dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ja, det kändes som om vi var en handfull gubbar som fick möjlighet att ”stänga” Torö-säsongen (den utan huva och handskar) i klart fina förhållanden. När solen lyste igenom och man kunde klämma iväg lite skön back-side på ett par fina set så var det grymt bra. En riktigt harmonisk och skön Torö-dag, kändes perfekt helt enkelt!
Och så får Jesper en Hilding samma dag – GRATTIS! Nu har han snart en som riggar, en som bär brädan och en som sedan snor pappsens grejor och ger sig ut bland vågorna… 🙂
Torö På!
-
Fasen, det där låter guldbra!
Skönt att räcket kom till någon slags anvädning, i alla fall, Brandon Bay är hårt på kartan över framtida surfresor nu!
-
Jag kommer att vara där före 09.00. Som vanligt, först på vattnet – det är jag det! 🙂
Surfa På!
-
Sök på han den där Hybridåkaren adde… han har skrivit en hel del om den där korta vågflundran.
-
Japp, så ser jag det också! Vore så kul med ett par vågsvängar på Torö innan man får ta på sig en total gummiuniform i tredubbla lager…
-
Blir det rak S så kör jag Fituna, men det får inte bli för mycket väst. Då kör jag till andra spots, tror jag nog.
Nåja, först och främst skall det bli vind, ah!
-
själv skulle jag se den avgjort största fördelen med att bo i Göteborg som att där i hamnen ligger färjan till Nordens överlägset bästa surfspots – Danmark!!
för övrigt kör jag hårt enligt konceptet ”nära till jobbet, åka lite längre till surfet”, fast på baksidan då ra.
-
Jodu, hade nog kunnat haka på några filurer till Fårö, vilket hade varit grymt! Men en verklighet med svärfar på sjukhus gjorde att sådana planer kändes, och blev, väldigt avlägsna.
Jasså, Jesper, fler barn! Igen! Nu ligger man efter. Igen!
Fårö skulle jag väldigt gärna åka till!
Fårö På!
(svärfar mår bra, för övrigt)
-
De där norrmännen skulle kanske kollat lite bättre på kartan innan de åkte… Gotland tex är ju avgjort bättre.
Jag har haft ett par riktigt fina dagar på Salnö, men då har följande gällt:
– Nordväst. Inget annat.
– 4.7, 5.0 eller 5.7. 5.0 = bäst.Det verkar som om stället helt enkelt ”blåser sönder” när det blir neråt 4.2 eller mindre, som många påpekat. Salnö är lika dåligt på rak N som Torö är på rak S.
Själv är jag förvånad, med tanke på hur det verkar ha sett ut, att inte några drog upp mot exempelvis Singö. Där är vinden renare på Nord med ett par vågställen värda att undersöka om det ligger på såpass hårt som det tydligen gjorde i helgen. Jag hade åkt dit.
Min tumregel för bra segling vid vindar över hela Stockholms skärgård är för övrigt – nordliga vindar, norra skärgården. Sydliga vindar, södra skärgården. Nästan löjligt självklart, men kan vara värt att påpeka för de som blir besvikna på nordanvinden vid Gålö och sydvindarna uppe vid Singö.
Såklart finns det undantag (typ Kapellskär vid SV), men som grundregel för vind lite rejälare lågtryck som ger vind över hela kuststräckan brukar det stämma väldigt bra.
-
Näe, det är klart att prognoser över en tre-fyra dagar är – prognoser.
Men de senaste tre helgerna har windguru för Stockholm prickat väldigt rätt både på vindstyrka och vindriktning redan på måndag/tisdag… bara så att ni vet… men kanske undantaget som bevisar verkligheten?
-
Efter lite knep med slag och trångt i början så är det klart bekvämare segling på Salnö än Torö.
-
Du är säker på att det inte är en off-the-lip på bilden? Känns oroväckande det där med dig och hopp, bryt inte mina fördomar sådär hejvilt utan ordentlig förvarning, tack.
Själv är jag vansinnigt lättidentifierad på vattnet tack vare min personliga surfstil. På väg ut så fegar jag i alla hopp och kraschar mest hela tiden. På vägen in så slutar alla frontsideförsök med ett tvättprogram, eventuell backsideåkning med att jag missar vågen helt. Enkelt!
Hoppa På!
-
Stora fördelar med att du åker på de däringa grejorna, nu kan jag ju läsa med extra stort intresse på surfdagboken, ah!
Fast jag har alltid gillat surfdagboken, bonusen är att du nu har tillgång till fler grejor att testa dessutom.
RRD FSW 85 lät ju riktigt mysig, måste jag säga.
-
SHIT. Och jag som har oerhört svårt att komma loss på lördag… f-n…
-
Timmarna framför datorn överskrider timmarna på vattnet med breeeeeeeeeeeeed marginal för min del. Men det är kul att kunna surfa mentalt här på konfen, bättre än inget… 🙂