dude
Forumsvar skapade
-
Låt se vad det finns för brädor med de olika uppsättningarna?
* två fenor långt fram, långt ifrån varandra och nära railen:
– Trailer-fin utan trailerfin (…när såna här brädor kommer ut)
– Quad med stora fenor fram och inga fenor i där bak på nån bräda som har större boxar fram. Kan Starboard Quad köras så här eller är boxarna för långt fram?
– Tri-fin-brädor som har boxar för större fenor fram, om inte de två främre boxarna är FÖR långt fram. Men vad är då för långt fram?* quad, stora fenor fram:
– Starboard Quad bara än så länge* stora thrusters + liten trailer:
– Starboard convertible med stort fenpar fram och en liten fena bak
– gamla F2-shaperns eget nya märke som kommer ut med en trailerfin 2010/2011. Vad heter han och märket nu igen?* twin:
– Finns en uppsjö brädor. Det här fenbestyckningen trummades ju stort ut på marknaden som revolutionerande 2009. Just för att den är så etablerad efter all denna hype i hela vågseglingssfären som kommer den ju att vara stor i år och kanske flera år framöver. Frågan är om den kommer visa sig stå ut lika mycket bland alla fenuppsättningar som kanske kommer.* quad, fyra lika stora fenor
– Alla märken som kommer ut med fyra tillräckligt starka boxar;
– Starboard 2011?
– F2 2011?
– Tabou 2011, verkar det som (eftersom de varit med och utvecklat den nya lättare boxen som kanske alla kommer att köra med)
– Möjligt på alla quads där alla boxar är tillräckligt stabila, sen om just denna bräda funkar bra med det är en annan fråga…* tri-fin, tre lika stora fenor
– Kan alla brädor med tre boxar köras så här? Antar ja, bara boxarna fram är tillräckligt starka, och att brädan ifråga funkar bra med det…* quad, stora fenor bak
– Quatro Quad
– Fanatic 2011
– Starboard Quad 2011 med ny typ av fenbox?
– Tabou 2011
– Vilka mer?* tri-fin, mindre thrusters
– RRD …
– Drops …
– Witchcraft
– Vilka mer?* single
– Det verkade ju på Windmags test av Fanatic NewWave 2010 att de tyckte den var en bättre bräda än innan. Frågan är om snacket att brädor med en fena som tagit till sig av utveckling för flerledade brädor är hype som försöks trycka fram eller om det finns någon grund i det. I alla fall verkar brädor bli kortare och kompaktare och i det området verkar världens shapare lära sig en del fortfarande.Vilken fenbestyckning har du fastnat för då? :santa:
-
Okay! Jag ska försöka sammanfatta – för att få lite koll på koncepten, veta vad man vill ha eller får när man skaffar sig något så småningom då.
(Okay, när det handlar om alla dessa olika fenbestyckningar som faktiskt ligger ganska nära varandra så spelar så klart oftast hela shapen en viktigare roll än bara fenbestyckningen. Vad jag vill försöka göra här är att se skillnader om man nu generaliserar emellan olika fenuppsättningar – ungefär som att säga vi låter alla andra parametrar ”oförändrade”, som ekonomerna gör när de gör modeller av verkligheten.)
I grad av hur loose en bräda är, om man letar efter det (hur jag placerat in uppsättningarna som är nya för mig gissar jag):
1) två fenor långt fram, långt ifrån varandra och nära railen
2) quad, stora fenor fram
3) stora thrusters + liten trailer
4) twin [så som de såg ut 2009; 13 cm mellan boxarna – var det det på alla 2009? – hur de ser ut 2010 och framåt kommer kanske gå åt olika håll]
5) quad, fyra lika stora fenor
6) tri-fin, tre lika stora fenor
7) quad, stora fenor bak
8) tri-fin, mindre thrusters
9) singleI grad av hur direktionell eller stabil en bräda är rakt fram, om man letar efter det (här gissar jag också främst lite längre ner där det kanske är mest intressant):
1) single
2) tri-fin, mindre thrusters
3) quad, stora fenor fram [Starboard quad har utmärkt sig som en bra onshorebräda och det antar jag betyder att den är direktionell och stabil rakt fram.]
4) tri-fin, tre lika stora fenor
5) quad, fyra lika stora fenor
6) quad, stora bakfenor
7) twin
8) stora thrusters + liten trailer
9) två fenor långt fram, långt ifrån varandra och nära railen
Det här med hur direktionell eller stabil en bräda är rakt fram är jag inte så klok på vad det kan betyda egentligen. Det kan handla om att hålla stabil kurs, för att ge bra avstamp för hopp. Det kan också handla om att ha bra höjdtagning i planing, eller att ha bra höjdtagning i icke planing. Även hur bra fart den håller eller att den har tidig planing kan ju också vara skillnad på mellan olika fenbestyckningar. Det kan säkert handla om annat också, men vad? Alltså skulle nog bäst den här andra graderingen bäst delas upp i flera graderingar, men det orkar jag inte göra just nu …men kanske senare :tongue: -
Najs, låt se nu bara hur brädan ter sig i mer normala förhållanden. I alla fall väldigt intressant att höra hur dessa Maui Ultra Fins ter sig – ska också bli kul att höra hur dessa ter sig i mindre vind. Men de kanske mest är i sitt ess i hård vind?
-
I hur loose en bräda är har vi ju först twin, sedan quad, följt av tri-fin och därefter singe-fin.
Frågan är var trailerfin hamnar. Den har ju de två större fenorna betydligt längre fram och ifrån varandra, och vad folk sagt lär det dessutom gå att köra bara med dessa två fenor utan trailerfenan. Två helt nya koncept på en gång alltså! Och båda två att försöka placera in i den här generella loosehetsgraderingen…
Kommer trailerfinen utan trailerfena rakt av före standradtwinen i loosehet?
Trailerfenan (med trailer i) lär kanske komma någonstans mellan twin och trifin.
På något sätt kan jag dock tänka mig att det här med fenorna längre fram och ifrån varandra handlar om en annan dimension än den på en enkel skala från loose till mindre loose. Men vilken dimension det handlar om vet jag inte. Lite praktik skulle nog hjälpa… 🙂
-
Jag tror att hela grejen är att komma bort från en stor mittfena – vare sig det är en ren extrem twin, en quad eller en trailerfin (med två större fenor framför).
Så det här med trailerfin är i mina ögon helt skilt från det klassiska trefenskonceptet med en större mittfena.
-
Haha. Det var ju rätt kul läsning Ola. Ger ju lite perspektiv på saker om inte annat 🙂
Hur som ska det bli kul att testa olika känslor, som du själv gjort med olika fenuppsättningar.
-
Robin;608232 wrote:Hot är en av de mer toppmjuka. NP och gamla North likaså. De nyare north silver-RDM ska vara lite mer toppstyva.
Däremot ligger nog Simmer och säkert Goya ockkså lite i mitten.
Så du menar att Norths nya master (2010) inte är kompatibla med deras äldre segel (2009 och tidigare), eller kanske än konstigare skulle deras nya segel (2010) inte vara kompatibla med deras äldre master (2009 och tidigare)???
-
dr Masse;607323 wrote:ah, vad är det för en SUP?
Själv har jag en rejäl ”prylbrottningsmatch” just nu…
Köpa en
– Freestyle 100-110 liter (haft förr) för plattvattensträning och lättare vindar
– Stor FSW 105-110 liter för samma som ovan, men kanske även lite vågor
– SUP som man kan vindsurfa medVad tycker publiken?
Skulle det varit en stor FSW så fortsätter jag i samma bana som senast med att vänta tills det kommer ut en najs två-, tre eller fyrfenad variant som funkar betydligt bättre i vågor än en enfenad variant. Det är i alla fall mitt spån om vart marknaden är på väg åt för håll om ett par år.
Kan du förresten påminna mig om vad för typ av träning man har av sin stora freestyle för vågseglingen, jag kommer inte på något förutom just att träna på freestyletrick, som vulcan, så småmingom flakan, ponch, spock. Jamenvisst takan kan man nog träna på något sätt 🙂 jag har ju i och för sig införskaffat mig tricktionaryn så något nytt ska det väl bli!
-
Men vad har North för mastkurva då, är det toppmjuka som NP???
Hot har i alla fall vad jag vet mitt emellan, som Simmer, Goya och vilka fler det nu är…
-
Tack för den sköna bloggen i alla fall! Jag ser fram emot nästa inlägg
-
Intressant. Det var din första gång på Maui inte sant? 😉
-
Tack för länken Masse. Det kan ju bara konstateras att det är en himla skillnad på folks fötter. Vissa har problem med att få stropparna tillräckligt små, medan andra har problem med att få dem tillräckligt stora. Aahhh, vad det ska bli skönt att komma igång med säsongen och sluta teorisera!!!
-
Tack för den Svenne. Riktigt hard-core segling!
