Forumsvar skapade

Sida 296 av 427
  • dr-masse

Medlem
    25 november, 2005 vid 10:47 som svar på: Vilken?

Hmmm, jag har ju en Freewave 98 är rättså förtjust i den brädan. Men det är ju två fina brädor du spanat in, själv har jag på något vis lyckats ”missa” freestylewave brädor i 90-100 liters klassen och det känns som en rejäl, just det, – MISS.

Finns en tråd där den uppmärksamme läsaren kan ana en illa dold entusiasm från undertecknad:
    Freewave 98 tråd

Lyxproblem har du, men även sådana måste hanteras!

• dr-masse

Medlem
    24 november, 2005 vid 16:01 som svar på: freestyle planka -05?

Jo, de var lite hårda. Men jag upplevde inte något problem vid barfotaåkning. Tänkte inte ens på det. Men det är möjligt att kombinationen stroppar/pads var lite vassare på min Joker, nu när jag tänker till.

Fast känns rätt mycket som ett lyxproblem… 🙂

• dr-masse

Medlem
    24 november, 2005 vid 08:34 som svar på: freestyle planka -05?

Slår ett litet slag för Fanatic Skate. Jag är ingen freestyler (som alla vet), men sådana som laddar hårdare än mig har varit väldigt nöjda med den. Lättåkt, men sätter inga direkta begräsningar på åkaren. Mer allround än de flesta renodlade freestylemaskinerna.

• dr-masse

Medlem
    23 november, 2005 vid 10:03 som svar på: Vem är det som säljer vad?

Jag tror att Jester utgår från att den som handlar en i stort sett ny JP Super X vet rätt väl vad han/hon köper.

Brädan går uppenbarligen att segla fort med, och han har lagt med litet statistik på hur snabbt han själv åkt med den. Hur fort man själv kan köra på den – ja, förhoppningsvis finns det någon slags koll på den egna förmågan, månne?

Tror nog att du själv vet svaret på de synnerligen självbesvarande frågeställningarna ”om jag ger den till min gamla farmor” och den av slaget ”om Duknen kör på en gammal toadörr och jag på denna, vem är snabbast?”

Förstår faktiskt inte problemet? Har man mer specifika frågor är det ju bara att kontakta honom och värdera svaren, vill man ha kompletterande fakta så är ju JP:s hemsida helt OK.

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2005 vid 14:28 som svar på: FÖR LÄNGE SEDAN

Riktigt roliga bilder! Kanske skall man själv gräva lite i gömmorna där hemma…

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2005 vid 10:15 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

ah, det låter ju grymt bra. Själv är det nog simmer som gäller, eftersom min mast är en SC10 (som jag kör stora freestylesegel med oxå).

Verkar som vi har typ samma upplägg…

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2005 vid 09:39 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

Hmmm, håller med. Fast vet inte om jag är ute efter maxfarterna eller bara vill ha något att åka fort med som alternativ till 6.7 och freewavebrädan. Då är det nog uppemot 7.5 som gäller, tror jag.

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2005 vid 09:12 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

ah, mitt ”problem” är snarare att jag tycker att det mesta inom vindsurfing är det tuffaste man kan göra – åka fort, åka vågor, åka snett, åka cruise, åka helt enkelt!

Men jag har ju en 100% 460 mast, åsså köper jag typ en bra 7.0 – 7.5 och en slalombräda… vore rättså skoj! Det var några år sedan jag hade riktiga fortåkargrejor (Fanatic Mega Jag och några ART Blade riggar), så det vore kul att se vad nya prylar går för.

• dr-masse

Medlem
    21 november, 2005 vid 17:28 som svar på: ;) TORÖ 15 november…ojojoj

Ännu bättre!

Och jag som vanligtvis är rätt vass på ”drömmasigbortfrånkontorslanskapet” är nu snart ohotad mästare i grenen… 🙂

• dr-masse

Medlem
    21 november, 2005 vid 09:08 som svar på: El Yaque – boende?

Jeri står oerhört högt upp på önskelistan!

har bott fem år i Brasilien som liten, så längtan dit är rejäl.

• dr-masse

Medlem
    21 november, 2005 vid 08:32 som svar på: El Yaque – boende?

Ah, gubbjävel – äntligen ett kvitto på min status! 🙂

”Inga vågor” är väl kanske att ta i, men ta i kan man ju behöva för att dra igång lite debatt. Ingen blir gladare än jag om det visar sig att det finns fina waves på Margarita, men jag har ännu inte sett en enda bild eller clip eller story om bra vindsurfing i vågor därifrån?!?

Gubba På!

• dr-masse

Medlem
    21 november, 2005 vid 07:13 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

Nu blir det mer teori här… men, men… Bredden blir nog ett problem, men fenan är ju på tok för stor. Riktig rulle (typ rekordfart i Sverige) lär det inte bli, men nog kan du köra riktigt fort med typ 6.7. Fenan är dock alldeles för stor, det var nog det främsta problemet. Med tanke på brädans bredd så kan du nog kliva ned på 34-36-38 (beroende på profil och yta) fena eller nå’t. Hade faktiskt kunna gå med ännu mindre på en smalare bräda.

Kul att följa den här tråden är det, funderar ju själv på ett litet fartkit till nästa år…

Der Schpeeeeeed is here!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2005 vid 16:47 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

Ja, som FAN att det kostar!

Skall bli kul att läsa vad du tyckte om Gun när du testat!

/Mats

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2005 vid 13:52 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

Lägger man med ordet ”mast” i kalkylen så skiljer det nog rättså lätt en 5000:- mellan en V8 och ett RS6.

Neil Pryde X9 460 kostar 799 EUR
    Neil Pryde RS6 7.2 800 EUR (gissar lite, har sett priser på RS5 på 799 EUR och RS6 lär inte vara billgare…)
    Summa: 1599 EUR

Neil Pryde X6 460 kostar 429 EUR
    Neil Pryde V8 7.0 2006 kostar 659 EUR
    Summa: 1088 EUR

Priserna från looping.de (förutom min gissning på RS6)

Även om RS6 är asagrymma så vet jag vad jag skulle ta, ähum.

Speeeeeeeeeeda På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2005 vid 10:47 som svar på: Segel till Fanatic Falcon 110

Bara som en kommentar, det har gjorts 34.5 knop med 7.8 och Falcon 120 och 38 fena. Rättså fort, tycker jag… så det finns potential även med grejor över 6.7, även om maximal toppspeed (teoretiskt, i alla fall! 😉 kanske inte uppnås…

Även om det i något fall kanske kan kosta någon halv knop eller så, men typ ett NP V8, rätt mast, bra bom och (framförallt) vass fena lär det kunna gå duktigt fort med för de allra, allra flesta. Det är såpass mycket ”billigare” än att åka RS och X9 att man får ett till segel för samma pengar. V8 7.5 och 6.5 riggas båda på 460, tex. Kan kanske vara värt det, faktiskt. Om man exempelvis kört supersonic tidigare.

Fakta om åket på Haga med Falcon 120 och 7.8:

Name : Johan Gelander
    Sail number : S-151
    Home spot : Sweden, Fituna
    Height : 183 cm
    Weight : 95.0 kg

Session info
    Date : Sunday, July 31, 2005
    Spot : Haga Park, Öland, Sweden
    Board : Fanatic Falcon 120
    Sail : Neilpryde RS 5 7.8
    Fin : Curtis SR6 B CNC 38 38
    Average speed : 29.3 knots (32.8 29.8 29.2 27.4 27.3)
    Max. GPS (display) : 34.0 knots
    Max. 2 sec. (software) : 34.5 knots
    100 m run : 33.9 knots
    250 m run : 30.9 knots
    500 m run : 30.1 knots
    Nautical mile : 27.1 knots
    Distance : 20.2 km
    Windspeed : 20.0 knots
    Windgusts : 25.0 knots

Sida 296 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA