getwet
Forumsvar skapade
-
Och vill man behålla bilen en längre tid så är en underredsbehandling och sprutning av balkar och dörrar med tunnflytande rostskyddsmedel ett måste. Glöm inte bort att gamla bilar rostar minst lika mycket innifrån, om inte mer.
-
Mekonomen tar hem USA delar från Hansen racing. Postorder från Persåkers speedshop, klart billigast på USA delar, visserligen mycket race inspirerat men det finns även vanliga slitdelar mm.
-
Verkar som vinden dog vid ett snåret, hann inte dit….
Enligt Argulander blåste det bra dessförinnan, några körde tydligen 5.7. -
tbsurf wrote:getwet wrote:……………Men det kan väl ligga en liten speed 26 i bagen också, ifall den däringa dagen dyker upp med perfekta förhållanden.
Micke, hur tror du den här hade gått i Holland senast?
Shit vad jag saknade en sån här då:tongue:
Den där skulle ha gjort gott i Holland…. -
Här hemma i Sverige, på både choppigt och och inte alls bra förhållanden för speed (det normala här) så misstänker jag att en fena med bra lyft gör sig bättre än de riktigt avancerade speedfenorna. En slalomfena borde därför vara bättre för de flesta att använda som ”allround” fartfena.
Förmodar att tunna speedfenor kommer till sin rätt i farter på 35+, först då börjar det bli bra lyft i dom. En slalom som är aningen fetare och mer yta ger i sin tur bättre höjdtagning, tidigare planing och faktiskt, tror jag iaf, en högre fart i våra förhållanden. Garanterat kommer man att få en bättre average pga av en jämnare fart.
Min egen iaktagelse (kör enbart med speedfenor när det blåser på ordentligt, från 30cm och nedåt) är att toppfarten inte blir fullt lika hög (2sec) men däremot blir oftast averagen högre beroende på en jämnare fart med slalomfenor. Speedfenorna däremot har en tendens att förlora farten när vinden inte vill till ordentligt eller att det är choppigt. Framförallt i byig vind så är speedfenan riktigt jobbig.
För att speedfenan verkligen ska få göra sitt så krävs det en hel del, riktigt bra vatten, sjutusan till vind och mycket höga farter.
Därför tror jag att de flesta egentligen kommer att gå fortare med slalomfenor av mycket hög kvalite. Men det kan väl ligga en liten speed 26 i bagen också, ifall den däringa dagen dyker upp med perfekta förhållanden. -
Inte alls omöjligt om proggen håller.
-
Damaskens uppgift är väl att vara tät och se till att damm och smuts inte kommer in……men o andra sidan så är det en Folka, och då vet man aldrig hur det är tänkt:smile:
-
surfan wrote:Speedjanne wrote:Snälla Hankloose kan inte du lägga upp din lista också….inkl vågprylarna
Surfan.. varför i H-E kallas din 24 deboichetfena för”upwind”?
Fråga deboichet vet ej det borde vara downwindÄr inte dina Debbar ganska breda hela vägen ned Surfan? Det borde betyda mycket lyft och med det bra upwind. Jag förmodar att det är så det är tänkt. Jämför med Select speed 24 så är skillnaden markant, men den är en renodlad downwind.
-
Underbart, 46.3 i average, jösses. Man kanske ska boka en resa…..
Undrar bara vart Ian Fox tog vägen, han kanske inte har någon 20liters bräda och 2kvadratare?:wink:
-
Jester wrote:getwet wrote:Det skulle ju vara surt om man blev beskylld för att ha kört med fel ”dimension” så inte rekordet höll……..
Förutom det så har du helt rätt i det som du skrev tidigare, alla kör så långsamt helt plötsligt när breddäcken är på, 80-90 på Nynäsvägen är inte normalt….
Utomlands räknas ju inte, har vi kommit överrens om, juh!!
😉
Det är sant Jester, skulle varit fan så mycket roligare om den satt här hemma istället. Men jag börjar ana att vi närmar oss max gräns här i Sverige nu.
Ander B har uttalat sig om att det är bara att glömma 40knop i Sverige, det ska ske utomlands, och jag tror han har rätt. Lite fel forum kanske…. -
Henkish wrote:getwet wrote:Coolt, en sådan ”levde” jag i under ca 8 månader när det begav sig 1980-1981. Rep av kanoner och eldhandvapen var min dagliga syssla i ur o skur, längtar inte direkt tillbaka……
i husvagnen eller suggan??
Husvagnen, det var en fullständigt inredd verkstad med allt nödvändigt som tebryggare och värme……Materialförråd med all tänkbar utrustning och reservdelar till LV20mm Akan (luftvärnskanon)samt eldhandvapen AK4, Kpist och militära pistoler. Även viss utrustning till Robot 70 system och elverk….Äh fy fan va trist!
-
Lastindex ska följas, och det är inte för skoj skull de ska följas. Personbilsdäck på en lättlastbil är således inte så bra……
Jag rekommenderar att INTE byta (försämra) lastindex på däcken. Om du nu även ska åka så pass långt som till Alperna, varför inte ladda med riktiga grejer. Det troliga är väl även att farsans gamla dubbfria i garaget är både gamla och stela i gummit…
-
Coolt, en sådan ”levde” jag i under ca 8 månader när det begav sig 1980-1981. Rep av kanoner och eldhandvapen var min dagliga syssla i ur o skur, längtar inte direkt tillbaka……
-
Det skulle ju vara surt om man blev beskylld för att ha kört med fel ”dimension” så inte rekordet höll……..
Förutom det så har du helt rätt i det som du skrev tidigare, alla kör så långsamt helt plötsligt när breddäcken är på, 80-90 på Nynäsvägen är inte normalt….