dr-masse
Forumsvar skapade
-
För speed med bottendrag till rimligt (OK då, snäppet mindre smärtsamt än de allra värsta grejorna) pris så törs jag nog hävda att V8 är svårslaget.
Men om man handlar Naish Stealth så lär det inte vara grejorna som sätter stopp i alla fall. Även det däring Redline ser ju nice ut, men det vet jag inget om.
-
Ryyyyyysligt gött ser det ut, vilken potential!
Våg, speed och freeride på ett och samma ställe. Säsong från februari till november. Yes please.
Säga vad man vill om tyskarna, men upptäcka spots – det kan de!!
-
Ere bara jag som tycker att sådana här events är snudd (för att inte säga ÄR) på roligare än PWA?
Tänk om de kunde rapportera lite bättre. Ser väldigt bra ut på bilderna, i alla fall!
-
Det där ölhaket låter som ett livsfarligt ställe. Har nyss (typ igår) slantat upp för ny bräda + pröjsat irlandsresa, ähum… Men samtidigt verkar det väldigt, väldigt trevligt! Så länge man inte vaknar på morgonen och inser att man är nybliven ägare till en 12.5a, fem 70-fenor med olika rake och hårdhet och en Gulftech Maximum bom så går det nog bra….
-
Känns som om detta kan bli en riktig prylfrossartråd… Måste ju medge att fartgrejorna börjar se redigt attraktiva ut… börjar så smått att fundera på motiveringarna och hur det skall gå till.
-
Kollade lite just, ere den här du har handlat?!?
Specification Warp Speed 50
volume | 68 litres
length | 235 cm
width | 50 cm
tail width | 32.4 cm
nose width | 36.6 cm
weight (+/-6%) | 5.0 kg
fin size and box | 27 cm Tuttle (optional)
sail size | 4.0 – 6.6 m2 -
Ah, ser NICE ut! Vad ere för mått på den där raketen (vilket det ju blir i dina händer, se vilken fin komplimang!)?
-
Tittar man på smhi:s iskarta så ser det rent ut, i alla fall. Inga problem för en grabb som dig med några isflak, annars! 🙂
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/icechart/icechart_20060215.pdf
-
Kanarieholmarna tror jag är helt OK, kanske lite mer osäkert vindmässig.
Dock lär Teneriffa och El Medano bjuda på bra segling även vintertid och skall funka bra för surf å familjeresa.
-
Ha, ha, ”new age” – den var skön!
Fakta – om det går hål in till själva skummet så tar ALLA (läs ALLA) brädor upp vatten. Det finns idag inget skum till vettigt pris och låg vikt som inte tar upp vatten (inget som används av Cobra fabriken där brädan är tillverkad, i alla fall) Och det krävs inte så stor smäll som man kan tro för att så skall ske, om man har lite otur. Men är man snabb in till land och smällen tar på rätt ställe (vilket den verkar ha gjort någorlunda väl här) så kan man klara sig fint och inte ta upp mycket vatten alls.
Som sagt, tryck hårt runt området, inte minsta mjukhet vill du känna, och väg brädan. Skadan ser helt OK lagad ut, men att avgöra på bild är ju f-n inte lätt.
Men en bra bräda som har goda förutsättningar att passa dina behov är det.
Lycka till!
-
För din vikt och det du är ute efter så tror jag den där kan vara riktigt bra. Har själv haft föregångaren som var en riktigt trevlig mix av freestyle och freeride. Dock var jag lite för lätt för en (väger 75 kg), men för dig lär det vara perfekt. Mycket bra bräda att slipa jippar, vattenstarter, lite annat och hoppa med.
Dock en sak – det där är ingen ”ding”. Det är en skada. Kolla området mycket noga så att det är hårt och fint. Väg gärna brädan så att den inte tagit in vatten. Är det mjukt eller om brädan väger oväntat mycket – köp inte utan att få rejäl rabatt. Svårt att bedöma skada på bild, måste nästan kollas.
Jag har faktiskt, ähum, sålt en bräda med något som jag själv trodde var en ding, men som när köparen kollade nogrannare än vad jag gjorde (hej Basse!) så var det något som behövde lagas… Nu redde vi ut det bra, men som sagt – kolla skadan!
Lycka till!
-
Det finns en hel drös märken därute som inte säljs i Sverige. Marknaden här är helt enkelt för liten, redan nu tror jag faktiskt att vi snudd på har fler märken och importörer än vad som faktiskt funkar. Men kul med utbud är det!
Många, många märken tillverkas i samma fabriker – det finns en (ja, två med AHDs verkstad… kanske en till med AB+ kinashop, men den är nog rätt liten fortfarande) fabrik i världen för brädor – Cobra. Det finns tre-fyra fabriker för segel – ett par i Kina och en på Sri Lanka. Även för master och bommar så handlar det om fyra-fem fabriker. Liksom vi även har en del lokala märken här (Local Spirit, Vindsurfing.se…) så finns sådana utomlands oxå. Fast där blir de lite större, liksom. Dock är det viktigt att påpeka att bara för att en pryl tillverkas i samma fabrik som en annan så betyder det INTE att de har samma kvalitet. Detta är OEM fabriker som tillverkar enligt kundens/varumärkets specifikationer i hög grad, så vet inte beställaren vad de vill ha och har rätt specar så blir det heller inte bra i slutändan.
Vill man ha något tokigt udda, så är det ju bara att beställa över nätet. Risken man tar är ju om något pajjar eller saknas samt att andrahandsvärdet kan bli intressant. Spacedog kör ju bland annat ”dubbelinomhusmannen” Yannick Anton med, och är väl störst i la France. Men jag förstår hur du tänker – ibland är det skoj att köra med något som folk knappt sett!
-
Maui lär funka kungligt bra enligt de som åkt dit med familj. Mauritius likaså.
Men de är ju lite dyra…
Även Sydafrika tror i alla fall jag borde funka bra. Många ställen i Västindien likaså, som typ Barbados och Bonaire.
-
Dala, klart man har koll på boysen och lite historia bakom Maui Sails, Barry och Phil vet ju vad de sysslar med. Skrev ju något om kompetensen, men var kanske lite återhållsam där. Förstår att du lade dit de på listan, men de är ju inte stora som sagt. Som ett litet märke får väl även de tufft med resurser i början, även om det verkar vara på rätt väg…(åsså ville jag kanske jäklas lite, ah!)
För en som mig, som sneglar på fartåkargrejor igen, så är ju som GetWet påpekar det liksom inget alternativ att slanta upp för värstinggrejor direkt. Om något märke har grejor som tillåter bra fart till rätt pris så blir det intressant, även om det kanske står ”Simmer” på grejorna. Då har man ju råd med rätt mast, något som även en amatör som jag vet är rysligt viktigt om man vill få ut något av grejorna. Skall man handla RS6 så är det ju X9 som gäller. Grymma grejer, men även en ganska grym prislapp. North Warp med rätt mast är ju inte på utförsäljningsrea direkt, det heller… 😉
Men hade jag tävlat så hade det varit annorlunda, så är det.
-
Ha, ha! Skönt erkännande! Själv har jag sjukt svårt för F2. Kan inte förklara varför, en av mina ”all-time-favvis” brädor är ju Sunset Slalom. Och nu är de ju kreativa på alla sätt och vis. Men mitt märke – nej. Nåja, ”vissa märken gillar man inte”.