fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
Låter fantastiskt!
Nu när du redan försagt dig ;), kan du lämna en detaljerad vägbeskrivning om var du gick i? Kollade flygfoto på eniro, men ser inga gräsytor. Är det gott om plats eller är det risk att 20 surfare i bil kommer att skapa irritation bland markägare och andra?
-
fredrik-ygge
Medlem13 juni, 2006 vid 13:53 som svar på: Var får man tag på variotoppar och alumaster?Om du inte set det: Har en, se PM.
-
Lars_K wrote:Kolla om glasfiberspacklet är polyesterbaserat. Polyester fräter cellplast. Epoxi fräter inte cellplast (generellt).
Ah, ok. Du har säkert rätt.
-
dr Masse wrote:fredrik.ygge wrote:MickeE wrote:…jag börjar banka och karva lite och upptäcker till min fasa att limmet (epoxy/microfiber) som enligt försäljaren bara skulle öka 5 – 10 grader när den härdade har smält skiten ut frigoliten )-:
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att detta har med temperatur att göra utan att det är en kemisk reaktion.
Det är väl en kemisk reaktion som gör att det blir varmt? Mycket epoxi som härdar = hög temperatur.
Jovisst är det också en kemisk process, men det var inte det jag menade. Jag menar att epoxi snarare kan fräta än bränna frigolit.
Som den borne akademiker jag är var jag tvungen att göra ett snabbt empiriskt experiment. Gick ut i garaget för en timma sedan och la på en komponent av glasfiberspackel (inte härdaren) på lite cellplast. Kollade just och det har blivit ett hål. Spacklet är alltså fortfarande mjukt, ohärdat och kallt, men har gjort ett hål.
Försäljaren kan alltså haft rätt om temperaturhöjning (men borde ha informerat om påverkan på cellplast (om du frågade)).
-
dr Masse wrote:Det är ju inte alls säker att du skulle varit snabbare med 28 fena. Genom att generera mindre lyft skulle mer av brädan ligga i vattnetJester wrote:Du har rätt doktorn. Tror inte heller att jag gått snabbare med mindre fena.
Kan ni utveckla det?
Mina begränsade erfarenheter med olika fenor är mindre fena ger livligare / roligare bräda och (mycket) mer fart. Tag så liten som möjligt tills det blir problem med planing, spin-out och / eller höjdtagning.
Tittar man på top-noteringarna på gps speed forum så har många extremt små fenor, ner till kanske 22 cm. Kollade också i Startboard forum och såg att Roger van Tongeren kört över 35 knop med en Hypersonic (den du Hankloose :wink:) med 26 cm fena och ett RS4 6.2 (tror jag det var). Det stod där att man kan ha så liten fena på den bärdan då de djupa dubbelkonkaverna hjälper till med sidostabilitet / höjdtagning.
Hur kommer ”lyftet” in? Vad är det rent fysikaliskt och hur känner man om man har brist på ”lyft”?
-
MickeE wrote:…jag börjar banka och karva lite och upptäcker till min fasa att limmet (epoxy/microfiber) som enligt försäljaren bara skulle öka 5 – 10 grader när den härdade har smält skiten ut frigoliten )-:
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att detta har med temperatur att göra utan att det är en kemisk reaktion.
Kul med bilddokumentationen av lagningen! Hoppas den håller!
-
fastforward wrote:Vad heter den där sporten som är som balett i vattnet? De har små näsklämmor.
Konstsim.
Fråga någon sådan klubb eller simklubb i närheten. Det har säkert bra tips.
Är själv gammal tävlingssimmare som (på träning) körde med näsklämma då jag med tiden fick problem med för mycket klor. Den var i princip bara en hudfärgsgummerad ståltråd.
EDIT: Håller i övrigt med övriga som gett rådet att träna vattenvana. Träna baklänges volter under vatten. Stå på händer etc. Näsklämma borde vara sista utväg. Har aldrig hört talas om någon som behövt det.
-
Kul!
Hur och var mer exakt? Lokalnyheter? TV2 el 4? P4 el reklamkanal?
-
Jester wrote:Jag kör med mastfoten i mitten-position, till lite framför mitten. Hyfsat låg bom och ganska korta linor. Funkar hyfsat för mig. Har man råd är det faktiskt ganska smart att trimma brädans läge i vattnet genom att laborera med olika fenstorlekar.
Ingen åsikt om vinkel på bräda och rigg?
-
The_Novice wrote:Ja det ser ju väldigt olika ut, har speedjanne verkligen fullt drag i seglet där?
Är väl rätt olika brädor också, speedjanne kanske är rädd för att doppa den korta nosen på missilen…?Äntligen en kommentar om detta! Började nästan tro att forumet bara var till för diskussion om färgen på 2007 års RRD segel.
Tror det är samma bräda Manta 68. Rätta mig om jag har fel. Om jag spekulerar vilt vidare så har de ungefär samma drag. Tror Janne har en 7.8 och Sven en 6.3:a. Borde vara ungefär samma ”drag per kg”. Tror också att det verkligen är en generell stilskillnad och ingen tillfällighet. Vore kul att höra åkarnas egna kommentarer och andra experters. Känner mig 10 resor för grön för att bemöta argumentet.
-
The_Novice wrote:Okej, en sak till som inte är tjusningen med fiskebäck är alla icke utmärkta grund!
Denna debatt är en återvändsgränd. Ångrar att jag gick i svaromål.
Ja, du har en poäng med stenarna och det finns ett värre problem och det är de stora båtarna. Inte bra att få problem just när stor trålare är på väg in. För mig överväger dock fördelarna med Fiskebäck och för dig överväger fördelarna med Björlanda.
The_Novice wrote:Jag har nog redan varit där men det ligger ju ca 4km från där man går i, vad gör man när ngt pajar? 😮Vi seglar inte 4km rakt ut till ett rev i havet i stark off-shore. Det är hela tiden nära till land och jag har bara kört så långt när det varit fullt med fritidsbåtar i närheten. Klart att det kan bli ganska arbetsamt om saker pajar, men så är det alltid. Varje motorbåt kan få motorhaveri, men man vågar oftast ändå köra mer än 4 km från hamn. Det farligaste jag utsatte mig för i lördags var tveklöst 5 min bilresa i varje riktning. (Numer har jag dessutom alltid mobilen med mig i aquapack om det skulle gå riktigt illa och jag behöver ringa sjöräddning.)
-
Oscar wrote:fredrik.ygge wrote:PS. Alla bilder ovan är komprimerade då det finns maxgräns på forumet. Vill någon ha högupplösning på ca 2MB för t.ex. snygg ”framkallning” på upp till A3 så PM:a mig så skickar jag per mail. DS
Testa att klicka på bilderna…..
Tack, men nej, så enkelt är det inte.
Det fanns en gräns, 400kb tror jag det var, för jpg. Fick inte ladda upp hela 2MB bilderna. För att få upp dem komprimerade jag dem först till vad det nu blev ca 200 kb och laddade sedan upp dem. Man får upp bättre upplösning om man klickar på dem, men full upplösning finns bara på min hårddisk.
-
The_Novice wrote:Jag har dock aldrig fattat vad det är som får folk att köra i choppiga fiskebäck?
Kan någon förklara vad som är tjusningen förutom riggdäck och trevligt sällskap då…Närheten är jätteviktigt för mig. Tidigare hade jag allt i sommarstuga i Varberg. Senaste tre-fyra åren var katastrof surfmässigt då det skulle klämmas in i familjelivet. Att kunna lasta allt snabbt, köra ända fram till vattnet på 5min gör att jag kan hinna hem innan skogsmulle eller vad det kan vara.
Sedan har jag aldrig fattat vad problemet med Fiskebäck är. Alla klagar över choppigheten. Ok. det är lite oroligt vid udden precis i farledens inlopp till hamnen där vågorna kommer från två håll, men i övrigt är det ju jättebra. Någon får förklara för mig vad tjusningen med Fiskebäck inte är.
Speedjanne wrote:Ygge det ser ut som du gippar precis där det riktiga plattvattnet börjar.Kan du förstora kartan lite till så kan jag förklara för Tex Novice att det finns magiskt plattvatten söder om Knarrholmen,bara det att det tar 5min att segla dit och det är kanske för mycket för en Björlanda gubbe som är van vid 30sec repor!OOps nu börjar ”fotbollsfruar” igen fan vilka goingar det är med där.
Japp, jag gippade tidigare. Körde som sagt bara på 1h denna gång och jag kände det som att risken för vindhål var större längre söderut. (Tyckte jag såg dig eller någon annan med RS 6 brottas ett tag med att komma igång efter djup slör.)
I övrigt håller jag med Janne. Det finns jättefint plattvatten för maxfart i Fiskebäck. Bifogar min repa från första tävlingen. Vid V till NV är det kanonfint där jag gjort det gröna strecket. Kom där som sällansurfare upp i över 30 knop med mina freeraceprylar, 38 cm fena, nittiotalsbräda etc. Du skulle säkert kunna varit två knop snabbare än jag där med ditt Code Red.
-
PS. Alla bilder ovan är komprimerade då det finns maxgräns på forumet. Vill någon ha högupplösning på ca 2MB för t.ex. snygg ”framkallning” på upp till A3 så PM:a mig så skickar jag per mail. DS
-
Tillbaka och hämta på skogsmulle. Hem och äta lunch. Vinden ökar. Sitter bara och tittar ut på träden utanför. Koncentrationssvårigheter. Förstående hustru. Försakar familjeförpliktelser och trädgårdsarbete. Nere på riggdäck igen runt 14. Riggar 5.8. GPS väldigt nytt för mig och bestämmer mig för att testa köra 1h. Går fint med mina mått, 17.9 knop. 3:e svenska tid och 74 på totalrank. (JAAA, jag fattar att detta beror på att ingen registrerar detta, men låt mig nu få ha den glädjen medans den varar.)
Fiskebäck fantastiskt för 1h. Kollade mina varv när jag kom hem. Mellan 1.5 och 2 distansminuter per bog. Bifogar Google Earth bild på min repa.
Totalt slutkörd återvänder jag sedan hem. En helt underbar dag i Fiskebäck.
Får ryggskott dagen efter. Det fick det väl vara värt.
