fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
Jag skall också försöka komma ner efter jobbet
-
Fruktansvärt ämne! Skäms!
@filipl 396599 wrote:
Kan någon förklara för mig hur man aktiverar ignorera funktionen?
Klicka på användaren -> Visa allmän profil. Klicka sedan på Lägg till på ignoreralistan högt upp till höger.
-
1h – det är din bästa timma, inte din första. Bara att stå på. Så få gippar som möjligt är helt avgörande. De allra flesta tappar farten markant i gippen och blir man stående utan planing efter den i några minuter är det svårt att ta igen det. (Vid 20 knop på 1h tappar man ju en knop på tre minuter.)
10s – andra kan svara bättre på strategi, jag har ju inga bra tider. Men i princip samma här, de fem bästa räknas och det skall definitivt vara djupa slörar. De fem bästa ”runs” räknas. En run är tills man byter kurs radikalt eller stannar. Tror att programmen bryter en run när man avvikt mer än 35 grader. Man kan alltså i princip köra på styrbord, falla av och speeda, lova och ta höjd, falla av och speeda och få två runs. Men de flesta gippar (eller stannar) nog efter en run.
-
Vad är poängen? Gruppmobbning? Skittråd!!!
-
@Svenne 396323 wrote:
Det handlar inte om delaminering. Det är med största sannolikhet kärnan som har gett upp först och då följer sandwichen efter. Sen om det beror generalsliten bräda eller fukt är en helt annan femma.
Nu blottar jag stor okunskap (igen), men utan att fråga o.s.v.: Vad är delaminering? Trodde det var när laminatet släppt från kärnan.
-
@Löken 396321 wrote:
bak kan jag inte kapa för där ska den ju fästa i gamla lattan.
Vad menar du med att fästa i gamla lattan. Planerar du att använda en del av den gamla lattan?
Var det inte camberlattan som gått av? Då är det viktiga att lattan passar i cambern. Blir lite konfunderad av ”knoppen” längst fram på lattan. Ser inte ut som jag väntar mig att en camberlatta skall se ut i änden. På de segel jag sett slutar den bara (som om man bara kapat av den) utan speciell tjockare del och trycks i cambern.
-
@Jester 395935 wrote:
Ygge: Jag har kvar länken till den grafen som det såg ut tidigare… Kan vara att dom testar ut den nya vindmätaren innan dom lägger ut den på sidan.
Aha, tack. Gissade mig fram och om någon annan undrar så är adressen till den dolda riktningsmätaren:
http://www.oso.chalmers.se/~weather/winddirection.gif
Man undrar varför de döljer den.
@Jester 395935 wrote:
Mitt lilla program hämtar nya bilder varje timme, och lägger upp ny sida varje natt.
Coolt!
-
@Jester 395659 wrote:
(det intressanta är att vindriktningsmätaren faktiskt fungerar, bara det att dom inte visar den grafen på hemsidan)
Hur fick du fram den?
-
Klarade du att hålla balansen så att du fick upp seglet och tag i bommen och brädan sedan sjönk sakt? Om du klarade det så har du stor talang. Om inte är du mer normal och kommer att få det tufft att lära dig på den brädan. Det går, men du kanske måste gå på vattenstart direkt och då borde du vara vid havet eller en stor insjö. Var bor och surfar du? Finns det någon klubb / andra surfare i närheten. Det absolut snabbaste sättet att lära sig är att tala med andra.
-
@Rasmus_W 395263 wrote:
Shit! Cred till folk som fixat att segla med 9-10 kvadrat i sånt väder! Visst, jag har själv en 9,7:a så jag fattar att det är möjligt men det är i alla fall riktigt tufft.
He he Rasmus. Jag har en 9.5a, så jag vet att det inte är möjligt (för mig).
-
Tack för infon. Åker förmodligen dit med familjen och en annan familj. Tider spikade så jag kan tyvärr inte följa ditt råd och åka på prognos. Där en vecka och två surfdagar är nog ungefär vad det sociala trycket klarar så det ser väl idealiskt ut.
Vilka är bästa spotsen och hyrställena? Vill helst ha slalomställe. Grymt ringrostig och kass i brutala vågor. Fiskebäcksgubbar har ju kommit hem i paket från de öarna förr…
-
Du borde ha en annan bräda. Om du är nybörjare bör du absolut ha tillräckligt med volym för att hålla dig flytande. En lite bräda kräver vattenstart som är ett relativt svårt moment.
Kolla t.ex. här för allmänna tips:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891 -
Kärradahl är finfint för slalom & freestyle. Rena småvågor ibland och plattvatten ibland. Fina parkeringar, fin strand. Kommer själv köra där i helgen (om det nu blir någon vind).
-
Håller med Rasmus helt i att du skall ha mer nedhal, att du noga se till att trä rätt och att du skall ha något att dra med. Tror dock inte du behöver rusa till butiken efter en ny förlängare. Så mycket kraft skall inte ett sådant här segel kräva.
En annan sak som är viktig är att du kollar seglet när du riggar på och av. De flesta lattbrotten sker förmodligen då. Inte osannolikt att din latta brutits då också. För att se hur man gör korrekt gå t.ex. till http://www.gunsails.de, tryck på EU-flaggan, välj downloads, sedan Rigging tips och hämta hem trimguiden. Kolla hur de säger att man skall rigga ett freerace segel. Där ser du också hur man skall trä nedhalet.
-
För mig gick det superbra!!!
