Forumsvar skapade

Sida 102 av 251
  • getwet

getwet

Medlem
    6 december, 2006 vid 21:42 som svar på: Klimatförändringar…

@flex 353108 wrote:

Jag är helt med dig judo freddan! Jag tänker ofta på hur man ska attackera det problemet, klart att dom vill leva det goda livet. men ska man tillåta dom att gå samma väg som vi gått och hur kan man inte tillåta det. hur ska man jobba med det..det finns inga enkla svar och lösningar.

…ett litet tillägg bara, om det nu är så att vi är påväg mot det här scenariot som målas upp så borde vi idag diskutera rena krigsåtgärder mot länder som inte tar miljö på allvar. Att jorden går under borde ju rättfärdiga sådana åtgärder, och att för oss sätta in ransoneringskort etc, tills vi åter fått kontroll, eller tillgång till att implenterat teknik där så behövs. Finns inte tid att diskutera speciellt mycket. Men jag tror att det scenariot känns väldigt främmande. Ligger debatten på den här nivån borde åtgärdsprogrammen också ligga på det…därför tycker jag det är bättre att hålla debatten på en greppbar nivå.

Det är väl framförallt vi som ska lägga ribban……tyvärr höjer vi ribban för oss själva för varje dag som går istället för att låta den ligga kvar eller sänka den en aning.
    Blir väl en fullständig omöjlighet att kräva av andra nationer att inte följa samma utveckling som vi dragit nytta av.
    Det är vi som har möjligheten att påverka, genom olika val i vårt handlande och politiska ställningstagande. Och det är beklämmande att vi inte gör det……
    Påtal om ransoneringskort så har jag själv sett sådana, 1973 års bensinransoneringskuponger i min fars ägo. Sthlms vägtullar är bara en start, mer kommer eftersom vi inte tycks fatta vad som sker.

• getwet

getwet

Medlem
    6 december, 2006 vid 19:04 som svar på: Vart tog Martin van Meur vägen?

Han försvann från den totala rankingen osså!

• getwet

getwet

Medlem
    6 december, 2006 vid 10:26 som svar på: Klimatförändringar…

@flex 352768 wrote:

Debatten då ledde fram till ett förbud av freoner vilket är bra (framför allt för växthuseffekten kanske). Men nej jag ser inte ozonskiktet som ett problem. Största förändringen av ozonskiktet sker över antarktiskt och arktis, på deras vinter försvinner det med 60% men byggs upp igen på sommaren. På norra halvklotet har man en ozonminskning med 2-6 % (vilket är för lite för att påverka organismer), i Sverige har man inte sen 1950 haft någon ozonuttunning. Intressant i sammanhanget är också att Ozonuttunning, där det nu sker, sker på vintern då de flesta växter och djur är i vila och vi människor har varma tjocka kläder på oss. I USA har UV ljus som når jorden minskat trots den globala hysterin om ozonuttunning.

Sen är jag mycket medveten om att primärproduktionen (Plankton etc.) i antarktiskt skulle kunna störas eftersom dom är känsliga mot uv och drar sig mot djupare djup som i sin tur skulle kunna påverka livet där och också växthuseffekten pga. av minskad koldioxidfixering, men det finns inga bevis som pekar mot det.

Den hysteri som var på 80 talet står inte i proportion till det fakta som finns om det idag. Dock så sa jag i mitt förra inlägg att det är ap svårt att förutsäga klimatförändringar och indirekt tycker jag därför också att man hellre ska vara försiktig än att chansa, absolut!…det jag saknar är en objektiv debatt om det. Personligen pluggar jag miljövetenskap, jag ska inte säga att jag kan massor, men jag har definitivt fått en annan bild av miljö mot vad jag haft innan genom att bara läsa tidningsartiklar.

Precis vad jag ville komma fram till. Man har förbjudit freoner och det skedde raskt, eftersom man såg faran. Anledningen till det snabba förbudet var också att det helt plötsligt var västvärlden som kunde bli drabbat, och då blev det minsann fart. Helt övertygad om att skulle det vara enbart den fattigare delen av världen som drabbats skulle antagligen freoner fortfarande vara tillåtet. Titta på EU:s nya direktiv till kemikalier, där skitfarliga ämnen kommer att tillåtas, många av dessa hamnar så småningom i utvecklingsländerna för ev. lagring eftersom vi i västvärlden inte vill ha dom här……

Sak samma är vår syn (politiker, som är styrda av ett kapital) på växthuseffekterna. Det drabbar inte oss i första hand, så det kan dröja ett tag till innan vi gör något, för det kan kanske påverka den ekonomi vi har i väst, och påverkas den så minskar konsumtionen. Och bevare oss väl om konsumtionen skulle avta…….
    Eller som en av mina tidigare kollegor sa när vi arbetade tillsammans i finansbranschen: Alla vill ha, men ingen vill betala! (fast det finns dom som får betala för vår typ av konsumtion, som inte själva konsumerar i rovdrift)Just nu är det inte vi som konsumerar som får betala…..

Schysst med denna tråd, tycker den är av otroligt vikt för oss alla. Och en eloge till J-F samt Feg med era inlägg som både är lärorika och intressanta.

• getwet

getwet

Medlem
    6 december, 2006 vid 08:41 som svar på: West Kirby England

Nu du Jester, British Airways flyger Arlanda-Manchester (väldigt nära Liverpool) ToR ca 2000skr. Ska vi?

• getwet

getwet

Medlem
    6 december, 2006 vid 08:13 som svar på: West Kirby England

Jag tror Ygge allt är lite speedsugen ändå!:wink:

• getwet

getwet

Medlem
    6 december, 2006 vid 07:10 som svar på: Klimatförändringar…

Tänk att världen är så liten, ja faktiskt inte större än så långt jag kan se……

• getwet

getwet

Medlem
    5 december, 2006 vid 19:22 som svar på: West Kirby England

Undrar när vi får en sådan bassäng på Fituna?
    Kommunen ska renovera den befintliga simbassäng vi har, ska ge dom ett förslag på en helt ny lösning…..smal men djävligt lång!

• getwet

getwet

Medlem
    5 december, 2006 vid 17:39 som svar på: Klimatförändringar…

@feg 352856 wrote:

Stämmer nog till fullo om man inte beslutar sig för att minska förbrukningen.
    Bergvärmen gör ju att du kan vara miljövän och tjäna pengar på det, vilket ju är väl ypperligt. Sen gäller det bara att du får din sambo att förbruka mindre så sparar du både miljön och kronorna.

Tyvärr är ju västvärlden en hets-kultur. Om godiset är billigt, köp dubbelt så mycket, Om det är lite fett/socker i godiset, ät dubbelt så mycket. Om energin är billig, förbruka dubbelt så mycket. Så fortsätter det…. utsläpp, överkonsumtion, fetma osv… tyvärr…

Det är därför som jag tycker att det är så viktigt att vi alla tar på oss att kolla upp vad som håller på att ske och att vi själva tar ansvar för vår del i problemet. Behöver jag den här prylen/maten/godiset/resan/långduschen osv eller är det bara onödig ”lyxkonsumtion”?

Resa till Maui är ju självklart lyxkonsumtion, men är det onödigt? Egentligen kan det avstås, men eftersom det finns fler aspekter än bara miljömässiga kan ju inte alla nöjen och glädjeämnen försakas. Börja med att avvara ”onödiga” grejer så har vi i alla fall kommit en bit på vägen. Miljöbovar är vi väl alla men bara för att vi alla är bovar innebär väl inte att vi lika gärna kan skita ner motsvarande att göra en stöt mot Fort-Knox och USA:s guldreserv? Om vi aktivt skitar ner mindre kanske vi bara är ”miljösnattare” snart?

/feg

Exakt, det är hit jag vill komma. Tänk till, var förnuftig och se till att lämna gamla invanda mönster. Vad kan jag själv göra för att minska på miljöeffekterna, och då inte bara de globala växthuseffekterna, även de lokala i direkt närmiljö.

Det är betydligt enklare att tänka och handla mer mijövänligt ur många pespektiv än vad många tror.

Själv har jag kommit fram till exempelvis följande, och det är inte från någon nyhtesmediablaska……

