Forumsvar skapade

Sida 3 av 7
  • fraddanr

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 12:06 som svar på: Äggskal – Dingar och sprickor!

    Lite på samma ämne, vet någon var man kan köpa en bra matt färg (gärna enkomponents, inget jättestort område som ska målas). Har nästan bara lyckats hitta glansiga färger.

  • fraddanr

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 16:13 som svar på: En våglinje, en mast: Naish Chopper
    dude;682800 wrote:
    Jag tycker det är mest intressant att titta på hur det här seglet fungerar, vilket sweetspot av egenskaper det har jämfört med andra segel. Sen kan det va en positiv bi-effekt att det kör på en 370-mast, men för mig är det på inget sätt viktigare än hur seglet fungerar på vattnet för det jag vill göra med det!

    Har jag rätt om jag säger att det är ett low-aspect-ratio-segel? Är det både kort, har kort luff, och brett, har lång bom? Eller har det bara kortare mast och lika lång bom som motsvarande segelstorlekar skulle köra i samma vind? I alla fall så antar jag att det ger mer bottendrag och lägre topphastighet – eller så ger det bara sämre stabilitet vid högre farter?? För vågsegling i våra hemmatrakter blir det då kanske ännu mer aktuellt för att vi har generellt lägre farter i våra vågor än vad de har på Hookipas snabba down-the-line-vågor.

    Hur som helst är det ett klart intressant koncept!!

    Ja det har du helt rätt i. Aspect ratio betyder förhållande mellan höjd/bredd på ett segel och dividerar du något litet med något stort blir det ju något litet, dvs lågt :cool2: Just i chopper får man ju säga att det har en ovanligt lång bom eftersom en M med toppregister som en 4.2 har ett Force 4.7s längd på bommen. Boxer däremot har ju låg mast och ganska kort bom också, vilket gör det lite mindre extremt i aspect ration.

    Håller definitivt med om att det viktigaste är ett segels egenskaper framför antal master osv, men personligen vill jag inte ge mig in i en diskussion om känsla osv innan jag provat det, så då är det ganska naturligt att man snackar andra faktorer.

    Sen tycker jag faktiskt att det står ovanligt bra beskrivet på naishs hemsida hur seglet känns och vilka det riktar sig till (ger inte så mycket för den där andra texten som var inklistrad här ovan, verkar mest vara någon överentusiastisk typ som har smackat på med lite väl många superlativ :tongue:). Där tycker jag annars att tillverkarna, inklusive naish, brukar mata på med ”det här seglet har allt, planar tidigare, blir neutralt snabbare, passar alla-blablalbla”. Nu har dom ju faktiskt begränsat sin målgrupp redan när dom säger att det passar bäst för folk under 80-85 kg.

    Jag vet inte nån våglinje med 4 storlekar som riggar på 400mast (men där kan jag ha fel). Jag vet dock att det är en väääääääldigt stor skillnad på att pressa på en linje med 3.7-4.2-4.7-5.3 på en 400 mast som egentligen bara passar optimalt på 4.7an, och på om man faktiskt designar och lyckas bra med att få en linje att passa på en 370-mast. Jag vet bara hur det var när jag skaffade en 370-mast till min 4.2a, det var lite som att hälla bensin i tanken istället för päronsoda

    Basse, jag byter gärna och testar dina bolt vid tillfälle :cool2:

  • fraddanr

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 23:29 som svar på: köpa sup

    av dom brädaorna du nämner hade jag satsat på nalu 11’4 eller 10’6. Personligen tycker jag 11’6an blir lite för biffig för vågorna (särskilt om du har en större bräda för platt). Jag väger 77kg och kör 10’6an som favorit i vågorna i läjet och apel. Lagom längd för att plocka även småvågor, stabil, och svänger bra med thruster setupen. Sen vet jag att mana 9’5 är poppis hos dom som kör den i sverige.

  • fraddanr

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 20:35 som svar på: test

    test test

  • fraddanr

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 20:27 som svar på: En våglinje, en mast: Naish Chopper

    Kan inte nån vänlig datanisse embedda, jag har satt mig in i hur man gör 100 gånger men det ändras ju hela tiden… (eller så är jag trög)

  • fraddanr

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 20:26 som svar på: En våglinje, en mast: Naish Chopper
  • fraddanr

    Medlem
    14 februari, 2012 vid 19:43 som svar på: Mjukporr och vindsurfing?
    mikaels;681571 wrote:
    Episk trådtitel, tycker jag 😉

    Tror du missade poängen där.

    Håller med om att det är mycket sån här skit från vissa sidor. Om man som jag verkligen gillar tjejer som vindsurfar så borde man ju vilja ha fler tjejer som faktiskt står på brädan och inte bredvid den i string. Stringbilder tycker jag befäster klyschan att vindsurfing bara är för grabbar. Och OM man nu tvunget ska lägga upp snyggabrudarbilder associerade till vindsurfing så kan väl tjejer ha våtdräkt, det är ju hur läckert som helst :smirk:

    Jag tycker för övrigt att vi grabbar på forumet borde klippa ihop en egen smaklös kalender med lagom smaklösa bilder på oss själva när vi smaklöst posar jämte våra surfprylar och skicka till dom som slänger ut såna här bilder. Hade jag haft tillräckligt trygg i mig själv hade jag kanske varit först ut med januaribilden :blush:

  • fraddanr

    Medlem
    26 januari, 2012 vid 17:28 som svar på: Mer svenskt på Boardseeker

    Riktigt gött att se! Skön kille och skön rulle, det har ju varit rena svenskveckan (eller kanske 2v) på bs med klaas voget och sen gustav.

