dr-masse
Forumsvar skapade
-
Funkar bra med min lur! Hmmm, väcker tankar om att ha ett rent och enkelt ”spotrapport” forum med lite förifylld info för snapp inknappning och kanske få rejälare fart i det som surfnet.se (all heder åt det!!) försökt men kanske inte riktigt lyckats med?!?
Trevligt!
-
Ni får väl hoppas att de inte är här…
http://www.boards.co.uk/main/article.asp?a=2051
[IMG]http://www.boards.co.uk/main/pix/2051.JPG[/IMG]
-
Jag tror att Rambo kommer att rösta för den här filmen i Steffo Video Awards 2007!!
😀 😀 😀 😀 😀 😉
-
@frippe75 360389 wrote:
Men för vissa ställen stämmer ju inte informationen överhuvudtaget…
T.ex På maui räcker 7-8 m/s på progosen om det är bra väder och traden kickar in.
Molay… Likaså… 9m/s = minst 15 om det är klart väder under sommarmånaderna…
Likaså Fuerte samt Pozo…
Så det är ingen vidare ide att kolla archives… Har själv suttit och studerat det i timmar utan att egentligen komma fram till något…
ALLT blir till slut en liten chansning …. om du inte åker en längre period typ 1 månad…
Sedan kan man ju göra som jag gjorde förra året.. 5 veckor på Maui. 27:e Feb->2.a April… Blåste första 7 dagarna … sedan vindstilla…. sämsta vädret på Maui i Mars sedan 1907 enligt tidningar/tv…. så inget är lika säkert som pengar på banken… men inte heller lika tråkigt!
ALLT, betoning på ALLT, är en chansning när det gäller surfresor!
Men ofta känner man ju till, eller kan ta reda på, lokala förstärkningar. Och jag har kikat lite på windgurus arkiv, vilket kombinerat med lite andra källor har gett en vettig bild av hur det kan vara. Men det roliga med väderstatistik är ju att det ger ett ”snitt”, och ”snittväder” – hur ofta händer det?
Men jag gillar windgurus arkiv och tror nog att man kan hitta en del där, bara man förhåller sig lite till siffrorna och kollar runt lite mer om de spot man är intresserad av.
-
Åååååh, och där som det knappt skulle gå att segla…. anar jag en konspiration? 😉
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34354
Speeeda På!
-
Dissa inte windgurus statistik, eller rättare sagt historik, för snabbt. På vissa spots stämmer det väldigt bra, exempelvis Guincho. Kollar man in windfinders statistik i samma område så ser det rättså värdelöst ut.
Även om windguru sällan har helt rätt, så tycker jag att det ofta ger en vettig bild. Genom windguru pro kommer man dessutom åt ytterligare en prognosmodell, MM5, vilket gör det än mer intressant. På windguru får du även med våghöjd, riktning och period som oftast stämmer bra.
På tal om windguru… kolla in arkivet över Bellmullet på Irland i december 2004 – januari 2005…. jösses, är man inte rädd för lite kyla är det oerhört svårslaget…
-
Ja, blir det riktiga förhållanden där så känns det som om Josh blir riktigt svårslagen, ähum.
Den första delen tror jag faktiskt inte är från Punta Preta, men vet ej.
Man skulle ju bra gärna se lite film från när Josh och Teboul körde på ”Ali Baba” och det där andra stället. Helt makalösa bilder var det i alla fall, Windsurf UK tror jag.
-
Jo, en pinne till Rambo där. Men samtidigt kan det ju vara ett sätt att lyfta fram fina rullar som folk kanske missat? Jag förundras gång på gång hur bra många av filmerna på sistone har varit. Och KUL att kolla på!
-
ah, Kap Verde smaken är rejäl numera.
Och för att göra det hela värre (och trissa upp PWA förväntningarna!) så kan jag rekommendera en titt på denna. Liten ruta, stooooora vågor. Och Josh!
Cabo Em Cima!
-
Varför var det inga kitare ute?
oahahahahahaha!!!!
😉
Grymma bilder och förhållanden, 2.2 – !!!!!
-
Eld är mitt tema. Oj, om man kunde tona lite oxå… Gaastra Racefoil, typ… mmmm 80-tal…. 😀
-
dr-masse
Medlem12 januari, 2007 vid 20:51 som svar på: Kommer det att gå av i DK till helgen eller..?”off the scale” på riktigt!
Danskarna är ju för dåliga på att fota och filma sådant där… de är helt klart bortskämda… hoppas på lite sköna rapporter denna gång!
-
@adde 359061 wrote:
Ut på freestylebrädan och segla switch, clew first och switch clew first. träna på att hålla farten, höjda (iaf inte bara slöra) osv.
Det där låter som ett riktigt bra tips som jag skall ta på allvar! Helt logiskt.
Japp, det lär bli mycket freestyleplanka i början av årets säsong!
-
Ja, fy fasen vad det lockar. Sitter just nu och snitslar in datumen för Guincho i juni…
Men då går vi över till ett ämne som verkligen intresserar mig. Hur skall jag få till fler sköna front-side svängar i Guincho? Jag har verkligen svårt att komma runt tillräckligt långt när det är mer cross-on, som det ju ofta är där. Dessutom, som lök på tasken, förlåt, laxen, så är det mitt ”dåliga” håll, trots att jag kört mer vågor där än någon annanstans.
Jag har liksom oerhört svårt att komma runt i babordssegling till att få till vettiga läppträffar. Tappar fart och får inte till någon läppträff alls. Läppspolningar, däremot, brukar det bli.
Några tips? Seglar att inspireras av? Allt är välkommet!
-
Fasen, vore det inte för att jag har infört ”surfledig period” hemma för husfridens skull så hade jag fasen åkt ner. Suget börjar bli stort nu… de här f-annade filmerna och bilderna och inläggen och konfen rubbar min familjecirklar rätt hårt, oah!