getwet
Forumsvar skapade
-
Jag tror vi menar samma sak Kinetic, känns så! Tur att man är snabbaste svensk på vattnet iaf (förutom Bringan) …….bevisat och klart med hjälp av satelliter, ingen mätare…
-
Jag förstår vad du menar Kinetic, men vad jag fått lära mig är att 90km är 90 km oavsett vad mätaren visar.
Min iaktagelse är att på min egen buss så diffar mätaren 10km mellan mina breddäck och besiktningsdäcken, hur förklarar man det förutom att rulldian är annorlunda? Självklart är 90km 90km, men mätaren visar annorlunda eftersom motorvarvet ändras, kardan snurrar fortare/långsammare eller växellådans utgående drev/axel får ett annat varvtal. Eller är det jag som fattat hela grejen fel? -
Naturligtvis ändras hastighetsmätarens utslag med annan rulldimension på däck. De flesta bilar (äldre modell) mäter i differential eller i vxlåda/automat.
70profil respektive 65 är bara en procentuell angivelse av däckets bredd i förhållande till höjden. Ett 70profils däck kan med andra ord ha samma rulldia som ett 50profil…..Viktigt är att du kollar vilken rulldia däcket har.
Att byta ut däckets lastförmåga (handlar om antal lager i stommen) är direkt farligt och desutom inte lagligt. Kanske därför det är lagstadgat….en tanke bara!
-
argulander wrote:Och framförallt var får man tag på dem? Fra är jag intresserad av 44,5-45 motsvarande ca 10,5 -11. Ska alltså vara några som är riktigt varma. Klas
Du gav mig tips om handskar, så då får du ett tips av mig. Atan skorna är suveräna. Aldrig provat varmare skor och det tycks räcka ganska långt med den tunnare varianten, tror det är 4mm. Skon är mer ”följsam” runt foten än många andra fabrikat. Dock svårtorkade och slits relativt snabbt (sulan)jämfört med Neilprydes, samt att dom är en aning hala de första gångerna. Men det är lätt fixat……en kväll på Aladdin så är problemet löst:wink:
Men som sagt, varmare har jag aldrig provat och de håller ca en säsong för mig, trots att jag kör skor året runt.
Helt klart rek för köp. -
Åh här är min lista på vad som komma ska till Sverige.
Naish Pro slalom 105
Naish Pro slalom 90
Naish pro speed 60Naish Stealth 5.5 6.0 6.5 7.0 7.6
Osså lite nya booms och annat gottigottgott.
Nya nedhalstampar har jag funderat på, kanske, får se. Uthalstamparna behåller ja iaf.:smile:
Jovisst ja, ny våtis är beställd från Rip Curl. En varmis blev det, men det blir även en svalis längre fram.
-
Självklart är det uthalet jag syftar på. Bild ett o två är Ben och Martin, tredje okänd. Observera den extrermt stora skillnaden på uthalet. När jag fick syn på deras riggningar hajjade jag till ordentligt, skulle själv aldrig komma på tanken att rigga som dom gjorde. Men så har jag trimmat för slalom också, inte speed.
Bens tampar (bild ett) är så långa så han knappt når bommen. Jag talade med honom om varför SÅ långa som 30cm(lägg till att Ben inte är lång, om Bappel skulle köra med 30 så fattar jag). Dels naturligtvis för att få upp riggen maximalt, men även för säkerheten. Kommer kastfallstendenser så har han större möjligheter att kontrollera det………Jaha tänkte jag och kliade mig lite i håret..kontroll i 45 knop och häva kastfall, det skulle jag också vilja kunna! -
Det ser ut att vara den Engelska versionen av Transit, fel eller?
Om det är den Engelska så finns det massor med delar att hämta på saab, med andra ord även biltema. Minns att jag bytte på min 69:a bromscylindrar som inköptes på OK, del till SAAB. V4:an även den samma som SAAB.
Trummor runt om, hopplöst dåliga bromsar….. -
Knatte wrote:Getwet!!
Jag väntar med spänning på era visdomsord och den konkreta skillnaden på slalomsegling/trim kontra speedvarianterna osv.
Även jag vill ju bli snabbare, så jag kan segla igen 😀 :tongue:Här kommer ett tips till dig Knatte!
Kolla in de här tre bilderna, en är fel……två är rätt och gick vidrigt fort.
Glöm bort vilka fabrikat, titta bara på bilderna.
-
Coolt, open water record 500m 44.35knop. Jösses vad rädd man ska vara!
-
Vad coolt, ÖWC kommer att bli i särklass snabbaste klubb i Sverige.
-
Tränade på ”two hands no beach parking broken fin brake” tricket, faktiskt ensam om den…….
Kan vara att jag ville visa dingarna på brädan osså.Jag minns faktiskt den runnen mycket väl, kom in mot land i en djävla fart och det gick bra som tusan, släpper man då…? NÄ!
Så det blev bara några meter kvar till stranden och då var det bara att dra i nödbromsen, annars låg nog fotografen illa till…. -
Jag fick ändra uppfattning helt till saker och ting efter resan till Holland. Många ljus gick upp och många tidigare uppfattningar fick skrotas.
Bland annat fick jag lära mig att speeda är någonting helt annorlunda än att bara vara snabb. Otroligt mycket taktik, teknik, material och järnvilja samt fullständigt orädd. Det är några av ingridienserna som krävs.
Vi här hemma i sverige seglar slalom, det är precis vad vi gör och inget annat. Så länge vi seglar i ”slalom” tänk så kommer det inte gå så mycket fortare än dagens farter. Inga 45knopare iaf.
Vi måste tänka om helt och tänka speed istället, det är det dom gjort i ett par år därnere.
Jag blev själv förvånad när jag väl begrep skillnaden mellan dom och oss.
Så mitt nya kall här i livet är att få oss svenskar att börja tänka speed, glöm bort slalom trimm och allting, nu är det speedtrim och speedtaktik som gäller.
Och speed inställningarna är LÅNGT ifrån slalom, upptäckte jag…..Svårt för mig att förklara här i text vad jag menar, men för mig och TB blev det så klart och tydligt efter ESM att vi måste styra in betydligt mer på en annan bana.
Angående Rasmus inlägg om snabba seglare så kan det självklart finnas freestylare som kommer att kunna segla fort. Själv tror jag dock att det är formulaseglarna som kommer att dra det längsta strået om dom kliver in på banan. Dom är nog absolut närmast för att bli duktiga speedare, närmare än en slalomåkare faktiskt.
-
Rasmus_W wrote:För den delen, jag gissar att formula/lättvindsvanan hjälper till på speedbanan med, vilket visas av att Albeau gjort hyfsat ifrån sig där med. Att plana tidigt och att segla fort med tokmycket drag i seglet handlar trots allt om att utnyttja prylarna effektivt, dvs få ut maximal fart framåt av den tillgängliga kraften.
Jag tror jag har sagt det förr, men jag är rätt säker på att en del av freestyleseglarna som planar med 4.7 i nästan ingen vind alls skulle kunna bli väldigt snabba om de fick för sig att satsa på speed och vande sig vid cambers och några cm extra fenlängd.
Och där har du djävligt fel rasmus, har precis fått det bekräftat efter ESM tävlingen i Holland att så inte är fallet. Krävs mångårig erfarenhet att speeda för att komma upp i nivå. Det är helt skilda saker att speeda och freestyla, och det känns beklämmande att du ens försöker jämföra att en freestyler med sin erfarenhet skulle bli en bra speeder. välkommen på nästa speedmöte och se vad det egentligen handlar om!
-
Mården och jag la in sessions från Torö, fast under olika Torö…..
-
CharlieB wrote:Vem av speedadrenalinjunkisarna vinner ära och berömmelse i helgens utlovade storm?
Vore kul att se vem som vågar sticka ut hakan…
Vem är snabbast under denna säsong (på svenskt vatten):
1. I skyddat vatten?
2. På öppet hav?
3. Åtnjuter störst respekt?Själv ska jag leta vågor och 25-28 knop räcker gott när vågbergen reser sig…
Må alla få sin del av helgens vind!
C
Med facit i handen, såvida ingen nu ”glömt” att lägga in sin session så tror jag det blev Pugge som tog hem helgens snabbaste. SNYGGT JOBBAT MANNEN!!!!