fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
Det ser verkligen helt fantastiskt ut! Undrar om jag inte är lite avundsjuk på er som slipper stå och huttra med våtdräkten så här i februari.
-
Coolt!
Sanslöst att det är sådan temperaturskillnad så att ni har bärande is. Själv tänkte jag åka ut på vattnet imorgon (i Göteborg).
-
Coolt!
Men han skriver t.ex. ”Boards normally normally travel slightly sideways with the nose pointing slightly upwind. To eliminate this effect, the fin can be built into the base pre-rotated left or right, depending on the tack of the speed course.” så den är väl ändå optimerad för att köra åt ett håll?
Edit: Hmm. Är det bara om man roterar den som han beskriver som den blir optimerad åt ett håll…
-
Är det inte ruskigt extremt att köpa en asymetrisk speedfena? Vad har du för utrustning i övrigt?
-
@Oregistrerade 362557 wrote:
Vilka farter kommer kiteare upp i?
Sanslösa!
http://50knots.xs4all.nl/gps-kitesurfing/gps.asp?mnu=rankings&smnu=2sec&val=&uid=
-
@getwet 361238 wrote:
Coolt och stå på huvudet där…….10-20cm eller?
De är mycket galnare än så:
Each time I reached more than 44 knots topspeed because I always found a place on that flooded beach which was shallow enough.
If you see a seagull standing (!) in your way, its perfect -
Kan ju likaväl posta hela instruktionen så slipper nästa fråga samma sak. Som svar på vad man fyller i då Sverige inte finns som stat i web-shopen:
You can order online, just use the comments field of the order to clarify and/or complete your address.
Shipping is $12 for one pair to Sweden with USPS. -
Fick just svar: $12 till Sverige
-
@Svenne 342097 wrote:
…för den här säsongen. J**la skitsäsong.
Nu börjar kanske den bästa säsong jag kan minnas gå mot sitt slut. Lova en sak Svenne: Bli ALDRIG meterolog! 😀
-
@Mården 360221 wrote:
på torö vred vinden efter dom bästa reporna från sv till v så där blev ju vinkeln missvisande mot vad gpsar räknade på(antar att gpsar räknar ut vind riktningen på ett medel av alla repor fast 90gr mot åkrikningen)
Nej, det är lite mer komplicerat än att räkna på medelriktning. (Du kan tänka dig hur fel det skulle bli om man slörade på babord och kryssade på styrbord – eller tvärtom – annars.) Det bygger på symmetri i hastigheten, d.v.s. att du borde åka lika fort 90 grader som 270 (relativt vinden) 100 lika fort som 260 o.s.v. Men det är sant att om vinden vrider blir det tokigt – ett slags medelvärde av uppskattningarna som inte blir korrekt.
-
Som jag ser det:
Flytväst = krockskydd + extra värme
Har också märkt att det är klart bekvämare att vattenstarta stora segel med flytväst. Då kan man lyfta seglet utan att sjunka själv.Som du säger vänder inte seglarväst vid medvetslöshet. Det gör inte räddningsväst heller om man har våtdräkt. Räddningsväst bygger på principen att benen sjunker ner.
-
Svenskar har kanske för mycket överlevnadsinstinkt? Blev helt svettig av att se holländarna i annan tråd när det körde på gränsen och kraschade vilt mitt bland stora dykdalber. Läste man vad de skrivit blev de ännu värre.
Tittade ut mot Arendal igår. Det blåste säkert 30 m/s där och såg helt platt ut. Hade Australiensarna bott i Sverige hade de nog varit där igår och kört 45 knop med sina 4.6 m2 och kallat det 15 m/s. Själv blev jag spak av att hämta tidningen.
-
-
Nypris är väldigt ointressant på en bräda som legat i två år, men det var kanske runt 11 – 13 000 kr. 3 500 kr eller kanske lite mer låter realistiskt beroende på årsmodell. Kolla
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11558
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11550
så ser du vilken betydelse åldern har.Nyfiken bara: Hur dyker en bräda upp på jobbet? Har dessvärre aldrig hänt mig.
-
@J_man 358599 wrote:
Lite samma fråga fast annan vinkel; finns det några vita fläckar på spotkartan för speedare….det här lät ju helt sjukt… men ni fattar va jag menar: Kan det vara lönt att leta efter ”okända” ställen som vid vissa förhållanden verkligen kan leverera?
Tveklöst! Sveriges snabbaste ställe Knarrholmen, 38.2 knop, ligger mitt i skärgåden och det är sådär 15-20m djupt där. Helt omöjligt (för mig i alla fall) att upptäcka detta spot genom att titta på sjökort. För att hitta sådana måste man ut och åka. Andra ser extremt bra ut på kartor eller sjökort, men visar sig i verkligheten kanske vara steniga eller annat.
