getwet
Forumsvar skapade
-
Vore jättetrevligt att att få prova på, och det är säkerligen fler som vill testa. Kanske kan få äran att bjuda in dig till vårens Fitunabrisar, Örebro-Fituna är inte långt och du är även nära Torö…..
-
Jag vill inte vara neg angående segel utan cambers, men min erfarenhet från alla tidigare camberlösa segel som utlovats att vara jämförbara med fullcambrat har enbart varit negativa. Nu utgår jag ifrån att det ska vara full muff i vinden…..Men om nu Hotsails tagit fram en raket och lyckats lösa problemet med stabilitet osv så är det naturligtvis bra. Men jag ställer mig lite frågande……..
Vore roligt att få prova ett superspeed någongång, kanske blir vänd i min tro. -
Henkish wrote:I den bästa av världar så åker ju alla trampbil..givet!
Men om du inte köper bil ur säkerhets synpunkt så kanske man ur ett miljöperspektiv inte överhuvudtaget ska ha bil, utan trampbil, drar 0.06 cl svett/meter.Märkligt att du ska ha en sådan hånfull attityd till andra som har den globala miljön i siktet istället för statusprylar.
Man kan också vända på resonemanget och påpeka att om du nu är så otroligt säkerhets medveten kanske du och din familj inte ska åka bil alls……Att färdas på vägarna är enligt statistik bland det farligaste vi kan göra.
-
Ola H. wrote:Pajas: Jag är i alla fall nöjd med mina Super Speed. Jag kan dock inte jämföra med några andra segel eftersom jag nyss ”debuterat” i klassen. Super Speed känns oerhört stabila och har en riktigt bra acc när man väl får vind i dem. Skönt är också en helt problemfri riggning – jag riggar mitt superspeed snabbare än mina vågsegel. Dessutom ger dig seglet löjligt softa gippar, även här faktiskt mer lätthanterligt än ett vågsegel är när man riggat det stort.
Superspeed är väl ett freerace segel eller? Hur många cambers?
-
adde wrote:Hatten av för engagemanget!
Själv kör jag en mondeokombi som för det mesta rymmer alla mina prylar, eller när vi är två så ligger två brädor på taket. Vi får ned den i 0.70-0.75 OM vi håller hastigheten! Stor skillnad att ligga i 100 eller 120! Vi försöker dessutom åka 2 i bilen så ofta det går.
Jag har kört en Prius endel via jobbet och det är riktigt imponerande – dessutom blir det ju lite av en tävling att dra så lite som möjligt… rekordet är Sahlgrenska Landvetter på 0.36L/mil. När kommer kombin?
Prius var en av kandidaterna till bilköpet. Tyvärr är prislappen en del ”fel” för de ändamålet vi använder bilen till. Men det är riktigt lockande. Och tänk om Priusen skulle kunna köras ex antal km på bara batteriet…..Och en liten sladd att koppla in hemma på parkeringen. DET skulle jag vilja ha och då skulle prislappen vara motiverad för mig!
-
styret wrote:Kör vid bättre tillfälllen päronens mitchubitchi (eller hur det stavas) Carisma hatchback 00a.
Grym bil kan jag lova. den är inte liten. Sitter lätt 4 pers bekvämt i den.
Hatchbacken gör ju att man får in hela kittet (4 segel, två brädor och all annan junk i den med en passagerarplats bak. om jag fäller båda baksätena så är längden inte mycket mindre än på 245an, fast lägre såklart, väldigt lik s40.och så bensinen då. har kört den på 0.63 under långfärd med prylar på taket. blandad körning (öländsk sån, mest landsväg iallafall) omkring 0.7.
stor bil med lite soppa är bättre än liten bil med lite soppa.Jag tror det stavas föräldrar, inte päronen:wink: !
-
Ola_P wrote:Sliprondeller blir det till en början på de ytor där det funkar, och sedan zinkspray. Vad bör man lägga utanpå zinksprayen? Det slits ju en del vid ex. vis tröskellådorna.
Hur bekämpar man den rost som finns inuti typ tröskellådor? där är ju inte direkt lätt att komma åt.
Zinkanoder i hjulhusen känns ju iaf värt att testa, skall se om jag kan hitta någon som kan hjälpa till att svetsa dit nått att sätta fast dom på.
I de flesta bilar finns det hål avsedda för rostskydd. Kika på baksidan av tröskellådan (underifrån) så hittar du säkert några hål, ofta täckta med en gummiplutt. Samma hål hittar du i de bärande balkarna, om det nu är en bil med ram. Att bekämpa redan befintlig rost är hopplöst fall, det enda är att rostskydda och hoppas på att det håller något år eller några till.
På biltema hittar man billiga lösningar på anordningar som räcker för ett enklare rostskydd.
-
Jag menade naturligtvis sambo och barn….det är ändrat nu till det rätta, kanske vore något förresten om man kunde ha både sambo och fru..
Självklart finns det en stor poäng i det som du påpekar vilket jag är fullständigt införstådd i. Och fortkörningsböter går faktiskt att få även i en liten bil, tom på en moped om man så vill.
Och visst tänker jag på min egen familj, men jag tänker också på andra (tro det eller ej). Min tanke går så pass långt som till andra världsdelar där massvis med människor faktiskt dör pga växthuseffekten, vilket är direkt relaterat till förbrukningen av fossila bränslen. Jag sticker ut hakan en bit nu och hoppas på att ingen missuppfattar mig i det jag skriver nu. Men för mig är det av större vikt att rädda tiotusentals , ja kanske tom hundratusentals människor globalt än 20 i Sverige genom att köra bränslesnålare fordon. Det går även att påverka trafikmiljön radikalt för att rädda liv. Men vi människor har en oförtruten egenskap att alltid bryta mot de regler som är uppsatta för att spara liv och ohälsa i trafiken.Den dagen Volvo och andra storbilstillverkare kan ta fram en säker och stor bil med en betydligt lägre bränsleförbrukning (kolla in Toyotas forskning, hedersvärt, visserligen med vinsttanke bakom men det finns en vilja, varför kan inte Volvo och SAAB göra likadant?) så kommer även jag att lägga in en order på att främja svensk ekonomi. Men just nu tänker jag nog mer på en global ekonomi och hållbarhet.
-
Henkish wrote:Är pengar jämförbart med ett liv?
Snackar krocksäkerhet…Har många vänner som köper en liten extra bil till frun o barnet..jaja, de ska ju bara köra lite i stan-Lite i stan? Det Är där de flesta olyckor sker. jaja, hon kör ju inte så ofta-desto större anledning att ha en bättre bil om man inte är så van chaufför. Jaja, kan du säga som tjänar deg-återigen handlar det om prioriteringar, jag VILL INTE riskera min sambos liv, samt barn, så enkelt är det, så ta era miljökrav och…det handlar om pengar i 9 fall av 10! Så är det, och det kallar jag dumsnålt! ursäkta till den stckare som menar allvar, du är en av de 10!
Kom sen med dina argument om olyckan är framme, jaja, vi sparade säkert tiotusen, vad är det värt OM!?
Köp volvo igen är du snäll! dessutom gör du ditt för att stärka den svenska ekonomin!Mv men bestämda Hälsningar Henkish!
Att jag åker liten bil kan faktiskt rädda livet på din sambo och barn! Bra va?
-
fastforward wrote:Men vad får man för pengar för Kian när man säljer den efter 3 år? Andrahandvärdet på billiga småbilar brukar inte vara så upphetsande.
Håller däremot med om att det är vettigt med en liten bensinsnål bil. Köpte en Seat Ibiza -03 för snart ett år sedan och tycker den funkat fint som surfbil.
Drar 6.5 blandat och 5.7 under långfärd med en bräda och sessionbag på taket. Det fina är att jag får in tre segel, två bommar och två master (max 490) samt packning och surfprylar i bilen samtidigt som jag har plats för en passagerare bakom föraren OCH fri sikt till höger. En freestyleplanka går säkert in också. Att jag sedan lyckades få ett bra pris gör att jag skulle kunna sälja den med 5000:- i vinst idag.
Andrahandsvärdet på en bil idag är av underordnad betydelse, eftersom den slår lika (eller lika dåligt om det ska vara korrekt) oavsett fabrikat. Om jag nu måste förlora pengar, vilket är ett måste vid bilköp, så förlorar jag hellre 60 000kr på tre år än 120 000kr.
Enligt bilbranschen så halveras värdet på en ny bil de tre första åren. Att då köpt en ny småbil för pengar mellan 90 000-120 000 ter sig betydligt mer ekonomiskt än att köpt en för 200 000, värdet är ju ändå halverat. Många påstår att exempelvis Volvo står sig bättre på andrahands marknaden vilket är en felaktig uppfattning. Om man utgår från nybilspris så ser det likadant ut över hela linjen med fabrikat. Dom som tappar mest är bränsletörstiga fordon…..
Det troliga däremot är att små bränslesnåla bilar kommer att ha en större efterfrågan om några år när svenskarna förstått varför övriga europa kör smått……Sverige har fortfarande 20% högre bränsleförbrukning än övriga europa per fordon i snitt. Och det beror på att vi har en fullständigt upp o nedvänd syn på tjänstebilar/förmånsbilar, eller har åtminstone haft.
När bensinpriser stiger och miljöaspekterna tornar upp sig kommer den lille bilen (helst miljöbil)vara ett mycket attraktivt byte när den stora bilen gjort sitt. -
Jag har redan åkt fast för fortkörning med den…….
Den är helt ok att köra och känns på intet sett trött. Naturligtvis går den inte som Corvetten…:wink:
Lagt märke till att jag inte längre kör lika fort med bilen som med de tidigare. Minns vår chippade V70 turbo, den gick ganska ofta över 200km, inte bra, lite klokare idag. Med dagens bötesbelopp för fortkörningar är det nog läge att hålla hastigheterna.
Och den lille skiten har inga som helst problem med att hålla motorvägsfart och betydligt mer därtill om man så vill, fast man inte får!Det enda som jag kan märka av är att den gärna vill växla ned ett hack från överväxeln på automaten i uppförsbackar när surfgrejerna ligger på taket.
Det som jag saknar är eluppvärmda backspeglar och farthållare.
-
Anders B som seglat i den absoluta världstoppen i snart hundra år har inte ens fått programtid…..
-
Oregistrerad wrote:Jag både håller med och måste invända mot föregående talare! Det finns ett begrepp som kallas hållbar utveckling. Det myntades på åttio-talet av bland annat Gro Harlem Brundtland. Man tänker sig att utvecklingen måste vara social, ekonomisk och ekologiskt hållbar för att vi skall kunna klara av miljöproblemen. Den uppmärksamma läsaren inser att dessa ord kan värderas rätt godtyckligt. Tanken är dock att fattiga människor inte, som Rasmus antyder, har tid, förmåga och kunskap att ta hand om sin miljö (för det kan vi rika människor). Vi måste hjälpa, utvecklas gemensamt, utrota fattigdom minska klyftor, bygga broar och så vidare. – Fint va? Men att som Rasmus insinuera, jag vet inte om han gör det, att de fattiga är skyldiga till sin fattigdom och i förlängingen sin miljöförstöring stinker fascism, inskränkthet och Nozicksk vidrig djävla nyliberalism.
Tyvärr verkar det inte som om vi kan se till att utvecklingen blir hållbar. Såg på TV häromdagen (ett svenskt miljöprogram) där det påpekades att vi västerlänningar ökat uttaget av de globala natur resurserna de senaste åren med 12% per person………i utvecklingsländerna har man under samma period minskat uttaget av naturens resurser med 8%, någonting är käpprakt åt helvete!
Varje europe gör av med 50ton naturresurser varje år…….Hallå!
I en intervju med en Indisk politiker påpekades detta: Vi i utvecklingsländerna finns egentligen bara till för att ni i Sverige ska kunna köpa billigt och lyxiga varor.
Efter den kommentaren skämdes jag som en hund i soffan……Vem vill inte köpa billigt? Men vad kostar det egentligen? Vad utsätter vi inte andra människor för? Enbart för att vi i västvärlden ska kunna konsumera.Ja, jag är pessimistiskt om vår framtid så länge jag inte ser att något radikalt händer. Jag blir både ledsen och förbannad när folk runtomkring mig inte tar detta på allvar.
Den dagen när folk tar sitt ansvar (inkluderat mig själv) och inser vad man själv kan göra, då finns det en ljusning. Men så länge man skiter i det mesta och ignorerar rapport efter rapport med attityden ”det fixar sig”, då ser det rätt mörkt ut! -
Weeboy wrote:du Getwet som kör en törstig och gammal van borde kanske inte skriva så mycket här
Det finns facktisk mycket mer miljövänligare fordon med samma utrymme..
men det är kanske ekonomin som styr….Har du någon aning om hur mycket jag kör min bensinslukande van per år, har du någon aning om vad jag införskaffat istället för att åka gammalt sunk, har du någon aning om vad jag gör för övrigt för miljöns skull?
Trots att jag har både en van, samt en corvette har jag mer än HALVERAT min årliga bensinförbrukning, sänkt min energiförbrukning i hemmet med massor av kilowatt och försker tänka miljömässigt i det som jag anser relevant att kunna göra för egen del. Familjen åker kollektivt så mycket vi bara kan och det för att vi blivit mer och mer upplysta om vad som händer med miljön, och hur den påverkar globalt, för andra människor än vi själva! -
Rasmus_W wrote:Calle_B wrote:Då rekomenderar jag min herre att öppna ögonen ner mot Afrika och andra delar av regionen där folk flyr. Det är dock svårt att avgöra om de flyr från våld eller bristen på vattenbrist (som borde räknas som en mijörelaterad fråga?)
Sedan kan du inte förneka den mängd avfall västvärlden skickar runt jorden. Den mängden har ju ökat något kopiöst!Och ja, Domedags-tugget säljer bättre. Låt det säljas, poängen är att en förändring av dagens konsumtion, ekonomi, miljötänk bör förändras (oavsett ”vilken forskare man tror på”.
Vattenbrist vet jag inte om det är miljörelaterat, men det är lösbart i många fall. Och visst skickar vi en massa avfall hit och dit, men som sagt, länder på väg upp producerar rätt mycket på egen hand.Och jag är inte säker på hur mycket dagens konsumtion bör förändras. Förmodligen bör den effektiviseras, och det sker ju fortlöpande allteftersom energipriserna stiger, men somliga miljödebattörer verkar anse att vi måste dra ner på vår välfärd och materiella standard för att rädda vår miljö, och jag tror det är kontraproduktivt. Det är den som mår bra och är mätt som bryr sig om miljön, inte den som svälter och går utan jobb. Det är inte de rika som hugger ner regnskog för att få odlingsbar mark eller tjuvjagar utrotningshotade djur.
Lever du o jag på samma planet Rasmus? Sista meningen i ditt inlägg, och några till är rent patetiska. Känner du inte alls till verkligheten?
Det är inte de rika som hugger ned regnskogen…….eller tjuvjagar….herregud!