dude
Forumsvar skapade
-
Fituna lördag 🙂 Äntligen är familjen riktigt taggad. Det blir picknick hur som helst…
-
Tack för omtanken Poppo 🙂
Själv kom jag dit sent och körde mitt inkörningspass på Torö för i år. Vilken optimist jag var som gick ut med min minsta bräda (minus två liter på min vikt) – det gav mig många fina spolningar 🙂 och jag fick verkligen känna på kraften i vågorna tumlandes runt.
Efter lite överriggat 5.3 hade jag sen inte den bästa turen när jag bytte till mitt mjuka 4.7 samtidigt som vinden droppade, men det var kanske inte heller den bästa torötaktiken eller uppvisande av någon bra torörutin direkt – ännu fler spolningar 🙂
Storvågis och mjuka 4.7at – guppa och ännu fler spolningar 🙂
Storvågis och 5.3at igen – nu var jag på banan igen, men trött 🙂
Det är konstigt vad jag glömmer bort vilken utrustning som gäller. Sen lönar sig inte slöhet ute bland vågorna 🙂 Klockan 2235 kom jag upp efter en skön session. Jag testade runt bland de olika bryten både ovan och nedanför launchen mellan staketen. Skönast tyckte jag var lite längre ner där jag hittade nån typ av kanal ut efter att ha ridit en liten våg.
Jag saknade att jag inte kunde vara där i tid för det sedvanliga toröfikat :frown:
poppo;616836 wrote:det blev väl 10 timmar på plats, men eftermiddagen var det faktiskt mest fika…kvällen var fin – en aning bättre vinkel och större, renare vågor. perfekt tryck i 4,7 / 5,0.
mojnade lite igen vid ca 2130. när jag å bosso stack var dude ensam kvar ute, (nån som sett honom sen dess eller?)
kul att träffa alla, tack torö!
-
Det låter bra – får man se lite mer färg på RRDs modeller nästa år kanske?…
dr Masse;615756 wrote:RRD Cult Quads…. från boards.co.uk
The new Wave Cults V4 are completely re-designed shapes. This line of boards boasts speed, control and perfect turns, both front and backside. Together with their ”Hardcore Wave Quad V4 LTD sisters” they complete the range of new innovative wave boards shapes for ”everyday conditions” all over the world. Sharp, fast, instinctive and very sensitive to footsteering these boards will never let you down. Whether the wind is gusty or the waves are mushy they will give you the looseness AND grip that you require to rip. They also excel in firing conditions and have the widest range of wave usage in the RRD collection. The Quad fin set up allows the boards to have looser bottom turns and very sharp precise top turns.
The Cult Quads will provide you with speed and turnability yet with the extra grip provided by the Quad fins you also get the early planing and upwind ability so often required to get you out the back and catching more waves. These rippers come in a full sandwich Limited Edition construction and in volumes of 75, 83 and 92 litres with respective widths of 56, 58 and 60cms, and lengths from 230 – 232.
Available in early August with prices TBA from your nearest legendary RRD dealer.
-
dr Masse;614720 wrote:trailer på gång…

Här har vi någonting som slår på stort för att tillgodose våra svenska förhållanden. Det gillar jag! Den här brädan skulle nog vara bra för mig på 76 kg de lättaste dagarna med guppa ut och rida in, som på Gotland i förrgår. Den där lilla extra volymen och den tilltagna bredden gör nog verkligen sitt – och så kan man gå ner i segelstorlek istället. Men den här brädan är alltså för supermarginella förhållanden eller för oss som är lite sämre och tycker det är kul med något som följer med vågen extra lätt så man slipper åka av. Det ska bli kul att höra om det sägs något mer om den.
Och så är det här ju ett till exempel på en trailer, jag undrar om det kommer slå eller inte. Hur många cm mellan centrum på boxarna sitter de främre fenorna?
Ola, hur många cm mellan boxarna hade du tänkt dig för framfenorna?
-
ja, var får man tag på dessa mattor. jag har köpt på jula och något annat ställe tror jag och där kostade en dryg kvadratmeter ca tre hundra spänn. Hur mycket skulle inte en sån här stor matta kosta med det kvadratmeterpriset?! Var får man tag på dessa storlekar till bra pris som jag antar du menar? Jag skulle verkligen uppskatta att få veta 🙂
-
Det här med underforum är ju underbart. På t ex hemsidan happymtb.org finns bara ett forum som dessutom används för att från mtb till landsvägcykling till off-topic. Kan gissa på att två hundra trådar kan komma in under bara en dag och det är hopplöst att skanna av om man letar efter någonting som har med ett visst ämne att göra.
Formula har inte mycket med vågsegling att göra, och jag tycker inte att de skulle passa bra att diskuteras i samma stora forum, inte sant?
-
Jag måste bara säga att var mina förhoppningar ligger i det här med flera fenor är främst för en större vågis. Nummer ett är att det ska bli lättare att få ner främre delen av brädan i vattnet i bottensvängen. Nummer två är att få mer hook/snap i toppsvängen. Och nummer tre är att gå snabbare kant till kant.
-
surfslusken;612659 wrote:Ola, ska ja ha MFCs 250 eller 300 quad set på min ca 84liters bräda? Den kommer va blå.
Kan du inte visa en bild på dem? Jag tror på större fenpar fram och så litet fenpar pak man kan köra med utan att tappa för mycket höjdtagning och eller raktframegenskaper för våra svenska förhållanden med mindre vågor – så att den blir så loose som möjligt.
-
Ola H.;612498 wrote:Det blir lite för oprecist att bara karakterisera kurvorna så. Två brädor kan ha samma scoop och rocker, men helt olika kurvor. Och två brädor kan se ut att ha samma scoop och rocker om du t ex mäter från 100cm men ändå ha olika scoop och rocker om du mäter från t ex 70cm.
Okay, det kanske inte går att kategorisera med
1) rak tail-rocker, lite scoop
2) rak tail-rocker, mer scoop
3) mer tail-rocker, mer scoop.
Men man kan ju försöka sätta lite konkretare ord på vad för exempel det finns på lite rakare freestyle-waves respektive lite kurvigare freestyle-waves. Så klart handlar det ju om att para ihop rockerkurvan (som dessutom skiljer sig mellan centrum och säg 25 cm från centrum) med outlinen. Men det börjar bli lite väl komplicerat att prata om det utan bilder…Off-topic skulle jag väldigt gärna mäta ut en eller två egna brädor för att se hur kurva skiljer sig. Tycker mig ha läst att det är ett svårt kapitel, eller? :tongue:
-
Tack för infon här tidigare Ola H.
Jag tappade visst tråden i mitt förra inlägg. :frown: Alltså en konvertibel bräda både för plattvatten och vågsegling var det ju det handlade om. :crazy: Jobbigt när man inser att surfslusken håller på att lura in en i en sidodiskussion om utveckling kontra just do it… :tongue:
I princip repeterade jag mycket av det du tagit upp just före men jag tänkte se efter vad lite mer precist – så ni som är för ”just do it”, bortse från nedan text.Ola H.;611575 wrote:Helt rätt Dude. Jag har testat lite på en quad convertible på trailerkonceptet och det blir väldigt loose, minst som en twin fast dock lite mer sketchy i bottesvängen (men helt OK i småvågor) och lite mer ”hook” i toppsvängen. Men samtidigt också en mer ”skum” känsla i den vanliga raktframseglingen, speciellt innan man fått upp farten. Men detta går givetvis att justera med positionen och storleken av bakfenan. Men mer ”normala” raktframegenskaper kommer till priset av en ökad ”stelhet”.Jag skulle tro att en trailerfin blir bättre i mindre vågor (”väldigt loose och lite mer hook i toppen”) men inte superbra i för marginella vindar på grund av lite sämre höjdtagning (”skum känsla i fartframseglingen före man fått upp farten alternativt ökad stelhet”). Sen får vi får se vad en rak tail-rocker ger ovanpå det här!
Ola H.;611575 wrote:Starboards Quadkoncept, med stora fenor fram, har i någon mening lite liknande karaktär som thrusters+trailer, men avsevärt mindre extremt. Med andra ord kan man ha kvar rätt mycket ”loosehet” samtidigt som man får rätt ”normala” raktframegenskaper. Med små fenor fram (alá Quatro) är känslan rätt annorlunda, mer som en lite uppstyrd twin.Menar du att quaden eller thrusters+trailer ger att man kan ”ha kvar rätt mycket ”loosehet” samtidigt som man får rätt ”normala” raktframegenskaper”? Jag trodde först du menade att quaden ger detta men kan nu tänka mig att du menar det motsatta. :confused2: Anledningen att jag tror att du menar en quad ger detta är att man har två fenor längst bak vilka kan ge större yta – för mer normala raktframegenskaper – med till och med ett mindre djup – ha kvar mycket ”loosehet”.
Ola H.;611575 wrote:Men poängen med den i här presenterade shapen var ju inte att få en bräda med en väldigt ”allroundmässig” karaktär. Istället är den tänka att funka just som Sinker skriver, att i singlemode snarast vara en ren ”blasting-bräda” med sedan i ”thruster+trailer” bli en rätt extrem ”slashy småvågsbräda”.Japp, som en extrem ”slashy småvågsbräda” kan jag tänka mig den blir! 🙂 Men om den blir för extrem lättvind avgör nog hur passa bra höjdtagning i och ur planing den får. :mad2:
:confused2: Frågan är då vad som är ’ultimat’ för mindre vågor i extrem lättvind? Om man tar en quad och en trailerfin vid sidan av varandra, kommer quaden generellt kunna köras med kortare bakfenor än trailerfenan och ge samma ”loosehet” eller med lika långa bakfenor och ge bättre raktframegenskaper? :confused2:
dude;611791 wrote:Tillbaka till fsw:en, själv är jag skeptisk till rockerkurvan Goya One har för lätta torödagar. Torö har rätt krabb sjö utanför brytet där man vill ha planing och höjdtagning för att placera sig där vågorna bryter. Med sitt höga scoop fastnar den och tappar lätt planing och kommer också igång betydligt senare än en bräda med klassisk freestyle waves rockerkurva.Vad jag vet så har Goya One en rockerkurva som är platt i aktern och som sen blir brantare ju närmare nosen man kommer. Däremot har Witchcraft Chakra, som du också säger (om jag inte kommer ihåg fel) ligger närmare denna bräda i egenskaper och den brädan har en annorlunda rocker. Det skulle vara intressant att se dina ”curve”-grafer på rockerkurvorna jämförda!!! :santa: …det är möjligtvis inget du kan dra fram ur rockärmen? 😉
dude;611791 wrote:I min mening är det nog med förändringen från en stor mittenfena till fler men mindre fenor närmare railen för att lättare få ner scoopet i bottensvängen och för att få bättre hook i toppsvängen. Att gå steget ytterligare till mer scoop tror jag mycket väl kan fungera på ställen som västkusten där vågkullarna drar isär och plattar ut vattnet så att ett brantare scoop inte försämrar planingsegenskaperna så mycket, men jag tycker det ger för stora nackdelar på en bräda att använda i marginella förhållanden på Torö.Ovan menar jag utgående från en klassisk lite plattare freestyle-waves rakare rockerkurva.
Jag skulle kunna generalisera och placera in brädor i följande tre kategorier för tidigt planing:
1) rak tailrocker och lite scoop
2) rak tailrocker och mer scoop
3) mer tailrocker och mer scoop
Personligen tror jag att nummer ett kan bli en grym vågis :cool2: men det handlar (tyvärr) inte den här tråden om. :frown:
Nummer två svänger dock nog helt säkert bättre, speciellt med något annat än en stor mittfena. 😉 :santa:
Nummer tre är så klart skön att köra, men i marginella förhållanden blir det en ren guppa ut och rida in-vågis (vilket nog är lite av din gebit, eller… 😉 ).dude;611791 wrote:Om man sen ser rent på vågegenskaperna och bortser från möjligheten att köra den som blastingbräda med en fena så undrar jag hur bra egenskaper thruster+trailer ger för höjdtagning – det känns för mig som ett outforskat område. Av vad jag läst låter det som att quad ger bäst höjdtagningen. Thruster+trailer med en liten trailer kanske blir väldigt loose men å andra sidan kanske har dåligt grepp i höjdtagningen, medan den med större trailer får bättre grepp i höjdtagningen men kanske blir mindre loose på vågen. Frågan för thruster+trailer är alltså vad det blir för skillnad rent praktiskt mot quadsetups som redan testats åtminstone lite grann.Jag tror nog att truster+trailerfin kan bli en hit i alla fall, kanske inte lika bra höjdtagning som quad, men nära på. Loose blir den nog i alla fall! Kanske ska man inte ha framfenorna lika långt fram som en quad, så att de kommer mer under fotstroppen och inte framför…
-
Tillbaka till fsw:en, själv är jag skeptisk till rockerkurvan Goya One har för lätta torödagar. Torö har rätt krabb sjö utanför brytet där man vill ha planing och höjdtagning för att placera sig där vågorna bryter. Med sitt höga scoop fastnar den och tappar lätt planing och kommer också igång betydligt senare än en bräda med klassisk freestyle waves rockerkurva. I min mening är det nog med förändringen från en stor mittenfena till fler men mindre fenor närmare railen för att lättare få ner scoopet i bottensvängen och för att få bättre hook i toppsvängen. Att gå steget ytterligare till mer scoop tror jag mycket väl kan fungera på ställen som västkusten där vågkullarna drar isär och plattar ut vattnet så att ett brantare scoop inte försämrar planingsegenskaperna så mycket, men jag tycker det ger för stora nackdelar på en bräda att använda i marginella förhållanden på Torö.
Om man sen ser rent på vågegenskaperna och bortser från möjligheten att köra den som blastingbräda med en fena så undrar jag hur bra egenskaper thruster+trailer ger för höjdtagning – det känns för mig som ett outforskat område. Av vad jag läst låter det som att quad ger bäst höjdtagningen. Thruster+trailer med en liten trailer kanske blir väldigt loose men å andra sidan kanske har dåligt grepp i höjdtagningen, medan den med större trailer får bättre grepp i höjdtagningen men kanske blir mindre loose på vågen. Frågan för thruster+trailer är alltså vad det blir för skillnad rent praktiskt mot quadsetups som redan testats åtminstone lite grann.
-
Grejen är den att det krävs lite strukturering för att komma vidare med tankarna, och då får jag kanske ursäkta mig att jag inte är så kortfattad som några av er skulle föredra. Ja, inte ens kryddar jag med ironier och skämt som Ola H gör.
Men det är ju klart att det går svängningar i trender i marknaden. Jag gillar vart den är på väg just nu!
Och så har vi, här, en av de som driver just denna utveckling framåt – Ola H, ganska häftigt faktiskt!
