Forumsvar skapade

Sida 260 av 427
  • dr-masse

Medlem
    20 december, 2006 vid 09:47 som svar på: brädbyte!

Om du tänker behålla sharken och komplettera med en Vector på 100 liter så är ju det hoppet helt lugnt. Närmast perfekt, men det beror lite på din vikt och tänkta segelstorlekar.

• dr-masse

Medlem
    20 december, 2006 vid 09:42 som svar på: Kap Verde, resedagbok!

Ser härligt ut! Måste åka dit någon gång, om inte annat kul med spots där portugisiskan är en tillgång.

• dr-masse

Medlem
    18 december, 2006 vid 09:47 som svar på: Bom/mast

Det där skall inte vara några problem, även om passformen kunde vara bättre… Men det borde bara vara att köra på, tycker jag.

• dr-masse

Medlem
    17 december, 2006 vid 11:24 som svar på: Bom/mast

Låter märkligt, en NP bom på en NP mast som det blir sådär med? När du spänner rejält? Hmmm… Har du möjlighet att fota det hela?

Verkar ju innebära att bommen inte sitter som den skall, eh?

• dr-masse

Medlem
    17 december, 2006 vid 11:21 som svar på: Vågis för er tungviktare?

Jag har kört den ett par gånger i Guincho. Dock är jag ingen tungviktare, 75 kg, men kan ge några intryck.

– Vill man ha en allroundmaskin som även funkar bra i vågor finns det bättre alternativ (jämför främst med min egen Fanatic FW98 som jag avgjort gillar bättre och fortfarande är överraskande bra i riktiga vågor), framförallt 100 liters freestylewave brädor med mycket våg
    – Är man däremot tungviktare och ute efter en seriös vågbräda för vågridning borde WC99 vara väldigt intressant. Roligare bräda för våglek i denna storlek har jag nog aldrig kört, svängde väldigt bra men höll ändå greppet bra tyckte jag. Dock var vågförhållandena inte särskilt utmanande (1-2 meters saker) de två dagarna jag lånade brädan. Att jag saknade lite fart och höjd med brädan är jag rätt säker på att det kan hänföras till att den var utrustad med en 22 cm Maui Fin Co FPT fena (bra fena som jag själv har några av, men kanske lite väl svept och liten för att kittla fram lättvindsegenskaper). Jag tyckte att WC99 kändes väldigt mycket som en större WC84, och det är väl ett bra betyg i min bok.

Men som sagt, ofta vill man ju att en bräda i den här klassen även bjuder till rolig segling på plattare vatten och då finns vassare alternativ. Tror jag.

• dr-masse

Medlem
    17 december, 2006 vid 11:15 som svar på: . Stöld !

Du är medveten om att du svarat på ett över två år gammalt inlägg?

Jag tycker att steffo funkar bra med mer funktioner för de som är inloggade, men att anonymt fortfarande funkar.

• dr-masse

Medlem
    17 december, 2006 vid 11:13 som svar på: Naish Speed Party

ah, jag skall inte med men känner några som ska… Själv skall jag till Irland!

• dr-masse

Medlem
    17 december, 2006 vid 08:13 som svar på: Naish Speed Party

Mondial du Vent har ju sjukt bra statistik (är nu farligt ute som nämner sådant här…), typ genomfört tävlingen med vind 14 år i rad eller nåt…

Det där kan bli askul! Hoppas svensklägret tar mark igen.

• dr-masse

Medlem
    14 december, 2006 vid 12:09 som svar på: Vågis för er tungviktare?

Tyvärr är jag för kass som vågseglare för att kunna vara lika trovärdig som andra bättre seglare när det kommer till prylbedömning, men här är i alla fall några intryck. Kan ju vara lite rolig läsning, om inte annat…

Jag har ju faktiskt kört WaveCultar en del, både i Sverige, Irland och i Portugal i varierande vågförhållanden. De jag kört är RRD WC 68, 78 och 88 (2005) samt 84 och 99 (2006). Har även kört Hardcore Wave XS (2006) samt lite andra vågbrädor på senare tid (Fanatic FW78, NW80, ett par JP).

Till att börja med är skillnaden på WC 05 och 06 ganska tydlig. Jag tycker 06 påminner mer om en klassisk bräda i sitt beteende och carvar lite bättre. Så jag håller mig till 06 här, OK? Är man ute efter en bra allroundvågis för vågridning är ju WaveCultarna väldigt trevliga. Bra balans, lätta att svänga med risig teknik (= jag), men bra skär även för klåpare som emellanåt får till en riktig sväng (= jag). Jämför jag WC84 (stubby/klassiker) med min Fanatic NW80 (modern klassiker), som lite slarvigt inte ligger sådär jättelång från varandra mått/volymmässigt (WC84 är 58 bred, 84 liter, NW80 är 56.5 bred, 80 liter) så är skillnaden rätt påtaglig.

WC84an går igång fint, och är framförallt väldigt lätt att hålla igång även på mindre/segare vågor. Ett betyg på hur lätt WC84 går igång och kan hålla fart på vågor är att jag upplevde skillnaden mot WC99 som mindre än förväntat. WC84 funkade klart bra med tryck i 4.7, men jag föredrar att vara på en mindre/smalare bräda med den sizen i nävarna. Men väldigt skoj och utvecklande för våglek är brädan. Jag tycker den är väldigt lättkörd, vilket i min bok är ett fint betyg. Men det finns två områden där jag tycker att en mer ”klassisk” bräda har klara fördelar, och det är i längre svängar samt kontroll. Här är en bräda som Fanatic NW80 klart bättre, och jämför jag exempelvis RRD WaveCult 68 (som jag ändå, för brädtypen, tyckte hade väldans bra kontroll) med HardCoreWave XS så är den senare helt grym när det kommer till skär och kontroll. Tycker även att de ”moderna klassikerna” är najsare i luft och landning, men nu är jag ute på kunskapsmässigt tunn is utifrån mina patetiska luftakrobatationsförsök.

Storleksmässigt för mig var WC78 (76 2006) väldigt rätt och bjöd i den storleken på en klart trevlig mix av egenskaper jag gillar. Årets svåraste beslut stod mellan RRD WC76 och Fanatic NW80 där jag till sist valde den senare.

Så, min lilla slutsats är att om man vill ha en allround-maskin för vågsegling med ganska mycket ”klassisk” karaktär så borde WaveCult brädorna vara väldigt intressanta. Jag gillar de verkligen. Men tycker man att kontroll och bra skär i svängar med tryck är trevliga och attraktiva egenskaper så kanske en modern klassiker är rätt väg att gå. Jag har valt en modern klassiker, och ångrar det inte en sekund (öh, just nu i alla fall…).

Jag känner en tyngre (95 pannor, typ), starkare och skickligare seglare som kört WC84 i riktiga side-shore förhållanden och feta vågor (läs: Maui) där den tydligen hade sina begränsningar. Hög fart ner i en rejäl bottensväng gillade den inte sådär jättemycket, men det var i rätt extrema förhållanden…

• dr-masse

Medlem
    13 december, 2006 vid 09:27 som svar på: kan det vara ett NP RS7?

Du menar som Robby Naish?

• dr-masse

Medlem
    13 december, 2006 vid 09:23 som svar på: Vågis för er tungviktare?

Som mellanviktare (75 kg) tycker även jag att tråden är klart intressant. Något som i alla fall jag har erfarenhet av är hur två seglare med olika vikt kan kan ha rejäl skillnad i åsikt om exakt samma bräda.

En bräda som jag upplever som kvick, alert och kanske lite fladdrig kan en tungviktare betrakta som närmast seg och med mycket kontroll. Väger man lite mer kan man ju sätta press på ett helt annat sätt. Dessutom blir ju vindstyrkan som man använder samma segelstorlek för klart olika. En bräda som jag kör med 5.7 i 8-12 sekundmeter blir ju snarare 12-15 för en 95 kilos lirare. Då ser vattnet rätt annorlunda ut.

Utöver vikt tror jag faktiskt att seglarens längd påverkar en del. Jag, 190, gillar påfallande ofta brädor som tillåter en lite bredare stance och har nu äntligen lärt mig att jag sällan upplever kontrollproblem även om brädan är lite ”stor” enligt skolboken. Ibland undrar jag om det delvis kan bero på att min ”geometri” (bräda, rigg, fena) faktiskt blir annorlunda mot en person på 170.

Roligt ämne!

• dr-masse

Medlem
    4 december, 2006 vid 14:28 som svar på: Namn på nya hot-bommar?

”Super Bathroom Cleaner”? 😉

Näe, jag vinner nog ingen bom på det förslaget…

Hmm, tänka, tänka…

• dr-masse

Medlem
    1 december, 2006 vid 08:02 som svar på: Fena upphittad i Torö

Klicka på användarnamnet, välj ”skicka ett privat meddelande till Användaren”.

• dr-masse

Medlem
    1 december, 2006 vid 08:01 som svar på: Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?

Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen det.

För bra för att vara sant.

Min, kanske lite bistra, kanske lite luttrade, erfarenhet efter att genom åren plöjt igenom rätt fina högar med surfpryttlar är att man får vad man betalar för. Det finns egentligen bara två delar av prisspannet att hålla ett extra bevakande öga på:

1. De verkligt dyra och exklusiva grejorna. Det finns en gräns där pris/prestanda börjar bli lite väl galen, och den är inte så svår att identifiera…
    2. Det uppseendeväckade klippet. Det är sällan så bra som man gärna vill tro.

Detta gäller såklart nypryttlar, inom beggat råder andra villkor (och där kan man göra klipp!).

Koa är ju inne på det klart intressantaste spåret här… när kronan förstärkts såpass mycket mot dollarn kan de bästa custombrädorna handlas till klart intressentare priser. Fasen, en Quatro för 11500:-, mmmmm.

• dr-masse

Medlem
    1 december, 2006 vid 07:51 som svar på: Jesper B gjorde kvällen, fan!

Roligt! fast det allra värsta var orden ”Jesper, 37 år”. Fan, jag som trodde han var äldre (hej! Jesper, du är yngre i sinnet, oah!) så att jag kunde se fram emot några år till att hinna bli bättre vågseglare. Nu är det ju kört klart tidigare… 🙂

Sida 260 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA