Forumsvar skapade

Sida 304 av 427
  • dr-masse

Medlem
    20 september, 2005 vid 19:13 som svar på: Hur många/vilka fenor ”bör” man ha?????

Oj, det är inte lätt att hitta rätt i fendjungeln…

Men skillnad, det är det. En mindre fena skulle i normalfallet ge bättre kontroll i mer vind, svänga bättre och vara snabbare. Sämre höjd och planingsegenskaper är väl vanliga baksidor.

En för liten fena är inte heller bra, då är det lätt att överbelasta fenan och inte få bra fart på grejorna.

Men som sagt, ofta är det en bra idé att i alla fall ha ett par fenor till varje bräda. Jag har ofta tre, liten – medel – stor, och det räcker väldigt bra.

För det mesta så har de stora tillverkarna (Select, North Shore Maui, Maui Fin Company å en handfull andra) bra fenor. Det handlar dock mycket om att hitta rätt modell till brädan, den kan nog surfshoppen hjälpa till med. Eller så kan du fråga här om specifika modeller, finns ju många som kan mycket mer än mig om fenval å så här på konfen.

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2005 vid 14:07 som svar på: Hur många/vilka fenor ”bör” man ha?????

Man kan ha många, många fenor…

Men ditt kit är ju ruskigt likt mitt. Jag tycker faktiskt att rätt fena kan vara till otroligt stor hjälp, även för en som mig ganska tafflig vågåkare. Kontroll, sväng, fart, planing – ja, det mesta blir faktiskt bättre.

Till min nuvarande 83-liters vågis kör jag med 20.5 (4.2 och 5.0), 22 (5.0 och 5.7) samt 23 (5.7). Funkar bra. Till 4.2 skulle jag kunna ha ännu mindre. till 5.7 önskar jag ibland att jag hade en lite kraftfullare fena (cross-on, lite bökigt att ta sig ut).

Om man inte har lust att lägga ut en massa slantar på fenor så tycker i alla fall jag att en bra start ofta är att komplettera orginalfenan med en mindre. Orginalfenorna är ofta helt OK (ibland klart bra), men är ju inte optimala när det brallar i rejält. Så för 4.0-4.5 för din bräda kan du säkerligen få mer kontroll och allmänt najsare seglng med en lite mindre fena.

Häromsistens när det blåste tryck i 4.2 så var jag i alla fall väldigt glad att jag hade min 20.5 fena. Bidrog avgjort till att jag inte hade några större kontrollproblem, trots att jag med mina 75 kilo körde med både bredare och volymrikare bräda än många andra.

Sedan är ju det här med djup bara en grej på fenfronten. Yta, tjocklek, flex, hur svept den är spelar ju in en hel del. Själv gillar jag ganska tunna fenor med hyggligt bred bas. Brukar funka.

Fena På!

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2005 vid 13:38 som svar på: Vart på jorden blåser det bäst i oktober?

Ja, den där tävlingen har ju sjukt bra historik. Har det överhuvudtaget hänt att de inte kunnat köra? Tror fasen inte det.

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2005 vid 13:01 som svar på: Vart på jorden blåser det bäst i oktober?

Brasilien är klart billigare än Maui, långt under halva levnadskostnaderna. Nog mer jämförbart med Sydafrika, tex. Sedan Brasilien släppte sin koppling till dollarn (1999, var det?) så har det gått från klart prisvärt till mycket överkomligt.

Är själv sugen som f-n på Jeri…

Men om man inte vill åka långt och kan leva med ett icke-tropiskt klimat är nog Irland riktigt svårslaget i oktober. Var där (ej surf, suck!) i oktober och det var lätt segling i sommardräkt. Grymma vågor, grym vind. Flygresa till Irland är ju nästan gratis.

• dr-masse

Medlem
    20 september, 2005 vid 12:30 som svar på: Utrustningen kan sabba allt!
  • dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 15:03 som svar på: Stockholm Norrort – Opimalt SV Spot

Är det inte snarare ”expedition EastCoastVärtan”? Jag har varit där, faktiskt… och surfat… det var OK. Man kan lika gärna fortsätta ut till Åkersberga om man ändå är ute och åker, tycker jag.

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 14:58 som svar på: AMEX BOMMAR

Körde på sådana när jag hyrde på Guincho. Helt OK, skönt att kunna köra RDM och SDM med samma frontbeslag.

Är nog bra nära exakt samma bom som Gun, Orange och några märken till…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 12:55 som svar på: Stockholm Norrort – Opimalt SV Spot

SV norr om Stockholm är inte lika bra som söderöver…

Men några tankar från min sida:

Mälaren – testa Rasta på Ekerö. Helt OK, jämnare vind. Jag har även kört utan för Bålsta (Smidö vid Lindormsnäs) som ju var bättre än Kalhäll, men lite svårare att hitta bra ställe att gå i på.

Östersjön/skärgården: Brevik utanför Åkersberga, man kan även ta färjan över till Ljusterö och köra ner till Södra Ljusterö, där kan det bli bra.

Åker man längre så är ju Kapellskär givet.

Finns nog fler ställen!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 12:38 som svar på: GPS:Garmin Forerunner 301

Ocker? Ett annat ord kan vara ”svensk moms”, en liten skatt som ofta ligger 10-15% högre än i andra länder..

GPS På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 10:52 som svar på: NYTT 2006: Gaastra Vapor!

F-n så snygg logga på mastfickan! 😉

Luktar den inte lite Stealth, ah?

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 10:51 som svar på: simmer crossover

Jag har i år kört Crossover på både RDM och vanlig mast. RDM var en mast som jag tror var/är rätt lik Challengers master (Amex, tillverkas på samma ställe som Gun och några till, tror jag).

Storlekar har varit 5.7, 5.3, 5.0, 4.7, 4.2 och 3.7.

Och det här tycker jag (som är en högst normalbegåvad surfare på 75 kg):

På små segel är RDM najs. Och hållbart. Upp till 5.3 funkar det grymt bra, jag märkte knappt någon skillnad i prestanda. På 5.7 skulle jag nog föredra min vanliga mast, men RDM var inga problem. Tyckte dock att både bottendrag och stabilitet var bättre med SDM (standard) för 5.3 och 5.7 när det gäller Crossover. En fördel som RDM hade i 5.7 var att seglet blev mjukare i känslan och roterade aslätt. Vilket ju är ganska självklart. Mer nedhal och uthal blir det såklart. Förlängde nog en 5-7 cm mer än vanligt.

Men 5.7 Crossover är nog typ max som jag skulle köra med RDM, sedan blir det väl mjukt. Tror jag nog. Om man väger lite mer.

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 10:35 som svar på: Ny rulle

Nål och tråd? Tandläkare?

Va? Vad hände? Käka bom? Smaka bräda? Hälsa på fenan?

Grym film, för övrigt, å kul för S66 att det går så bra på EFPT!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 08:31 som svar på: SÄSONGSBYTE = STOR CLOSE OUT!!!

Jag tycker det är OK med info från surfshoppar om de har en banner eller nå’t här. Då bidrar de ju till att konfen finns.

Annars är ju såklart bäst att lägga upp info om ”rea” på sin annonsplats, som många gör (surfbutiken och skidsport blinkar för fullt på min skärm just nu, tex).

Annars håller jag med – reklam från surfprylskrängare som vare sig har annonsplats eller annan närvaro känns fel. Men såklart skall de kunna vara här å svara på frågor och annat, om exempelvis prylar de själva säljer (Jesper B. brukar skriva om Hot och Gulftech-master när folk har frågor kring det, tex).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2005 vid 06:27 som svar på: Knäproblem!!??

Något som kommer att bli viktigt för dig är att träna upp muskulaturen runt knät. Ta helst kontakt med en sjukgymnast eller idrottsläkare för ett bra program. Du fick inte reda på det av läkaren?

Ha respekt för denna typ av skada!

Träna På!

• dr-masse

Medlem
    18 september, 2005 vid 18:54 som svar på: Skruvar till fotstopparna

Njäe, det finns ”typ” en standard. Men det är två olika längder… Ring och kolla med surshopen, tycker jag också!

Sida 304 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA