hårt uppbunden av diverse familje- och släktcirkus.
Själv skulle jag välja Torö.
Surfa På!
-
alexasu har nog rätt, varbergsligan och skånesurfarna struntar rätt hårt i att hålla på och konfa. De seglar istället… :tongue:
Och det är ju lurigt att få info från locals om man inte har direktkontakt.
Men jag är nog lite envis här. Det är en stor BONUS om någon lokalförmåga skriver på konfen om det blir segling och när, men absolut inget man kan FÖRVÄNTA sig.
-
Näe, det är faktiskt inte säkert att han får tidigare planing.
En lättvindsorienterad sjuhalva med tio år på nacken (som nämnda Rushwind-segel) kan mycket väl klå ett modernt, större segel när det gäller just planingsegenskaper. Varför? Mer buk och stramare akterlik är en del av förklaringen. Däremot borde han plana ungefär lika tidigt, men framförallt få ett helt annat vindregister genom den stabilitet ett modernt segel ger och en sammantaget klart bättre balanserad rigg.
Så – det moderna seglet är nog bättre på precis allt. Utom möjligen tidig planing.
-
Det där borde vara en Ten-Cate bräda av någe slag. Populärt holländskt märke på sin tid, som så många andra märken fick lägga ner sent på åttitalet eller tidigt på nittitalet.
Jag skulle tro att seglet och brädan är från början av 80-talen, kanske fram till mitten. Från -85 någonstans tog utvecklingen rejäl fart i branschen.
Att jämföra denna bräda med en modern (mindre än tre-fyra år gammal) utrustning?
Ja, det är väl som att jämföra en T-ford med en Ferrari, typ. Det går ju bra att ta sig fram och lära sig köra bil i en T-ford. Men Ferrarin lär bjuda på en rejält mycket bättre körupplevelse…
Mer relevant är kanske att titta på andra sporter. Ett par utförsåkningslagg från 60-talet med rembindningar jämfört med ett par carving-lagg av senaste snitt, typ.
Skillnaden är stor. Väldigt stor.
Lycka till med surfandet och testa gärna en vända på lite modernare grejor om du får tillfälle!
-
Det första hoppet här är fortfarande bland det värsta jag sett.
Det ”klockas” i slutet, och då inser man (jag) att ett hopp på fyra sekunder är rätt fläskigt…
-
Ja, man åker ju oftast dit på SV och då lyfter det rejält över stranden/Ören. Vill ändå hävda att Landsort, även SMHI på nätet, nästan alltid visar mer vind än vad det är där vi seglar… (ah, skönt med lite envis diskussion här – det var ett tag sedan!)
-
Jag har stått på Torö och kollat Landsort på nätet (smhi:s mätare) då man knappt planat vid stenstranden, max 7-8 även en bit ut. Då har det blåst 12 på Landsort enligt SMHI…
Vilket iofs är fullt rimligt, mätaren sitter nog rätt högt på Landsort så då får man dra av vid vattenytan. Den man ringer är så dålig att jag inte ens bryr mig om det längre.
Jo, Utö ligger lite högt på vissa vindriktningar. Kombinationen Utö – Landsort – Almagrundet är inte så dum, om tycker jag.