Forumsvar skapade

Sida 40 av 54
  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 07:12 som svar på: Finfina bilder från GC
    adde wrote:
    Det är ett MauiSails TR2)

    Tack. Coolt segel.

    adde wrote:
    och det står US3 (fast spegelvänt :D)

    Ha ha ha!

    Hur kunde jag läsa så illa? Det svarta i seglet förvillade mig och jag tog U:et som något krypterat.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 07:00 som svar på: Finfina bilder från GC

    Vad är det gula seglet i mitten? Ser ut som ett snyggt nätt freeracesegel mitt bland alla fullblod.

    (… och vad står det före ”23”)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 04:08 som svar på: Finfina bilder från GC

    50% midjeselar? Ökande?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 17:01 som svar på: Gamla slalombrädor?

    Intressant betraktelse av gamla slalombrädor:
    http://www.boards.co.uk/articles/index.asp?ID_A=244&article_type=16

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 14:33 som svar på: Speedmanual
    tbsurf wrote:
    Precis som adde skriver så blir det så här när du bockar av ” one best per run only” i gpsar
    Läs igenom basic rules #6 i faq på gps-speedsurfing.com

    Tack! Hittade den till slut och nu blev det samma svar. Hittade den dock först efter att ha testat alla options i menyerna. Kanske något att lägga in i speedmanualen?

    (Nu när jag väl hittat denna option genom råsökning i menyerna ser jag att det är Basic rule #7 och inte #6. Om någon annan skulle ha samma problem och läsa i denna tråd.)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 14:07 som svar på: Speedmanual
    adde wrote:
    Det är inte så att resulaten i GPSar är överlappande? dvs slutet av ett 10 sek intervall kan vara början på ett annat? Medans man på webben har intervall som är separerade??

    Det är min gissning också. Det var bara tre korta ben så jag kan nog inte haft mer än 3 st separata 10s registreringar. Man undrar dock exakt vad GPSar menar med vad som skulle vara ”överlappande men ändå olika”. Ett sampels förskjutning kanske?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 13:44 som svar på: Speedmanual

    Var ute och surfade idag, men hade glömt ladda batterierna i GPSn så jag han bara tre ben innan den slog av (och vinden kom förstås efter det) :blush: Registrerade dock min session i alla fall som surfdagbok.

    Noterar att resultatet i GPSar och på weben blir väldigt olika. GPSar säger att 5 bästa 10s är 22.2 medan weben säger 14.97. Någon som kan förklara skillnaden i sätten att räkna? (Man önskar förstås att de skulle räkna på samma sätt.)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 06:02 som svar på: Gamla slalombrädor?
    Billie wrote:
    Det testas ju inga slalombrädor i tidningarna nu för tiden (eller så har jag missat det). Det är nu mest freeride och freestylebrädor. Men en freeride bräda kanske inte är så långt efter en ren slalombräda i fart och egenskaper .

    Med reservation för att jag kan ha helt fel vill jag nog ändå tro att det det är lättare att köra hög maxfart på en gammal slalom än på en ny freeride. Det går att köra grymt fort på en äldre slalom, i alla fall om man är så duktig som Erik Larsson:

    Date : Saturday, November 05, 2005
    Spot : Torkelstorp, Sweden
    Board : BIC Vivace Carbon Slalom
    Sail : Gaastra Nitro 3 6.3
    Fin : North Shore Slalom 30
    Average speed : 32.46 knots (33.5 32.8 32.4 32.1 31.6)
    Max. GPS (display) : 35.8 knots
    Max. 2 sec. (software) : 35.8 knots
    100 m run : 35.1 knots

    Sedan går det säker snabbare på nyare speedprylar. Det vore ju konstigt om utvecklingen gått bakåt. De breda slalombrädor (med brädor som Hypersonic som extremexempel) som byggts för att klara stor segelrange och for att vara snabba i de flesta riktningar kan dock inte alls hävda sig mot gamla slalomspett i fråga om maxspeed. Få får upp en Hypersonic över 30 knop verkar det som, men t.o.m. en medelmåtta som jag får upp min gamla F2 Ride i den hastigheten. Lite intressant också att Larsson faktiskt inte raderat sitt rekord ännu med nyare prylar. Det har kanske inte blåst riktigt så mycket ännu men ändå…

    Vad man behöver för speedprylar avgörs helt av ambitionsnivå. Det är enorm skillnad på de sista knopen. Att satsa på 32 eller 34 knop är helt väsensskilt.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 07:31 som svar på: Gamla prylar – duger idag?

    Vet inte om ovanstående inlägg var menat att sätta mig i kontrast till seriösa vindsurfingfirmor. Det kan läsas så. Lite fakta om fenan i så fall:

    Det är en Curtis SR6b 32cm. Den säljs av seriösa firmor som: http://www.vindsurfing.se/default.php?cPath=36_60
    Denna typ av fena var tredje snabbaste registrering i Sverige 2005 på GPS speedforum – Jesper ”Jester” Kinnås 35.69 knop (även om den förstås var en powerbox). Längden 32 cm är perfekt som enda fena till en Astro.

    Fenan är i nyskick och jag säljer den för 500 kr. Fråga vem du vill, bättre slalomfena till en Astro får du inte för de pengarna. Skicka ett PM om du är intresserad.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 13:38 som svar på: Gamla prylar – duger idag?

    Om Oscar har rätt och det är US-box och du inte vill bygga om så har jag en super Curtis slalom 32 cm fena till salu. Snabbaste US-box fena som kan uppbringas.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 13:30 som svar på: Gamla prylar – duger idag?

    Det är Trimbox på Astro:n va? (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=3822)

    Tror inte det är omöjligt att få tag på fenor / hitta adapter (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=21562). Det har funnits trimboxfenor till salu här på surfzone från och till. Skulle inte lägga ner min själ på att bygga om fenboxen på en Astro. Hur det är så kommer det ändå kosta ganska många hundralappar (speciellt om man dessutom skall köpa nya fena) och då undrar jag om man inte för samma pengar får ny bräda inklusive fena, t.ex. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8776

    Edit: Oscar hann visst svara före mig. Svaren kompletterar kanske varandra …

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 12:40 som svar på: Tillfälle!! (Blocket)

    Måsta kasta in lite färskt virke i denna brasa.

    Brukade vara på Knattes linje när det gäller priset på gamla prylar, men jag är inte så säker längre. Sålde just en massa äldre prylar (http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8907) för 1 500 kr. Satte in annonsen på surfzone 00:12 i natt och ungefär samma tid på blocket. Det har fullkomligt regnat in mail med bud. Första budet på hela paketet kom 02:28 och innan dess fick jag bud på delar. Kunde startat budgivning, men snäll som jag är sålde jag till den som bjöd först.

    Av gensvaret att döma kan jag sluta mig till att jag lätt kunde tagit 3 000 kr för kitet. I bästa fall 4 000 kr. Kit:et som är ämnet för den här tråden är vassare race-prylar och betingar högre värde. Robins bedömning ser inte längre tokig ut för mig.

    Den stora tabben tror jag är att räkna på vad delarna är värda. Komplett set är värt mer än delarna! 4st segel för 800 kr om endast dessa var till salu tror jag på. (Hade själv seglen i mitt kit ute i månader för en eller två hundralappar utan att någon köpte.)

    Folk vill inte köpa delar för att efter det att hela sommaren gått konstatera att de fortfarande inte fått tag i någon mastfot och förlängare utan måste köpa nya för en tusing. Eller säg så här: Vad skulle kitet ovan vara värt utan masterna. Jag skulle säga max 2 500 kr. Att hitta master med rätt böjkurva och med hög kolhalt som gör seglen rättvisa kan vara svårt eller omöjligt. Att köpa två nya glasfibermaster för 1 500 kr styck vore en dyr katastrof. Även om jag kan hålla med om Knattes värdering av masterna på kanske en tusing tillsammans för dem separata, så är nog inte kanske 6 500 för hela kit:et helt åt skogen.

    I slutändan är allting tillgång och efterfrågan. Jag konstaterar bara att jag kunde tagit mycket mer och att detta kit är vassare.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 08:04 som svar på: Novis har frågor

    Läste din fråga igen mer noggrannt:

    MikeKay wrote:
    är det en fördel att vara tung i windsurfing? isåfall varför?

    Jag svarade bara på maxspeed i hårdvind (15 m/s och uppåt), vilket är det som syns på topplaceringarna på GPS-rankingen. Talar man vågsurfing, freestyle och annat finns det ingen uppenbar fördel. Talar man om slalom i lätt eller mellanvind är det inte heller lika självklart.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 07:57 som svar på: Novis har frågor

    Sumobrottaren var bara ett extremt exempel på att det någonstans finns en gräns.

    Tror inte ett ögonblick på att du blir snabbare (på maxfart i hårdvind) av att gå ner från 75 till 65 (allt annat lika – om du t.ex. tränar massor för att gå ner så kan förstås ökad styrka ge positiva effekter). Kolla top 10 på GPS speed. De flesta väger runt 100kg. Någon enstaka ner mot 80kg. Många har nog dessutom matat in sin drömvikt. Tror inte t.ex. inte David White ”bara” väger 125kg. Närmare 130 har jag läst. Att det i princip bara är tungviktare i toppen kan inte vara slump.

    Tycker dock allmänt att din viktminskning låter lovvärd! Jag skulle också behöva en. GPS är ju inte allt…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 05:51 som svar på: Baktung rigg

    Som sagt så skulle lite bilder på riggat segel göra susen. Det är väldigt olika vad folk menar med uttryck som ”mycket nedhal”.

Sida 40 av 54
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA