Forumsvar skapade

Sida 244 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    10 maj, 2007 vid 12:02 som svar på: Fysik för windsurfing

Rasmus, det där måste, avsiktligt eller ej, rankas som ett av de roligaste inläggen på konfen nånsin!!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 maj, 2007 vid 10:55 som svar på: Bringdal till Naish!!

Coolt! Hoppas han kan bli lite mer synlig igen.

Var ju kul när han till å med postade här på forumet… Finns ju ett gäng svenska speedsters som kör på just Naish, kanske läge att locka hem Anders till ett räjs i TT!!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    9 maj, 2007 vid 06:40 som svar på: Segelstorlek till Fanatic Newwave-81

Du har fasen en grymt bra segellinje för NW81. 5.7 och 5.0 kommer att funka grymt bra, 4.5 fin-fint men så även 4.1. Det är väl när det är pangtryck i 4.1 som det kan bli lite mer att hålla i, men det lär du kunna leva med, framförallt om du kör med en 20-fena, typ.

Kör själv NW80 (2007) med 5.7, funkar kalas. Och NW81 tar 5.7 minst lika bra, om inte bättre.

Najs bräda är det du har spanat in.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    8 maj, 2007 vid 14:49 som svar på: Freestyle- eller freeridebräda?

I förhållande till sin storlek så tror jag att en JP 109 planar minst lika tidigt som en JP Xcite Ride 130 (typiskt freeride-altarnativ)…

Du har ju faktiskt en väldigt lättplanad bräda i förhållande till sin storlek. En fördel med just JPs freestyle brädor är ju att de går att köra som freeride.

Köp en 34-36 freeride fena, en begagnad 7.5a, skruva i dubellstropparna bak och sätt de främre långt ut. Kommer att funka bra, och du har en kalasbra bräda att lära sig gippar, manövrar och hopp med. Fin att loopa med oxå…

Gräv där du står, blir mitt tips här.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 maj, 2007 vid 12:19 som svar på: Hur rankar ni vindsurfningens olika märken?

Ha, ha, mitt inlägg dryper av ironi!

Näe, har inget emot JP. Kikar på att köpa en själv, och har haft ett par stycken.

Att två Simmersegel av samma storlek och märke (här menar du nog modell, antar jag…) kan skilja sig gäller nog fler än Simmer, ähum.

Återkommer med den där självdiagnosen. Just nu är jag för uppfylld av maktfullkomlighet och narcissism för att orka bry mig, ah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 maj, 2007 vid 21:30 som svar på: Kappseglingsjolle vs vindsurf

Försök att loopa med en jolle. Fler frågor?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    3 maj, 2007 vid 21:26 som svar på: fråga – rätt slalomstorlek för mig?

Jag tyckte jag hade bra rulle på mitt Simmer TP Racing 7.6 och Hawk 110 redan vid en 7-8 sekundmeter. Gick igång vid 6-7. Men visst, för den där riktiga rullen krävdes nog upp mot 9-10. Och mer.

Tror nog att det krävs minst 7 kvadrat, faktiskt. Åtminstone om vi pratar 6. Sekundmeter, alltså. Väger 75-77 på 190.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 maj, 2007 vid 20:35 som svar på: simmer xd 6.8

Nu körde jag med SC10, lätt och bra mast, vilket kan ha bidragit.

Det var byigt som fasen när jag var ute. Samtidigt var det ett bra test av hur tidigt seglet gick igång, och i de kraftigaste byarna blåste det nog uppemot en 9-10 m/s. Upplevde aldrig några kontrollproblem.

Körde du möjligtvis Crossover 6.2 på en 430 RDM? Det har jag gjort, och tyckte nog inte det var någon höjdare. Det är mer drag i XD 6.4, vågar jag hävda med viss bestämdhet.

Vad väger du och vilken bräda skall du ha seglet till? Typ av segling? Har du en bra 460 mast att stoppa i?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 maj, 2007 vid 19:41 som svar på: simmer xd 6.8

Har nu kört XD 6.4 07 på SC10 460 standard mast.

Faktiskt så skulle jag, om du inte har speciella skäl, välja att köra XD i just 6.4. Tyckte det var en väldigt bra största ”size” för denna segeltyp, kändes som om jag gick igång (minst) lika tidigt som med mitt tidigare Crossover 6.7 på samma mast.

Man får suga i lite i nedhalet, och på land ser det lite underligt ut över latta tre uppifrån. Men på vattnet var det bra! Det är lite ”pitchigt”, vilket jag verkligen gillar i denna typ av segel (man dras lite uppåt/framåt på någe vis). Klart bättre för manöver/freestyle (det lilla, lilla jag kan) än mitt Crossover 6.7 måste jag säga.

Dock var bomlängden i sann Simmer-tradition inte på millimetern… 184 står det på seglet, jag körde 190. Skiljer sig från bom till bom, jag vet, men det är mer än 184 i alla fall. Mastlängden stämde dock bra.

Ovanstående är första intryck efter ett par-tre byiga timmar på vattnet. Men ett kul segel är det, oväntat stabilt måste jag säga.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 maj, 2007 vid 19:28 som svar på: Mitt Franska uttal

Nej, nej. På 2 kilometers håll kan man här känna doften av Kåta Robert.

Sådärja. Rätt skall det va.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2007 vid 19:51 som svar på: Vad gör mest nytta för tidigare planing?

Jag är rätt hårt inne på brädan. En lättdriven och lättplanad bräda som inte kräver så mycket kraft för att gå igång är svårslagen. Gärna med rätt fena.

Handlar inte om volym, utan mer om brädans bottenkurva, bredd, kanter och vikt. Typ.

Min erfarenhet är att kominationen lättplanad bräda / mindre segel går igång tidigare än normal bräda / stort segel. Däremot kan man med normal bräda / stort segel hålla planingen uppe på ett helt annat sätt. Grymt förenklat, jag kan ha fel, men så upplever jag det.

Men rätt teknik är ju överlägset, såklart.

Justerbart uthal kanske borde testas lite mer ordentligt i år.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2007 vid 19:44 som svar på: Dynamite Surfing:

Oj, det var inte meningen att uppfattas som aggro. Snarare en liten reflektion, så det är lugnt.

Tycker bara att på sistone har en del rätt bra trådar snabbt åkt ner och blivit mindre synliga eftersom det startats lite mer än vanligt. Personligen har jag inget emot några extra musklick, utan tänker mer på att den emellanåt kan vara värt att fundera över hur man mixar nyhetskänsla och intressanta trådar på bästa sätt.

Fasen, jag har nog själv startat ett gäng trådar genom åren där ämnet behandlats tidigare.

Försöker själv kolla ”har det här varit uppe” innan jag postar, framförallt om det är länkar/nyheter till nåt som är på nätet. Men det är ju så lätt hänt att glömma. Och vissa grejor kan ju vara värda att posta igen!

Ingen dynamit från min sida, mest en liten chinapuff som grund för lite diskussion, snarare.

Är ju klurigt det här med text på skärm. Lätt att läsa in humör och tanke hos avsändaren som aldrig var menad att uppfattas så.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2007 vid 15:15 som svar på: Dynamite Surfing:

Ja, så är det väl alltid. Men just nu känns det som om det finns några som kanske är lite väl glada i att starta nya trådar, månne?

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2007 vid 09:21 som svar på: BÄSTA vindsurfingprylen

Måste verkligen hålla med om det där sista! Nätet har inte bara gjort att man hittat vågsegling som jag knappt trodde fanns innan, jag har fasen utvecklats mer som seglare på de sista 5 åren än de föregående 10… (jobbig insikt, iofs).

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 april, 2007 vid 09:13 som svar på: Dynamite Surfing:

Jo, man kan lugnt säga att den varit uppe…

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47191
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47585

och ett par-tre trådar till, tror jag.

Vågar man sig på ett litet upprop här?

– Kolla om det du tänker posta varit postat tidigare. Lyft hellre fram en gammal tråd än starta en ny. Det startas rätt många trådar här på konfen just nu kring ämnen som varit uppe flera gånger.

Sida 244 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA