dude
Forumsvar skapade
-
Svar till:
…för det kan ju vara så att minnet spelar ett spratt och man bara minns de goda sakerna. Så var det med Naish 8’5” från 2000 (samma som Graf vill kora till den bästa). Jag tyckte den var otroligt bra på allt men då jag testade den två år senare så tyckte jag den var skit… Utvecklingen går framåt! Som tur är! 😉
/Staffan
[/ QUOTE ]
Men Staffan, din kommentar att du två år senare tyckte den var skit är ju inte så konstruktiv. Skulle du kunna utveckla din värdering?
* Har du själv utvecklats sedan de två åren före då du tyckte den var otroligt bra på allt?
* Är det andra typer av egenskaper du vill ha nu?
* Tyckte du inte den var lika kul att segla på eftersom den hade gammal grafik som inte känns lika häftig?
* Hade brädan blivigt svampig på däcket mellan stropparna vilket just F2:s Maui Project-brädor 2002 hade problem med – vilket självklart inte gav samma direkta känsla som en ny bräda ger?
* Eller vad annat kan det ha varit?
Av allt som jag har läst och hört så har inte utvecklingen gått framåt på det sättet att shaper blivigt bättre. Däremot finns idag en mängd olika shaper vilka var och en ger en viss uppsättning av egenskaper. Så jag tycker din kommentar att utvecklingen gått framåt är minst sagt missvisande för de som är mindre insatta i ämnet än vad du och jag är, tycker du inte?
/Niklas
-
Kul att ”min kontakt” kom till nytta

För övrigt är det ju kul att din bild användes av tidningen Utsidan. Men det får bli större reportage till nästa gång!
-
Jag skulle igen (om jag nu har gjort det) vilja tacka frippe75 för sin film av riktigt härlig känsla! Det är ju så skönt med sån här bra kvalité. Sedan om man jämför med andra, specifikt då Jockes film, så verkar hastigheten i vågorna och surfingen vara lite annorlunda eller om det är någonting annat som bidrar till en helt annan känsla. Inzoomingen är bättre känns det som. (Sorry Jocke
)Hur kul som helst i alla fall med en massa film att kolla på!
Jag hjälper hjärna till att bidra till mer film.
Ha det bra alla!
//Niklas
-
Tjena Krullo!
Du har väl hängt med i vad som gäller med Keppler. Det har flera gånger vart så att till och med fel bräda skickats upp till Svenska hanslare därifrån. Saken har förut enkelt löst sig genom att köparen säljer varan till annan lokal person för rimligt pris och sedan köper köparen rätta pryler ”igen”. Detta är saker som du bör känna till. Det är risken. Sen hoppas jag att det löser sig även för dig.
Vänliga hälsningar,
Niklas
-
Men Gson! Du hänger inte med i svängarna än vad gäller vindsurfing hör jag. Säger dig Evo-trenden någonting? Eller varför inte stubbie?
Om vi går tillbaka lite handlar det självklart om preferens och vad man är ute efter att utveckla för stil. Vill du vara slashig och göra små svängar i mindre hastighet eller vill du försöka hitta högsta hastigheten på befintliga vågen. Det senare kräver en hel del känsla och erfarenhet men det tidigare kräver desto mer kraft och energi. Man utveklar den känsla man är ute efter.
Själv är jag ute efter följande. Rak rocker i en bredare akter och sedan en betydligt brantare scooplinje och en hel del kurva i brädans bakre kanter. Detta gör brädans främre del mindre aktiv och den är till och med i vägen. (Stora axlar är i vägen och fastnar i vågen.) Därför har brädan blivigt kortare. Denna bräda är vad jag kallar en Stubbie.
Denna bräda med mer rocker i aktern är vad jag kallar Evo-trenden av brädor. Den tillåter med sin mer kontinuerliga kurva i aktern en sväng i bottom-turnen (vad gäller på resten av vågen vet jag inte) som ger mer känsla tillbaka till föraren än vad andra stubbies ger med sina raka avslut i aktern.
Vad gäller att bygga custombrädor för specifika vindsurfingbreak skulle det vara jättekul. Men jag förstår att du inte är insatt i den utökade komplexiteten med att bygga vindsurfingvågbräda jämfört med vågbräda. Byggkonstruktionsmässigt måste fenan klara större påfrestningar och utöver vågbrädan ingår även mastskena, fotstroppspluggar, foot-pads och permanent halkskydd. Designmässigt har vindsurfaren tre, ska vi kalla det, tryckpunkter; två fötter och seglet som man lägger mer eller mindre tryck på. Jag låter det vara upp till de som kan återskapa och har kanaler för att vidareförmedla sin shape att utveckla nya shaper. Och i just dessa år verkar det som vidareförmedling har kommit igång av några speciellt intresanta shaper — för att återspegla ditt sarkastiska, cyniska, bittra, verklighetsfrånvridna, optimistiska eller entreprenöriella (beroende av vad du nu har för förkunskaper och avsikter och hur vi förstår och instresserar oss av dem) förslag att göra våra egna hemmabreakcustombrädor. Jag har själv slagit till på en Angulo Amigu 7’4″ som har måtten
* 230 cm lång,
* 58 cm bred,
* 80 liter och
* 39 cm i one foot off.
Jag har själv inte fallit för någon speciell shape från föregående år vilken uttalats vidareutvecklats åt det hållet vi pratar om här. Därför nysatsar jag på denna för mig helt nya shape. Andra som uppskattat tidigare shapes vilka nu uttryckligen vidareutvecklats åt det håll vi pratar om satsar på dessa. Personligen tycker jag man kan se det som skillnaden mellan evolution och revolution.Så länge man har det kul är det viktiga.
Lycka till!
//Niklas
-
Tack för tipset. Kan du säga när de skickat meddelandet att vantarna kommit in? Det vore sjysst.
-
freestyle-wave låter som det du ska ha. Troligtvis inget annat
-
Bara ett par problem att ha en bräda som har några år på nacken.
Till att börja med beror det på om brädan du är ute efter
finns i en tillräckligt gammal årsmodell. Jag menar, vill
du ha en stor vågis så började inte tillverkarna kunna
konstruera bra sådana före, säg, år 2001. (Inte helt säker
på året där för det kan ju finnas undantag.)Ska vi ta upp freestylebrädor för att ha att använda som
lättplanande lättåkta freeride-brädor med känsla i,
så kom det först upp sådana på marknaden år 2003. De före
var mer proppade med volym än breda, vilket inte var lika
bra för planingen eller manöverbarheten. År 2004 blev
freestylebrädorna mer utpräglade för att göra det lättare
för proffsen (som nu inte längre behövde en väldigt lättåkt
bräda som man behöver i början av sin freestylekarriär) att
göra rena freestyletrick utan ha komfortabel freeride-segling mellan tricken. Själv har jag kört JP:s
freestylebrädor från 2003 och F2:s Compstyle från 2004.Det andra är att en gammal bräda kan ha dåligt halkskydd.
Då får man räkna med 500 till 800 kr i nytt halkskydd som t
ex Uffe Larsson i Varberg fixar åt dig. Det får man tänka
på i prissättningen. Kör du alltid med dojjor så vill du
faktiskt ha lite sämre halkskydd eftersom det annars tär
extra mycket på dojjorna. Kör du barfota vill du dock
alltid ha bra halkskydd.Till sist vill du ha koll på hur mycket brädan väger. Har
den tagit in vatten så att den väger, ska vi säga, mer än
ett kilo mer än angivna brädvikt från tillverkare, så
skulle jag inte köpa den, om det inte var så billigt att
jag var beredd på ett ’testa-och-släng-köp’.Lycka till med Köpet!
-
Svar till:
Jag gillar killens vulcanoförsök 1,5 m uppe i luften.
[/ QUOTE ]
I samma höjd var mina första Vulcan-försök i liknande
förhållanden på Hvide Sand. (Men idag har jag lärt mig att
Vulcan:en är lättare utan air.) Jag skulle vilja sätta det
movet killen gör i filmen genom att komma ner och plana
baklänges. Därefter kan man stanna och åka åt andra hållet
som i Vulcan:en eller fortsätta runt i Spock. Hela movet
handlar om att landa baklänges med kraft i seglet och plana
vidare. Jag tror inte det är svårare än något annat
avancerat freestyle-move. Däremot är det mer flow i jämfört
med hattiga spin-spin-stopp-trick som freestyle urartar i.
Skulle vara kul om någon knäckte tricket före mig
-
Själv har jag givigt upp Formularejset, men hänger gärna på
slalom. Det är liksom inte lika stor investering och är
inte lika stora grejer. Dessutom funkar rätt gamla prylar.
Det är dessutom en hel del mer närkontakt och ”balls” i
slalom, men jag har ju inte kört det mycket alls och vet
inte om det är stora risker för kollisioner (och om man i
så fall skulle vara tvungen att ha mycket skydd, stort
regelverk eller vara beredd på att få grejer thrashade).Hur gör ni med kollisionsrisken i Göteborg eller om det
finns fler av er, ni andra också?Här i Stockholm skulle jag vilja få ihop en lista på folk
som är intresserade, tillsammans med info om vilken
utrustning de har för att veta vilka förhållanden som bör
gälla. Jag är inte alls emot super-x heller och skulle
gärna köra det stuket också bara det finns enkla sätt att
anordna. Det viktiga är att det blir spänning och roligt!Nu vet jag inte om vi ska slå ihop slalom och Formula. Det
får ni andra avgöra.Niklas
-
Kul med bilder med sköna kommentarer till
Fint upplägg på websidan också. Jag ser fram emot mars/april när tempen kommer upp så väldigt mycket!//Niklas
-
Jag håller med Gustav i att det inte är någon idé att
fundera över att plurra i mer än ett par gånger. Den här
temperaturen är inte bra (för kroppen). Så är det bara.
Slalom går an om man räknar med att sätta alla gippar och
sen sluta för dagen när man plurrar. Jag väntar tills det
ökar några grader.Niklas

