getwet
Forumsvar skapade
-
På tal om West Kirby, Googlade och hittade en stor hamnbassäng där, är det någon som känner till om det är inne i bassängen dom kör?
-
Foretrex 201, då slipper du problemet med batterierna. Men som redan påpekats ska du ha en aquapack också. Fetglöm de andra GPSerna som INTE är godkända av GPS-speedsurfing, du vill säkerligen börja posta sessions när du väl fått smak på det.
-
getwet
Medlem2 december, 2006 vid 15:53 som svar på: Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?Jake the wake, Norrköping-Fituna gjort på 1 1/2 timme. Du är välkommen till våren och prova riktiga slalom/speedgrejor så ska du nog få till det med en tröja.
-
Det har varit fantastiskt kul att se hur man själv utvecklats och även alla andra denna säsong och den förra. Och den största anledningen till ett sådant ordentligt lyft bland de svenska åkarna är just GPS:en. Bättre ”träningskompis” går inte att få. Den avslöjar nästan allt…..om man kan läsa filerna och tyda GPSAR med alla sträck och punkter.
Jag tror att de flesta har ändrat mycket av sin teknik, och framförallt taktik för att kunna segla fortare med GPS. Och nu ser vi resultatet av det.Minns när vi började, då var man glad för en session över 30, idag levereras farter på 30+ från TT vareviga dag när det blåser, har exempelvis Surfan varit under trettio en enda gång iår? Det har också blivit en tajtare lista, dels pga av fler åkare naturligtvis, men även pga av att många har lyft sig ordentligt denna säsong och ”knaprat” in. Kikar man på rankinglistan så skiljer det bara tiondelar mellan de flesta.
Kommande säsong ska det gå ännu fortare, frågan är bara vem som knäpper 40knop av svenskarna, för nästa säsong är det fixat, garanterat.
Osså vill vi naturligtvis se Knatte speeda järnet med headcam på hövve! Så pigga på dig nu så du också får träna upp farten.
-
getwet
Medlem2 december, 2006 vid 12:51 som svar på: Imponerande farter, men vad presterar vi vanliga lekmän?Jag har pressat ur min Falcon 120 och 8.4RS4 i ungefär 31-32knop, mer tycks jag inte kunna plocka ur den. Självklart skulle det möjligen kunna gå fortare med mindre segel runt 7.5.
Med en 160l och inte fullrace segel i 7.5 size förmodar jag att det blir rent ut sagt skitsvårt att passera 30knop. Jag förmodar, ren gissning nu, eftersom ingen av oss vet din kapacitet, men troligen ligger du runt 26-28 på topp. Har några ”kollegor” som kör slalombrädor runt 140-150l som största slalombrädor och det är mycket ovanligt att dom passerar 30knop.
Låna en GPS och kolla, du lär torska direkt! -
20% upp från priserna på RS6, tröttsamt eller?
-
Jester wrote:Och som vanligt lär reklammakarna slpå på trummorna att seglet är snabbare än någonsinn, stabilare bla bla bla… 😀
Jag kommer köra på mina 06:or nästa år oxå…
Med tanke på den nya prislappen så ska dom nog fan kunna gå fort:wink:
-
Nja, det där känns väl helpuckat, 26.6 på den snabbaste nautiska och 31.9 på timmen……
-
Drakglenn wrote:getwet wrote:På biltema hittar man billiga lösningar på anordningar som räcker för ett enklare rostskydd.
Möjligt, men undvik zinksprayen där som verkligen är SKIT! :smirk:
Annars är zinkspray kanon, det står på min ständiga inköpslista….//Glenn
Aha, bra att veta. Jag tänkte nog mer på de mer ”underreds och balk” produkterna som finns där.
Min tanke var den däringa lilla slanganordningen som man kan koppla på en pump och spruta in i dörrar mm. En väldigt enkel lösning som kanske inte är det allra bästa, men bättre än ingenting alls. -
Rasmus, vakna till nu! Det finns inga fördelar med ett varmare klimat för vare sig djur(inkl oss människor vilka jag räknar till djur) eller natur i ett längre perspektiv.
I ett för året tidigare reportage i tidningen Svenska turistföreningen försökte man (enligt klimatforskare) skapa sig en bild om hur enbart Sverige skulle kunna se ut om ca 100år med nuvarande utveckling av växthuseffekten. Stora delar av kustområdena skulle naturligtvis redan vara dränkta. Den unika fjällvärlden ovanför trädgränsen skulle vara ett minne blott, man ser det redan nu hur träden klättrar upp längs med fjällsidorna.
Nordens kustband skulle invaderas av sydeuropeer under sommarmånaderna eftersom klimatet runt Medelhavet blir för varmt för människor.
Kanske inte så farligt för oss, påverkan här i vår klimatzon påverkas ändå minimalt jämfört med andra delar, och det är kanske det vi ska tänka mer på istället för att borra huvudet i sanden och resonera utifrån hur vi kan dra nytta av den ökade värmen………
För mig är det en gåta Rasmus, att du överhuvudtaget kan ha den typen av resonemang. Naturligtvis är det upp till dig men för de flesta av oss andra som bryr sig, är nog perspektivet större än så.
Det sker just nu STORA förändringar globalt i vårt klimat, och det går fort, för fort. Det går inte längre att förneka det som sker, forskarkåren är mer eller mindre helt övertygade om vad som sker. Däremot är man oense om hur mycket det kommer att påverka vår moder jord.
Redan nu finns det öar i vissa världshav som försvunnit pga av stigande havsvattennivå. I de norra delarna av världen såsom Alaska och Grönland, försvinner stora delar av markområden från kusten varje år.
I de torra delarna av världen utbreder sig ökenområdena med obrukbar mark till följd varje dag. I andra områden drabbas man av översvämmningar kontinuerligt, även i områden som inte drabbats tidigare. Korallreven dör pga av ökade vattentemperaturer, vad blir följderna av det för en framtida fiskproduktion. Delar av haven dör eftersom salthalten sjunker, innebär att planktonproduktionen är hotad. Det finns undersökningar som även visar att Golfströmmen skulle kunna ändras pga vattenuppvärmning och ändrade saltvattensförhållanden, ja listan kan nog göras hur lång som helst.
Vår folkkäre metereolog Pär Holmberg var en av årets sommarpratare i P1, han berättade då att man redan idag kan se att den tropiska klimatzonen flyttar på sig norröver med ca 10m per dygn……..minns inte om det var per dygn eller timme, men det kanske inte vi behöver bry oss om, det är långt kvar till Sverige heller hur?
Bara för att VI inte märker av det speciellt mycket i vår klimatzon så betyder
det inte att ingenting sker, för fan Rasmus, folk dör varje dag pga växthuseffekten….hajja! Det handlar inte om att kunna se just nu hur vi kan utnyttja värmen, det handlar om att stoppa den snabbt forcerande uppvärmningen! Att förneka problemet anser jag vara likvärdigt med att förneka förintelsen under andra världskriget.Jag tycker det är av oerhört stor vikt att framförallt vi i länder med ekonomisk kapacitet och vi som har valmöjligheten tänker efter ett par varv till och funderar igenom saker och ting. Det finns massor med enkla saker att göra för att minska på växthuseffekten, det är mycket enklare än vad många tror.
Det är dags att starta tänka nu, helst borde vi gjort det i förrgår! -
Stormen 1969 borde vara den absolut värsta. Minns den väl, satt tillsammans med mina föräldrar en hel natt i köket och såg träden utanför knäckas en efter en. Ingen vågade gå och lägga sig, stormen höll Sverige i skräck ett helt dygn. De stormar som kommit senare tycker jag personligen varit ganska mesiga.
Dagen efter när radio och TV fungerade igen så var förödelsen stor i hela landet.
Skadorna på skogen var omfattande, men inte lika stora som när Gudrun drog förbi. Men det berodde på att det ”moderna” skogsbruket inte existerade 69.
Tak blåste av, lastbilar välte och hela Sverige var i princip strömlöst. -
Cheva van, en gammal 79, varit i min ägo sedan 1983. Rullar ca 100mil om året såvida inte utlandsresan hägrar. Fullständigt inredd med kyl, säng, värme, solcell, rinnande vatten osv osv. Ny snurra i år som ska konverteras till möjlig etanoldrift nästa säsong.
Den andra är en veteranbil från 1973, Chevy Corvette. Helt i original förutom motorn (tom lacken) som är bytt till modernare snitt. Den här rullar inte många mil per år……liten sväng till Nynäs ibland….. Körs delvis på etanol. Och skattebefriad är den också…likt en trampbil.
Krockar lite med mitt inre ibland, hur kan man tänka miljömässigt och sedan ha dessa två bilar i garaget….det är en konflikt. Jag vill inte göra mig av med dom men samtidigt gör det lite ont för miljöns skull. Förr visste jag inte bättre, betydligt mer påläst idag så alternativet har varit att låta dom stå så mycket som möjligt och försöka tänka miljömässigt med allt annat man gör istället.
Men det är gosigt att gå ut i garaget och titta på dom iaf…… -
Jo, mina älsklingar står där i garaget till ingen nytta……