fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
fredrik-ygge
Medlem14 juni, 2007 vid 16:48 som svar på: Tips på lämplig vattentät påse/väska för GPSen?Aquapac är bra men inte ultimat (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=378262)
-
@Oregistrerad 389187 wrote:
Kite är inte godkänt för seglingsrekord
Seglet måste vara förankrat i farkostenGött! Där fick de. 😉
-
@Ola H. 389177 wrote:
Det är dock inte direkt låga hastigheter över 5*10s heller. Helt jämförbart med vindsurfing.
Japp, några knop bättre t.o.m. 500m-tiderna är ruskiga de också.
Windsurfing är förstås bäst på alla sätt och på en slalom- eller speedbana där båda kan köra har jag fattat det som att ws är snabbare, men just när det gäller GPS-speed tror jag det är helt kört. Mognadsgraden inom vindsurfingen börjar bli hög och det är småförbättringar varje år. Rekord börjar stå sig över många år. De som är på absolut topp är heltidsproffs med hela team bakom sig. Hos kite:arna får man känslan av att det är ett gäng vilt experimenterande amatörer som bygger sina brädor i källaren och kör på sina lokala spots. De är tre gubbar över 50 knop i år.
-
Vad använde ni för mailadress? Fick studs på [email protected] som var den jag hittade på siten. Tänkte nog bita ihop och testa skoltyskan per tel, men om det finns fungerande mail känns det bekvämare.
-
@dixon 388255 wrote:
Oberoende bedömmare hävdar att beerlanda är mycket bättre på västligt än Fbäck. Men ok, shitbay kanske kan vara värt ett försök någon gång, jag tänkte mest på skvalpet utanför riggdäcket mot öarna till då jag skrev mit nasty inlägg.
Kan inte någon ge mig en kuling nu, för jag har börjat glömma vad windsurfing är!!!
Vad man gillar med Fiskebäck beror på vilken stil man kör, men för mig är det bästa med Fiskebäck att ligga och blåsa de riktigt långa, goa sträckorna. Vid rätt riktning från Hinsholmen förbi Knarrholmen på 1.5 distansminut eller mer. Av det jag testat i Gbg är det bara Sillvik som är i närheten. Björlanda, Askim och Shitbay kör jag i huvudsak när jag vill ha nära till land om det antingen är iskallt eller extremt blåsigt. Hör av dig en fin dag med V – NV så skall jag guida dig Pure!
-
En till som håller med tobhed. Litar mycket mindre på Select (testat Slam, Speed, och Evo 04-06) än SR-6b.
Tänker nog köpa på mig några SR-6b. Någon som vet var man får tag på dem? Verkar som om vindsurfing.se slutat med dem. Andra förslag på fenor med liknande stuk? Var köper man dem?
-
Oregistrerad (varför skriver du inte som inregistrerad förresten – känns väldigt konstigt att inte veta vem som har denna uppfattning):
Jag önskar du hade rätt! Störners resultat är jobbigt för mig också. Jag har inte kört så fort med mina dyra, fina slalomprylar.
Jag känner dock ingen anledning att ifrågasätta det. Som joth påpekar är det ganska många som kört runt 30 knop med vågbräda, segel utan cambers och c30-mast. Jag är en bland dem. Att Störner, som är en mycket bättre surfare än jag, skulle köra 4 knop snabbare med en bräda som är snabbare än min (se t.ex. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=3818&uid=664 för fler exempel) och under bättre förhållanden är inte alls konstigt.
Vad det gäller svenska speed-eliten så satt de och åt lunch när Störner körde sina rekordrepor. Jag har inte kört med laserpistol, men de som gjort det vittnar om att det är vansinnigt mycket svårare att köra snabbt på begäran i given bana än när man kör fritt. Läs vad t.ex. getwet skrev i annan tråd. De vittnar samtidigt, som joth påpekar, om att deras GPS-värden stämmer väldigt väl med värdet från laserpistolen.
Om David White hade varit på plats och kört fritt med sin GPS och Störner hade varit snabbare hade jag också dömt ut tekniken. Vet bara inte varför du tror att det skulle hända eller exakt hur tomten är inblandad.
Vilken del av tekniken är det du är skeptisk till? Är det GPS-enheterna eller mjukvarorna?
Om vi börjar med GPS:erna. (Vi talar nu bara om de modernare GPS:erna som Gecko, Fortrex, Edge och liknande och som var det som användes här.) Många, många har testat att köra med mer än en GPS och resultaten stämmer väldigt väl överens.
Med de enklare modellerna som t.ex. Gecko finns det två källor till opålitlig topphastighet: (i) grid effekt och (ii) spikar. Grid effect är att enheten bara samplar med viss finkornighet, tror det är 2m eller något sådant. Med samplingstid på 2s har det viss effekt. Spikar uppstår om GPSn tappar kontakten och kalibrerar om sig. Då flyttar den plötsligt till en ny grundposition och det blir en ”spik” i hastigheten. Det senare är dock lätt att se om man granskar filen. För att minimera inverkan av grid-effekt kör de som tävlar längre sträckor och tar dessutom medelvärde på 5 körningar. Då är inverkan av den effekten minimal. Skall man vara seriös skall man alltså tala om Störners medel på 30.5 snarare än topp på 34, men det är finlir och alla är ju bara intresserade av topphastigheten i alla fall.
Om man sedan kollar på mjukvarorna så är de extremt noggranna. Det finns ju t.ex. GPSar från Europa och RealSpeed från Australien. De visar samma resultat till hundradels eller tusendels knop. Jag har också själv oberoende skrivit ett program som visar samma resultat som GPSar på hundratusendels knop när. Skillnaden mellan GPSar (och mitt program) och RealSpeed är hur man räknar ut sträcka från lat & long. Den modell som GPSar och jag använder utgår från att jorden är rund. (Nu kan man tror att jag strax skall skriva att RealSpeed utgår från att den är platt, men det skall jag inte.) RealSpeed räknar mer korrekt på att jorden är lite bred om midjan p.g.a. sin rotation.
Den enda riktiga akilleshälen i förfarandet är att var och en skickar in sin gpx-fil efter surfet. Jag tycker att det är för lätt att modifiera en sådan fil för att det skall hålla som officiellt resultat, men jag verkar vara extremt ensam om den åsikten och att störner skulle gjort det i det här fallet betraktar jag som väldigt långsökt.
Summa summarum är det svårt att angripa tekniken hur gärna du (eller jag) än vill söka tröst i det.
-
@Oregistrerad 387676 wrote:
måste göra dig besviken störner men ta ditt ”rekord” med en stor nypa salt!!
På vilken grund tycker du att han skall göra det? Det var ju många repor med liknande hastighet, ett högt average också och en fil som granskats av RTK.
-
Grattis Pure! Då ses vi i Fiskebäck!
-
NO är nog den sämsta riktningen i Fiskebäck. Skulle välja annat ställe. Kört i området Sillvik och söderut till Varholmen senaste dagarna. Har varit helt superfint, men förhållandevis jämn vind. Björlanda nog också bättre.
Det har ju varit folk ute i Fiskebäck också, men det är som sagt inte optimalt. Antar att man i så fall kör inne i den s.k. shitbay. Rigga på riggdäck i röda cirkeln och kör i blå. Det går också att rigga precis söder om den röda cirkeln där det är en lite strand man kan gå i ifrån. Då kan man dock få grus i maskineriet.
Edit: Om jag fattat det rätt är du ny i Fiskebäck. Om du väljer Fiskebäck och det inte är några locals på plats, gå inte i från riggdäcket. Det finns för många stenar att köra på innan du kommer in i viken. Ta så nämnda strand istället. Går du bara ut till drygt midjedjupt är viken sedan stenfri (såvitt jag vet) om du inte går för nära några kanter.
-
-
@Wallflower 387258 wrote:
Jag lagade min bräda hos Surf Companiet i Fiskebäck förra året. Va inte farligt dyrt heller.
031 – 769 02 02// Pierre
Surfcompaniet finns dessvärre inte kvar. http://www.surfcompaniet.se/
-
Jag hade problem med för lite tryck på framfoten igår och provade allt som nämnts här och annat jag kunde komma på. Oscars (och Supasonics) råd var tveklöst det som löste allt. Bak med tamparna lite, våga släppa fram seglet och lita på att det inte blir kastfall så var all stance helt förändrad. Seglet drog framåt istället för åt sidan och jag fick fint tryck på framfoten. Kunde höja bommen igen en aning utan att trycket släppte. Upplevde att jag fick helt nytt vattenläge och mycket högre fart. Brädan gick så himla fint på fenan. Lugnt gick den också. Det är väl så med slalomprylar, litar man på dem och satsar så är de snälla tillbaka. Blir man nervös och försiktig så blir de nervösa de också. Tack Oscar, det var den största förändringen på länge!
-
Sanslöst att läsa hur hårt ni satsar. Bara att inse att även om jag hade haft talang för speedande rent seglingsmässigt så är jag uppenbart alldeles för försiktig för att nå de högre farterna.
-
@stefan_gbg 386752 wrote:
Det går att köpa en A-nyckel hos mindre nogräknade nyckeltillverkare. Då har man tillgång till Sillviksstrand.
Får väl bli att skaffa en sådan då.
Startade ner nära Varholmen idag igen och kryssade upp till Sillvik. Där nere blåste det inte så mycket och 7.0 och 68 bred bräda blev lite stort i trycket och choppet uppe vid Sillvik och det blev mest att studsa runt. Vrålslörarna tillbaka ner till Varholmen var dock leende från öra till öra. Detta är meningen med livet! Sillvik med omnejd är så himla fint.
