dr-masse
Forumsvar skapade
-
@Rasmus_W 396318 wrote:
Jag tycker det är väldigt svårt att kroka i utan att stå i stropparna om inte tamparna är väldigt långa. I många fall får jag ta ett litet skutt för att få upp kroken i ”tamphöjd” och det är inget som är enkelt för en nybörjare.
Kämpa emot sina kastfall tycker jag visst man kan göra, det gjorde jag och mina brädor höll. Men man ska göra det med korrekt stance, raka armar och man ska inte släppa. jag minns inte att man behövde överskota för att seglet ska missa nosen, det räcker med att ha fullt inskotat. Det som får seglet att slå sönder nosen är att man släpper bommen. Jag hade för vana att aldrig kroka ur när jag lärde mig segla småbräda, vare sig när jag hoppade eller när jag fick kastfall. En bieffekt är att jag lärde mig att hålla huvudet kallt när man ligger under seglet eftersom ikrokade kastfall (iaf för mig) ALLTID slutade med att jag låg under seglet, fortfarande ikrokad, med linan lite tvinnad så det var lite extra knepigt att komma loss.
Jaha.
Jag tycker du har fel. Det går utmärkt att kroka i och ur precis hur mycket som helst utan att stå i stropparna.
Om man måste ta ett litet ”skutt” för att kroka i har man för korta hängsellinor. Framförallt om man är nybörjare. (men även för i stort sett all annan segling, om du frågar mig. Möjligt undantag – formula på kryss). Det blir lite mer skutt med sittsele, men svårt att kroka i och ur skall det inte behöva vara.
Om man, som jag skrev, har någorlunda rätt längd på sina hängseltampar och skotar hem hårt när kastfallet är på väg så krokas man i stort sett alltid ur. Kastfall blir mildare om man skotar in hårt när det är på väg. Men kör vidare med dina fulltryckskastfall, om det funkar för dig.
Borde kanske skriva att man kan gå upp lite mot vinden också om det är jobbigt med kastfallskänslan.
Visst, att kämpa emot är ju något man lär sig. Men vi talar ju folk som skall lära sig att segla med hängsele här. Och hur man kämpar emot med raka armar övergår mitt förstånd. Men mitt förstånd har ju uppenbara begränsningar, oah!
Men varför debatterar jag detta med dig Rasmus? Du vet ju allt som är värt att veta om vindsurfing. Vad skulle jag med mina 21 år på vattnet kunna tillföra? :tongue:
-
Du kan inte kapa den nya längst bak istället?
-
De borde införa någon regel om att fler stegar = mer poäng med sig från tävlingen. Alla vill ju ha så mycket action som möjligt. Eller mera ”expression sessions”! Det är roligt!
Att med hela världseliten på plats i Kap Verde säga att ”nä, nu ere klart” med superförhållanden blir ju som sagt lite snopet.
Jaeger Stone är en spännande talang, hoppas han kan skrälla fett. Kul med nya seglare!
-
För de som håller på att lära sig att segla med hängsele skulle jag rekommendera två saker:
– I lättare vindar, träna på att kroka i och ur selen. Känn efter och lär dig hur det fungerar att vara ikrokad. Stå inte i stropparna.
– I mer vind – kom i stropparna först. Det gör att du får lättare att hantera att brädan vill upp i vind, samt klara kraften som krävs för att plana iväg (= undvika kastfall).Och en sak till. När man lär sig att segla med sele så blir det kastfall. När det händer, skota in rejält och åk med. Kämpa inte emot allt vad du kan, då blir det bara värre. Att skota in minskar draget i seglet, gör att du förhoppningsvis missar nosen på brädan.
Surfa På!
-
Nu är tickern igång igen! Ah, ännu en räddad arbetsdag.
-
Jag tror du har missförstått detta lysande koncept.
Jag är min tomte.
Inte din tomte. Då får du skriva till den där rödklädda skäggsnubben på Nordpolen. Som tydligen ligger i Finland. ?.
Men trevliga pm om snälla grabbars önskelistor tas naturligtvis emot. Dock kan jag, min tomte, kanske inte ordna ditt surfprylsfix.
Med tanke på dina annonser på säljes tycker jag mig ana att du snart skall surfprylstomta lite åt dig själv du med, ah!
-
Jag har löst det där genom att vara min egen tomte. Rekommenderas. Trevliga brev från en grabb som är snäll nästan jämt får jag också.
-
Vadå, försöker du på en fint sätt säga att du inte brukar ha den här höjden i dina bakåtloopar?
Jag tror jag skall börja jobba med biluthyrning. Verkar göra susen för surfet.
Daida Moreno på bilden…

-
Åh, det fixar hon lätt. Den där Morenokvinnan jobbar visst mest på någon lokal biluthyrning… 😀
En svensk igenom i alla fall!
-
Sant! Men inte lätt att ta för någon, än mindre när man är ung och vill slå igenom. F-n, grabben är ju inte ens hälften så gammal som mig. Jeeeesuuus.
-
Åh, jag riktigt känner hur jag borde betta på PWA! Skall genast maila betson, svenska spel samt unibet och ta upp ämnet.
Fet skräll! Men fasen vad synd jag tycker om Stone, torska på omsegling för att ”någon gått framför domartornet och skymt”. Eh? Filmar de inte heaten?
-
Även jag tycker att bildförslaget ser bra ut för freeride/ny i stropparna.
När man seglat mer och vill ägna sig åt manövrar/vågsegling så är större öppning på stropparna ofta bra.
-
-
Kul artikel om startfält och form (som jag kanske borde ha läst före jag kom med mina tips, ähum…):
-
Helt makalöst. Perfekt kille att sponsa – blåser det för lite, ut med honom på vattnet till folkets jubel!
Undrar vad han kör för segelstorlek – 5.0? Har ju en easy rider på landet, blir lite sugen att testa de ”enklaste” av de där wahnsinningheterna…