  • fraddanr

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 18:34 som svar på: SUP size?

    fast den där sista videon var ju visst glide 14 (inte javelinen) och den har en annan rocker som gör den mer för böljorna. Javelinen är snabb som snus iaf.

  • fraddanr

    Medlem
    24 januari, 2012 vid 18:32 som svar på: SUP size?

    Här kommer ohöljd Naish reklam (det är dom brädorna jag kan, men det finns naturligtvis fler). Vill ha en Naish skulle jag säga antingen denna: [ame=”http://vimeo.com/34453933″]http://vimeo.com/34453933[/ame] eller Glide 14 Javelin om du vill ha en renodlad plattvattensup som är snuskigt snabb (anses vara världens snabbaste bräda i unlimitedklassen): [ame=”http://vimeo.com/34454090″]http://vimeo.com/34454090[/ame]. Och dom finns här: http://www.fahlensurf.se/v4/index.php?cPath=68_69_202. Oh vad många länkar jag fick in där!

  • fraddanr

    Medlem
    3 december, 2011 vid 11:34 som svar på: Sperlätta segel, riggar, mm
    andersbq;676659 wrote:
    2009 bytte Naish duk i sina segel till X166 och började jaga gram. Uthalsöljett i titan. Mitt 7-lattade racesegel vägde mindre än 5kg (jämfört med NP och nästan alla andra som vägde 2 kg mer). Men största nyttan av detta var nog när man reste och vägde in 5 segel på flyget. När jag bytte till Loft som är en kg tyngre så märks det inte ett dugg.
    Snarare är det ”viktigare” att se var tyngden i seglet ligger. Det ytor som rör sig mycket ska vara lätta, topp och övre akterlik.
    Här är Monty Spindlers syn på 4 vs 5 lattor: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yWvlAgtSndo

    Som Anders skriver var Naish (och Severne ska tilläggas) de två märken som jag vet var först av de större loften med nya x-ply material som vägde mindre än klassisk x-ply. I alla naishs vågsegel blev det en väldigt stor skillnad, jag upplevde det alltid som att jag seglade en storlek mindre än vad det var. Priset är oförändrat, trots att alla nya material är tillverkade i USA.

    Jag tror att det kommer bli lite tävling om vem som kan göra det lättaste seglet ett tag, men snart kommer tillverkarna börja fokusera på andra saker (hållbarhet, ökad stabilitet i 4-lattade mm). Nils Rosenblad säger så här om 2012 naishsegel:

    Fahlensurf: The new radial kevlar airframe – what is it for? Stabilizing the draft point of the sail? Does it have kevlar sewed in to the black dacron (?) ”stripes” that goes from the outhaul to the mast?

    Nils Rosenblad: The radial kevlar airframe runs a series of linear kevlar tapes (under the mark cloth, as you noted) from the clew, the only unsupported corner of the sail, to the luff. The primary reason is ultimate strength – in any kind of major impact (a large wave breaking onto the sail, for example, about 50% of the load is distributed along the luff, while the other 50% radiates from the clew. What we have managed to do (albeit with a very slight weight penalty) is reinforce the ultralight scrim sails in such a way that they are now 30-40% stronger than the heavier sails they replace. Additionally, since the Kevlar is continuous across the seams under the battens, the long term shape-holding of the sail is also improved by a good margin. Additionally, the kevlar strips provide two distinct twist points, which gives the sail a ’crisper’ more responsive feel as it loads up, something that is especially noticeable in the Boxer, where some of the larger sizes may have felt a little ’spongy’ in the past

  • fraddanr

    Medlem
    30 november, 2011 vid 16:00 som svar på: Frosties reklam

    Haha, och jag kan inte göra annat än att fylla på med Falles tandkrämsreklam från 80-talet 😛

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=086KSWhPc1c”]http://www.youtube.com/watch?v=086KSWhPc1c[/ame]

  • fraddanr

    Medlem
    30 november, 2011 vid 11:14 som svar på: Efterlysning: "Berit"-bilder och Rapporter

    man ser ju tydligt att killen på svennes bild dragit ett par jever innan han stack ut

  • fraddanr

    Medlem
    30 november, 2011 vid 11:11 som svar på: Goya Banzai

    Kör naish boxer 12orna och måste säga att jag trivs med dom som sverigesegel. Väldigt stabila jämfört med andra 4-lattade segel, lätt och jäkligt direkt feedback. Jag tycker 4 lattade segel funkar bra i sverige också, om man nu gillar känslan i dom. Tror inte man ska haka upp sig så mycket på ”passar kanske bra på maui men inte i sverige”, det viktigaste är att man gillar känslan och blir glad när man seglar 😛

  • fraddanr

    Medlem
    21 november, 2011 vid 17:30 som svar på: 4.7 test på Boardseeker

    jag är lite inne på rrds linje här, t.ex så har jag sett flera gånger att dom skriver typ ”förra året tyckte vi att seglet hade lite dåligt top end register, i år är det mycket bättre” och så går man tillbaka och kollar på vad dom skrev förra året så står det typ ”utmärkt top end register”. Då blir man lite fundersam och undrar varför dom inte skrev det första gången då. Min gissning är att dom färgas lite av vad tillverkarna påstår sig ha förbättrat

Sida 3 av 7
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums fraddanr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.