Forumsvar skapade

Sida 234 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 14:45 som svar på: 08 swedspeed Skälåker igen…..

Ja, det här med väderstationer är en historia för sig.

Landsort visar alltid för mycket. Dra av 5 sekundmeter är min tumregel. Minst ”fel” på V och NV.

Stavsnäs visar alltid för lite (den väderstationen står inte så bra, lä från typ OSO till NV-N…).

Utö känns OK, även Almagrundet.

Fler som håller med om dessa spaningar?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 13:28 som svar på: Mast

Mig veterligen funkar Simmer RDM bra på Combat. Jag tror faktiskt att gänget på Surfers Paradise kan ge dig ett bra svar på denna fråga (och inte bara för att sälja mer… ).

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2007 vid 11:06 som svar på: Bilder Gislövshammar20070821

Nämen, sådär kan man ju inte resonera. Du har:

a: fått en fin dag på ett bra ställe :laugh:
    b: fått segla vågor :cool2:
    c: bestämt dig för att åka tillbaka nu när du vet hur det funkar 😀

Att begära att folk skall säga om det är ”bäst på förmiddagen” eller ”kanon på eftermiddagen” och sedan lägga ut det här som någe slags facit är ju en snudd på omöjlig begäran. Kul om man lockar ner folk från Nyköping till en ”förmiddag som garanterat kommer att rocka” och det sedan blir punka. Då skulle inte jag vilja stå som potentiell mottagare för soppakostnad och besvikelse… :tongue:

I slutändan är det ju vinden och vågorna som bestämmer. Inte du, inte jag och inte de som var där och seglade på förmiddagen. Eller hur?

Det är upp till var och en att göra sina bedömingar och diskutera med folk. Men att begära att andra skall säga ”vad som gäller” framstår för mig som rätt mycket, för mycket?, begärt, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 18:33 som svar på: Bilder Gislövshammar20070821

Uj, vad najs det ser ut. Faktiskt kul att bilderna är på lite avstånd, ger uppfattning om hur grymt fin vågen är.

Bra höjd i hoppet på första bilden, måste jag säga… vem är det? shit, vad usel jag är på hopp å vågåkning. Men OJ! vad skoj det är!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 08:41 som svar på: Stort freeridesegel för 460-mast?

Simmer Spark eller ZeroFive 8.0 riggas på 460.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    18 augusti, 2007 vid 06:07 som svar på: [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]

Jag har absolut inget emot att det finns folk som gillar kiting mer än surfing eller vindsurfing eller stavgång. Skulle lätt kunna tänka mig att kita själv, men tid och dollars håller emot lite. Har goda vänner och familj som kitar, så det vore ju lite småkorkat att köra ”ni kitare” stuket, eller hur?

Det jag försöker säga, vilket lätt kan bli fel, är att de gånger man väljer att köra kite så krävs helt enkelt mer hänsyn och tänk gentemot sin omgivning än om man vindsurfar eller surfar. Och så hoppas jag att det kan blir något som blir en del av rollen som kitare – att ta sig en extra funderare på var och hur man bör launcha och landa och köra när det finns andra i närheten.

Att det sitter en massa skyltar uppe med förbud mot vindsurfing runtom i landet har säkerligen att göra med en tid för typ tjugo år sedan med en liknande situation som kitingen nu börjar likna – ny sport med en massa utövare där en del inte är alltför genomtänkta i hur de kör. Om vindsurfingen har haft samma problem, är väl det inte ett argument för att göra om det, månne?

Problemet, i mina ögon, är detta – på de ställen där kite-surfing restriktioner och förbud uppstår så dras vindsurfingen ofta med. Det känns trist och lite onödigt, tycker jag. Inget jätte-jätteproblem, men skulle det exempelvis bli mer restriktioner på typ Torö på grund av kitingen där (som funkar fint!) skulle jag bli lite småsur måste jag medge.

Hade väldans skön segling igår och det funkade hur bra som helst mellan kitare och vindsurfare. Alla hade kul som fasen på vattnet – det är det enda som gäller, eller hur?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 augusti, 2007 vid 20:27 som svar på: Torö på fredag!

Det var NICE idag! Visst, man kan alltid efterlysa mer, men inte jag inte!

5.7, stora vågisen och 2-3 meters saker. Inte grymmevinkel, men väldigt, väldigt skoj!

Fasen, Jesper B. börjar få mig i sitt grepp. Jag riktigt känner hur jag är på väg att bli en Toröromantiker av klass. Jag tycker all segling på Stenstranden är bra numera! 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 augusti, 2007 vid 08:10 som svar på: Bilder Gislöv

Jesper, för min del får du lägga ut hur många sköna bilder på dig själv som helst, även om du kör med knäna över bommen.

Alltid kul med bilder på fin segling från svenska (och utländska) spots här på konfen!

Vore kul som fasen att testa Gislövs någon gång. Men jag har ju ”bara” hela Västkusten kvar, ähum… (makalöst nog har jag aldrig kört i Apelviken och Läjet, t ex).

Rullar nog ner mot Stenstranden i eftermiddag, även om jag just nu är lite oroad över proggen. Nåja.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    17 augusti, 2007 vid 08:05 som svar på: En vågis…vilken?

Japp, här håller jag med Ola H. helt och hållet. En modern FSW runt 85-95 liter tror jag blir helt perfekt. Exempelvis tycker jag att min Fanatic FW98 är helt perfekt med 5.7 och funkar klart bra 5.0. Ogärna mindre än 5.0, dock.

Är vågRIDNING prio kan som sagt en evo-liknande sak vara intressant, men en FSW kommer att vara bättre för att lära sig eftersom de helt enkelt är mer lättåkta och enklare att få fart på.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 13:09 som svar på: Ingen till Torö imorgon???

Ja, vad fasen. Om man kan och har tid, så får man antingen kul segling i viken eller plockar lite sköna saker i närmast rak onshore på Udden. Det är underskattat!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 10:12 som svar på: Gotland

http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?areaId=4&windDir=ALL

Grymt bra boende och mer tips finns på

http://www.surfsafarigotland.com

Gotland är hur bra som helst, och det bästa är att mycket återstår att upptäcka!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 09:53 som svar på: Ingen till Torö imorgon???

Landsort visar ALLTID för mycket. Vindmätaren sitter högt, helt enkelt. Dra av 5 sekundmeter är typ min tumregel…

Fram till typ 17.00 var det sådär igår. Det blåste dock 17 m/s på fyren senarekväll, och nog var det en 12-13 på vattnet efter 19.00.

Och visst var det KLART bättre än väntat igår, det måste jag hålla med om!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 08:12 som svar på: En vågis…vilken?

– Vilka segelstorlekar är det fråga om?
    – Vad är prioriterat – vågridning, hopp, kontroll, bra kompromiss?
    – Vilken del av segligen vill du förbättra?
    – Är det viktigare att brädan funkar bäst med större seglet eller när det är fullmacka?
    – Vilka ställen tänker du köra på?
    – Enbart vågor eller skall den vara kul på plattare vatten också?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    16 augusti, 2007 vid 08:08 som svar på: Ingen till Torö imorgon???

Det var kul igår, fyra man på udden på kvällen till mörker. Sista timmen eller två med full macka i 5.7 med vågisen, 5.0 hade funkat det med. Skoj!

Skippar idag till förmån för fredagen – bättre väder och vinkel… ?

Steffo, var det inte masthögt, förresten? Tror minsann det vred till rak ost oxå? down-the-line…

hmmm, kanske skarvar lite väl mycket nu…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    15 augusti, 2007 vid 07:54 som svar på: [Gålö surfbeach, Stockholm. Detta gäller 1/5 – 31/8 ]

OK, nu kommer jag att medge något som jag faktiskt aldrig trodde att jag skulle skriva.

Kite-surfingen har gjort att jag håller klaffen om vissa spots. Även för andra vindsurfare. Skulle det dyka upp drakar på ett par ställen som jag haft förmånen att få segla på, så vet jag att det blir problem.

Skanör, Öland och nu Skälåker är väl bara några exempel på ställen där det har vindsurfats i massor av år, men så fort kite-surfarna valt att köra där så har det bevisligen blivit restriktioner.

Det är föredömligt att det har tagits fram en lösning här, men det känns faktiskt lite snett att det även drabbar vindsurfingen (skriver medvetet ej ”vindsurfare” då det ju går fint att vara både vind- och kitesurfare).

Jag vill inte ha någon ”kite vs vindsurf” debatt, som är rättså fånig, men hoppas innerligt att det bör bli uppenbart för fler som kör kite att man måste ta extra hänsyn som draksurfare. Annars stängs ställena ner. Och det drabbar inte bara kitesurfarna.

Sida 234 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA