Forumsvar skapade

Sida 256 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 februari, 2007 vid 08:19 som svar på: Undervattenströmmar på Margarita

Väldigt tragiskt att det hänt, men jag kan inte hålla mig ifrån en sak….

Det finns inga ”undervattensströmmar”!!!!!!! Det finns strömmar och vågor. Men inga ”undervattensströmmmar” som suger ner folk. Det är en myt. Det som händer är att en utåtgående ström får ovana (och vana) simmare att bli panikslagna, tappa kraft och simma mot en ström som man inte kan vinna mot.

Det gäller att behålla sitt lugn, och titta var på stranden det är strömt. För på nästan alla stränder finns det a: ett eller ett par ställen där strömmen går utåt och b: ett ställe utan ström eller där det till och med går inåt. Titta gärna på var duktiga vågsurfare väljer att paddla ut genom vågorna, ofta finns en ”kanal” som ger bra mycket smidigare utpaddling, t ex.

Med sunt förnuft, lite tid på att studera lokala förhållanden och tänka sig för lite extra så är detta sällan ett större problem. Det är exempelvis ingen bra idé att ge sig ut på simturer utanför stränder med lite större vågor, någonstans där finns närmast garanterat strömmar som går ut till havs. Hamnar man i en sådan ström, behåll lugnet, följ med och hitta därefter en väg in vid sidan av strömmen. Ytterligare ett skäl till att aldrig lämna prylarna (brädan) om det blir problem.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 februari, 2007 vid 15:30 som svar på: hjälp!!

Ola, var inte det här länken du egentligen borde haft…

http://www.boards.co.uk/main/article.asp?a=2064

Riktigt coolt, tycker jag!

SUP På!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 februari, 2007 vid 14:12 som svar på: NY FILM: Adrenaline Hurricane Chase

J-igt kul Gurra! Och orkanjaktsfilmen är läcker, vilket du fått bevis för nu, oah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 februari, 2007 vid 08:57 som svar på: hållbarhet i x-ply?

Hmmm, jag tror mig ha vissa aningar om vad XXX kan vara… Har sett segel där X-ply tråden har gjort rätt precis det är – skurit sönder filmen helt och hållet när seglet väl gått sönder. Har aldrig sett så trasiga segel, faktiskt.

Lite tjockare monofilm är underskattat, har haft flera segel med det som hållt väldigt bra. Du kan få en reva, men det går ofta att laga…. Bäst är väl, som vanligt, rätt material på rätt plats…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 februari, 2007 vid 08:48 som svar på: Hjälp min son att vinna sin första kamera!!!

Jag tycker nog mest att det är lite elakt att redan nu hålla ner grabben under vattnet för att simulera kastfall med fullcammat i 40+ knop… 🙂

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    30 januari, 2007 vid 16:48 som svar på: Starboard freestyle fördelar/nackdelar?

Lätthoppad och lättpoppad är inte samma sak, det vet till och med jag som är helkass på fristil.

Min JP freestyle 115 var snabb men inte lättpoppad. Min Joker 114 skulle jag benämna som hyggligt osnabb men rätt lätt att poppa. Bra pop var det i min Fanatic 100, som var snabb för att vara freestyle men absolut ingen raket.

Den Fanatic FW98 jag har nu har avgjort sämre pop än Mistral Joker 115, som inte heller den är särskilt snabb.

En bräda som sitter ner lite i vattnet kan exempelvis ha överraskande bra pop när man studsar lite med den.

Vad det är för egenskaper i shapen som ger bra pop har jag dock risig koll på.

Poppa På!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 januari, 2007 vid 08:45 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

Gotland, Gotland… oj, oj, oj, vilken potential som finns där. På alla vindriktningar. Och att bo hos fastlandsguten är perfekt.

Ser fram emot resorna dit i år!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    25 januari, 2007 vid 08:08 som svar på: Marcillo Browne till Gaastra

Ja, John Skye är väl duktig å så (har sett han flera gånger i Guincho) men kanske inte lika spännande som Brawzinho, ähum…

Taboulet kan ju som sagt flyga i alla fall!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 januari, 2007 vid 17:15 som svar på: Fysingen

Ja, den där sjön har ju spanats in både på väg ut till Arlanda och, kanske framförallt, under inflygningar…

Ett annat mälarspot där jag själv seglat som kan vara intressant är Säbyholmsviken. Väldigt platt på NV var det, men det är typ 10 år sedan jag körde där…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 januari, 2007 vid 12:22 som svar på: Nytt åk!! Vad väljer du?

@Ola H. 361561 wrote:

För en sån som dr. Massse med familj OCH prylar ser jag det snarast som ett utslag av kronisk sinnesförvirring i hjärnans transportcentrum att inte direkt sikta på bussalternativet. Oftast handlar det mest om att komma över känslan att buss=bökigt och stort. Visserligen känns det lite ”tungt” varje gång man kör bussen i stan efter att ha lånat någon liten bil, men å andra sidan är det grym familjekomfort för övrigt i en Caravelle. En annan nackdel är iofs att en Caravelle är rätt dyr ny, så man får stå ut med en förhållandevis gammal bil relativt de pengar man har råd att lägga.

Ha, ha, ha! ”Sinnesförvirring” är ju mitt mellannamn, typ!

Men buss går faktiskt bort. Att ha en bil stor nog att rymma surfpryttlar + familj + packning och fortfarande vara rimligt ekonomisk för det dagliga pendlandet…. Nej. Jag har inget emot att langa upp alla surfgrejor på taket när famlijen skall med, det funkar fint och ingen (öh, min söta fina fru) klagar. Men om grejorna skulle börja smygas in i bilen…. :shocked:

Jo, det är den nya passat kombin som har spanats in. Mycket långt och fint lastutrymme med fält passagerarsäte fram, Comfortline!, är det! När jag åker ensam till surf går allt in. Även två kan åka.

Men visst, buss blir det. Så smånginom, oah!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 januari, 2007 vid 13:47 som svar på: Nytt åk!! Vad väljer du?

Toyota Previa är inte dum alls! Svågern har en sådan, och de surfsuktande blickarna gillar den mycket. Nackdelen är väl främst att stolarna måste kånkas i och ur, men annars är den helfin. Rullar och går, typiskt Toyota. Lite dyra kanske.

Har kört den en del, och tycke uppstod.

För min del gäller dock mindre bil, VW passat står högt upp på listan pga att man kan fälla hela ena sidan (”Comfortline”).

Det är ju fan så svårt att hitta rätt kärra. Skulle gärna välja Gurras alternativ, men med två barn och full packning ut till landet = går icke. Inte ens med alla surfgrejorna på taket.

Så – hyggligt stor, men ändå snål och prisvärd bil…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 januari, 2007 vid 09:30 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

Do not underestimate the power of a knüller!!

Ola H. är ju så ruskigt på det! Jag kan ju lika gärna sluta skriva inlägg, ni vet ju redan allt…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 januari, 2007 vid 07:48 som svar på: Sean Ordonez Shapes bilder

Min nästa bräda kommer att bli en custom…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 januari, 2007 vid 07:37 som svar på: Vindsurfare som väderpresentatör!
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 januari, 2007 vid 05:44 som svar på: Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

Ser klart bra ut, den där. Tror att hybrid är rätt på bommar i den här längden, faktiskt. Kurvan påminner mycket om min TecnoLimits XTR, och den gillar jag som fasen.

Sida 256 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA