dr-masse
Forumsvar skapade
-
@tws 729055 wrote:
Kan alle svensker se inn i fremtiden?
Ja. En hel nation förutser ett inlägg på surfzone om svenskars oförmåga att ta till sig norsk innovation.
-
Jag tror framförallt att du först och främst skall identifiera vilka egenskaper du söker i din vågbräda snarare än antalet fenor.
Jag har seglat quad brädor som varit mer olika sinsemellan med samma antal fenor, som quad i min Frugal 88 och en Quatro KT 83, än skillnaden mellan twin, tri eller quad.
Generellt tycker jag nog att det ofta är för mycket fokus på antalet fenor och för lite på brädans egenskaper. Det finns quad-brädor som ligger högt i vattnet och känns rätt snabba, och twin-fins som är duktigt tröga att få igång men kul som tusan på vågen.
Med det skrivet så växlar jag själv ganska ofta mellan quad och twin fin, rätt mycket enligt det som Jesper skriver här. En personlig favorit är fortfarande twin fin på en skapligt snabb rocker. Du får liksom både en bräda med skaplig fart som samtidigt är enkel att få runt i sväng och variera. Nackdelen är att det kan släppa lite väl mycket i toppsvängarna och kännas lite mindre ”tryggt” när det blir mer size och tryck på vågorna. Med rätt fenor kan en twin ta riktigt bra höjd, min Frugal 88 tycker jag faktiskt tar bättre höjd som twin än quad, mycket beroende på lite bättre fart.
-
Den nyligen korade Champ of the World i vågorna (så välförtjänt!) kanske har några tips?
http://www.boardseekermag.com/features/ride-onshore-w-thomas-traversa/
Bra tips från Horrocks oxå: http://mpora.com/videos/AAd8w8a7t814
-
@Maglu 728918 wrote:
Va skönt när dräkten börjar stäckas i grenen…:)
Japp! Men tror kanske inte det skulle ske, om vi talar tjockare dräkt?
-
@hollister 728912 wrote:
Vad är det för typ av bräda med en sån osymetrisk tail? http://blocket.se/goteborg/Windsurfimg_brada_57020129.htm
En legendarisk HiTech can-opener! Finns det någon bräda man ville ha mer än den 1989? Nej.
Den är närmast fullständigt oanvändbar i Sverige, men som konstverk och historisk planka att smycka valfri miljö är den värd 4000:- minst!
Eller kanske inte.
-
Jag har ibland funderat på om man kunde ha något form av fäste mellan dräkt och sele? Typ vid höften.
Håller med helt om att den rör sig klart mer mot dubbelneo.
-
Det är bara att prova, prova och prova. Personligt som tusan, tycker jag.
Jag ha själv gått igenom lite för många midjeselar på senare år i jakt på ”den rätta”. DaKine är fina, men jag hamnade på något sätt mellan storlekarna på de och fick inte till det. Har även testat Gaastra och RRD, som båda är bra men inte hundra för mig.
Kör nu en MFC sele som påminner en hel del om min tidigare Simmer Mayhem som gör skäl för namnet med tanke på hur härjad den ser ut numera.
Upp åker väl alla midjeselar, testar just nu att köra med lösare passform för att kunna trycka ner den lite enklare. Lite ovant, men känns rätt. Det är grymt skönt med selen nere på höfterna.
TWS dyker väl upp här snart med sin lösning… sök på konfen om du vill veta mer om hans jockstrap idé.
-
Också några år sedan nu, men vill du vara säker på bra prylar så skulle jag köra på Club Ventos. Det fanns ett par-tre andra då också (2010), men ingen var i närheten av Club Ventos vad gäller utbudet.
-
@sailortrash 728751 wrote:
jo det går att köpa löst på Surfers allafall, men det kostar typ 3200:-.
Det var dyrt kan man lugnt säga…
-
Av olika anledningar hamnade en NP X9 bom i min ägo. Första NP produkten jag haft på många år, men den verkar bra.
En sak gillar jag verkligen och det är frambeslaget. Riktigt bra och det bästa jag haft och testat iaf. Vet inte om det går att köpa löst och i sann ”NP tradition” kostar det väl rätt mycket i så fall…
-
Gotland får även min röst på denna progg.
Annars ser det ju smått knasigt bra ut runt 08-land den närmaste veckan (!).
-
@Isletwig 728506 wrote:
Ja det verkar helt klart värt att testa seglet. Vilka egenskaper lyfter man fram med rakare fena utöver bättre kryss? Kan jag påverka hastighet och planingsförmåga nämnvärt också?
Som du redan fått svar på så kan du få tidigare planing och kanske lite bättre fart, men där är det nog brädan som bromsar. Någon lagom svept freeride fena runt 27-30 kommer bli bra, du kan köra kortare fenor än normalt på en freestyle då du står längre in på brädan och kanterna gör att du tar bra höjd.
Även orginalfenan till brädan kommer funka, då JP brukade skicka med rätt stora freestylefenor (har du en 24 JP fena, kanske?).
-
Kul att de fick ihop en tävling, många fina pix där på bloggen!
Surt att jag åkte från Västkusten sent på söndagen… :santa:
-
@Isletwig 728495 wrote:
Det är en JP 100 från 2005 och jag väger ca 69 kg. Från och med i fredags har jag ett Gaastra Pure 5,2 med 75% mast som största segel för freestylebruk. Till 7,2an har jag en 35% 430 mast, oklart vad den väger.
Pure är ett grymt bra segel med riktigt bra bottendrag, kommer funka kalas för freestyle.
Den brädan du har kan du absolut köra 7.2 för lite sommarcruising. Kanske peta in en lite längre och rakare fena, ut med stropparna så ere bara att köra.
-
@Isletwig 728480 wrote:
Jag sitter nämligen på ett 7,2 som jag funderar på om det är värt att ha kvar. Min tanke var att den kanske kunde funka om man ville freerida lite eller försöka slå sitt hastighetsrekord någon dag. Men om du menar att det inte kommer gå snabbare eller plana tidigare är det ju sannerligen lönlöst att behålla det.
Vad är det för freestyleplanka du har, vad väger du och har du en hyfsat lätt mast?
