dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jäklar Ola, där klämde du i med en hel artikel. Och så blev man dessutom sugen på att beställa en custom från Quatro på köpet… 🙂
Men jag håller med, det verkar som om 2006 handlar mer om EVOlution (he, he) än dramatiskt nytänk. Tycker själv att F2s tänk är rättså intressant, ändå. Om man inte nöter en och samma spot väldigt mycket så är brädor som klarar lite av varje rätt intressanta.
Fanatic upprätthåller på någe vis den ”klassiska” vågbrädan, men blandar en slev nytt i mixen – mer fart, lite mer bredd och konkaver. Samtidigt slänger de in en bräda som på någe vis verkar landa mellan klassisk freestylewave och stubbie – FreeWave 78. En bräda som jag själv är oerhört nyfiken på, men kanske oroas över kontroll i mer vind och hur den funkar på en våg. Kul nytillskott är det ändå, tycker jag.
Jag är fortfarande (och komme nog alltid att vara – snyft!) en medioker vågseglare, men när jag körde RRDs waveswallow-brädor i Guincho så var det uppenbart för mig hur pass mycket enklare, och roligare, allt blev jämfört med en riktigt klassiker (som jag både ägt och kört innan).
Men visst är det uppenbart att de olika ”klasserna” influerar varandra mycket, både Starboard och RRD kan kanske sägas vara exempel på det?
Det är kul att följa utvecklingen!
Nu skall jag fundera på hur jag en dag skulle kunna köpa en Quatro custåm.
Surfa På!
-
Det är ju något med det där stället, jag tröttnar aldrig på att kolla in bilder från Mavericks…
Inte från tävlingen, men jösses vad arg den där vågen ser ut!
-
Trevlig pre-view, må jag säga! Ser fram emot hela rasket.
-
Måste hålla med där… trotsallt lite fånigt. Som gjort för att gå sönder. Annars ser det grymt ut, tycker jag. Ere inte bättre, om man nu vill ha det sådär schlätt och fint, att göra som ex Gaastra hade förr å bara kunna vika delar av maststrumpan?
-
Jag tror att du är inne på rätt spår, en 95-100 liters sak blir nog fint med tanke på att du är en såpass välbyggd grabb. Just med 5.3 (och mindre) kommer det att vara skoj!
Kika gärna på lite större så kallade ”freestylewave” brädor, som jag tror skulle fungera mycket bra då de är lite lättare att få igång och behålla fart med än mer renodlade vågsaker.
Mer tips å tankar kommer säkerligen.
Lycka till!
-
Nej, det har han inte. Fler frågor?
På ett lite allvarligare plan, månne. Låter mer än osannolikt. Snarare omöjligt. Antingen så har han grovt underskattat vinden, eller så råder det förhållanden som inte finns där han seglar.
-
Ja, precis. Det ser ut att kunna vara en ”windsurfing-krok” på bilden? Svårt att se, som sagt. Jag utgick från att det var en komplett kite-sele, men de kan ju mycket väl ha bytt krok.
-
Tänkte mest på brädor som redan nämnts här i tråden – Fanatic FreeWave (har själv valt FW78 av nästan exakt de skäl du anger), de nya WaveCultarna, F2 Guerilla och kanske ett par till (JP RWW, månne?).
Dock så kan jag kanske tycka någe lite tråkigt här. Om du bor på Gotland nu, där vågpotentialen verkar vara helt enormt bra med svenska mått mätt, så sitter du i mina ögon på en ganska bra brädkombo. UW88 borde fungera riktigt bra med 5.4 och även med 4.7 om det är lite tveksammare förhållanden. Och är det tryck i 4.7 – ja, då plockar du fram MauiForce brädan. Prylar är najs, men det skulle faktiskt kunna vara en idé att segla in dig lite, lite till på grejorna och sedan verkligen bestämma dig för vad du vill ha.
Å jo, kombon 95 liters Freestylewave och en 75-80 liter allround-vågis vore nog inte alls fel där du råkar bo nu, ähum. Men kanske avvakta lite?
Vet hur svårt det är när vinterprylsjukan sätter in, dock. Sålde ju min vågis i lördags själv, så vem är jag att uttala mig om att ”avvakta lite”? 🙂
-
Det kan kanske vara idé att byta krok, dock. Detta för lättare i- och urkrokning, kiteselar har mer böj på kroken.
Men den borde funka fint att vindsurfa med! Tycker själv att pro-limits kroksystem verkar mycket bra.
-
Gurra, den typen av ”besvikelse” är nog rättså lätthanterad. När du rippade loss i SA så skrapades det bilrutor, skottades uppfarter och kläddes på och av vinterkläder på både kidz och föräldrar i en aldrig upphörande rundgång.
Frågor? 😉 Moi, trött på vintern redan nu? Närå.
Fin rulle, förresten. Och ja, Elandsbukten såg ju helt enormt grym ut. Blev nästan lite rädd här framför datorn, ah!
-
Vet inte det, jag. WSW 78 tyckte jag var heltrevlig med just de segelstorlekar han nämner, 5.4, 4.7 och 4.25. Jag har själv kört den med 5.3, 4.7 och 4.0. Mycket bra med 5.3, perfekt med 4.7 och även riktigt bra med 4.0 (även om WSW 68 var ännu bättre då).
Jag tyckte nog att WSW 78 inte betedde sig särskilt mycket större än sin volym, trots att det är en ”stubby”. Den är ju inte sådär jättebred och rätt smal i häcken, kanske därför?
Nu ligger ju UW88 och WSW78 nära varandra i size, men det går nog inte att ersätta UW88 med en WSW78. UW88 inbillar jag mig att man ganska lätt kan köra uppemot 6.0-6.2 med? Med WSW78 är 5.3-5.4 en rätt bra största size, upplevde jag det som.
Däremot tror jag att den segling som beskrivs så kanske det finns vassare brädor för fart och plattvatten än WSW78. Den är rättså vågorienterad, tycker jag. Men väldigt trevlig, klart bättre än WSW88 tyckte jag.
Favoriten? WSW68, trots allt. Very nice. Men då blåste det bra också!
-
http://www.boards.co.uk/technique/videos.asp?ID_V=91 borde väl duga?
Boards har en massa wmp klipp att välja bland.
-
Gent? Inne i Volvofabriken, alltså! Cooolt.
-
Åååååh, för en av verkligt få gånger i livet tillhör jag en exklusiv elit, priviligierad överklass och utvald nobless. Låt mig få behålla och njuta av detta en liten, liten stund, OK?
Pang! Där tog det slut, nu skall jag jobba igen. 🙂
-
Ja! Inte ”Galleri” utan ”Länkar” skare ju va!
Ah, det är en sådan där dag.