Tänk följande tanke…..När gör vi oss av med mest energi på dygnet (syftar på när elproduktionen är som störst i Sverige)?
    Vad kan jag göra åt det? Naturligtvis är det på dagtid när den tunga industrin går för fullt och de flesta arbetsplatser är i full gång. Räcker vår energi till då från kärnkraft och vattenkraft…..? Nä just det! Måste städer se ut som brinnande facklor nätterna igenom med miljoner KW/H i reklam och upplysta kontorslokaler dygnet rum…..jag bara undrar.
    Tyvärr gör vi oss av med så mycket energi så att det måste tilläggsproduceras med hjälp av olja och kol vilket direkt påverkar växthuseffekten.
    Hur enkelt är det då inte att försöka lägga om sin energiförbrukning i hemmet, varför ska tvättmaskinen, diskmaskinen gå på dagen, tvättar dom bättre då eller? Självklart sätter man på den på kvällen, kanske tom vid läggdags då elförbrukningen är ännu lägre totalt.
    Måste man köra torktumlaren, visst går det att torka på torkställning, det går faktiskt….och varför står det 38 grejer på standbyläge dygnet runt hemma..?
    Det finns hundratals grejer att göra, sätt er ned och TÄNK TILL vad ni kan göra för miljön och tusentals människor som redan är drabbade av vår i västvärlden extrema lyxkonsumtion.

• getwet

getwet

Medlem
    5 december, 2006 vid 09:14 som svar på: Klimatförändringar…

@flex 352645 wrote:

Det intressanta är ju inte vad som händer, utan vilka effekter det faktiskt får, det hade varit intressant om du kunde ge en lika klar bild över det. Det är AP svårt att förutsäga vad ändrat klimat kommer att medföra. Jag tillhör nog skaran som tycker att det är ett media hysteri som pågår just nu, var det inte kolestorol som var på tapeten för några år sen, eller ozon på 80 talet, nu kör man växthussvängen, det här är baksidan med media, att man inte tar det på allvar, även om det kanske är det. Dock tycker jag miljö är viktigt, men dom här dommerdagsrapporterna blir man bara trött på

Så börjar vi igen, det finns alltid dom som stoppar huvudet i sanden och tror att det räcker.
    Du nämner ozonskiktet…….du ser inte det som ett problem eller? Tror du att faran är över kanske? Fundera ett varv till och ge mig och oss andra ett svar här sedan.

• getwet

getwet

Medlem
    5 december, 2006 vid 09:01 som svar på: Speedställe på Lanzarote?

Nu minns jag inte riktigt, men rätt vindriktning för speed på Sotavento är N eller NO, har jag för mig iaf. Vinden är däremot osäker så här års. Det är från våren och framåt sommaren som gäller. Och det tror jag gäller både Fuerte och Lanzarote.

• getwet

getwet

Medlem
    5 december, 2006 vid 08:57 som svar på: West Kirby England

Jag förmodar att det är en hamnbassäng som behåller vattnet vi ebb.

• getwet

getwet

Medlem
    4 december, 2006 vid 18:02 som svar på: Vilken Gps

Mig veterligen har jag aldrig hört talas om någon som kört slut på batterierna i en 201:a. Och 12 timmars registrering är hur mycket segling som helst, att speeda i 12timmar lär väl vara ett par dagars segling….Mina egna sessions brukar vara någonstans mellan 1-4 timmar. Man stänger av den vid paus och när man är på land. Viktigt att påpeka är att sätta på den på samma plats som jag stängde av den…..annars är spiken ett omedelbart faktum.
    Minnet lär bli fullt ett par ggr innan batt är slut……..och det är samma minneskapacitet i bägge. Vet inte hur många ggr jag hört folk svära på stranden att batterierna är slut i gekon och 101, aldrig hänt en 201.
    Observera att 201 är helt sluten i konstruktionen, 101 har en batterilucka.

• getwet

getwet

Medlem
    4 december, 2006 vid 16:53 som svar på: West Kirby England

Va i glödheta är det här, kollade färjan från Esbjerg till England. 2pers, hytt och minibuss ToR 1218euro……..går bort!

• getwet

getwet

Medlem
    4 december, 2006 vid 16:34 som svar på: West Kirby England

@Jester 352497 wrote:

Eller så åker man båt över o får med sig bil o all utrustning… Fast iofs så har väl den linjen lagts ner?

Kollade hur långt det var att bila, lika långt som till Gruissan 222mil från Estockolmo. Måste ned till Calais och färja där.

• getwet

getwet

Medlem
    4 december, 2006 vid 10:56 som svar på: West Kirby England

@Jester 352445 wrote:

Mmm… Såg det där. Finns alltså minst 2 grymma spots för 40+ i england. West Kirby och Southend (The Ray). Det är väl från West Kirby som man ser ett par glimtar ifrån i Faster-filmen?

Såg att Ryan Air har flyg som går från Oslo direkt till Liverpool….vad sägs om det Jester?

Sida 102 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA